AMD Vega visas upp under CES 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kunde dom inte kört med upplåst fps istället. Då hade väl iofs folk klagat på screen tearing men då hade vi i stugorna haft lite mer att gå på i alla fall.
Har vi otur är det ett grafikkort med prestanda som 980Ti, men vi får hoppas på mer.

Det är väl antagligen för att dom inte vill avslöja några siffror. Den bör prestera i klass med 1070 eller 1080 iaf.
Sen hur mycket oc headroom det finns och vad den har för tdp o temps är ju en annan femma.

Fury x var ju inte direkt jättemycket sämre än 980ti och ibland bättre beroende på spel.
Så jag tror inte den är dålig.

Permalänk
Medlem

Vad gulligt att Nvidia kören fortfarande tror att Vega inte ens når upp till Pascal, när det är uppenbarligen Volta som är målet, läkta siffror visar ju redan på högre beräkningskapacitent än GP102...
Men som vanligt så kommer 80% ändå köpa Nvidia även om Amd har ett billigare kort med mer prestanda. Det är exakt som att folk VILL att ett företag ska få monopol o sätta priserna efter prestandan mot sina egna produkter och inte av hänsyn till konkurrens. Vill ogärna ha samma situation på GPU sidan som vi haft på CPU de senaste åren, de få % mer prestanda har gått hand i hand med lika hög prisökning.
Det är klart att ett företag gärna mjölkar de dom har o sätter 5 års planerna över 10 år istället, men för oss som handlar hade vi haft bättre alternativ till samma peng.

Permalänk
Medlem

AMD slår på stora trumma ser jag

Ska bli spännande att se vad det röda laget har att komma med. Det vore trevligt med någon som kunde utmana på riktigt för omväxlings skull.

Sitter med en gammal HD 5870 som trots allt fungerar lysande (efter Windows 10 installation) med mina gamla spel. Har inte så höga krav.
Planer på ett nytt bygge har funnits ett tag och har då sneglat på GTX 1070 men efter att ha läst flera inlägg om trilskande drivrutiner har jag inte känt någon brådska. Kan lika gärna vänta lite till, för presterar och kostar VEGA (RX 490?) som en GTX 1070 så kanske jag stannar hos AMD. Befarar dock att introduktionspriset blir i klass med GTX 1080 vilket är lite för mycket för min smak.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Amd har i sitt bås på ces 2017 dator med amd ryzen och vega där dom kör starwars battlefront.
Allt maxat i 4k med vsync på med 60fps. Det droppade ner 57 fps som lägst.
http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2016/05/starwars-2160.jpg

Enligt en tråd på videocardz.com http://videocardz.com/65343/amd-demos-star-wars-battlefront-o... är det "Endor" banan som körs i Vega demot, där är det helt andra siffror. Har inte spelet så jag vet inte om det är korrekt.

Om dessa siffror stämmer stämmer ligger ju Vega en bit norr om 1080, och dessutom vet vi inte ännu om vsync off förbättrar Vega siffrorna ytterligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Det är väl antagligen för att dom inte vill avslöja några siffror. Den bör prestera i klass med 1070 eller 1080 iaf.
Sen hur mycket oc headroom det finns och vad den har för tdp o temps är ju en annan femma.

Fury x var ju inte direkt jättemycket sämre än 980ti och ibland bättre beroende på spel.
Så jag tror inte den är dålig.

The "sweatspot" i den prisklassen vore om man la sig mellan 1080 och det kommande 1080TI.

Skrivet av Dr.Mabuse:

AMD slår på stora trumma ser jag

Ska bli spännande att se vad det röda laget har att komma med. Det vore trevligt med någon som kunde utmana på riktigt för omväxlings skull.

Sitter med en gammal HD 5870 som trots allt fungerar lysande (efter Windows 10 installation) med mina gamla spel. Har inte så höga krav.
Planer på ett nytt bygge har funnits ett tag och har då sneglat på GTX 1070 men efter att ha läst flera inlägg om trilskande drivrutiner har jag inte känt någon brådska. Kan lika gärna vänta lite till, för presterar och kostar VEGA (RX 490?) som en GTX 1070 så kanske jag stannar hos AMD. Befarar dock att introduktionspriset blir i klass med GTX 1080 vilket är lite för mycket för min smak.

Om det presterar kring eller bättre än GTX 1080 så vore det ganska dumt att inte ta betalt därefter också. Framförallt när AMD behöver pengarna. Om säg Vega lägger sig mellan 1080 och 1080TI och sedan bara går några hundringar över 1080 så har de ju en potentiell kassako där.

Skrivet av ddelin:

Enligt en tråd på videocardz.com http://videocardz.com/65343/amd-demos-star-wars-battlefront-o... är det "Endor" banan som körs i Vega demot, där är det helt andra siffror. Har inte spelet så jag vet inte om det är korrekt.
http://www.techspot.com/articles-info/1174/bench/Battlefront_02.png
Om dessa siffror stämmer stämmer ligger ju Vega en bit norr om 1080, och dessutom vet vi inte ännu om vsync off förbättrar Vega siffrorna ytterligare.

Om det stämmer så kan Vega gå uppemot ett potentiellt 1080Ti. Vilket i sig vore över all förväntan. Däremot så väntar jag på Sweclockers recension innan jag börjar jubla.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om det presterar kring eller bättre än GTX 1080 så vore det ganska dumt att inte ta betalt därefter också. Framförallt när AMD behöver pengarna. Om säg Vega lägger sig mellan 1080 och 1080TI och sedan bara går några hundringar över 1080 så har de ju en potentiell kassako där.

Det är ju vad jag befarar. Vill gärna stötta det röda laget men inte till vilket pris som helst.
Intressant blir det hur som helst, bara några timmar kvar nu...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är ju vad jag befarar. Vill gärna stötta det röda laget men inte till vilket pris som helst.
Intressant blir det hur som helst, bara några timmar kvar nu...

När du säger inte till vilket pris som helst, hur menar du då som jämförelse?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise: För att citera mig själv: "...presterar och kostar VEGA (RX 490?) som en GTX 1070 så kanske jag stannar hos AMD".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag står till 100% för att jag är en Intel/Nvidia kille.
Men respekterar fullt ut, att alla som gillar Amd ska få göra det.
Det känns lite som när jag växte upp på -70 talet.
På vissa garage infarter stod där en saab,på andra stod där en volvo.
Ps.Jag kör Volvo.😁😁😁😁

Skrivet av Ratatosk:

Själv föredrar jag AMD.
Och jag kör Saab, holy shit!

Hmm, jag kör Citroën och gillar AMD.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kommer det liveströmmas någonstans? I så fall var då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Bewise: För att citera mig själv: "...presterar och kostar VEGA (RX 490?) som en GTX 1070 så kanske jag stannar hos AMD".

Då förstår jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Kommer det liveströmmas någonstans? I så fall var då?

Fråga inga vettiga, viktiga frågor i denna tråd. Kasta sand på "barnet" närmast dig istället.
Ibland är detta forum värre än flashback.

Edit/
Det enda viktiga hittills om Vega verkar vara detta:
"GPU chips and graphics cards based on the Vega architecture are expected to ship in the first half of 2017."
Resten av presentationen verkar varit AMDs vanliga snack om hur bra deras chip kommer vara. Om ett halvår.
Då har förmodligen nVidia sina nya kort på gång också. DÅ vet vi.

Jag är inte ett fan av nåt av lägren. Jag köper helt enkelt det bästa som finns när jag uppgraderar.
Jag känner mig inte heller låst av att ha G-Sync. Nya skärmar kommer under året med HDR och andra godsaker.
Jag vet att långt i från alla har råd att lägga dessa pengar som jag gör, men att bete sig som småbarn har ingen nån nytta av.

Permalänk

Har jag missat några nyheter idag eller har det varit väldigt dött med nyheter från eventet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk

@DragonRapide: Nä. AMD hade inget mer att presentera än ett lanseringsdatum inom 6 månader och snack.
Inget om hårdvaran i sig, bara hur bra den kommer vara. Samma som de senaste åren med andra ord, tyvärr.
Det finns videos på youtube som visar ett demo på Ryzen och Vega i 4k Quake men inga bilder eller specs på hårdvaran som driver det.
Jag önskar verkligen att AMD kan konkurrera med både Intel och nVidia i framtiden, men jag är faktiskt väldigt skeptisk till det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agamemnon_71:

@DragonRapide: Nä. AMD hade inget mer att presentera än ett lanseringsdatum inom 6 månader och snack.
Inget om hårdvaran i sig, bara hur bra den kommer vara. Samma som de senaste åren med andra ord, tyvärr.
Det finns videos på youtube som visar ett demo på Ryzen och Vega i 4k Quake men inga bilder eller specs på hårdvaran som driver det.
Jag önskar verkligen att AMD kan konkurrera med både Intel och nVidia i framtiden, men jag är faktiskt väldigt skeptisk till det.

Som Nvidia då?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

@Tumnus: Är jäkligt besviken att det inte blev nåt 1080 Ti under keynoten. Hade AMD haft ett färdigt kort med specs och ett tidigt lanseringsdatum i år hade det nog hänt. Tvivlar inte på att de båda aktörerna har full koll på varandra.