Nya uppgifter kring AMD:s grafikarkitektur Vega läcker ut på webben

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Behövs AMD grafikkort, GCN eller nyare. Äldre AMD kort stöder det inte häller. Inte ens Intel kan införa detta utan att behöva göra ändringar på hårdvaru-nivå och då behöver dom licens för att använda delar av AMDs GCN patent. Fritt my ass. Ni är så lättlurade.

Man kan ju fundera på varför inte äldre AMD kort stödjer det, och varför inte intel har hoppat på eftersom dom inget liknande har och det är "gratis".

"FreeSync is AMD's proprietary implementation of the VESA Adaptive Sync standard"

Sluta svamla. Free-sync bygger helt på äldre då teknik där man på laptops kunde låta bli att uppdatera skärmen om ägaren inte rörde datorn (skärmbilden står still). AMD med hjälp av VESA skapade en frivillig standard tillägg till DB 1.2, det du behovet är att WF, hårdvara och drivers har support. Behövs inte GNC som du tror, få hat du helt missuppfattat ur det fungerar. Är ju en standard och inget låst.

Intel har troligen utvecklade skylake innan beslut om adaptive-sync vara eller inte vara, Kabylake är mer refresh så egentligen inte konstig att den inte fått mer funktioner.

Nivida kör liknande adaptive-sync på laptops (där det inte sitter extra scaler/gsync modul).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Skojar du, Referens kylaren är skit. Googla, alt läs Sweclockers recension.
http://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb/...

Kylaren har ju inget med byggkvalitet att göra.
Det är som att säga att en tvårumslägenhet är mindre bra byggd än en sexrymmare för att den är mycket mindre. Var sak har sitt användningsområde.

Sen är det ju så att referenskylaren med utblås bak är bästa valet om du vill ha flera kort i samma låda med luftkylning då den skickar ut luften från lådan istället för att vispa runt den inuti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Vega kommer att tugga Pascal i småbitar

Om så blir fallet, du tror inte kortet kommer kosta runt 10000 - 14000kr då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Kylaren har ju inget med byggkvalitet att göra.
Det är som att säga att en tvårumslägenhet är mindre bra byggd än en sexrymmare för att den är mycket mindre. Var sak har sitt användningsområde.

Sen är det ju så att referenskylaren med utblås bak är bästa valet om du vill ha flera kort i samma låda med luftkylning då den skickar ut luften från lådan istället för att vispa runt den inuti.

Skickades från m.sweclockers.com

"Kylaren har ju inget med byggkvalitet att göra."

Det har det ju visste, kylaren tillhör referens kortet, om kylaren är dåligt byggd så har ju kortet dålig byggkvalite.
Det är som att köpa en bil med bra motor men karossen är dålig och sen påstå att den visste är bra.

Kylaren på rx480 referens är den sämsta jag sätt på väldigt väldigt länge. att säga att den inte är dålig är absurt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

"Kylaren har ju inget med byggkvalitet att göra."

Det har det ju visste, kylaren tillhör referens kortet, om kylaren är dåligt byggd så har ju kortet dålig byggkvalite.
Det är som att köpa en bil med bra motor men karossen är dålig och sen påstå att den visste är bra.

Kylaren på rx480 referens är den sämsta jag sätt på väldigt väldigt länge. att säga att den inte är dålig är absurt.

Skillnad på byggkvalitet och prestanda iofs. Men dålig byggkvalitet på kretskorten drabbar de allra flesta modeller av kortet, går ej att åtgärda av kund heller. Trist referenskylare på verkar bara referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sluta svamla. Free-sync bygger helt på äldre då teknik där man på laptops kunde låta bli att uppdatera skärmen om ägaren inte rörde datorn (skärmbilden står still). AMD med hjälp av VESA skapade en frivillig standard tillägg till DB 1.2, det du behovet är att WF, hårdvara och drivers har support. Behövs inte GNC som du tror, få hat du helt missuppfattat ur det fungerar. Är ju en standard och inget låst.

Intel har troligen utvecklade skylake innan beslut om adaptive-sync vara eller inte vara, Kabylake är mer refresh så egentligen inte konstig att den inte fått mer funktioner.

Nivida kör liknande adaptive-sync på laptops (där det inte sitter extra scaler/gsync modul).

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidias på sina laptops kör Adaptive-sync (ska inte förväxlas med Adaptive-Vsync). Dom kör inte AMD Freesync. AMD Freesync är inte open source, den är proprietär. AMD Freesync fungerar bara med AMD gpus. Vesa Adaptive-sync finns som tillägg i AMD drivers. Om Det är samma, varför har AMD driver 2 val för, en för AMD freesync och en för Vesa standarden (Eller Displayport Adaptive sync, också kallad för Vesa Adaptive sync)?

Dock tycker jag det är dåligt utav Nvidia att inte implementera Displayport Adaptive sync stöd i sina drivisar, den dagen dom gör det dör Gsync. Men va fan, gör det för sina kunder ialf.

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Ljudnivå och temps kan man ju alltid få till bra om man väljer rätt sorts tredjepartskylare eller går på vattenblock.
Sen när har någon brytt sig om byggkvalité? Antingen så fungerar kortet eller så gör det inte det.
Inte direkt så att någon brydde sig att rx480 är 100 ggr bättre byggt kort än gtx 1060.

Rx480
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/06/AMD-Radeon-RX-480-PCB_Front.jpg
Gtx 1060
http://images.anandtech.com/doci/10540/GeForce_GTX_1060_Front_PCB_1467894362.jpg

@hwasser:

Det verkar som att gtx 1060 6gb ligger någon eller några hundralappar över rx 480 8gb.
De flesta ligger lite över 3000kr medans de flesta rx480 ligger lite under 3000kr eller runt 3000kr.
1060 3gb o rx 480 4gb priser ligger lite mer kladdigt. rx 470 har inte direkt någon konkurrent.
Dock verkar priset på rx470 sämst. Det bör ligga runt 1700 o tävla mot 1050ti som är närmsta konkurrenten.
rx 470 är dock bra mycket bättre. http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12388?key=522458da...

Synd bara att dom satte i en 6 pins kontakt (blev inte så lyckat eller fixat strömmatningen så den inte belastar moderkortet så hårt som det gjorde från början).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Nvidias på sina laptops kör Adaptive-sync (ska inte förväxlas med Adaptive-Vsync). Dom kör inte AMD Freesync. AMD Freesync är inte open source, den är proprietär. AMD Freesync fungerar bara med AMD gpus. Vesa Adaptive-sync finns som tillägg i AMD drivers. Om Det är samma, varför har AMD driver 2 val för, en för AMD freesync och en för Vesa standarden?

Leker du dryg? free-sync är ett marknadsnamn på adaptive-sync, är som Intels Optane som egentligen heter 3D Xpoint. Ingen konstigt alls att företag döper standarder till olika namn (trots alla olika företag kör samma standard, därför det kan bli rätt förvirrande ibland).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

"Kylaren har ju inget med byggkvalitet att göra."

Det har det ju visste, kylaren tillhör referens kortet, om kylaren är dåligt byggd så har ju kortet dålig byggkvalite.
Det är som att köpa en bil med bra motor men karossen är dålig och sen påstå att den visste är bra.

Kylaren på rx480 referens är den sämsta jag sätt på väldigt väldigt länge. att säga att den inte är dålig är absurt.

Då är det fel på designen i sig inte på kvaliteten, hade den varit helt i plast eller lossnat i fogarna så hade jag köpt ditt argument.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Leker du dryg? free-sync är ett marknadsnamn på adaptive-sync, är som Intels Optane som egentligen heter 3D Xpoint. Ingen konstigt alls att företag döper standarder till olika namn (trots alla olika företag kör samma standard, därför det kan bli rätt förvirrande ibland).

Finns inget free-sync, det du menar kanske är AMD Freesync? Ja AMD Freesync använder sig av Displayport Adaptive-sync Vesa standarden som finnes i DP 1.2a. AMD Freesync är en mjukvara skriven av AMD och är optimerat, och enbart fungerande med AMD grafikkort. Den är inte open-source för fem öre.

Jag frågar igen, varför finns det 2 val i AMDs catalyst (eller vad det nu heter) att välja mellan AMD Freesync eller Displayport Adaptive-sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Så Crimson ReLive föll dig inte i smaken?

Måndagsexemplar överallt, och det är ju inte AMD som tillverkar korten. Det är inte säkrare på den gröna sidan, många 1070-kort har haft problem med minnen som brunnit. Du kanske skulle åberopat garantin istället.

Mest du som är skämmig faktiskt som drar tokiga slutsatser och rantar i random tråd om grafik.

Svårt att åberopa garanti när man behöver datorn dagligen. "löste" det genom att klistra på en vanlig 12mm fläkt på grafikkortet när ena fläkten pajade.

Ja visst kan det ha varit ett måndagsex. Spelar inte så stor roll egentligen. Kylningen på ati kort är horribel (inte första gången man har ett ati med temps på 80c+) och drivrutinerna uppdateras för sällan och underpresterar i de flesta spel.

Med 1060 kortet så har jag 30c idle och då är inte ens fläkten igång. Det om något är imponerande! Nvidia vet hur man bygger bra grafikkort med bra kylare - något ATI inte har någon aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Svårt att åberopa garanti när man behöver datorn dagligen. "löste" det genom att klistra på en vanlig 12mm fläkt på grafikkortet när ena fläkten pajade.

Ja visst kan det ha varit ett måndagsex. Spelar inte så stor roll egentligen. Kylningen på ati kort är horribel (inte första gången man har ett ati med temps på 80c+) och drivrutinerna uppdateras för sällan och underpresterar i de flesta spel.

Med 1060 kortet så har jag 30c idle och då är inte ens fläkten igång. Det om något är imponerande! Nvidia vet hur man bygger bra grafikkort med bra kylare - något ATI inte har någon aning om.

Nvidia referens har också 80c+
http://www.sweclockers.com/test/22087-nvidia-geforce-gtx-1080...

Kortet du har har förmodligen inte Nvidia gjort kylaren på.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Finns inget free-sync, det du menar kanske är AMD Freesync? Ja AMD Freesync använder sig av Displayport Adaptive-sync Vesa standarden som finnes i DP 1.2a. AMD Freesync är en mjukvara skriven av AMD och är optimerat, och enbart fungerande med AMD grafikkort. Den är inte open-source för fem öre.

Jag frågar igen, varför finns det 2 val i AMDs catalyst (eller vad det nu heter) att välja mellan AMD Freesync eller Displayport Adaptive-sync?

NU är du bara riktigt dryg.

Jag pratar om Själva standarden, inte AMD´s drivers jusus. Du ska kunna plugga in adaptive-sync skärm med Nvidas/intels eller vad sjutton som helst och får variabel frekvens. Det som krävs är ingen raketforskning, stöd i drivers och möjligen hårdvaran behöver uppfräschning. Själva scalern är helt öppen för vem som helst använda, man behöver inte använda free-sync namnet alls om man inte vill.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

NU är du bara riktigt dryg.

Jag pratar om Själva standarden, inte AMD´s drivers jusus. Du ska kunna plugga in adaptive-sync skärm med Nvidas/intels eller vad sjutton som helst och får variabel frekvens. Det som krävs är ingen raketforskning, stöd i drivers och möjligen hårdvaran behöver uppfräschning. Själva scalern är helt öppen för vem som helst använda, man behöver inte använda free-sync namnet alls om man inte vill.

Ja Adaptive-sync ska fungera med Intel eller Nvidia om dessa klarar av Vesa standarden av Displayport 1.2a. Nvidia kan stödja det om dom ville men dom vill låsa in folk på Gsync (Vilket jag själv tycker är fel). Dock kan dom inte använda AMD freesync utan får själv göra så att det fungerar ihop med Displayport Adaptiv-sync (på HW eller SW nivå). Det AMD kunde göra är att implementera stöd för Nvidia grafikkort och släppa AMD Freesync som en alternativ nedladdning (Om det på HW nivå är tekniskt möjligt). Det skulle ju vara fritt och ballt på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ja Adaptive-sync ska fungera med Intel eller Nvidia om dessa klarar av Vesa standarden av Displayport 1.2a. Nvidia kan stödja det om dom ville men dom vill låsa in folk på Gsync (Vilket jag själv tycker är fel). Dock kan dom inte använda AMD freesync utan får själv göra så att det fungerar ihop med Displayport Adaptiv-sync (på HW eller SW nivå). Det AMD kunde göra är att implementera stöd för Nvidia grafikkort och släppa AMD Freesync som en alternativ nedladdning (Om det på HW nivå är tekniskt möjligt). Det skulle ju vara fritt och ballt på alla sätt och vis.

Det är knappast AMDs jobb att göra Nvidias kunder nöjda..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

NU är du bara riktigt dryg.

Jag pratar om Själva standarden, inte AMD´s drivers jusus. Du ska kunna plugga in adaptive-sync skärm med Nvidas/intels eller vad sjutton som helst och får variabel frekvens. Det som krävs är ingen raketforskning, stöd i drivers och möjligen hårdvaran behöver uppfräschning. Själva scalern är helt öppen för vem som helst använda, man behöver inte använda free-sync namnet alls om man inte vill.

Varför finns det 2 val i AMDs catalyst (eller vad det nu heter) att välja mellan AMD Freesync eller Displayport Adaptive-sync? Vad är skillnaden?

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Varför finns det 2 val i AMDs catalyst (eller vad det nu heter) att välja mellan AMD Freesync eller Displayport Adaptive-sync? Vad är skillnaden?

Inte en aning, antingen bugg eller glömt ta bort det (ena kanske var tänkt att ersätta det andra). Är egentligen samma sak fast olika namn troligen, inte så amd gått ut med att dom kommer köra två olika standarder parallellt (enda som gått ut med nyligen är bättre kvalités märkning på skärmar och kalla det för free-sync 2). Skulle inte hänga upp mig så mycket att det står två olika namn i AMD´s drivers, inte ovanligt att det kan vara buggar i programvaran som inte är viktiga nog att prioriteras (AMD har ju haft annat att fixa med drivers så).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@anon200632:
Helt klart kommer AMD att ta saftigt betalt för kortet om det är ett monster kort. Tekniken med HBM2 minne lär ju inte göra kortet speciellt billigt i alla fall. AMD behöver pengarna det är helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är knappast AMDs jobb att göra Nvidias kunder nöjda..

Haha småskrattade lite åt det där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Skojar du, Referens kylaren är skit. Googla, alt läs Sweclockers recension.
http://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb/...

Vad är fel med byggkvaliteten?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Finns inget free-sync, det du menar kanske är AMD Freesync? Ja AMD Freesync använder sig av Displayport Adaptive-sync Vesa standarden som finnes i DP 1.2a. AMD Freesync är en mjukvara skriven av AMD och är optimerat, och enbart fungerande med AMD grafikkort. Den är inte open-source för fem öre.

Jag frågar igen, varför finns det 2 val i AMDs catalyst (eller vad det nu heter) att välja mellan AMD Freesync eller Displayport Adaptive-sync?

"AMD FreeSync:
AMD's branding for the above. If a monitor supports VESA Adaptive Sync but not FreEsync, it will still work with FreeSync GPUs. The monitor company simply didn't pay AMD to certify it for their "standard." Contrary to some misquoting, Intel is not officially supporting FreeSync, but rather, the underlying VESA optional standard above."

Källa: https://forums.geforce.com/default/topic/936470/geforce-1000-...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

"Kylaren har ju inget med byggkvalitet att göra."

Det har det ju visste, kylaren tillhör referens kortet, om kylaren är dåligt byggd så har ju kortet dålig byggkvalite.
Det är som att köpa en bil med bra motor men karossen är dålig och sen påstå att den visste är bra.

Kylaren på rx480 referens är den sämsta jag sätt på väldigt väldigt länge. att säga att den inte är dålig är absurt.

Byggkvalitet har med material, hållbarhet och robusthet att göra, inte prestanda och dimensionering.

Skrivet av Silcan:

Nvidias på sina laptops kör Adaptive-sync (ska inte förväxlas med Adaptive-Vsync). Dom kör inte AMD Freesync. AMD Freesync är inte open source, den är proprietär. AMD Freesync fungerar bara med AMD gpus. Vesa Adaptive-sync finns som tillägg i AMD drivers. Om Det är samma, varför har AMD driver 2 val för, en för AMD freesync och en för Vesa standarden (Eller Displayport Adaptive sync, också kallad för Vesa Adaptive sync)?

Dock tycker jag det är dåligt utav Nvidia att inte implementera Displayport Adaptive sync stöd i sina drivisar, den dagen dom gör det dör Gsync. Men va fan, gör det för sina kunder ialf.

Kan du inte bara erkänna att du hade fel istället för att alltmer desperat gneta på? Det är ditt eget påstående som du läst av nån random på Reddit. Freesync är ett varumärke för Adaptive sync, vilket är helt fritt att använda. Punkt.

Skrivet av clappen:

Svårt att åberopa garanti när man behöver datorn dagligen. "löste" det genom att klistra på en vanlig 12mm fläkt på grafikkortet när ena fläkten pajade.

Ja visst kan det ha varit ett måndagsex. Spelar inte så stor roll egentligen. Kylningen på ati kort är horribel (inte första gången man har ett ati med temps på 80c+) och drivrutinerna uppdateras för sällan och underpresterar i de flesta spel.

Med 1060 kortet så har jag 30c idle och då är inte ens fläkten igång. Det om något är imponerande! Nvidia vet hur man bygger bra grafikkort med bra kylare - något ATI inte har någon aning om.

Det är inte AMD:s fel att du inte giter föra ett garantiärende. Det är inte heller AMD:s fel att du tycks välja att köpa dåliga kort. Sen tillverkar inte AMD några kort, och det gör inte NVidia heller för den delen. Du hade lika gärna kunnat få samma upplevelse med ett nytt AMD-kort.

Sen är det märkligt att du bytar båt nu när AMD ryckt upp sig på drivrutinsfronten och haft en bra höst. Det är inte heller AMD:s fel att Nvidia köper ut dem och omöjliggör för AMD att ha nya drivrutiner redo inför spelsläpp.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

"Kylaren har ju inget med byggkvalitet att göra."

Det har det ju visste, kylaren tillhör referens kortet, om kylaren är dåligt byggd så har ju kortet dålig byggkvalite.
Det är som att köpa en bil med bra motor men karossen är dålig och sen påstå att den visste är bra.

Kylaren på rx480 referens är den sämsta jag sätt på väldigt väldigt länge. att säga att den inte är dålig är absurt.

Kallar du även marken för dålig om huset som står på den är fallfärdig? Är kylaren kass så betyder det inte att kortet är kasst. Bara för att karossen är rostig så betyder det inte att motorn är värdelös.

Skrivet av Silcan:

Nvidias på sina laptops kör Adaptive-sync (ska inte förväxlas med Adaptive-Vsync). Dom kör inte AMD Freesync. AMD Freesync är inte open source, den är proprietär. AMD Freesync fungerar bara med AMD gpus. Vesa Adaptive-sync finns som tillägg i AMD drivers. Om Det är samma, varför har AMD driver 2 val för, en för AMD freesync och en för Vesa standarden (Eller Displayport Adaptive sync, också kallad för Vesa Adaptive sync)?

Dock tycker jag det är dåligt utav Nvidia att inte implementera Displayport Adaptive sync stöd i sina drivisar, den dagen dom gör det dör Gsync. Men va fan, gör det för sina kunder ialf.

Nej AMDs Free-sync är inte proprietär.. Däremot är den teknik som kan använda tekniken fullt det. Du borde se skillnad.

Skrivet av clappen:

Svårt att åberopa garanti när man behöver datorn dagligen. "löste" det genom att klistra på en vanlig 12mm fläkt på grafikkortet när ena fläkten pajade.

Ja visst kan det ha varit ett måndagsex. Spelar inte så stor roll egentligen. Kylningen på ati kort är horribel (inte första gången man har ett ati med temps på 80c+) och drivrutinerna uppdateras för sällan och underpresterar i de flesta spel.

Med 1060 kortet så har jag 30c idle och då är inte ens fläkten igång. Det om något är imponerande! Nvidia vet hur man bygger bra grafikkort med bra kylare - något ATI inte har någon aning om.

Referenskylare tenderar vara dåliga. Även om Nvidias är klart bättre än AMDs så är den fortfarande inte i närheten av lika effektiv som tredjepart... och om kylaren inte fungerar hos tredjepart så är det inte AMDs fel eftersom de är väldigt lite att göra med eftermarknadskylare. Tåls att nämnas att brorsans GTX 1060 med en kylare från EVGA låter en hel del.. Är det Nvidias fel det? Eller kan det vara så att EVGA för någon anledning fick för sig att en mindre fläkt skulle hjälpa?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av clappen:

Svårt att åberopa garanti när man behöver datorn dagligen. "löste" det genom att klistra på en vanlig 12mm fläkt på grafikkortet när ena fläkten pajade.

Ja visst kan det ha varit ett måndagsex. Spelar inte så stor roll egentligen. Kylningen på ati kort är horribel (inte första gången man har ett ati med temps på 80c+) och drivrutinerna uppdateras för sällan och underpresterar i de flesta spel.

Med 1060 kortet så har jag 30c idle och då är inte ens fläkten igång. Det om något är imponerande! Nvidia vet hur man bygger bra grafikkort med bra kylare - något ATI inte har någon aning om.

Bara su du vet att även AMD har semipassiv drift på fläkten i alla fall på tredjepart. Skulle inte köpa stockkykare på grafikkort oavsett tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Varför finns det 2 val i AMDs catalyst (eller vad det nu heter) att välja mellan AMD Freesync eller Displayport Adaptive-sync? Vad är skillnaden?

Det korta svaret är att skillnaden är s.k. branding. Det finns t.ex. En bil utvecklad av Toyota och Subaru (har jag för mig) som är samma bil som båda företagen säljer, men Toyota säljer den som en Toyota och Subaru kallar den för en Subaru. Skillnaden är branding.

Det långa svaret är att förutom att vara lite lättare för konsumenten att komma ihåg, så har AMD möjlighet att ta ut en liten peng från tillverkarna för att de vill använda det lite snyggare namnet i sin marknadsföring.

Sammanfattningsvis: Den underliggande tekniken är densamma och den är.gratis att använda om det finns stöd för den i den scaler (?) som man använder i skärmen, men vill man sätta en sticker med namnet freesync på skärmen behöver man förhandla med ägaren till det marknadsföringsnamnet.

Varför man gör skillnad i drivrutinen har jag däremot inget bra svar på, men jag kan tänka mig att AMD har.börjat ställa krav på t.ex. vilket frekvensomfång man måste stödja för att få använda namnet freesync, och låter sina drivrutiner ta hänsyn till den garanterade nivån av prestanda hos skärmen.

Du är förresten säker på att det inte är freesync över hdmi? Det är ju knappast med i standarden för displayport. Och den är, så vitt jag vet, ännu inte en del av hdmi-standarden (men jag förväntar mig att någon talar om det för.mig om jag har fel!), men jag trodde inte att AMD var färdiga med utvecklingen av densamma heller.

Permalänk
Medlem

Oj... Då blir det "TRE" val nu

Video Cards - AMD announces FreeSync 2

Nej, inga fler val då det ska ske automatiskt om monitorn meddelar stöd.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Freesync är ett varumärke för Adaptive sync, vilket är helt fritt att använda. Punkt.

Det var inte planerat att det skulle heta freesync utan det mest blev så som en kontring till att de har free sync till en journalist.
https://youtu.be/FwcUMZLvjYw?t=34m19s