Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Vi får som sagt ta en "broder dag" och köra upp och titta på den. Bilderna säger att den ser OK ut.. Verkligenheten är kanske en annan Någon bilkunnig i Växjö som har vägarna förbi? hehe

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

maila dom och ställ frågan istället.

Skrivet av Gwildor:

@Neonodia: Vi tänkte sticka inom Dekra och fråga innan vi körde vidare.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Eftersom den är skattad och besiktad enligt annonsen så borde det vara grönt ljus?
" Om vägmätarställningen uppenbart är manipulerad, i förhållande till fordonets skick och historik, underkänns fordonet. "

Permalänk
Medlem

Varför ens bemöda sig med att använda nån opålitlig app när man lika gärna kan kolla transports hemsida lika lätt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Hur skulle jag veta att den var opålitlig? Den visar rätt på min bil.

Permalänk
Medlem

Om nu bilen är skruvad (Får varken transportstyrelsens eller "Fordonskoll" att fungera) så håll dig långt borta. Skruvade bilar i allmänhet och gamla sådana i synnerhet är dömda att vara problem.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Här kan du beställa ett komplett utdrag via mail.
Fick den att fungera nu, och enligt transportstyrelsen har den gått ca 7500 mil

Men om den inte är skruvad, så kan den inte vara värd 40 mils resa för två personer.
Måste väl finnas något bättre alternativ nära dig?
Tänker både tid, och pengar som läggs på en sådan resa. Finns roligare bilar att åka långt för

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Finns många "vänner" på bilbesiktningarna..

Skrivet av Gwildor:

Eftersom den är skattad och besiktad enligt annonsen så borde det vara grönt ljus?
" Om vägmätarställningen uppenbart är manipulerad, i förhållande till fordonets skick och historik, underkänns fordonet. "

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Det som jag reagerar på mest i fallet är ifall det någonsin funnits en Renault som hållit i 29.000 mil överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Om nu bilen är skruvad (Får varken transportstyrelsens eller "Fordonskoll" att fungera) så håll dig långt borta. Skruvade bilar i allmänhet och gamla sådana i synnerhet är dömda att vara problem.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Här kan du beställa ett komplett utdrag via mail.
Fick den att fungera nu, och enligt transportstyrelsen har den gått ca 7500 mil

Men om den inte är skruvad, så kan den inte vara värd 40 mils resa för två personer.
Måste väl finnas något bättre alternativ nära dig?
Tänker både tid, och pengar som läggs på en sådan resa. Finns roligare bilar att åka långt för

Vi åkte inom Dekra och fråga snabbt, han var riktigt trevlig och kollade. Han kunde inte se att den skulle varit skruvad.

Skrivet av Neonodia:

Finns många "vänner" på bilbesiktningarna..

Misstänker att deras besiktningsman var en sådan Spricka i framrutan och det gick igenom utan anmärkning. Bilen såg förvisso riktigt fräsch ut och motorn gick riktigt bra.

Skrivet av WolfOfVengeance:

Det som jag reagerar på mest i fallet är ifall det någonsin funnits en Renault som hållit i 29.000 mil överhuvudtaget?

Så sa min arbetskompis oxå, hehe.. Heter du Maria och jobbar på Shell?

Tack alla.. Vi tog en trevlig åktur och stack dit. Det var lite problem i början men det fixade säljaren direkt. Han var mycket trevlig och sålde många bilar åt "kompisarna" (hörde det när folk ringde dit).

Vi fick ner priset till 7000 och brorsan kände att det var helt OK. Så länge den håller till sommaren så är han nöjd, då har hans skuldsanering gått ut.

Enda nackdelen var.... Det var svinkallt där, -16 grader...

Permalänk
Medlem

Att en bilförsäljare får massa samtal och snackar affärer när man kollar bil är väl typ äldsta bondfångeriet i branschen.. "ojoj bäst att slå till innan någon annan köper bilen" ( skrothögen )
( han blir alltså uppringd av någon som låtsas vara intresserad osv, mycket vanligt )

Inte enbart riktat till dig TS utan till andra som läser här också.

Antingen kan man bilar själv eller har en bekant med sig ( man kan inte avgöra en bils skick på distans ) eller så är man kandidat till att bli lurad. Det finns inget som får mig att helt lita på en bilförsäljare. Jag känner till för många fall av hur det gått till för att göra det..
Många säljare ljuger så tapeterna släpper från väggarna helt obekymrat. Har varit med om en "pärla" som både saknade bromsar och var så rostig att hjulen riskerade att lossna om en katt lutat sig mot bilen, inte ens att påtala fakta fick säljaren att erkänna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Det som jag reagerar på mest i fallet är ifall det någonsin funnits en Renault som hållit i 29.000 mil överhuvudtaget?

Inte för att kasta paj men det säger väl kanske mer om dig än bilen.
Fylla på olja och allmän bilvård är viktigare än bilens logga i de flesta fall.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gwildor:

Vi åkte inom Dekra och fråga snabbt, han var riktigt trevlig och kollade. Han kunde inte se att den skulle varit skruvad.
Misstänker att deras besiktningsman var en sådan Spricka i framrutan och det gick igenom utan anmärkning. Bilen såg förvisso riktigt fräsch ut och motorn gick riktigt bra.
Så sa min arbetskompis oxå, hehe.. Heter du Maria och jobbar på Shell?

Tack alla.. Vi tog en trevlig åktur och stack dit. Det var lite problem i början men det fixade säljaren direkt. Han var mycket trevlig och sålde många bilar åt "kompisarna" (hörde det när folk ringde dit).

Vi fick ner priset till 7000 och brorsan kände att det var helt OK. Så länge den håller till sommaren så är han nöjd, då har hans skuldsanering gått ut.

Enda nackdelen var.... Det var svinkallt där, -16 grader...

Där ser man.

Vi får verkligen hoppas att han gjorde ett hyfsat köp då, men jag anar absolut ugglor i mossen.
"Det är dyrt att vara fattig" som man säger, jag skulle vara jättenojig över att bli blåst på så lite som 7K om jag var i din brorsas sits.

Uppdatera gärna tråden i framtiden om det är några problem! Är ju intressant och se vad ett köp av en så suspekt bil på Blocket kan leda till
Men jag håller tummarna för din brorsa!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Som nämnts använd dig av transportstyrelsens app istället. Och om bilen är import i deras system så köp INTE, dvs personimport. Det syns också på slitage i ö om det är 27k mil eller 10k mil. Kolla på pedaler och bilens allmänna skick.

Dock för det priset så är det bara skattad och besiktad skapligt nyligen så kör på.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Det som jag reagerar på mest i fallet är ifall det någonsin funnits en Renault som hållit i 29.000 mil överhuvudtaget?

Känner mig tvungen att flika in att en bekants Renault, en liten dieselstånkare som jag lustigt nog inte minns modellnamnet på, hade gått över 42.000 mil utan några större problem senast han pratade om det för några år sedan. Men det finns ju alltid undantag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Mycket tveksam till att du har rätt mil på den bilen. Bara ~7500mil på 20 år dvs 350-400 mil/år, inte troligt
Skulle ni ta en CarFax på den bilen så kommer ni få en överraskning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Medlem

Vi tog kontakt med den gamle ägaren, en svensk man som importerade den från Lubäck (stavning) 2002 från sin bror. Enligt gubben så har han ägt bilen själv hela tiden. Han sålde tydligen bilen för några år sedan men ångrade sig och köpte tillbaka den av dåvarande bilhandlare.

Sätena var skit fina i den, inte en skråma eller nersuttet. Pedalerna, under mattorna, allt såg riktigt fint ut.
Jag sa förvisso till brorsan att jag hade inte köpt den, men det var mer pga av priset. Det finns ett skumt alarm i den, där man ska hålla in en knapp och låta den blinka, sedan släppa den och låta den blinka igen. Tex om koden är 3 4 5 6 så håller man inne den, låter den blinka 3 ggr, sedan släpper man. Trycker ner och låter den blinka 4 ggr osv.

Vi får se hur det går, än så länge är brorsan riktigt nöjd (förutom med larmet, men det ska han arbetskamrat fixa).
Den drog under 6 liter t/r till jobbet, det är vad Volvon hade kostat enkel resa, så han är nöjd

Ska kolla carfax bara för att se... Jag har dock inte mywallet och kan köpa genom mobilen om det krävs.

Permalänk
Medlem

Brukar använda mig av appen eyeoda vid bilaffärer. Rådgivning av experter direkt i telefonen. Kanoners

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Kollade lite snabbt på biluppgifter, och det stog att det var importbil och
Fordonet kan ha obetald fordonsskatt, trängselskatt eller felparkeringsavgift. Om det finns en skuld kan Kronofogden ta fordonet i anspråk för att betala av tidigare ägarens skulder. Kontrollera eventuell skuld genom att SMSa ”SKULD TDM436 till 72 120. Pris 30 kr. Villkor

Du får göra en noggrannare koll själv.

Alla de uppgifterna är gratis via Transportstyrelsen, betalar du för dem är du lurad.
Det finns flera företag som hämtar gratisinformationen och tar betalt för den.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore