Permalänk
Medlem

Bästa datorstolen?

Hej där!

Söker nu efter en ny datorstol.
Har i dagsläget mer eller mindre en splitterny Kinnarps 8000 Synchrone (ser ut såhär: http://products.cdn.movement.as/27777/big_1fa7b7ed1e221eddbcb...

Gillar den inte alls, haft den i cirka ett halvår. Testat massa olika inställningar men den sitter ändå inte liksom "slickad efter ryggen" haha.

Hade en Herman Miller Aeron innan: http://www.unwantedimports.com/wp-content/uploads/2015/02/Her...

Ser inte mycket ut för världen, få inställningsmöjligheter, men gav ländryggen ett perfekt stöd och den följde verkligen hela ryggens kurvor.
Sålde den dock av snålhet, kände att 8000 kr var för mycket för en datorstol. Tänkte att en "Kinnarps" lär väl slå den med alla dess inställningsmöjligheter, men icke.. Men tänkte innan jag slår till på en ny Herman, vad rekommenderar ni i övrigt?

Är 185 cm lång, väger 85kg och har lite lätt skadad ländrygg från träning. Därav jag vill ha den bästa stolen jag kan få!

I övrigt, vad är ett rimligt pris för Kinnarpsen? Den är ju svart, så ser betydligt bättre ut än de flesta andra man ser ute på blocket. Toppskick, inte en skråma på den.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska kolla på DXRACER stolarna. Jag har en ifrån iron serien. Haft den i två år och är väldigt nöjd

Permalänk
Medlem

@kwame: Om du kan tänka dig att vara uppe i den prisnivån kan jag varmt rekommendera Malmstolen Modell 4000. Har en på jobbet, sjukt skön och går att ställa in åt alla möjliga håll och kanter.

http://malmstolen.se/produkter/classic/modell-4000/

Permalänk
Medlem

@Axel95: Dxracer åt någon som vill ha en stol med bra stöd samt bra ergonomi, hoppas du skämtar.

Ontopic : Som nämnts tidigare, Malmstolen vilket är en riktigt bra stol, RH har också bra stolar, Men det bästa av allt är väl att fara runt och testa? Ingen av oss kan tyvärr säga vilken stol som passar just dig, speciellt när du har en lätt skada i ländryggen,

Visa signatur

Intel i7 4770k @ 4,5Ghz | Noctua nh-u14s (2x140mm) | Palit GTX 1070 SJS | Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1866Mhz XMP Beast | Evga supernova G2 750w Guld | Fractal design define r4 | Asus Maximus VI Hero | | Benq XL2430T 144 Hz | Acer 24" Predator GN246HL |

Permalänk
Medlem

Måste absolut hålla med om att DXRACER är ren och skär skit haha. Har en kompis som har en sådan stol, förstår inte hur den ens kan kosta såpass mycket.

Tack för era tips! Får googla runt och försöka leta upp något ställe där jag kan testa lite olika kontorsstolar! Annars får jag hålla ögonen uppe efter en begagnad Malmstol och ge det ett försök. Kan man få 2000 kronor för Kinnarpsen? Den är som sagt toppskick.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Embody Chair by Herman Miller ska tydligen vara en typ av dröm stol. Men det är om man kan med att spendera 15K på en stol!

Maybe one day

Permalänk

Testa Höganäs 381 är mitt tips när du ändå är igång. Har Kinnarps hemma och på jobb och nej, dom ger verkligen inget bra stöd för ryggen.

Höganäs däremot ser kanske inte ut att vara mycket för världen men testa den. Mycket inställningsmöjligheter och ryggstödet ger ett fenomenalt bra rygg- och svankstöd.

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 650D ][ Corsair AX850 ][ Intel Core i7 2600k ][ Noctua NH-U12P-SE2 ][ Asus P8Z68V-Pro ]
[
16Gb G-Skill RipJaws Gaming ][ Crucial M4 128gb SSD ][ Seagate Barracuda Green 2TB HDD ]
[
KFA2 Geforce GTX570 1280MB ][ Samsung S24A350 Monitor ][ Win7 SP1 Enterprise 64-bit ]

Permalänk
Medlem

kinnarps stolar sköna om man har myckey pengar....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Måste absolut hålla med om att DXRACER är ren och skär skit haha. Har en kompis som har en sådan stol, förstår inte hur den ens kan kosta såpass mycket.

Tack för era tips! Får googla runt och försöka leta upp något ställe där jag kan testa lite olika kontorsstolar! Annars får jag hålla ögonen uppe efter en begagnad Malmstol och ge det ett försök. Kan man få 2000 kronor för Kinnarpsen? Den är som sagt toppskick.

DxRacer må vara skit jämfört med stolar i 8000kr klassen. Men vilka stolar är bättre i 3000kr klassen? Möjligtvis begagnad kinnarps men om vi håller oss till nya stolar?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Den bästa datorstolen är en ergonomisk.
Sikta på nån begagnad Kinnarps eller liknande serier och modeller, finns bla bafab.se som säljer begagnade modeller, sen har du ju blocket och allt däremellan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

håller inte riktigt med om att dxracing är skit, har en http://www.maxgaming.se/king-series/dxracer/king-gaming-chair... hemma och är faktiskt rätt nöjd.
jämfört med alla dom kontorstolar man har på jobbet så är min dxracingstol mkt skönare och jag
sitter bra mkt bättre. dock är jag över 185 och väger 110 istället för 85. kan tänka mig att en stol som
passar dig antagligen inte passar mig

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Skrivet av henxon:

håller inte riktigt med om att dxracing är skit, har en http://www.maxgaming.se/king-series/dxracer/king-gaming-chair... hemma och är faktiskt rätt nöjd.
jämfört med alla dom kontorstolar man har på jobbet så är min dxracingstol mkt skönare och jag
sitter bra mkt bättre. dock är jag över 185 och väger 110 istället för 85. kan tänka mig att en stol som
passar dig antagligen inte passar mig

Visst är skit att ta i men personligen har jag en AKRacing av just nu okänd modell. Jag är 190cm ca 100kg och problemet jag har med den stolen är att armstöden är för låga även i högsta läget samt att den böjda "racingdelen" vid låren förhindrar mig att växla bekvämt mellan olika ställningar, typ skräddaren och liknande. Det kanske bara är mig det är fel på men jag kommer nog aldrig köpa en stol utan att testa den innan. Nu vet jag inte vad ni har för stolar på jobbet men jag tror att det finns bättre grejer att hitta i kontorsträsket (om än dyrare än alla racingmodeller)

Permalänk
Medlem

Hade en Kinnarps liknande den i första inlägget, klarade inte av den. Jag gillar att kunna sitta med större delen av låren på sitsen, problemet med den var att när man sköt fram sitsen närmare insidan av knäna så blev det vid rumpan ett märkbart och extremt irriterande glapp istället. För tjock och liten sits överlag, lite som att balansera på en tjock kudde, och ryggstödet gjorde bara att jag lutade mig framåt på något konstigt vis och knappt använde det, vilket förstås också gjorde höjden och nackstödet fullkomligt poänglöst.

Har nu på jobbet något liknande den Herman Miller-stolen och tycker den är riktigt bra. Måste kolla upp exakt vad det är och fundera på att skaffa en sådan hem.