Nvidia tillkännager Geforce GTX 1050 Mobile och GTX 1050 Ti Mobile för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tillkännager Geforce GTX 1050 Mobile och GTX 1050 Ti Mobile för bärbara datorer

Nvidia visar upp mobila varianter av sina grafikkort i GTX 1050-serien, särskilt avsedda för bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt. GTX 950M har ju fungerat hyfsat i datorer för omkring 7000-8000SEK, i alla fall.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Nu har det landat alltså, specifikationerna ser trevliga ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skit i brödrostarna nu, visa oss 1080Ti istället!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Så mobilversionerna är alltså snabbare än de vanliga korten..?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Inaktiv

Citat:medan den enklare GTX 1050 är idealiskt för bildskärmar på 1 600 × 900 pixlar.

Nytillverkas såna skärmar än idag, vem vill köra med denna upplösning? Jag har högre på mobiltelenonen och snart min klocka. Problemet med 1 600 × 900 är att allt är anpassat efter fullhd idag.

Jag tror för övrigt GTX 1050 är idealiskt för fullhd för de som ej spelar vid datorn.

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Så mobilversionerna är alltså snabbare än de vanliga korten..?

Japp verkar så.

Enligt Anandtech är en tänkbar anledning bytet till Samsungs 14nm mot TSMC 16nm det som gör att dessa kan klockas högre.

"Looking at the individual SKUs, the GTX 1050 Ti for laptops will be the full-fledged GP107 SKU. It ships with all 6 SMs enabled, for a total of 768 CUDA cores, just like its desktop counterpart. On the clockspeed front, officially it can boost up to 1620MHz; surprisingly this is some 228MHz (16%) higher than the desktop part it’s based on. NVIDIA has already played with the clockspeeds of some of the other laptop SKUs, so that it doesn’t match the desktop clockspeed isn’t unexpected, however this is the first time we’ve seen the clockspeeds increase like this.

Unfortunately I don’t have a good answer right now to explain the difference. GP107 is something of a special chip to begin with – it’s the only Pascal chip made over at Samsung on their 14nm process – so it already throws out part of the rulebook. NVIDIA of course bins parts for laptop/desktop usage, so it may just be that the better chips being held back for laptops can clock so much higher, or it could be that Samsung is producing better chips since the initial batches that defined the desktop launch a few months ago."

Källa:

http://www.anandtech.com/show/10980/nvidia-launches-geforce-g...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Nu vill jag se mini pc med 1050ti.
Kommer lätt vara mitt nästa datorinköp om inte ryzen/vega visar på nått magiskt då.

Håller tummarna för att någon tagit fram en sån o visar upp den de närmsta dagarna.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Citat:medan den enklare GTX 1050 är idealiskt för bildskärmar på 1 600 × 900 pixlar.

Nytillverkas såna skärmar än idag, vem vill köra med denna upplösning? Jag har högre på mobiltelenonen och snart min klocka. Problemet med 1 600 × 900 är att allt är anpassat efter fullhd idag.

Jag tror för övrigt GTX 1050 är idealiskt för fullhd för de som ej spelar vid datorn.

Vad tänkte du att de som inte spelade skulle ha sitt 1050 till? 1050 är ett rejält kapabelt grafikkort för en laptop. Själv tror jag att 1050 är ett alldeles utmärkt spelkort för alla som vill köra DOTA etc och även de som vill köra nya spel i lite lägre inställningar, möjligen även med sänkt upplösning (eller resolution scale som börjar bli populärt i spel nu).

EDIT: Jag syftar alltså på att för de som inte spelar duger sannolikt Intels egna grafik. Om det inte är just CUDA de är ute efter förstås..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Citat:medan den enklare GTX 1050 är idealiskt för bildskärmar på 1 600 × 900 pixlar.

Nytillverkas såna skärmar än idag, vem vill köra med denna upplösning? Jag har högre på mobiltelenonen och snart min klocka. Problemet med 1 600 × 900 är att allt är anpassat efter fullhd idag.

Jag tror för övrigt GTX 1050 är idealiskt för fullhd för de som ej spelar vid datorn.

finns ju ännu värre datorer som har 1366x768.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Citat:medan den enklare GTX 1050 är idealiskt för bildskärmar på 1 600 × 900 pixlar.

Nytillverkas såna skärmar än idag, vem vill köra med denna upplösning? Jag har högre på mobiltelenonen och snart min klocka. Problemet med 1 600 × 900 är att allt är anpassat efter fullhd idag.

Jag tror för övrigt GTX 1050 är idealiskt för fullhd för de som ej spelar vid datorn.

Om man nu skulle få för dålig framerate av 1080p med ett 1050 (och inte vill sänka andra inställningar) så måste man ju faktiskt inte spela spel i den upplösningen som man har på skärmen. 1080p borde enligt mig vara minimum överallt då det är mycket enklare och det kostar ju inte direkt mycket.

Permalänk

När kommer det datorer man kan köpa med 1050ti tro, letar ny laptop som är max 15" väger max 2,5 kilo och klarar tex Overwatch och rust.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

När kommer det datorer man kan köpa med 1050ti tro, letar ny laptop som är max 15" väger max 2,5 kilo och klarar tex Overwatch och rust.

Förmodligen runt Februari/Mars.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Om man nu skulle få för dålig framerate av 1080p med ett 1050 (och inte vill sänka andra inställningar) så måste man ju faktiskt inte spela spel i den upplösningen som man har på skärmen. 1080p borde enligt mig vara minimum överallt då det är mycket enklare och det kostar ju inte direkt mycket.

Problemet är att det finns massor av program som inte skalar ordentligt. 1080p på tretton-fjorton tum utan skalning blir väl smått och det blir omöljigt om du går ner i storlek. 1600x900 är ok, men personligen har jag inget problem med 1366x768 heller. 1400x1050 är den bästa upplösningen som tyvärr inte finns längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Problemet är att det finns massor av program som inte skalar ordentligt. 1080p på tretton-fjorton tum utan skalning blir väl smått och det blir omöljigt om du går ner i storlek. 1600x900 är ok, men personligen har jag inget problem med 1366x768 heller. 1400x1050 är den bästa upplösningen som tyvärr inte finns längre.

Skickades från m.sweclockers.com

1366x768 var perfekt på 10.6" för mig. Hade aldrig problem med att något var för smått. 1080p är lagom på 13 och uppåt. 17 och större bör ha 2k eller 4k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik356b:

1366x768 var perfekt på 10.6" för mig. Hade aldrig problem med att något var för smått. 1080p är lagom på 13 och uppåt. 17 och större bör ha 2k eller 4k

4K på 17 tum måste skalas, om du inte ha en syn som gör stridspiloter avundsjuka. På 15 tum fungerar 1080p rätt bra för mig, men det är på håret. Vi är alla olika förstås, men upplösningsracet är ... trevligt, men vi är inte där till 100% än. Inte i Windows iaf. Och särskilt inte om folk ska hålla fast vid Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Problemet är att det finns massor av program som inte skalar ordentligt. 1080p på tretton-fjorton tum utan skalning blir väl smått och det blir omöljigt om du går ner i storlek. 1600x900 är ok, men personligen har jag inget problem med 1366x768 heller. 1400x1050 är den bästa upplösningen som tyvärr inte finns längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är dåligt av Microsoft att inte kunna göra en sådan enkel sak som att fixa bättre skalning för Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Tycker det är dåligt av Microsoft att inte kunna göra en sådan enkel sak som att fixa bättre skalning för Windows.

Windows i sig är mest ok nu, i Windows 10 iaf, och appar från Windows Store fungerar bra också. Många verkar hata UWP därför att win32 dög åt min morfar så det duger åt mig också. Typ så. Och det finns många program som inte skalar alls. Det blir bättre som sagt, men det tar tid. Spelar man bara spel och använder webben spelar det inte så stor roll dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Meathim:

4K på 17 tum måste skalas, om du inte ha en syn som gör stridspiloter avundsjuka. På 15 tum fungerar 1080p rätt bra för mig, men det är på håret. Vi är alla olika förstås, men upplösningsracet är ... trevligt, men vi är inte där till 100% än. Inte i Windows iaf. Och särskilt inte om folk ska hålla fast vid Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

4k, ja. Men inte 2k.