E-bok läsare, vilken ska man ha, var hittar man böcker?

Permalänk
Medlem

E-bok läsare, vilken ska man ha, var hittar man böcker?

Så jag är på väg att lämna den gamla hederliga boktryckar konstens medium och är sugen på att införskaffa en lästplatta (inte en surfplatta). Dock undrar jag vad det är man ska titta efter, vad de olika skärmteknikerna erbjuder och osv? Hur mycket minne ska man ha? Vad bör man tänka på? Vad är ett rimligt pris?

Och sen det här med e-böcker. De flesta bibliotek har ju utlåning av e-böcker, går man bara in på deras hemsida hittar en bok och lånar? Hur länge får man ha boken? Kostar det något alls? Fördelar/Nackdelar med att köpa och låna e-böcker? Kan man låna från andra bibliotek? I utlandet?

Permalänk
Hjälpsam

Kör själv en Kindle (föregångaren till PaperWhite) med e-ink. Mycket behagligt att läsa på, särskilt i dagsljus.

Böcker hittar du på biblioteket, Adlibris, Amazon med mera. Det finns en rad olika e-bok format men de konverteras enkelt och hanteras med gratisprogrammet Calibre så du inte behöver tänka på att det är en kompatibel källa oavsett vilken läsare du använder.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Du vill ha en e-bok med så kallat e-bläck/e-ink. Fördelen med dessa är att du kan läsa i vilket ljus som helst samt att den drar väldigt lite ström. Det går bara åt ström när texten ändras. Det går alltså att läsa e-bok på stranden i strålande solljus, något som är mycket svårare med en surfplatta. Notera också att det finns läsplattor som inte har e-bläck och då får du inte fördelen som en läsplatta ger.

För snart ett år sedan köpte jag tre Kobo Aura HD, en till mig, en till frugan och en till dottern. De används väldigt mycket. Jag läser innan jag går och lägger mig, ofta med nattlampan släckt och bakgrundsljuset på på plattan. Då räcker batteriet i nästan en månad innan man behöver ladda.

Anledningen till att jag köpte Kobo Aura HD var en kombination av att den inte låste in mig i Amazons system och att den hade bra upplösning på skärmen. Sedan var priset ok också, vilket inte gjorde saken sämre.

Vi lånar mycket böcker på biblioteket. Man loggar in på deras sida och laddar ner boken till ett Adobe program på datorn. Sedan överför man boken till läsplattan med Adobes program. Med Kobo kan man göra det direkt, eftersom den kan läsa epub som de flesta biblioteken i Sverige använder. Som jag har förstått det tillkommer det ett konverteringssystem om man väljer en platta från Amazon. Du får ha boken i fyra veckor och när tiden är slut så kan du inte längre öppna boken på plattan. Vi köpte plattorna när vi bodde i USA och det var inga problem att låna från biblioteket hemma, dock så hade vi ju redan lånekort sedan tidigare. Det kostar inget för dig att låna, dock finns det ibland begränsningar för hur mycket du får låna. På vårt bibliotek kan man max låna en bok i veckan per person, men det kan man leva med.

När det gäller att köpa e-böcker är Sverige tyvärr helt galet i många fall. En e-bok kan kosta mer än en inbunden bok, vilket är helt sjukt med tanke på att den sedan är knuten till dig. Har man en Amazon platta kan man köpa böcker på Amazon. Engelska böcker är billigare och en del svenska finns också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

För snart ett år sedan köpte jag tre Kobo Aura HD, en till mig, en till frugan och en till dottern. De används väldigt mycket. Jag läser innan jag går och lägger mig, ofta med nattlampan släckt och bakgrundsljuset på på plattan. Då räcker batteriet i nästan en månad innan man behöver ladda.

Jag håller med, i dagsläget är det antingen Kobo eller Kindle som man bör kolla på, i alla fall om man vill köpa läsplattan i Sverige. Tidigare hade även Sony några bra läsplattor, men de verkar tyvärr ha lagt ner den satsningen. Kobo Aura HD har förresten blivit ersatt av Kobo Aura H2O. Jag har en sån själv och är mycket nöjd med den. Det finns även den aningen mindre Kobo Aura som är mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Jag har en Kindle Paperwhite 2 som jag är mycket nöjd med men jag sneglar avundsjukt på Kobos vattenskyddade variant, jag gillar att läsa i badet...

Som tidigare nämnts så fixar man in vilka böcker som helst med hjälp av Calibre, även låneböcker.

Permalänk
Medlem

Kör Kindle paperwhite. Är väldigt nöjd. Köpte en själv från Amazon. 43 timmars leveranstid. köpte ytterligare 3, till min fru samt mina föräldrar en månad senare. 48 timmars leveranstid.

Med Calibre så fixar man alla böcker.

Jag lånar på biblioteket eller köper på främst Bokon.se

e-bokläsare är grymt. Tar emot att läsa vanliga böcker nu för tiden....

Permalänk

Jag låste in mig i Kindle för ett par år sedan. Ångrar inte alls det beslutet. Plattorna är bra och krångelfria, jag läser nästan bara engelska böcker, handlar nästan bara från Amazon's butik.

Övriga saker i fel format har jag konverterat med Calibre.

Det skall dock finnas böcker med DRM som varken Kindle eller calibre stöder. Inget jag själv råkat ut för dock.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det finns också massor (hundratusentals-miljontals) av gratisböcker att ladda ner. De flesta av dem är väl äldre böcker som inte har copyright längre. http://www.nsb.norrkoping.se/web/norrkoping/tjanster/fria-e-b...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du vill ha en e-bok med så kallat e-bläck/e-ink. Fördelen med dessa är att du kan läsa i vilket ljus som helst samt att den drar väldigt lite ström. Det går bara åt ström när texten ändras. Det går alltså att läsa e-bok på stranden i strålande solljus, något som är mycket svårare med en surfplatta. Notera också att det finns läsplattor som inte har e-bläck och då får du inte fördelen som en läsplatta ger.

För snart ett år sedan köpte jag tre Kobo Aura HD, en till mig, en till frugan och en till dottern. De används väldigt mycket. Jag läser innan jag går och lägger mig, ofta med nattlampan släckt och bakgrundsljuset på på plattan. Då räcker batteriet i nästan en månad innan man behöver ladda.

Anledningen till att jag köpte Kobo Aura HD var en kombination av att den inte låste in mig i Amazons system och att den hade bra upplösning på skärmen. Sedan var priset ok också, vilket inte gjorde saken sämre.

Vi lånar mycket böcker på biblioteket. Man loggar in på deras sida och laddar ner boken till ett Adobe program på datorn. Sedan överför man boken till läsplattan med Adobes program. Med Kobo kan man göra det direkt, eftersom den kan läsa epub som de flesta biblioteken i Sverige använder. Som jag har förstått det tillkommer det ett konverteringssystem om man väljer en platta från Amazon. Du får ha boken i fyra veckor och när tiden är slut så kan du inte längre öppna boken på plattan. Vi köpte plattorna när vi bodde i USA och det var inga problem att låna från biblioteket hemma, dock så hade vi ju redan lånekort sedan tidigare. Det kostar inget för dig att låna, dock finns det ibland begränsningar för hur mycket du får låna. På vårt bibliotek kan man max låna en bok i veckan per person, men det kan man leva med.

När det gäller att köpa e-böcker är Sverige tyvärr helt galet i många fall. En e-bok kan kosta mer än en inbunden bok, vilket är helt sjukt med tanke på att den sedan är knuten till dig. Har man en Amazon platta kan man köpa böcker på Amazon. Engelska böcker är billigare och en del svenska finns också.

Skrivet av perost:

Jag håller med, i dagsläget är det antingen Kobo eller Kindle som man bör kolla på, i alla fall om man vill köpa läsplattan i Sverige. Tidigare hade även Sony några bra läsplattor, men de verkar tyvärr ha lagt ner den satsningen. Kobo Aura HD har förresten blivit ersatt av Kobo Aura H2O. Jag har en sån själv och är mycket nöjd med den. Det finns även den aningen mindre Kobo Aura som är mycket billigare.

Kobo Aura HD verkar fin, men den kostar också lite mer, fanns 2 modeller också hd och H20, verkar vara samma bara att H20 tål lite sand och vatten. Men såg på specifikationerna att skärmen är högupplöst vilket borde vara vänligare mot ögonen. Har ingen erfarenhet alls av läsplattor, läst en bok på en 8" platta med 720 skärm vilket var oerhört jobbigt. Jag trodde inte läsplattor hade någon bakgrundsbelysning alls, men den borde väl gå att stänga av? Jag jobbar 8 timmar framför dator skärmar hela dagnarna och spelar sedan på kvällen, man är rätt trött i ögonen då. Jag antar att en e-ink skärm inte utsöndrar nåogt blått ljus?
Men angående lånetiden, sedan när lånetiden gått ut kan man aldrig låna om boken igen?

Skrivet av n_sandstrom:

Jag låste in mig i Kindle för ett par år sedan. Ångrar inte alls det beslutet. Plattorna är bra och krångelfria, jag läser nästan bara engelska böcker, handlar nästan bara från Amazon's butik.

Övriga saker i fel format har jag konverterat med Calibre.

Det skall dock finnas böcker med DRM som varken Kindle eller calibre stöder. Inget jag själv råkat ut för dock.

Vad är nackdelen med att vara låst med kindle?

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Kobo Aura HD verkar fin, men den kostar också lite mer. Men såg på specifikationerna att skärmen är högupplöst vilket borde vara vänligare mot ögonen. Har ingen erfarenhet alls av läsplattor, läst en bok på en 8" platta med 720 skärm vilket var oerhört jobbigt. Jag trodde inte läsplattor hade någon bakgrundsbelysning alls, men den borde väl gå att stänga av? Jag jobbar 8 timmar framför dator skärmar hela dagnarna och spelar sedan på kvällen, man är rätt trött i ögonen då. Jag antar att en e-ink skärm inte utsöndrar nåogt blått ljus?
Men angående lånetiden, sedan när lånetiden gått ut kan man aldrig låna om boken igen?

Vad är nackdelen med att vara låst med kindle?

Dom har inte riktigt en "bagrundsbelysning" iallafall inte Kindle's motsvarighet. Det är ett tunt genomskinligt lager med böjda fiberstrån ovanpå skärmen, som lyser ner på skärmpanelen.
Så tekniskt sett är den en genomskinlig skitsmal lampa som ligger ovanför skärmen. Möjligtvis lite mer ansträngande än en papersbok och läslampa, men jag har inga problem med Kindle'n efter jobbet, då jag samtidigt knappt pallar kolla på telefonskärmen.

Den största nackdelen är avsaknaden av Adobe DRM. Förklaras rätt bra här https://biblioteket.stockholm.se/att-anv%C3%A4nda-biblioteket...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Kobo Aura HD verkar fin, men den kostar också lite mer. Men såg på specifikationerna att skärmen är högupplöst vilket borde vara vänligare mot ögonen. Har ingen erfarenhet alls av läsplattor, läst en bok på en 8" platta med 720 skärm vilket var oerhört jobbigt. Jag trodde inte läsplattor hade någon bakgrundsbelysning alls, men den borde väl gå att stänga av? Jag jobbar 8 timmar framför dator skärmar hela dagnarna och spelar sedan på kvällen, man är rätt trött i ögonen då. Jag antar att en e-ink skärm inte utsöndrar nåogt blått ljus?
Men angående lånetiden, sedan när lånetiden gått ut kan man aldrig låna om boken igen?

Det är inga problem att låna om. Bara ta bort boken från plattan och gör om processen igen.

Man kan stänga av bakgrundsbelysningen. Själva ljuset är betydligt svagare än både mobil och läslampa. Min sambo klagar om jag har nattlampan tänd och även om jag håller på med mobilen, men ljuset från läsplattan störs hon inte av. Jag har den på lägsta.

Jag kan också säga att upplösningen på min Aura HD är väldigt bra. Det ser verkligen ut som en boksida. Man kan inte urskilja några pixlar.

Skrivet av Baxtex:

Vad är nackdelen med att vara låst med kindle?

Själva idéen med Kindle är att man köper böckerna på Amazon. Läsplattan är förmodligen subventionerad. Amazon vallar in dig i ett smidigt system för att hantera alla dina böcker och den stödjer bara sitt eget format. Dock så är det mest engelska böcker på Amazon, så för en svensk så är det just nu ingen fördel med det. När jag köpte var det lite knepigare att konvertera böcker. Det har blivit enklare, så själva konverteringen är nog inget argument egentligen. Man lär sig handgreppen att lägga in en bok och så gör man så.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Dom har inte riktigt en "bagrundsbelysning" iallafall inte Kindle's motsvarighet. Det är ett tunt genomskinligt lager med böjda fiberstrån ovanpå skärmen, som lyser ner på skärmpanelen.
Så tekniskt sett är den en genomskinlig skitsmal lampa som ligger ovanför skärmen. Möjligtvis lite mer ansträngande än en papersbok och läslampa, men jag har inga problem med Kindle'n efter jobbet, då jag samtidigt knappt pallar kolla på telefonskärmen.

Den största nackdelen är avsaknaden av Adobe DRM. Förklaras rätt bra här https://biblioteket.stockholm.se/att-anv%C3%A4nda-biblioteket...

Skrivet av giplet:

Det är inga problem att låna om. Bara ta bort boken från plattan och gör om processen igen.

Man kan stänga av bakgrundsbelysningen. Själva ljuset är betydligt svagare än både mobil och läslampa. Min sambo klagar om jag har nattlampan tänd och även om jag håller på med mobilen, men ljuset från läsplattan störs hon inte av. Jag har den på lägsta.

Jag kan också säga att upplösningen på min Aura HD är väldigt bra. Det ser verkligen ut som en boksida. Man kan inte urskilja några pixlar.

Själva idéen med Kindle är att man köper böckerna på Amazon. Läsplattan är förmodligen subventionerad. Amazon vallar in dig i ett smidigt system för att hantera alla dina böcker och den stödjer bara sitt eget format. Dock så är det mest engelska böcker på Amazon, så för en svensk så är det just nu ingen fördel med det. När jag köpte var det lite knepigare att konvertera böcker. Det har blivit enklare, så själva konverteringen är nog inget argument egentligen. Man lär sig handgreppen att lägga in en bok och så gör man så.

Okej det låter ju bra med bakgrundsljuset iallafall och att bara låna om böckerna direkt låter ju lovande. Ja det är väl därför de är såpass billiga, det jämnar ut sig med böckerna man köper.

Det här låter riktigt bra och det lär blir en ny Aura när det är dags för löning. Tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Själva idéen med Kindle är att man köper böckerna på Amazon. Läsplattan är förmodligen subventionerad. Amazon vallar in dig i ett smidigt system för att hantera alla dina böcker och den stödjer bara sitt eget format. Dock så är det mest engelska böcker på Amazon, så för en svensk så är det just nu ingen fördel med det. När jag köpte var det lite knepigare att konvertera böcker. Det har blivit enklare, så själva konverteringen är nog inget argument egentligen. Man lär sig handgreppen att lägga in en bok och så gör man så.

Min morsa använder en del svenska tjänster, och jag har noterat att dom även börjar byggas ut med "skicka till kindle"-funktionalitet. Vi provade någon, som jag inte minns namnet på, men den konverterade boken redan hos dom och skickade till kindle'ns epostadress. Omslagsbild, innehållsförteckning med länkar osv följde med.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Har också en Kobo Aura HD. mycket bra läsplatta. har även testat lite comics på den så som hellboy, tack vara den lite högre upplösningen är det läsbart.

Tänkte även passa på att tipsa om http://tuebl.ca/ finns många eböcker gratis att hämta där.

Permalänk
Medlem

Använder själv sambons Kindle ibland och det är mycket bättre med en riktig läsplatta än en surfplatta. Dock är det nästa synd att låna e-böcker från biblioteket då ersättningsnivåerna för e-böcker är sjukt mycket högre än pappersböckerna, vilket gör att våra stackars bibliotek blöder pengar så fort någon lånar en e-bok. Nu är det inte läsplattornas fel, utan avtalen mellan förlag och bibliotek.

Vi har inte känt oss inlåsta till Amazon med Kindle-plattan och har faktiskt inte köpt en enda bok från Amazon. Köper en del från Google, och trots att en del är DRM-skyddade så fixar Calibre överföringen till Kindlen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whisky:

Använder själv sambons Kindle ibland och det är mycket bättre med en riktig läsplatta än en surfplatta. Dock är det nästa synd att låna e-böcker från biblioteket då ersättningsnivåerna för e-böcker är sjukt mycket högre än pappersböckerna, vilket gör att våra stackars bibliotek blöder pengar så fort någon lånar en e-bok. Nu är det inte läsplattornas fel, utan avtalen mellan förlag och bibliotek.

Vi har inte känt oss inlåsta till Amazon med Kindle-plattan och har faktiskt inte köpt en enda bok från Amazon. Köper en del från Google, och trots att en del är DRM-skyddade så fixar Calibre överföringen till Kindlen.

Detta med vad biblioteken får betala är något som vi som låntagare inte kan lösa. Lånar vi inga böcker för att spara pengar åt biblioteken så kommer utlåningen av e-böcker att vara låg och det finns ingen mening att förändra avtalen. Det bästa vi kan göra är att visa att det finns ett behov och sedan får de lösa dealen under.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta med vad biblioteken får betala är något som vi som låntagare inte kan lösa. Lånar vi inga böcker för att spara pengar åt biblioteken så kommer utlåningen av e-böcker att vara låg och det finns ingen mening att förändra avtalen. Det bästa vi kan göra är att visa att det finns ett behov och sedan får de lösa dealen under.

Ökar utlåningen av e-böcker är nog förlagen ändå inte intresserade av att sänka ersättningskraven, det blir ju bara mer klirr i kassan. Jag tror först och främst att de motiverar sina höga avgifter med risken för piratkopiering, snarare än faktiska kostnader (som för e-böcker torde vara väldigt mycket lägre än för pappersböcker). Biblioteken sitter i en svår sits där de inte har något att sätta emot i nuläget eftersom utlåningen av e-böcker är relativt sett liten, men den ökar inte om de inte har råd att låna ut böckerna heller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Freda+ på mobilen. Funkar väldigt bra för mig, eftersom mobilen har jag med mig överallt och kan läsa när som helst då jag får tillfälle.
En e-boksläsare har säkert bättre skärm för läsning av böcker, men det blir ytterligare en apparat att släpa på...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Skrivet av mackanj:

En e-boksläsare har säkert bättre skärm för läsning av böcker, men det blir ytterligare en apparat att släpa på...

Nej, det är en bok mindre att släpa på ;p

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det går att skicka vilka böcker som helst till en kindle också. Jag har bara testat med en PDF av fanmade SG Universe manus men då funkade det Så man "låser" sig inte speciellt hårt.

Sedan har ju Amazon Audible som talar för sig. Även detta har jag bara provat en snabbis, men det går ut på att man kan läsa på kvällen tex sedan sätta sig i bilen till jobbet på morgon och då fortsätter den där man slutade läsa helt automatiskt. Rätt smart faktiskt men lite dyrt för min smak.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Jag kör på en Kindle. Jag räknar den som ett av de bättre köpen jag någonsin gjort då jag börjat läsa mycket mer sen jag köpte den för att det blir så smidigt. Väldigt bekväm att läsa. Känns som att läsa en vanlig bok för ögonen. Jämför inte upplösningsmässigt med en vanlig surfplatta, den kindle jag har(den vanliga) har 167 pixlar per tum, men är extremt mycket skönare för ögonen än en surfplatta med över 300pixlar per tum för att E-ink är mycket skönare för ögonen än LCD paneler.

Amazons butik för böcker är väldigt bra. Utbudet är gigantiskt och priserna är för det mesta väldigt bra. För vissa är det väl en nackdel att alla böcker är på engelska, jag ser det som en fördel då de enda böcker jag vill läsa på svenska är dem som är skrivna på svenska från början.

Minnesmängden är rätt irrelevant. En E-bok tar extremt lite plats och du får plats med över tusen böcker på plattan. Du kan ju ladda ner böcker du köpt från Amazon när som helst, så finns ingen anledning att ha kvar böcker på plattan när du läst klart dem. Problemet med en läsplatta blir nog aldrig att minnet är slut, utan att det helt enkelt vore för osmidigt att leta bland tusentals böcker för att hitta den man vill läsa.

Kindle har en väldigt smidig chrome app som kan konvertera hemsidor till kindle format och skicka dem till plattan. Jag använder det väldigt ofta för att skicka tidningsartiklar till plattan så jag kan läsa dem där. Det fungerar väldigt smidigt och den ser automatiskt till att bara själva artikeln tas med, inte reklam eller något annat på hemsidan.

Rekommenderar att köpa en wifi modell då jag ser 0 anledning till att köpa de dyrare 3g varianterna. För det första lär det vara sällan man inte sitter hemma i sitt wifi när man bestämmer sig för att köpa en bok, och om man nu inte gör det så kan man ju bara dela internet från mobilen lite snabbt för att köpa en bok på plattan, böckerna är ju så små så inga större datamängder behövs(pratar enstaka MB)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Det finns en fördel med 3g som jag kan komma på, och det är att man ständigt syncroniserar hur långt man läst i böckerna.
Då kan man skaffa kindle-appen på sin telefon, och fortsätta i samma bok på den långa nattbuss-resan hem, då man inte har kindlen med sig.

Men nje, inte ritkigt värt med 3g bara av den anledningen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Systix:

Det går att skicka vilka böcker som helst till en kindle också. Jag har bara testat med en PDF av fanmade SG Universe manus men då funkade det Så man "låser" sig inte speciellt hårt.

Pdf'er är dock ett sällsynt dåligt exempel eftersom de inte anpassar sig till ytan. Min Aura HD kan visa pdf'er, men texten är ofta så liten att man får zooma och scrolla runt varje sida. Med en e-bok i kindle, epub, mobi format så har man inga sådana problem.

Kan också passa på att tipsa om Story Bundle, motsvarande Humble Bundle för böcker. Dock bara engelska.
https://storybundle.com/

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag har en Kindle Paperwhite 2 som jag är mycket nöjd med men jag sneglar avundsjukt på Kobos vattenskyddade variant, jag gillar att läsa i badet...

Som tidigare nämnts så fixar man in vilka böcker som helst med hjälp av Calibre, även låneböcker.

Hur får du ner böcker från bibliotek? De är EPUB och är låsta så de ej går att konvertera i Calibre för mig. Är det olika från bibliotek till bibliotek möjligtvis?

Detta är största besvikelsen för mig med nya läsplattan.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Hur får du ner böcker från bibliotek? De är EPUB och är låsta så de ej går att konvertera i Calibre för mig. Är det olika från bibliotek till bibliotek möjligtvis?

Detta är största besvikelsen för mig med nya läsplattan.

Det finns program för detta, men det är säkerligen olagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Pdf'er är dock ett sällsynt dåligt exempel eftersom de inte anpassar sig till ytan. Min Aura HD kan visa pdf'er, men texten är ofta så liten att man får zooma och scrolla runt varje sida. Med en e-bok i kindle, epub, mobi format så har man inga sådana problem.

Kan också passa på att tipsa om Story Bundle, motsvarande Humble Bundle för böcker. Dock bara engelska.
https://storybundle.com/

Helt rätt. Men det jag menade var att om det går med en PDF går det ju säkerligen med annat också... Andra bättre format.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Skrivet av Systix:

Helt rätt. Men det jag menade var att om det går med en PDF går det ju säkerligen med annat också... Andra bättre format.

Allt som inte är låst med Adobe DRM.

Jag vet fortfarande inte om det är Adobe's eller Amazon's fel att det inte funkar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Project Gutenberg offers over 46,000 free ebooks
http://www.gutenberg.org/

Kan säkert hitta något av intresse där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag kör på en Kindle. Jag räknar den som ett av de bättre köpen jag någonsin gjort då jag börjat läsa mycket mer sen jag köpte den för att det blir så smidigt. Väldigt bekväm att läsa. Känns som att läsa en vanlig bok för ögonen. Jämför inte upplösningsmässigt med en vanlig surfplatta, den kindle jag har(den vanliga) har 167 pixlar per tum, men är extremt mycket skönare för ögonen än en surfplatta med över 300pixlar per tum för att E-ink är mycket skönare för ögonen än LCD paneler.

Amazons butik för böcker är väldigt bra. Utbudet är gigantiskt och priserna är för det mesta väldigt bra. För vissa är det väl en nackdel att alla böcker är på engelska, jag ser det som en fördel då de enda böcker jag vill läsa på svenska är dem som är skrivna på svenska från början.

Minnesmängden är rätt irrelevant. En E-bok tar extremt lite plats och du får plats med över tusen böcker på plattan. Du kan ju ladda ner böcker du köpt från Amazon när som helst, så finns ingen anledning att ha kvar böcker på plattan när du läst klart dem. Problemet med en läsplatta blir nog aldrig att minnet är slut, utan att det helt enkelt vore för osmidigt att leta bland tusentals böcker för att hitta den man vill läsa.

Kindle har en väldigt smidig chrome app som kan konvertera hemsidor till kindle format och skicka dem till plattan. Jag använder det väldigt ofta för att skicka tidningsartiklar till plattan så jag kan läsa dem där. Det fungerar väldigt smidigt och den ser automatiskt till att bara själva artikeln tas med, inte reklam eller något annat på hemsidan.

Rekommenderar att köpa en wifi modell då jag ser 0 anledning till att köpa de dyrare 3g varianterna. För det första lär det vara sällan man inte sitter hemma i sitt wifi när man bestämmer sig för att köpa en bok, och om man nu inte gör det så kan man ju bara dela internet från mobilen lite snabbt för att köpa en bok på plattan, böckerna är ju så små så inga större datamängder behövs(pratar enstaka MB)

Kan ställa mig bakom detta inlägg till 100% !

Köpte en kindle nu i höstas och det är också ett av mina bättre köp. Har börjat läsa mycket mer. Väldigt mycket smidigare att ligga med en kindle i sängen än en stor 600 sidors pocket som vill stänga sig själv och alla sattyg det innebär.

Jag har 3g variant för jag köpte den ur fyndhörnan men har övertfört böcker via usb/wifi för det mesta och gör det ändå så sällan att jag upplever inget som smidigare eller osmidigare, det är riktigt lätt hur som. Gillar att man till skillnad från vanliga böcker har inbyggt lexikon då jag föredrar att läsa på Engelska förutom i de fall där böckerna är skrivna på Svenska. Perfekt om man vill bättra på sin Engelska eller inte behöva gissa vad ett ord betyder då och då.

Jag skulle säga att modell spelar inte så stor roll, sålänge man får sig en dos e-ink Ska väl tilläggas att jag mest känt på kindle versioner så kanske är lite bias mot dem.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Lyfter denna tråd då jag står i begrepp att införskaffa min första e-bokläsare och velar mellan Kobo och Kindle.
Lutar f n mot Kobo då det känns som om det finns ett större utbud att införskaffa e-böcker då den hanterar fler format.
Är det ngn som testat de båda och kan ge lite input?

Kanske finns det ännu bättre alternativ?