Permalänk
Inaktiv

Eftersom ingen Gpu nämns så gissar jag att de enbart använde iGpun, oj vad det hade imponerat!
Nå det ser lovande ut ändå och det känns som när man var liten innan tomten kom.

Permalänk
Avstängd

ståpäls

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Eftersom ingen Gpu nämns så gissar jag att de enbart använde iGpun, oj vad det hade imponerat!
Nå det ser lovande ut ändå och det känns som när man var liten innan tomten kom.

Det står ju att det är Vega.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Entusiast

För att sätta det lite i perspektiv så säger det nada om just AMD Zen men kanske desto mer om Vega.
För sett till CPU'n så kan till och med en FX 8370 dra runt det i 60FPS+ utan problem:

Men när det gäller GPU'n så är det riktigt imponerande att FPS'en inte dippar under 60FPS under demon för GTX 1080 dippar stundvis under 60FPS i Ultra med tre inställningar på High!.
Den GPU'n som visas i videon är alltså helt enkelt snabbare än GTX 1080 i just Star Wars Battlefront om nu inte Nvidia har filat på deras drivrutiner sedan testet här nedan

https://youtu.be/oxvCRiz61to?t=6m30s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

MSI har en roadmap som visar att deras första AM4-kort kommer i mitten av Mars. Vilket lite pekar på att det är då Ryzen släpps.
Fullkomligt efterblivet att Excavatorbaserade processorer funnits i över ett år utan några moderkort för dem ännu. Skvallrar lite om resursbristen. Det går inte att tjäna pengar om man inte har pengar i denna branschen.

Permalänk
Medlem

Ändå ska det vara super billigt att producera am4 mobos jämfört med intels... aja...blir la som med rx480 här då.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Med tanke på AMD:s satsning på HSA, tycker jag att det är lite konstigt att de inte har en iGPU i Ryzen.

Är väl främst för de 2 och kanske 4-kärniga CPUer som kommer ha en iGPU, integrerad grafik till entusiast CPUer är väl ingen vidare kombination. Sedan kommer det nog ta tid att ta fram APUer med Zen så det kommer väl senare med Raven Ridge.

Skrivet av tellus82:

En stor anledning till att man kan få bra prestanda i höga inställningar och höga upplösningar med 6900K/6950X är dess minnesbandbredd och ren throughput, detta är ofta något som inte tas med i cpu tester alls vilket är en smula underligt. Man borde väl egentligen köra SLi/CF med de bästa korten och absolut max inställningar/upplösning i spel för att se hur hela plattformen presterar och inte bara isolera ren cpu prestanda.

Fast å andra sidan behöver du en maffig GPU för att inte flaska i dessa inställningar. Blir lite motstridigt när grafikkorten är väl främsta flaskhalsen i dessa upplösningar. Sedan har många av dagens spel ganska dålig stöd för SLI/CF.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Oj fan vad otålig man är just nu!
Ge oss mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: vad jag läste dippar den till 57 iaf. Låter lovande i alla fall

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gainsgoblin:

@Uzanar: vad jag läste dippar den till 57 iaf. Låter lovande i alla fall

Mhm såg också det i Vega-tråden.

Det kan vara så att just det området är mycket mindre intensivt med tanke på flera benchmarks som finns. Det vore ju inte helt otippat att AMD precis som vilket annat företag som helst vill visa sina produkter i ett best case scenario men ändå inte ljuga, det är det viktiga

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Att en i3 räcker långt är det nog ingen som argumenterar emot, men att inbilla sig att den kan mäta sig med långt kraftigare chip är bara dumt, visst sitter du och spelar många äldre spel med ett halvdant grafikkort i 30-60fps så funkar en klockad i3K säkert bra, skruva upp fps över 100 och kör nyare spel så får vi se hur bra i3an fungerar. Skulle Ryzen få en frekvens över 4GHz så skulle den 8 kärniga modellen prestera bättre än en 6900K, en processor som nu säljs för över 10000. Alltså Hur du än vänder på argumenten så kommer topp modeller av Ryzen konkurrera i en helt annan liga.

Vad jag skrev var att det är förhastat att utesluta all konkurrens. Det betyder inte att i3K förväntas krossa samtliga Ryzen-CPUer i alla sammanhang.

Sedan är det ju väldigt många som spelar <60fps.

Permalänk
Medlem

http://www.pcgameshardware.de/Mainboard-Hardware-154107/News/...

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bael:

Är det räknat på single-core ipc eller processorns ipc?

Det är räknat på single-core IPC då det nämndes under presentationen om Zen att 40 % specifikt refererar till ökningen av single-core IPC över Excavator.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Ja att dra slutsatser från battlefront är inte lätt med tanke på hur mycket kartor och varje game varierar utan något benchmark.

Permalänk
Medlem

AM4 mobos ser så toma/bara ut, hade varit coolt med ett small form factor mobo som tom e mindre än mini-itx men ändå ha all man behöver. Eller ett atx mobo med två cpu socklar, men blir la säkert som för intel att inte ens x99 får ha det då det skulle käka på deras försäljning av pro/server prylar.

baaah,, aja... nya prylar från Amd, bättre än inget...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kortet till vänster ser ok ut, men det andra till höger ser ut som nån tappat en färgburk på kortet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kortet till vänster ser ok ut, men det andra till höger ser ut som nån tappat en färgburk på kortet

Kortet till vänster har 2 PCI platser, känns som de sitter där bara för att det skulle vara så tomt utan.

Jag vill se lite påkostade mATX modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Å andra sidan tyckte jag du skrev att det skall vara fastlödning på Zen?
Hoppas att man kör fastlödning istället för sånt där "skit" till kylpasta som Intel använt i flertal av sina CPUs.

Så är EV på AM4 iaf och sannolikheten är stor att Zen får solder die också, men jag skrev OM så inte är fallet så är man redo med lite liquit metal

Skrivet av AMD-FX:

Bilden borttagen även från källan. Någon som vet varför?

Dom ska ligga uppe på sidan, bägge länkarna fungerar iaf för mig.

Skrivet av Gruarn:

Det, tillsammans med hur lika Zen och Core blir, ländar ju till frågan: Har AMD sålt en grafikteknik för någon teknik de lyckats implementera i både Vega och Zen? Kan det vara hemligheten?

Nej AMD och Intel har cross licensing agreement för just x86 och är på så vis inte beroende av någon sådan deal med Intel. Intel kommer få betala till AMD om det ska ha något som rör funktioner eller teknologier till iGPU.

Citat:

Tycker du verkligen att AMD har iGPU-marknaden som i en liten ask? Vilket är det mest använda grafikkortet på stram? Intel iGPU. Vilket grafikkort används mest i bärbara datorer? Intel iGPU. Vilket är världens mest sålda grafikkort? ...

Jag håller nog inte med dig om att AMD är mest framgångsrika på den marknaden, utan Intel har lyckats utmanövrerad dem från sin egen marknad. Och vad gäller AMD:s överlägsenhet i prestanda vill jag minnas ett test på anandtech som visade att eDRAM mer än väl kompenserade AMD:s beräkningskapacitet och faktiskt slog AMD med DDR3. Det var i det testet det blev väldigt uppenbart att APU begränsas mest av minnesbandbredd. Jag sitter dock illa till, så jag hinner inte leta.

Slutlige vill jag påpeka att jag i grund och botten gör samma analys som swemerlin gällande i3K's vara eller icke vara, så skall jag förvänta mig samma bemötande?

Jag utgick ifrån att du skulle förstå varför jag skrev att dom har den i en ask när jag tog upp prestanda. Att Intel har den mest sålda iGPU vet vi, och det är inte konstigt då dom fått härja runt helt utan konkurrens med x86 processorer och på så vis får sålt sina iGPU'er. I samma veva som Zen släpps så kommer Intel's iGPU'er minska på marknaden eftersom dom automatiskt kommer sälja mindre cpu's med en iGPU. AMD prioriterar också som sagt andra marknader som jag tog upp, PS4, xbox. Där har vi inga Intel GPU'er, varför? Prestanda, skalbarhet, funktioner. Apple använder Radeon GPU's för integrerade lösningar numera också och ser ut att bli mer utav det.

Du får självklart ha vilken analys du vill, problemet med hans inlägg var sättet han dikterade och generaliserade något som inte har någon substans eller teknisk argumentation bakom sig. Titta på dagens spel och se hur fatalt efter en dual core ligger. Quad är mainstream idag och i3 har ett extremt smalt användningsområde idag för dom flesta moderna applikationer.

Skrivet av Gambit_2K:

För att byta ämne en kort stund, vad är det för chassi du tänkte använda? Jag är i liknande tankar kring ett Zen bygge men har inte börjat köpa hem ngt iom att jag inte vet riktigt vilket chassi samt färgtema det blir.

Corsair Obsidian 750d där jag borrade bort nitarna till 5.25" racket i toppen och kapade (mycket enkelt och syns knappt efteråt om du gjort rätt). På så vis får jag in 2x420mm rads, en i toppen och en i fronten. Jag spenderade så sjukt mycket tid på att välja chassi, men det här är top notch. Kvalitén och utseendet är slående om man gillar elegans och stilrenhet.

Skrivet av Yoshman:

Det alla verkar missa är att AMD ökar 40 % från en nivå som ligger ~Athlon64/PentiumM, det är antika modeller.

Ingen förutom Apple har idag en CPU på marknaden med högre enkeltråd IPC än Sandy Bridge. Om det är så lätt att bygga en sådan, varför har så få gjort det då?

Och om det är så lätt, varför kommer inte Zen att ens ha en enkeltråd IPC högre än Haswell (tror det är väldigt nära 100 % säkert att så inte blir fallet)?

För att AMD är den enda som skulle kunna göra det som det ser ut som. Det betyder kanske inte att så blir fallet med Zen, men testerna ser lovande ut. EV och K8 beter sig rätt olika också beroende på arbetslast, så att lägga på 40% rakt över en K8 kanske inte blir så bra siffror. Man har ju också uttalat sig om att man överstigit 40% under en längre tid nu och "still improving" så vad slutresultatet blir får man ju se. Mycket beror på frekvensen också.

Citat:

IBMs POWER8 har mer av allt jämfört med Haswell/Broadwell, ändå har Haswell/Broadwell Xeons högre enkeltrådprestanda. Men IBM får betydligt högre boost från SMT, så vid 3-4 trådar (CPU kan ha upp till 8 trådar) utför den mer per kärna än Intel.

Rätt säker att samma gäller för Zen. Det kommer vara mindre skillnad mellan Zen och Core när båda trådarna används i en CPU-kärna jämfört när bara en används. Orsaken är enkel, finns mindre outnyttjad kraft kvar i Intels fall och sett till antal ALUs och en rad andra saker är Zen och Haswell väldigt snarlika.

Jag misstänker att SMT gynnar Zen mycket starkt, och att IPC kan ligga lite efter. Ligger IPC på HW nivå så tar jag gladeligen det ihop med en starkt SMT implementation. Jag tror också att Zen och Core kommer bete sig ganska annorlunda från applikation till applikation där arkitekturerna kan nyttja sina fördelar i olika scenarion.

Citat:

Det jag ville visa var att klock-for-klock (i3 6100 och i5 2500K har samma maxfrekvens) är den förra faktiskt snabbare, även i spel.

Om nu Zen får en IPC i nivå med Ivy Bridge kommer därför en något högre klockad Kaby Lake i3 faktiskt vara helt jämförbar med SR3 i spel. I de flesta andra desktop-laster kommer i3 vara bättre p.g.a. högre enkeltrådprestanda.

D.v.s. i3 och SR3 är direkta konkurrenter. Men hävdar absolut inte att de är det optimala valet för spel, till och med spelutvecklarna säger att idag är "sweet-spot" 4 högt klockade kärnor + SMT. Det matchar bra de 6 trådar spelmotorer typiskt är optimerade för. 6 trådar då det är antalet man kan använda i dagens konsoler.

Hur skulle en i3 någonsin kunna konkurrera i ett spel som skalar med kärnor med en quad eller högre, speciellt en quad med SMT. Det ser jag inte framför mig överhuvudtaget och det bekräftar väl alla spel där just quad eller bättre stöds.

Citat:

Tror också att cache-designen i Zen är riktigt bra. Pekar bara på för just för lås, som är en väldigt viktig sak i många desktop-applikationer, så kommer Zen ha högre latens än Core.

I båda fallen lurar man ut via L3 vilken annan kärna som senaste använde låset (då i tillstånd "modified"). Så till den punkten är det lika snabbt.

Core har i det läget även värdet för cache-line, så kvar är att ändra tillståndet till "shared" och kopiera data.

Zen måste gå till L2 hos den kärna som senast använde låset och kopiera data till lokal L1/L2.

Om nu låset är olåst så kommer kärna nummer två skriva, då måste man invalidera cache-line för den andra kärnan.

För Core går man till L3, skickar en invalidate till andra kärnan (som då bara raderar sin L1/L2 kopia) och ändrar tillståndet till "modified". Sedan skriver man nya värdet till L1 (och sinom tid till L3)

För Zen går man till L3, skickar en invalidate till andra kärnan (som då också bara raderar sin L1/L2 kopia) och ändrar tillståndet till "modified". Så lika dit. Men för att skriva värdet till L1 måste man först hitta en cache-line i L3 dit man kan kopiera nuvarande data (som blir ett "victim") som ligger i L1/L2. Först när den kopieringen är klar kan man skriva ner värdet i L1/L2.

Vad det gäller cache-designen i allmänhet håller jag med om att man har lite olika prioritet.

Core är helt optimerad för maximal enkeltrådprestanda, man försöker sedan hantera SMT fallet med väldigt hög bandbredd då SMT kan dölja latens.

Zen är helt optimerad för SMT-fallet. Att ha större L1I-cache och L2 är i detta läge en fördel då SMT gör att den effektiva cache-storleken kapas på mitten.

L1D är 32 kB och 8 ways av latensskäl. Varje "set" blir då 4 kB så man kan avgöra om det är en träff/miss innan man får tillbaka resultatet från TLB (då page-size är 4 kB).

L1I är 64 kB på Zen, men 4 ways. Det ger högre latens än Cores 32 kB och 8 ways då Zen inte kan avgöra om det är en träff/miss innan TLB resultatet kommer tillbaka. 64 kB skulle kräva 16 ways för att vara latensoptimerad, det drar för mycket ström. Men SMT kan dölja latens och en större L1I blir därför en fördel där.

Zen har 512 kB 16 ways i L3. Upp till Broadwell hade Intel 256 kB 8 ways men i Skylake minskade man till 4 ways (drar mindre ström) och dubblade istället bandbredd mot L3 (vilket drar mer ström, med antagligen en nettovinst i strömförbrukning då Skylake drar något mindre).

Zen och POWER8 har väldigt snarlik L1-L3 konfiguration. POWER8 är absolut optimerad för SMT-fallet, den får en hel del stryk av Core i enkeltrådfallet.

Man ser likheter från både Core och POWER. Rätt intressant faktiskt. Det har sina för och nackdelar som jag var inne på tidigare också, men 512Kb L2 cache är definitivt inte bara för att gynna SMT, utan enkeltrådsprestanda också. Detta kommer göra Zen starkare per core i spel om inte annat som är typiskt cacheintensivt.

Citat:

Storleken på 8-kärnor är väl ändå rätt lika mellan Zen och Broadwell? Ser också ut som de har väldigt snarlik fördelning av kiselyta mellan kärnor, L3 och "uncore". E-serien har något mer L3 per kärna och en större uncore, men är väl run ~200 mm^2 för 8 Zen-kärnor? Är ~250 mm^2 för 10 Broadwell-E kärnor, d.v.s. två fler kärnor och 9 MB mer L3 (tror de andra E-seriemodellerna bara är kapade varianter av 6950X, så alla har samma storlek).

Så skulle inte kalla Zen-kärnorna för "små". De är stora jämfört med 8 Cortex A57/A72 kärnor, de är gigantiska mot 8 Cortex A53 ;). De verkar vara ungefär som Intels Core-kärnor i storlek.

Jag syftade mest på en eventuell high density cache, men det ser inte så ut på dom dieshots som finns. Zen blir väl runt 200mm2 skulle jag också tippa på. Likheterna är slående

Skrivet av Aleshi:

MSI har en roadmap som visar att deras första AM4-kort kommer i mitten av Mars. Vilket lite pekar på att det är då Ryzen släpps.
Fullkomligt efterblivet att Excavatorbaserade processorer funnits i över ett år utan några moderkort för dem ännu. Skvallrar lite om resursbristen. Det går inte att tjäna pengar om man inte har pengar i denna branschen.

Ska tydligen visas AM4 moderkort på CES!

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Hur skulle en i3 någonsin kunna konkurrera i ett spel som skalar med kärnor mot en quad, speciellt en quad med SMT. Det ser jag inte framför mig överhuvudtaget.

Därför att spel inte tillhör gruppen applikationer som skalar linjärt med CPU-kärnor, här finns en hel del synkronisering mellan kärnor.

De flesta moderna spel använder en teknik som kallas "work stealing" för att sprida jobbet över CPU-kärnor.

Vet att jag nämnt detta tidigare, men är lite nöjd över vem jag i slutändan vann diskussionen över. Har vid läge diskuterat med en av Intels Core-HW-arkitekter om hur man borde kunna utnyttja HT just i saker som "work stealing". Han totalsågade idén med motiveringen: "det är inte det fallet vi designade HT för". Min förklaringen till att två trådar inom samma kärna delar L1 och kan därför kommunicera "gratis" hjälte föga.

Tog mig några veckor att skriva ihop ett tillräckligt stort proof-of-concept program för att vara säker på att det verkligen visade vad jag behövde visa. Resultatet blev exakt det jag försökte hävda att det borde bli. Kan inte påstå att personen var helt positiv till att bli överbevisad på "sin egen" design. Själv tror jag det bara visar att det finns en rätt stor klyfta mellan vad programutvecklare normalt förstår om HW-design och vice versa.

Väldigt många "smarta" finesser som lagts till i kisel har i praktiken varit värdelösa då de är hopplösa att programmera emot. Gissar att HW-designers är rätt trötta på krav från programmerare som är totalt orealistiska och bland säkert helt omöjliga att implementera i kisel.

För att komma tillbaka till huvudfåran: det finns definitivt program där fyra kärnor utan HT presterar extremt nära två kärnor med HT. I just fallet i3 6100 vs i5 2500 är naturligtvis också en kritisk komponent att den förra har kanske 20-30 % bättre enkeltrådprestanda.

Och just 20-30 % är lite "magiskt". Tror bl.a. Ericsson gjorde studier i multicore eras barndom kring när det är bättre att lägga transistorer på en till kärna kontra att lägga det på att höja enkeltrådprestanda.

Var just ~30 % man kom fram till, det för att gå från en kärna till två kärnor. För varje dubblering krävs i praktiken en mindre boost i enkeltrådprestanda för att det ska vara värt det. Det förutsatt att man jobbar med applikationer som kan skalas med kärnor, men som inte är triviala att skala (inte är "embarrassingly parallel").

Och är just denna grupp applikationer som skalar med kärnor, men som inte skalar perfekt där Core kommer ha en fördel med sin cache-design (TSX ger en ännu större vinst, så vi borde se en större skillnad i Linux då TSX alltid används där om det finns).

Exakt hur stor denna fördel blir vet vi inte. Jag gissar på: i praktiken väldigt liten skillnad (i icke TSX fallet) så länge man håller sig inom samma CCX. Mellan CCX finns inga detaljer, så går inte att säga något mer än att det kommer vara en större nackdel för Zen där.

Edit: kollade du DigitalFoundry videon mellan i3-6100 och i5-2500K? Har ju inte gjort testet själv, men tror absolut att DF är fullt kapabla att göra denna jämförelse på ett relevant sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DST:

AM4 mobos ser så toma/bara ut, hade varit coolt med ett small form factor mobo som tom e mindre än mini-itx men ändå ha all man behöver. Eller ett atx mobo med två cpu socklar, men blir la säkert som för intel att inte ens x99 får ha det då det skulle käka på deras försäljning av pro/server prylar.

baaah,, aja... nya prylar från Amd, bättre än inget...

Du kan glömma något sådant från Intel men från AMD? Varför inte, finns inget som direkt lär hindra dom. Naples-plattformen finns för den som behöver massor av kärnor och trådar. Men en entusiastlösning som skulle kunna köra dubbla SR7 (2x 8c/16t) hade varit riktigt kul. Vi som varit med ett tag minns väl AMD's gamla dual socket plattformar för Athlon som även var inom räckhåll för konsumenter. Mer sådant tack.

Onödigt att peta dit mer komponenter på moderkortet än vad som faktiskt behövs också. Mycket är inbyggt nu.

Med tanke på vad Intel lanserar så är vad som helst bättre. Kan inte direkt säga att min 6700K kändes som ett dåligt köp, trots att jag egentligen inte ens ville ha den modellen, efter att ha sett Kaby Lake. Om det händer något nytt så är det från AMD. Intel har det tagit stopp för den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Därför att spel inte tillhör gruppen applikationer som skalar linjärt med CPU-kärnor, här finns en hel del synkronisering mellan kärnor.

De flesta moderna spel använder en teknik som kallas "work stealing" för att sprida jobbet över CPU-kärnor.

Vet att jag nämnt detta tidigare, men är lite nöjd över vem jag i slutändan vann diskussionen över. Har vid läge diskuterat med en av Intels Core-HW-arkitekter om hur man borde kunna utnyttja HT just i saker som "work stealing". Han totalsågade idén med motiveringen: "det är inte det fallet vi designade HT för". Min förklaringen till att två trådar inom samma kärna delar L1 och kan därför kommunicera "gratis" hjälte föga.

Tog mig några veckor att skriva ihop ett tillräckligt stort proof-of-concept program för att vara säker på att det verkligen visade vad jag behövde visa. Resultatet blev exakt det jag försökte hävda att det borde bli. Kan inte påstå att personen var helt positiv till att bli överbevisad på "sin egen" design. Själv tror jag det bara visar att det finns en rätt stor klyfta mellan vad programutvecklare normalt förstår om HW-design och vice versa.

Väldigt många "smarta" finesser som lagts till i kisel har i praktiken varit värdelösa då de är hopplösa att programmera emot. Gissar att HW-designers är rätt trötta på krav från programmerare som är totalt orealistiska och bland säkert helt omöjliga att implementera i kisel.

För att komma tillbaka till huvudfåran: det finns definitivt program där fyra kärnor utan HT presterar extremt nära två kärnor med HT. I just fallet i3 6100 vs i5 2500 är naturligtvis också en kritisk komponent att den förra har kanske 20-30 % bättre enkeltrådprestanda.

Och just 20-30 % är lite "magiskt". Tror bl.a. Ericsson gjorde studier i multicore eras barndom kring när det är bättre att lägga transistorer på en till kärna kontra att lägga det på att höja enkeltrådprestanda.

Var just ~30 % man kom fram till, det för att gå från en kärna till två kärnor. För varje dubblering krävs i praktiken en mindre boost i enkeltrådprestanda för att det ska vara värt det. Det förutsatt att man jobbar med applikationer som kan skalas med kärnor, men som inte är triviala att skala (inte är "embarrassingly parallel").

Och är just denna grupp applikationer som skalar med kärnor, men som inte skalar perfekt där Core kommer ha en fördel med sin cache-design (TSX ger en ännu större vinst, så vi borde se en större skillnad i Linux då TSX alltid används där om det finns).

Exakt hur stor denna fördel blir vet vi inte. Jag gissar på: i praktiken väldigt liten skillnad (i icke TSX fallet) så länge man håller sig inom samma CCX. Mellan CCX finns inga detaljer, så går inte att säga något mer än att det kommer vara en större nackdel för Zen där.

En 2500K är gammal med låg frekvens och betydligt sämre fps i spel mot Skylake i regel, speciellt min-fps och var bara ett drastiskt exempel för att få lite perspektiv. Det finns definitivt scenarion där HT kan kompencera för 2 kärnor mindre, men knappast i regel eller i allt. I så fall har du helt plötsligt dubbelt så mycket resurser som är magiskt oanvända i en i3. Dom som sitter i styrelsen och CTO's/CEO som beslutar att man ska ha i5 parallellt med i3'or är inte så dumma så att man skulle göra i5 irrelevant, för det är den inte, även i spel. Det finns som sagt mängder av spel där man ser detta.

Med din logik, ta en i5 6600K och ställ mot en i3 i lite moderna spel. Du vet redan svaret och jag personligen tycker att spel redan nu skalar bättre än väntat med fler kärnor. Det är trots allt början och med fler implementationer av API'er som vulkan så är spridningen ganska signifikant. Man kan få ned renderingstider på att dela upp latenskänsliga operationer över lediga kärnor bl.a. Du har själv mer eller mindre citerat spelutvecklare att "the sweet spot" är quad med SMT. Ja det är vad jag också tror och står fast vid.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Med tanke på vad Intel lanserar så är vad som helst bättre. Kan inte direkt säga att min 6700K kändes som ett dåligt köp, trots att jag egentligen inte ens ville ha den modellen, efter att ha sett Kaby Lake. Om det händer något nytt så är det från AMD. Intel har det tagit stopp för den närmaste tiden.

Det är ju inte sant om man tillhör den grupp som faktiskt har nytta av SR7, d.v.s man är en användare som kan utnyttja många kärnor.

Ryzen går i praktiken upp mot Skylake-E då den senare lanseras Q2.

Nu inser jag att det finns en rätt stor bias mot Intel från många i denna tråd, men borde vara svårt att inte känna sig som en hycklare om man säger: det är för långt bort. Många AMD-anhängare har väntat år på Zen och minst ett halvår vid det här laget på Vega.

Personligen tror jag ändå att Ryzen i praktiken kommer matchas mot vanliga desktop-serien. Det eller så kommer många här bli besviken på SR7-prislappen. Tror i.o.f.s. inte AMD sätter priset lägre än vad de behöver, men även om man har något som faktiskt matchar E-serien är inte E-serien precis någon kioskvältare sett till antal sålda enheter.

Kliar i köpfigret för egen del också (varit på väg att köpa i7-6950X ett par gånger). Måste bara på något, om ens kvasivetenskapligt, lyckas motivera vad poängen med köpet är (framförallt då jag har i det närmaste fri tillgång till multi-socket Xeons på jobbet).

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

En 2500K är gammal med låg frekvens och betydligt sämre fps i spel mot Skylake i regel, speciellt min-fps och var bara ett drastiskt exempel för att få lite perspektiv. Det finns definitivt scenarion där HT kan kompencera för 2 kärnor mindre, men knappast i regel eller i allt. I så fall har du helt plötsligt dubbelt så mycket resurser som är magiskt oanvända i en i3. Dom som sitter i styrelsen och CTO's/CEO som beslutar att man ska ha i5 parallellt med i3'or är inte så dumma så att man skulle göra i5 irrelevant, för det är den inte, även i spel. Det finns som sagt mängder av spel där man ser detta.

Med din logik, ta en i5 6600K och ställ mot en i3 i lite moderna spel. Du vet redan svaret och jag personligen tycker att spel redan nu skalar bättre än väntat med fler kärnor. Det är trots allt början och med fler implementationer av API'er som vulkan så är spridningen ganska signifikant. Man kan få ned renderingstider på att dela upp latenskänsliga operationer över lediga kärnor bl.a. Du har själv mer eller mindre citerat spelutvecklare att "the sweet spot" är quad med SMT. Ja det är vad jag också tror och står fast vid.

Nej det är inte min logik. Jag kan absolut hitta fall där i5-7600K och i3-7350K går helt jämt, kan hitta fall där den senare är snabbare (lite grundläggande kunskap om cache-design så är det lätt att förstå varför).

Inget av dessa fall är dock spel och skrev explicit att det är möjligt för i3-6100 att matcha och i vissa fall gå förbi i5-2500K i spel enbart därför att den förra har rätt mycket bättre IPC (men inte på långa vägar så mycket högre IPC att det teoretisk kompenserar för två extra kärnor).

För modeller i samma familj måste därför frekvensen skilja 20-30 % för att uppnå motsvarande. Jämför man 4-kärniga mot 8-kärniga (båda med SMT) krävs det dock mindre än 20-30 % för att uppnå den effekten i spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite konstateranden och funderingar kring AM4 kort

• Det ser ut som att många existerande AM3 kylare som inte använder sig av en egen backplate kommer att passa på AM4, då dom monterade plastskenorna ger samma offsett, trots att hålen i moderkortet på AM4 är annorlunda (90x54mm för dom som undrar).

• På bilden så ser man plats för dubbla M.2 vilket är positivt. Tänk om dessa kan köras i RAID0 Man ser också variabel längd på den översta slot'en för kommande större kapaciteter.

• Strömförsörjningen till moderkortet ser ut att vara väl tilltaget med tanke på att man ser 8+4pins i toppen till VRM/socketen samt en 6-pins kontakt i botten av moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

När jag läste mikrodatorteknik före Jesus födelse så byggde man enkla schemaläggare, där ett problem var overheaden. För precis som persondatorn har man igång mängder med 100% helt oberoende task som ändå måste exekveras med en viss deadline. (realtidskrav) Ju oftare man låt varje task exekvera, så mer tid gick åt till overheaden, därför skulle man noggrant välja hur ofta taskarna skulle exekveras för bästa prestanda..
Där jag tolkade det som om att man istället hade haft fler helt oberoende kärnor som inte på något sätt delade några resulterar så skulle de prestera bättre än en som var dubbelt så snabb, då overheaden i schemaläggaren tar kraft.

Nå varför gäller inte detsamma på pcn? När man har extremt många totalt oberoende trådar som körs, varför är de ändå bättre att de körs på en enda kärna? Jag misstänker att cpudesignen är sådan att kärnorna delar på resurser/brandbredd internt och det blir köer.

*edit*
En cpu med 8Mhz och 512byte ram hade jag, overheaden i dagens x86or schemaläggare kanske är försumbar.

Permalänk
Medlem

@Yoshman varför inte köpa en Sr7 om du e ute efter en monster cpu, visst ingen 10kärnig men som även du säger verkar kompetent mot broadwell-e så varför inte tänka på en sån?

Å jag har ju länkat flera gånger där i3 7350k@4.8 får spö av standard cpuer i spel..
Länkar igen då:

https://www.youtube.com/watch?v=zqihmsDj9Uo
3e gången

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enigma:

http://www.pcgameshardware.de/screenshots/original/2017/01/DSC01833-pcgh.JPG

• Det ser ut som att många existerande AM3 kylare som inte använder sig av en egen backplate kommer att passa på AM4, då dom monterade plastskenorna ger samma offsett, trots att hålen i moderkortet på AM4 är annorlunda (90x54mm för dom som undrar).

• På bilden så ser man plats för dubbla M.2 vilket är positivt. Tänk om dessa kan köras i RAID0 Man ser också variabel längd för dessa för kommande större kapaciteter.

• Strömförsörjningen till moderkortet ser ut att vara väl tilltaget med tanke på att man ser 8+4pins i toppen till VRM/socketen samt en 6-pins kontakt i botten av moderkortet.

Ah, du har rätt. Kollade faktiskt efter just en andra M.2-plats tidigare på det moderkortet men missade den helt. Var faktiskt något jag ville ha vid min uppgradering nyligen och då var det typ Asus X99 Deluxe II som gällde. Och även där var det bara en sockel längs med moderkortet, den andra stickan utgår från moderkortet rakt uppåt. Hoppas detta är något vi får se mer av med RyZen.

Sedan fattas det förstås M-2-enheter värda att använda anslutningarna till med förstås. Har väntat ett bra tag på att lägga händerna på en vettig modell men är ju egentligen bara Samsungs 960 Pro och möjligen 950 Pro som känns riktigt bra. Möjligen Corsairs MP500, har läst lite om den men är inte helt övertygad ännu. Men vore bra med alternativ till Samsung, deras Pro-modeller är inte direkt lätta att få tag i Svensk handel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Yoshman varför inte köpa en Sr7 om du e ute efter en monster cpu, visst ingen 10kärnig men som även du säger verkar kompetent mot broadwell-e så varför inte tänka på en sån?

Å jag har ju länkat flera gånger där i3 7350k@4.8 får spö av standard cpuer i spel..
Länkar igen då:

3e gången

Den lyckas hålla upp mot stock 2500k i vissa tester med dubbla minnesfrekvensen, that's about it... Som sagt denna cpu fyller ingen direkt funktion, speciellt inte till kostnaden den har i slutändan. Vill du game'a så kör quad core med eller utan smt, vill du slösurfa kör en instegs i3, vill du rendera/tungt workstation arbete kör quad och uppåt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

å som sagt, stuttering med i3an i stock speed.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

Länkar igen då:

3e gången

Datorer är min största hobby och som hobby är det en rätt billig en. Så priset är det närmaste irrelevant, kan absolut köpa SR7 om den är det snabbaste som finns för vad jag nu kan motivera inköpet med.

Har tittar på videon. SR3 kanske inte blir en direkt konkurrent för spel då, men tror inte SR3 kommer matcha Kaby Lake i5 heller utan hamnar i mitten.

För det mesta skilt från spel kommer ändå 7350k vara snabbare. I3 är inte längre ett jättebra val för spel.

Videon visar ändå att med en GPU i prisklass <2000kr fungerar ändå det, flaskhalsen blir där GPU med inställningar man faktiskt använder i praktiken.

Visa signatur