En del hävdar att mat eller dryck värmd i mikrovågsugn förändras på ett negativt sätt. Sant eller falskt?

Permalänk
Medlem

En del hävdar att mat eller dryck värmd i mikrovågsugn förändras på ett negativt sätt. Sant eller falskt?

En del hävdar att mat eller dryck värmd i mikrovågsugn förändras på ett negativt sätt. Vad anser ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

En del hävdar att mat eller dryck värmd i mikrovågsugn förändras på ett negativt sätt. Vad anser ni om det?

Beror på vad det är för mat. En fint grillad köttbit kommer inte vara lika kul efter uppvärming i micron, men köttfärssås t ex spelar typ ingen roll.
Utöver det spelar det in att mat klarar att kylas ned och sparas olika. Oavsett hur du värmer friterat t ex kommer det aldrig bli lika bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Beror på vad det är för mat. En fint grillad köttbit kommer inte vara lika kul efter uppvärming i micron, men köttfärssås t ex spelar typ ingen roll.
Utöver det spelar det in att mat klarar att kylas ned och sparas olika. Oavsett hur du värmer friterat t ex kommer det aldrig bli lika bra.

Nej, jag menar att de påstår att maten ändras, att den förlorar vitaminer eller rentav blir ohälosam när man kör den i mikron, inte bara att kött smakar sämre. att det skulle vara farligt m.a.o.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Nej, jag menar att de påstår att maten ändras, att den förlorar vitaminer eller rentav blir ohälosam när man kör den i mikron, inte bara att kött smakar sämre. att det skulle vara farligt m.a.o.

Ja, då är det dumheter. Förlora vitaminer kanske kan vara sant, pga snabb uppvärmning. Men isåfall är det inte specifikt för mikro.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av iMatter:

Nej, jag menar att de påstår att maten ändras, att den förlorar vitaminer eller rentav blir ohälosam när man kör den i mikron, inte bara att kött smakar sämre. att det skulle vara farligt m.a.o.

All uppvärmning förstör vitaminer i mat Men mikron är faktiskt mer skonsam mot maten än spisen (vad jag fått fram, men finns ytters få bra artiklar och ännu färre bra vetenskapliga).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

En del hävdar att mat eller dryck värmd i mikrovågsugn förändras på ett negativt sätt. Vad anser ni om det?

Jag vägrar äta mat som värmts upp av micro, äter hellre kall mat -Vilket man lär sig ganska snabbt att acceptera om man jobbar på resturang, har varit i lumpen eller är upptagen med jobb.
Så jag anser att det är en hyfsat stor förändring i smak, dock inte på allt.
Köttfärsås funkar, inte pasta.
Lasagne funkar.
Potatis funkar inte, ris funkar inte, kyckling funkar inte osv osv.

Så ja. Vad är problemet?

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

@Jocke83: Här utvecklar iMatter det hela: #16587142

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Jag vägrar äta mat som värmts upp av micro, äter hellre kall mat -Vilket man lär sig ganska snabbt att acceptera om man jobbar på resturang, har varit i lumpen eller är upptagen med jobb.
Så jag anser att det är en hyfsat stor förändring i smak, dock inte på allt.
Köttfärsås funkar, inte pasta.
Lasagne funkar.
Potatis funkar inte, ris funkar inte, kyckling funkar inte osv osv.

Så ja. Vad är problemet?

Lite mer avancerade mikrovågsugnar har valbara lägen för "problem-maten.
Det har min maskin från Logik, och jag har hårdtestat dom lägena.
En 90% förbättring skall erkännas.

Den har även värmerör i innertaket som blir hetare än djävulens piss, dom går också att ty sig till ibland.
Dock blir porslinet som en masugn, så det gäller att vara försiktig.
Varningslappen som sitter på apparatens tak sattes nog dit av en anledning
Så tekniken går frammåt även där.

Men Bengt-Märtas Biltema mikro för 400:- är bara att glömma, där hakar jag på din kritik.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Jocke83: Här utvecklar iMatter det hela: #16587142

Vilket inte är sant. Att maten däremot får en annan konsistens är väl lika konstigt som att koka och grilla köttbitar ger olika konsistenser.. Mikrovågen är till för att värma mat snabbt.. Inte tillaga den som den vore grillad över öppen eld..

Skrivet av Lifooz:

Lite mer avancerade mikrovågsugnar har valbara lägen för "problem-maten.
Det har min maskin från Logik, och jag har hårdtestat dom lägena.
En 90% förbättring skall erkännas.

Den har även värmerör i innertaket som blir hetare än djävulens piss, dom går också att ty sig till ibland.
Dock blir porslinet som en masugn, så det gäller att vara försiktig.
Varningslappen som sitter på apparatens tak sattes nog dit av en anledning
Så tekniken går frammåt även där.

Men Bengt-Märtas Biltema mikro för 400:- är bara att glömma, där hakar jag på din kritik.

/Lifooz

Föräldrarna har en hyfsat påkostad mikrovågsugn hemma hos dem och det finns fortfarande en drös med maträtter som inte riktigt blir bra i mikron. Potatis generellt är en sådan sak. Pasta likaså.. däremot ris går galant.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vilket inte är sant. Att maten däremot får en annan konsistens är väl lika konstigt som att koka och grilla köttbitar ger olika konsistenser.. Mikrovågen är till för att värma mat snabbt.. Inte tillaga den som den vore grillad över öppen eld..

Föräldrarna har en hyfsat påkostad mikrovågsugn hemma hos dem och det finns fortfarande en drös med maträtter som inte riktigt blir bra i mikron. Potatis generellt är en sådan sak. Pasta likaså.. däremot ris går galant.

Ja det verkar vara lite av en slump hur väl tillverkarna lyckas med sina extra funktioner.
Farsans Kenwood är också helt värdelös på t.ex potatis, även om man specifikt väljer det i maskinens meny.
Men min Logik däremot är nästan en gud på att värma potatis och pasta, förutsatt att jag väljer det i dess meny.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem

@iMatter *Utbruten tråd*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det här med potatis är sanning med modifikation. Bästa bakpotatis görs i micro, sen ringla olivolja & kryddor och avsluta i ugn. Blir fasen aldrig misslyckat.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av Jocke83:

Jag vägrar äta mat som värmts upp av micro, äter hellre kall mat -Vilket man lär sig ganska snabbt att acceptera om man jobbar på resturang, har varit i lumpen eller är upptagen med jobb.
Så jag anser att det är en hyfsat stor förändring i smak, dock inte på allt.
Köttfärsås funkar, inte pasta.
Lasagne funkar.
Potatis funkar inte, ris funkar inte, kyckling funkar inte osv osv.

Så ja. Vad är problemet?

Skrivet av Lifooz:

Lite mer avancerade mikrovågsugnar har valbara lägen för "problem-maten.
Det har min maskin från Logik, och jag har hårdtestat dom lägena.
En 90% förbättring skall erkännas.

Den har även värmerör i innertaket som blir hetare än djävulens piss, dom går också att ty sig till ibland.
Dock blir porslinet som en masugn, så det gäller att vara försiktig.
Varningslappen som sitter på apparatens tak sattes nog dit av en anledning
Så tekniken går frammåt även där.

Men Bengt-Märtas Biltema mikro för 400:- är bara att glömma, där hakar jag på din kritik.

/Lifooz

Skrivet av Tumnus:

Vilket inte är sant. Att maten däremot får en annan konsistens är väl lika konstigt som att koka och grilla köttbitar ger olika konsistenser.. Mikrovågen är till för att värma mat snabbt.. Inte tillaga den som den vore grillad över öppen eld..

Föräldrarna har en hyfsat påkostad mikrovågsugn hemma hos dem och det finns fortfarande en drös med maträtter som inte riktigt blir bra i mikron. Potatis generellt är en sådan sak. Pasta likaså.. däremot ris går galant.

Märkligt det med pasta (att ingen sort fungerar), för mig fungerar spagetti utmärkt oavsett mikro. Dock makaroner blir lite slibbigare efter mikron (jag gissat på storleken orsakar det).

Potatismos (riktig), fungerar också fint (så länge man inte värmer för mycket). Man ska i alla fall inte frysa potatis (det blir inte bra).

All mat blir inte bra i mikron, men märker ju att frysen gör sitt till också (smaker försvinner över tid).

Vad jag hittat, så är inte mikron värre än andra sätt att värma maten på (alla sätt förstör näringen och desto längre man värmer maten desto mer näring försvinner).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Nej, jag menar att de påstår att maten ändras, att den förlorar vitaminer eller rentav blir ohälosam när man kör den i mikron, inte bara att kött smakar sämre. att det skulle vara farligt m.a.o.

Det finns både fördelar och nackdelar med att mikra mat, men över lag verkar fördelarna vara störst om man använder mikron på rätt sätt. Det står en del om det på t.ex. Wikipedia, som även har gott om källhänvisningar. Generellt verkar mikron vara en av de bättre metoderna att tillaga t.ex. grönsaker på, p.g.a. den låga mängden vatten som behövs och den snabba tillagningen. Bacon blir också mindre cancerframkallande om den tillagas i mikron än på vanligt sätt.

Att mikron skulle göra mat ohälsosam är nog främst en myt den fått p.g.a. att den värmer mat med strålning, och många som inte förstår vad strålning är för något antar automatiskt att det är ohälsosamt (värme är ju t.ex. bara en annan typ av strålning).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Det här med potatis är sanning med modifikation. Bästa bakpotatis görs i micro, sen ringla olivolja & kryddor och avsluta i ugn. Blir fasen aldrig misslyckat.

Din beskrivning är tillagning, inte uppvärmning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Finns ju folk som tror att maten blir radioaktiv om man värmer den i mikrovågsugn... finns folk till allt!

Håller med om just pasta, vad jag kan känna så verkar den tappa sältan i första hand. Man måste slänga på lite salt efter uppvärmning för att den skall bli "ätbar".

Sedan blir väl inte någon mat speciellt bra när man återuppvärmer den, oavsett uppvärmningsmetod.

Permalänk
Medlem

Vissa grejer smakar ju inte gott när de är micrade och de rätterna undviker jag också att ha i matlådor. Däremot är ju det rätt känt att det inte är så hälsosamt med de ämnen plastmatlådor kan släppa ifrån sig. Många lägger ju på tallrik istället men har börjat köra med matlådor i glas faktiskt. fungerar bättre och blir inte sladdriga när man diskar dem!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett klassiskt gammalt hoax på temat:

http://www.snopes.com/science/microwave/plants.asp

Minns att det tydligt klargjorde vilka av mina FB-vänner som ägnar sig åt kritisk tänkande och vilka som köper "allt på Internet".

Permalänk
Medlem

9. Lassen A, Oversen L. Nutritional effects of microwave cooking. Nutr Food Sci 1995; 4:8-10

Det är sedan länge känt att näringsämnen inte bryts ned i någon större utsträckning än vid övrig tillagning. Angående smaken, ja det är väl upp till dig att bestämma.

http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv/2000/temp/pda21849.pdf

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Märkligt det med pasta (att ingen sort fungerar), för mig fungerar spagetti utmärkt oavsett mikro. Dock makaroner blir lite slibbigare efter mikron (jag gissat på storleken orsakar det).

Potatismos (riktig), fungerar också fint (så länge man inte värmer för mycket). Man ska i alla fall inte frysa potatis (det blir inte bra).

All mat blir inte bra i mikron, men märker ju att frysen gör sitt till också (smaker försvinner över tid).

Vad jag hittat, så är inte mikron värre än andra sätt att värma maten på (alla sätt förstör näringen och desto längre man värmer maten desto mer näring försvinner).

Spagetti blir stenhård direkt även om man bara har den inne i 20 sec för mig i alla fall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Spagetti blir stenhård direkt även om man bara har den inne i 20 sec för mig i alla fall.

Då värmer du den säkert på för hög effekt, jag brukar värma pasta på max 600W. Visst, det blir inte lika bra som nykokt pasta, men hård ska den i alla fall inte behöva bli.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Spagetti blir stenhård direkt även om man bara har den inne i 20 sec för mig i alla fall.

Försöker du koka pasta i mikron? Jag värmer endast färdigkokt i sås.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle maten bli näringsmässigt sämre av att värma på ett sätt än ett annat? Det cirkulerar alltid såna här myter runt mikrovågsugnar. Om något är det ju sämre att koka eftersom du förlorar inte bara till värmen utan ut i kokvattnet också.

Det skulle vara om de möjligtvis menar plasten i någon sorts matlåda i så fall men det är ju inte mikrons fel.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag lagar mycket i micro i stället för att bara värma, grönsaker och potatis blir oftast bäst i micro men att värma potatis i micro är ingen höjdare utan då är det mycket bättre att tillaga den, det går bra att koka och baka potatis i micron men värmer man så blir det inte lika bra.
Se micron som att redskap som inte bara ska användas för att värma färdig mat utan som nått man kan laga mat i om man tar hänsyn till dess egenskaper, man måste anpassa metoden och man ska inte tro att micron ger samma resultat som att steka men den ger liknande resultat som att koka i de flesta fall och ofta blir det bättre i micron om det handlar om rena råvaror som med fördel kan vara separerade typ grönsaker, med rotfrukter utan skal så driver micron ut mycket vätska ur dem och konsistensen påverkas, det blir annorlunda snarare än sämre om man tex tillagar morötter eller skalad potatis, att tillaga oskalad potatis ger däremot samma resultat som att koka den i vattenbad med reservation för att det inte går att koka sönder den så den spricker i micro.

Micro är en helt egen metod att laga mat om man vill likväl som de flesta bara värmer redan tillagad mat i micron.
Lagar man rätt saker i micron blir de bra och "separerade grönsaker" är en sån sak där micron passar men sånt som ska koka ihop blir inte bra men man ångkokar ju inte heller en falukorv särskilt ofta för det är fel metod för just den maten.

Man ska inte heller tro att det går snabbt att laga mat i micron bara för att det kan gå snabbt att värma färdiga rätter, koka potatis så den blir bra tar kanske 15-20 minuter för man får börja med att koka upp dem med full effekt och sedan reducera effekten och koka klart, man behöver ha tiden med låg effekt för att påverka cellväggarna så att man inte bakar potatisen vilket blir resultatet om an kör hög effekt medellåg tid.

Man lagar inte heller mat i micron på en tallrik eller nått plastkärl utan man använder med fördel ungssäkra glasskålar med glaslock, behandla micron som en vanlig ugn i det avseendet.

Jag tycker alltså att en del mat lagad i micro blir väldigt bra och micron kan vara bästa metod ibland men annat blir mindre bra, att värma mat i micro bör jämföras med att värma på andra sätt och alla metoder har sina för och nackdelar för det påverkar ju också om man värmer upp på andra sätt och ibland så gör man ju även om maten till nått annat typ att man gör pyttipanna av resterna eller steker redan kokt ris eller potatis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att maten vattnas ur på något sätt när man kör den i micron. Däremot blir maten väldigt god om man har en matdosa (plåt) i ett värmeskåp. Tyvärr finns det inte värmeskåp på så många ställen längre, börjar försvinna även i byggkojorna.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att mikron skulle göra mat ohälsosam är nog främst en myt den fått p.g.a. att den värmer mat med strålning, och många som inte förstår vad strålning är för något antar automatiskt att det är ohälsosamt (värme är ju t.ex. bara en annan typ av strålning).

En "vanlig" spis värmer också upp maten med strålning. och om jag inte misstar mig så finns det inga sätt att värma upp någonting med annat än strålning. Även om strålningarna är olika såsom radio (mikrougn), infra (spis/ugn) och ljud (http://www.physicscentral.com/explore/poster-coffee.cfm).

Edit : friktion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

En "vanlig" spis värmer också upp maten med strålning. och om jag inte misstar mig så finns det inga sätt att värma upp någonting med annat än strålning. Även om strålningarna är olika såsom radio (mikrougn), infra (spis/ugn) och ljud (http://www.physicscentral.com/explore/poster-coffee.cfm).

En vanlig brasa eller gasspis borde inte stråla speciellt mycket.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iXam:

En "vanlig" spis värmer också upp maten med strålning. och om jag inte misstar mig så finns det inga sätt att värma upp någonting med annat än strålning. Även om strålningarna är olika såsom radio (mikrougn), infra (spis/ugn) och ljud (http://www.physicscentral.com/explore/poster-coffee.cfm).

Värmeledningen lär vara mycket större än strålningen när det gäller en vanlig spis.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konduktion

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

En vanlig brasa eller gasspis borde inte stråla speciellt mycket.

All värme du känner från en bra eller spis är strålning. Om det är mycket eller lite låter jag vara osagt.