Spela upp bluray på Windows 10

Permalänk

Spela upp bluray på Windows 10

Så jag använde inte hjärnan riktigt innan jag köpte hehe :/

Har nyligen köp en extern bluray spelare till datorn från asus men hittar inget program som kan spela upp filmerna direkt från disken, powerdvd(?) visst.. men 700 till bara för att kunna spela upp dem? Nej. Att rippa dem? Nej. Att köpa blu-ray spelare till tv:n? Nej. Där ingår väl även att köpa en förstärkare/receiver om jag inte är helt borta? Att streama? Nej.

Jag vill kunna stoppa in skivan, starta filmen på datorn gratis. Utan att rippa. Går det här ens?

Jag ska titta på datorn och inte på något annat

Permalänk
Avstängd

VLC ska funka vad jag förstår. Inte testat dock.

Permalänk
Medlem

Leawo bluray player finns som jag använder på laptop. inte kört så mycket film där att jag fixat en riktig uppfattning om det dock. men är gratis.

Permalänk
Medlem

De enda licensierade programmen med ordentligt stöd är idag Corel WinDVD Pro och Cyberlink PowerDVD Pro/Ultra (Ultra krävs för 3D och lite andra funktioner) nu efter att ArcSoft med deras TMT kastat in handduken.

Själv köpte jag en blu-rayläsare där det ingick en OEM-kopia av PowerDVD. Nog för att det inte är kul att vara fastlåst på en äldre OEM-version. Vill man ha något som "bara fungerar" är det ett tips att titta på innan köp.

Men nej, du behöver ingen hemmabio-receiver för att du kör en extern stationär blu-rayspelare till TVn/skärmen. Den skickar ljudet över HDMI som vanligt.

Här får du lov att skaffa programvarorna om du vill titta via datorn.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De enda licensierade programmen med ordentligt stöd är idag Corel WinDVD Pro och Cyberlink PowerDVD Pro/Ultra (Ultra krävs för 3D och lite andra funktioner) nu efter att ArcSoft med deras TMT kastat in handduken.

Själv köpte jag en blu-rayläsare där det ingick en OEM-kopia av PowerDVD. Nog för att det inte är kul att vara fastlåst på en äldre OEM-version. Vill man ha något som "bara fungerar" är det ett tips att titta på innan köp.

Men nej, du behöver ingen hemmabio-receiver för att du kör en extern stationär blu-rayspelare till TVn/skärmen. Den skickar ljudet över HDMI som vanligt.

Här får du lov att skaffa programvarorna om du vill titta via datorn.

En ganska dum fråga enligt mig men här kommer den!

Säg att man köper powerdvd, kommer den kunna spela upp en Ny bluray som kommer imorgon?

När det släpps en uppdatering av programmet (en större vilket jag antar blir powerdvd 17) måste man köpa programmet igen? Det är så jag uppfattade det på deras sida men jag hoppas att det inte är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etilaclya:

En ganska dum fråga enligt mig men här kommer den!

Säg att man köper powerdvd, kommer den kunna spela upp en Ny bluray som kommer imorgon?

När det släpps en uppdatering av programmet (en större vilket jag antar blir powerdvd 17) måste man köpa programmet igen? Det är så jag uppfattade det på deras sida men jag hoppas att det inte är så.

Haha jättegulliga frågor! Men det finns ingen anledning att köpa sådan programvara
Använd VLC istället som är gratis och ändå en mycket bättre programvara.

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

Haha jättegulliga frågor! Men det finns ingen anledning att köpa sådan programvara
Använd VLC istället som är gratis och ändå en mycket bättre programvara.

Väl medveten om VLC men den funkar inte när man ska spela upp direkt från skivan Vet Tror att det har något med utbyte av krypteringnycklar eller nåt att göra hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etilaclya:

Väl medveten om VLC men den funkar inte när man ska spela upp direkt från skivan Vet Tror att det har något med utbyte av krypteringnycklar eller nåt att göra hehe

Om du kan rippa den till en ISO funkar det med VLC och MPC-HC om du mountar den med t.ex DaemonTools eller Utforskaren. Med AnyDVD behövde man bara starta det programmet först så fungerade det direkt från skivan. Vet inte om det finns någon bra ersättare till AnyDVD som gör samma sak.

Free Blu-ray ripping programs:
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etilaclya:

En ganska dum fråga enligt mig men här kommer den!

Säg att man köper powerdvd, kommer den kunna spela upp en Ny bluray som kommer imorgon?

När det släpps en uppdatering av programmet (en större vilket jag antar blir powerdvd 17) måste man köpa programmet igen? Det är så jag uppfattade det på deras sida men jag hoppas att det inte är så.

Nej det går att köra äldre version ett tag. Support och fixar, och till slut stöd för nya filmer kommer försvinna i gamla versioner, men det är minst ett par år framåt. 16 kom i april så nästa version lär landa kring april nästa år. Vill du helt undvika den biten kan du köra på PowerDVD Live som ser ut att kosta ca 500 kr/år, vilket ungefär är vad uppgradering från 14/15 också kostar. Edit: Ser ut att fungera från version 12 och framåt med nya filmer, alltså att de får nya AACS-nycklar, version 9-11 kunde uppdateras till 12 efter supporten upphörde på dessa.

Permalänk

Brukar komma med en dvd-skiva som innehåller licens till något program som det går att spela upp bluray med

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Vad är det som gäller för bluray idag. VLC har alltid fungerat bra men nu har jag en skiva som inte går att spela upp pga avsaknad av aac codec (windows 10).

Testade någon kodi app som jag kört bluray för på windows 8 men i windows 10 går de inte spela upp vare sig dvd eller bluray???

Mplayer classic fixar inte bluray. Leawoo men det har extremt sega menyer...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Vad är det som gäller för bluray idag. VLC har alltid fungerat bra men nu har jag en skiva som inte går att spela upp pga avsaknad av aac codec (windows 10).

Testade någon kodi app som jag kört bluray för på windows 8 men i windows 10 går de inte spela upp vare sig dvd eller bluray???

Mplayer classic fixar inte bluray. Leawoo men det har extremt sega menyer...

Plingade i mina lurar nu bär jag skulle sova haha

PowerDVD blev det för mig iallafall. Visste inte riktigt hur pålitlig den var men den fungerar för mig.. Samma menyer som Leawoo tror jag det var men bra mycket snabbare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderat på detta länge och vad jag har sett och hört under typ 2015-2016 så är det skitjobbigt att spela upp bluray på en dator. Verkar inte ha ändrats... Att skaffa PowerDVD bara för att kunna spela upp skiten vill jag inte, med om tex vlc hade funkat hade man kanske kunnat införskaffa en Asus Bluray spelare till datorn.

Så enklaste verkar vara att köpa en riktigt Bluray spelare till teven, kostar runt 700:- idag.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Innan jag kopplade ur BD-enheten i datorn så använde jag mig av vanliga Windows Media Player plus ett codec-pack som lade till stöd för just BD-uppspelning.

Dock var det när man använde Windows 7. Vet inte om det är möjligt i Windows 10. Kikade lite på Corel's och Cyberlink's alternativ... men nej usch, att de har mage o ta betalt för det skräpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad är det som gäller för bluray idag. VLC har alltid fungerat bra men nu har jag en skiva som inte går att spela upp pga avsaknad av aac codec (windows 10).

Testade någon kodi app som jag kört bluray för på windows 8 men i windows 10 går de inte spela upp vare sig dvd eller bluray???

Mplayer classic fixar inte bluray. Leawoo men det har extremt sega menyer...

VLC med Blu-raystöd (libbluray, libbdplus/libaacs) fungerar inte automatiskt, utan du behöver AACS-nycklar också. Det är en icke-licensierad lösning och inte fullt funktionell när det gäller menyer, och någon annan mindre funktion och krävs ju dessutom att AACS-nycklar för din film finns. Ljudformatet AAC stöds alltid i VLC genom libavcodec/FFmpeg eller FAAD2 och finns inte på Blu-ray, VLC använder inte operativsystemets egna avkodare. Kodi kan inte heller avkryptera skivor i sitt standardutförande, och är också oberoende av operativsystemet när det gäller vilka format som stöds. Kodi brukar väl köras ihop med MakeMKV eller dylikt.

MPC-HC fixar också blu-ray, men inte att avkryptera dem själv.

Idag finns det bara Cyberlinks PowerDVD Ultra eller Corels WinDVD att tillgå, alltså 550 - 700 kr för en licens. Förr fanns även ArcSoft TMT. Andra lösningar är olicensierade och följer inte specifikationen till fullo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Innan jag kopplade ur BD-enheten i datorn så använde jag mig av vanliga Windows Media Player plus ett codec-pack som lade till stöd för just BD-uppspelning.

Dock var det när man använde Windows 7. Vet inte om det är möjligt i Windows 10. Kikade lite på Corel's och Cyberlink's alternativ... men nej usch, att de har mage o ta betalt för det skräpet.

Det kostar tiotals miljoner dollar årligen att bara licensiera video och ljud-formaten som krävs för Blu-ray, och det kostar att licensiera Blu-rayspecifikationen om du nu ska distribuera ditt program i obegränsat antal kopior. Säljer du ett mindre antal licenser istället kanske licenskostnaden går upp i upp till några hundralappar per kund istället. Ska du inte licensiera patenten, kopieringsskydden, blu-rayformatet och rätten att använda varumärket så kommer du inte kunna driva din verksamhet öppet om du vill kunna tjäna några pengar på det. De kan inte sälja programmen för 50 kr, då licensieringskostnaderna är högre än så. Det finns internationella fördrag och advokater i världen.

De mindre ljusskygga lösningarna har inte tillgång till de kompletta specifikationerna, de lyckas inte stödja alla features och de kräver ofta uppkoppling för att kunna avkryptera/spela upp din skiva. Vill man att det "bara ska fungera" så får man vända sig till de kommersiella leverantörerna Cyberlink eller Corel här.

Permalänk
Medlem

Hade inte haft problem att betala om programmen var bra, men Win/PowerDVD är skräp vad gäller customization, och när jag använde dem så sabbade var och varannan ny version funktionalitet, eller introducerade nya buggar, eller mer bloat, utan att förbättra någonting. CyberLink tar typ 60 USD för sin årliga uppdatering där de ändrar lite på UI:t, på den bloatware som följer med och lägger till funktionalitet som ingen behöver, medan grundspelaren har varit mer eller mindre oförändrad sedan ca 2010.

Gav till slut upp och kör sedan länge bara med AnyDVD och MPC-HC istället. Kollar ändå sällan på annat än huvudfilmen så saknar inte menyer (går snabbare och slipper skippa trailers också.)

Permalänk
Medlem

Jag cavea och skaffade power dvd ultra på 75 %. Fortfarande inte gratis 65 euro. Förvisso lite sido program som jag inte ens kollat vad poängen är.

Hittills har jag klarat mig rätt bra med anydvd på sin höjd. Får hoppas jag kan få sinnesro i några år framöver. Uppdateringen är väl något man måste godkänna de kommer inte dra någon kostnad om ett år?

Ska bli spännande att se nu om jag kan köra bluray 3D i VR. Den funktionen hade jag betalt fullt pris för

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Näe, inget automatiskt. De släpper kanske en eller två små patcher under året, efter det uppar de versionssiffran och då får du betala uppgraderingskostnaden (som är nästan lika stor som att köpa hela programmet från början) eller sitta kvar med gammal version av programmet.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog en ny version av PowerDVD i april, men här ska man tänka på att PowerDVD 12 fortfarande stöds och är 5 år gammal nu. Det viktigaste är att det uppdateras då och då för att stödja avkodning av de senaste filmerna. För det krävs oftast inte en helt ny version av programmet utan räcker med en patch till den äldre. Sen är det inte säkert det får någon ny funktionalitet eller att det ens kommer någon ny version nu, då stöd för UHD-BD ändå inte lär komma till PC än. Senaste relevanta Blu-rayspecifikationen kom ut 2009, så PowerDVD 12 stödjer i princip allt PowerDVD 16 gör vad det gäller Blu-ray, sen kan programmen skilja i funktionalitet och utseende utöver det. Kommer PowerDVD 17 nu så är PowerDVD 16 fortfarande ett kompetent program i flera år till, så länge Cyberlink finns kvar och uppdaterar så den är kompatibel med nyare filmer.

Permalänk
Medlem

MPC-HC och DVDFab Passkey Lite.
Klarar inte allt, men bra mycket och gratis.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

AnyDVD HD plus MPC-HC fungerar bäst av min erfarenhet. Inte stött på någon film som inte fungerar.

AnyDVD HD är inte gratis dock.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Powerdvd 16 har funkat över ett år för mig, ganska bra program faktiskt, ångrar mig inte att jag köpte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du provat PotPlayer?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade på bluraykrånglet och konverterar mina skivor till mkv. Sen spelar jag upp mkv-filen med smplayer som är mycket trevligare än vlc.

tog bort namnen på programmen jag använder då det förmodligen strider mot forumreglerna
Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Blir ju en massa krångel med att konvertera men jo det är väl enda vägen att gå. Försökte se en bluray idag med bigscreen beta och virtual desktop med min rift men tji. Bara blank skärm jag hör ljudet men bilden dyker bara upp på huvudskärmen. Första appen det hänt på faktiskt bigscreen beta brukar va tillförlitligt.

Nu försöker jag se Captain America på min 21:9 monitor med Power DVD !6 men tji... De krymper på alla ledder hur får jag den att kroppa smart så den fyller skärmen utan att förvränga? Stretch ger förvrängning. Jag lyckas inte heller få bort kontroll baren utan den är synlig konstant men det är ju någon inställning jag missar någonstans antar jag. Aktivera fullscreen hjälper inte för att få bort den (eller fylla skärmen)

DVD fungerar bra de jag testat främst bluray power dvd har svårt för.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Som sagt, PowerDVD har nästintill obefintliga inställningsmöjligheter om man vill göra något annat än att trycka på "Play", t.ex. att croppa/zooma en 2.40:1 film för att visa på 21:9-display. Går hur lätt som helst med exempelvis MPC-HC och man behöver inte konvertera något, men då krävs ett program som tar hand om krypteringen på skivan.

Permalänk
Medlem

Ja har ju aldrig vart något problem med piratformaten...

Men det är väl bara dra nytta av privatkopieringsavgiften jag betalar då. ska va lagligt att kringgå kopieringsskydd och skapa mkvs vad jag förstått.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja har ju aldrig vart något problem med piratformaten...

Men det är väl bara dra nytta av privatkopieringsavgiften jag betalar då. ska va lagligt att kringgå kopieringsskydd och skapa mkvs vad jag förstått.

Nej, rätten att göra exemplar för privat bruk går inte före skyddet av tekniska åtgärder, alltså kopieringsskydden. Kopieringsskydden skyddas i lagen och får inte kringgås. Det är inte privatkopiering att rippa DVD, Blu-ray, HD-DVD eller UHD Blu-ray och Copyswede betalar inte ut någon ersättning för det. Det är inget du betalar för genom privatkopieringsavgiften.

Lagen är t.o.m. utformad så att om du har ett funktionshinder som gör att du måste ha en oskyddad version av en film för att t.ex. något hjälpmedel ska fungera så måste du gå till rätten och begära detta. Det är en missuppfattning att det är fritt fram att rippa som folk gillar att sprida. Det är däremot något som i praktiken är straffritt, upphovsmannen kommer ju bara kunna gå efter dig om du sprider verket till allmänheten (alltså delar med dig av det). Det är nog svårt att visa på intrång och skada annars. Upphovsmannen måste ju också ha någon form av bevis för att kunna åtala/stämma dig.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa CyberLink PowerDVD 17 Ultra Länk nu i jul för €39.95. Undrar då från er som köpt tidigare vad det är man. Får man en nedladdning av installationsfilerna man får använda en gång eller hur många gånger som helst? Installerar om datorn titt som tätt så jag vill inte behöva köpa programmet för varje gång. Kan jag installera det på mer än en dator åt gången?

Vill ha möjligheten att kunna se på en bluray film utan extra strul.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6