Permalänk
Medlem

Bil skruvad, risk att köpa?

Jag är inte speciellt bilkunnig. Fick en förfrågan från lillebrorsan om en bil som gått 7700 mil, en Renault Clio 1,4 -97.
Jag kollade upp den genom REG appen från google play och där skriver de att bilen har gått över 29 000 mil. Bilen kostar 8900 kr

Vad ska man lita på? I annonsen skriver bilhandlaren själv ut "lågmilare".
Om man mot all förmodan skulle köpa den iaf, finns det risker med försäkringsbolag och liknande?

Vore tacksam för lite hjälp då jag känner mig rätt kasst på sånt här, gärna från någon som har liknande bil eller är grymt bilkunnig

La till pris på bilen
Permalänk
Medlem

Länka gärna annonsen, motorn kanske är bytt Och rullat 7700mil.

Permalänk
Medlem

Ring bilhandlaren och berätta vad du upptäckt, och fråga vem som gjort fel. Har jag gjort, och då hade bilhandlaren skrivit fel. Dock på den bilen skilde det bara 3000 mil.
I ditt fall gissar jag att bilen har gått 29 000 mil.
Åk dit och kolla, och ifrågasätt. Visar mätaren 7700 mil är den troligtvis manipulerad, och då ska du inte köpa bilen.

Permalänk
Medlem

@Tompanhuhu: Sorry, glömde länken. https://www.blocket.se/kronoberg/Renault_Clio_1_4_NY_BES_LAG_...
Brorsan har enbart körkort för automat, därav en automat.

Permalänk
Medlem

@Neo1: Vi har 20 mil enkel resa, därav frågan. Brorsan är dock i snabbt behov av en liten billig bil. Han har en S80 nu, men fick ombesiktning för läckande motor(?), broms(något) och förmodligen kommer detta kosta runt 8k-10k att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

@Tompanhuhu: Sorry, glömde länken. https://www.blocket.se/kronoberg/Renault_Clio_1_4_NY_BES_LAG_...
Brorsan har enbart körkort för automat, därav en automat.

Är du säker att du har slagit rätt reg-nr?
Hos transportstyrelsen fick jag 75946 km.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Permalänk
Medlem

Oseriöst av bilförsäljaren att inte skriva att den är importerad.

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt bilen, hade hittat något bättre...
Vad får bilen kosta?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Då är den isf skruvad redan innan 2014-10, enligt diagrammet

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på biluppgifter, och det stog att det var importbil och
Fordonet kan ha obetald fordonsskatt, trängselskatt eller felparkeringsavgift. Om det finns en skuld kan Kronofogden ta fordonet i anspråk för att betala av tidigare ägarens skulder. Kontrollera eventuell skuld genom att SMSa ”SKULD TDM436 till 72 120. Pris 30 kr. Villkor

Du får göra en noggrannare koll själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

@Neo1: Vi har 20 mil enkel resa, därav frågan. Brorsan är dock i snabbt behov av en liten billig bil. Han har en S80 nu, men fick ombesiktning för läckande motor(?), broms(något) och förmodligen kommer detta kosta runt 8k-10k att fixa.

Men den här är ju inte särskilt billig, och dessutom bevisat skruvad. Hur kan du vara intresserad av den?

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen...
Det låter som att brorsan lär åka på en smäll...

Så här säger appen:

Permalänk
Medlem

@Dunde: Jag såg bara 7 700 mil och ett skapligt pris.
Ha är ute efter en bil för runt 10 000 och gärna bensinsnål. Han kör ca 13 mil/dag t/r till arbetet.

Permalänk
Medlem

Vart hämtar appen datan ifrån? (inte är det transportstyrelsen iaf)

Permalänk
Medlem

Köp aldrig franskt om det inte gäller vin och baguetter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Vet tyvärr inte, men det är denna. https://play.google.com/store/apps/details?id=se.fmckl.regnr&...
Har du någon annan mer tillförlitlig app? Det var brorsan som skickade denna till mig och bad mig kolla.

Permalänk
Medlem

@drulovic: hehe, är det så illa?
Har alltid kört V70 och nu sedan 6 månader är jag ägare till en Suzuki Swift Sport (hel nöjd).

Permalänk
Medlem

@moonblase: Max 10k och automat, bränslesnål.

Permalänk
Medlem

@Gwildor: Jag undrar hur tillförlitlig den där appen är när den inte överensstämmer med transportstyrelsens uppgifter. Står ju heller inte om det är mil eller km?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

@Dunde: Jag såg bara 7 700 mil och ett skapligt pris.
Ha är ute efter en bil för runt 10 000 och gärna bensinsnål. Han kör ca 13 mil/dag t/r till arbetet.

Kan man vara helt säker på att appen ger rätt svar?
Dvs, kan man se detaljer om vilka underlag siffrorna baseras på?

Det borde vara ganska enkelt, att genom att titta på Clions skick,
kunna bedöma om den verkligen gått 7,7 eller 29 tusen mil.

Känns lite tveksamt om en bilhandlare som är rädd om sin renommé,
skulle agera "bedrägligt" för en bil värd 8900:-

EDIT:
Såvitt man kan bedöma av bilderna kan nog 7700mil stämma.
En Clio förarstol som gått 29000, borde se betydligt mer nedsutten ut.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Jag slog in min Volvo i regel appen och fick en mätarställning som är helt fel. 10000 mil fel.
Så jag skulle tro att appen tar räknar ut mätarställning beroende på ålder och inte något verkligt värde.

Kolla själv på MKM932, det är min bil som gått ca 25000 mil, men appen säger ca 15000.

Jag tror inte att det är något konstigt med mätarställningensom är anges.

Edith:
Den här sidan är ganska vettig för att kolla upp historik på bilar.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/TDM436

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Sant! Är första gången jag använder en app för att kolla regnr så jag är noob på det.
Frågan återstår. Åker man dit och köper grisen i säcken?
Brorsan är just nu under skuldsanering (löper ut i sommar) och behöver verkligen en billigare bil. Därför har jag sagt att jag kan stå på lånet, jag vill dock bara stå på max 10 000 kr eftersom jag själv ska inhandla en massa saker om 2 månader när jag flyttar.

Jag jobbar bara extra och har inte så jäkla stor börs

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Bilhandlare. Förvisso har jag dålig erfarenhet av bilhandlare efter vad många kunder berättat, så det skulle egentligen inte förvåna mig. Själv handlade jag min bil av Wendels i Trelleborg och ger de 5 stjärnor av 5 möjliga.

Permalänk
Medlem

Jag litar på er boys. Jag tycker det mesta pekar mot att den inte är skruvad och därmed OK.
Vi får ta en chansning och köra dit och köpa den, om det känns ok. Är ju en annan femma att titta på den på plats än att se bilder.

Ni alla ska ha stort TACK för hjälpen.. Känns lite tryggare nu!

Permalänk
Skrivet av Gwildor:

Tack alla för hjälpen...
Det låter som att brorsan lär åka på en smäll...

Så här säger appen:
BILD BORTEDITERAD

Den visar nog i kilometer och inte i mil, då mil inte är en internationell enhet. Så den är nog på 7700 mil, men 10k för en såndär skräphög? Pruta ner priset till halva så kanske det är värt det.

Permalänk
Medlem

@babbelfisk: hehe, blir nog svårt eftersom vi ska ta den på avbetalning. han gick iaf ner 1000 kr i telefon. Men visst, försöka går alltid på plats. Känns mer ärligt att pruta på plats oxå.

Permalänk
Skrivet av Gwildor:

@babbelfisk: hehe, blir nog svårt eftersom vi ska ta den på avbetalning. han gick iaf ner 1000 kr i telefon. Men visst, försöka går alltid på plats. Känns mer ärligt att pruta på plats oxå.

Wait what? Köra 20 mil för köpa skräp på avbetalning? Ta banklån om ni inte har likvida medel och köp en riktig bil istället. Ni hittar säkert en mycket nyare och bättre för liknande pengar, som man inte behöver skämmas i heller. Låter mest som galet impulsköp.

Permalänk
Avstängd

Enklast är att ringa till bilbesiktningarna, carspect,bilprovningen, dekra och be dom slå på reg nummer. Dom kan se senaste besiktningar och miltal på dessa besiktningar. Har bilen besiktigats med 22000 mil en gång och sen helt plötsligt tappat massor av mil så är det bara att leta vidare.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Man kan ju kolla hur välbehållen kupén ser ut. På bilden ser den ju jäkligt fräsch ut för att ha kunnat gått 29000 mil? Samma sak med motorutrymmet, är motorn oljig och smutsig eller relativt torr och ren?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Vi tänkte sticka inom Dekra och fråga innan vi körde vidare.