Testpilot: Komplett Gamer Premium – Nvidia Edition

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Komplett Gamer Premium – Nvidia Edition

Med specialutsmyckat yttre och ett fullpackat inre utlovar Kompletts dator god spelprestanda. Testpiloten Joakim "vargeEEEEn" Pekkari tar sig en närmare titt för att se vad den går för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
  • Hög premium för designen

Det är ju trots allt en Nvidia märkt dator. så är det någon som blir förvånad över det?
Datorn är väl ändå mäste tänkt till "okunniga" some har hört att Nvidia är bäst och därför köpa en dator det står Nvidia på utsidan.
Dem som är lite mer kunniga skulle ju i alla fall köpa en i delar billilgare och sätta ihop den själv.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

En I7-6700 (ej K) och ett GTX 1060 för...arton tusen!?

Hade satt kaffet i halsen om det inte vore för att det redan var uppdrucket...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

En I7-6700 (ej K) och ett GTX 1060 för...arton tusen!?

Hade satt kaffet i halsen om det inte vore för att det redan var uppdrucket...

Det är Komplett, samma företag som säljer console killer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

saftigt pris, men cool burk

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hög premium för designen? Que¿

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Snygg burk men dyr.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

En I7-6700 (ej K) och ett GTX 1060 för...arton tusen!?

Hade satt kaffet i halsen om det inte vore för att det redan var uppdrucket...

Det är ju som hittat!

Jag tar två!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Hög premium för designen? Que¿

Nä, det är det som är märkligt. Chassit går att köpa löst för 1090:-.

Eftersom jag inte har något liv gick jag igenom delarna, och att köpa alla delarna löst från komplett hade kostat mig 15 665:-, det enda som inte ingår är Samsung SSD:n (finns ej att köpa löst) samt montering. Dom vill alltså ha nästan 2500:- för SSD:n plus montering.

Sen ska vi ju inte ens gå in på hur extremt dumt valet av komponenter är, något jag tycker recensenten borde nämnt;

Du har ett ganska dyrt och överklockningsvänligt moderkort (1790:-) och dyr processorkylning (1290:-) till en processor som...inte går att överklocka?

Vidare verkar datorn syfta till en eventuell SLI-uppgradering i framtiden med det dyra moderkortet, men för denna 18.000:- dator har dom valt att snåla in rejält på nätagget genom att sätta i ett Corsair CX650M, och GTX 1060 stödjer inte ens SLI. (Tack för den Clintan.)

Jag skäms tamefan när jag läser igenom hårdvaran.

Skrivet av crew seven:

Snygg burk men dyr.

Du kan köpa chassit och de två LED-fläktarna löst för under 1500:-, och sen lägga 16500:- på bättre komponenter, något jag rekommenderar samtliga som är intresserade av denna groteska färdigbyggda dator att göra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vidare verkar datorn syfta till en eventuell SLI-uppgradering i framtiden, men för denna 18.000:- dator har dom valt att snåla in rejält på nätagget genom att sätta i ett Corsair CX650M...

Jag skäms tamefan när jag läser igenom hårdvaran.

.. och ett 1060 som inte har stöd för SLI.

Moderkortet är som du skriver, också märkligt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

En I7-6700 (ej K) och ett GTX 1060 för...arton tusen!?

Hade satt kaffet i halsen om det inte vore för att det redan var uppdrucket...

dom tar ca 1k i byggkostnad, vilket är helt acceptabelt enligt mig.
dock tycker jag de är ett konstigt val av komponenter. dom har en vattenkylare på en processor som inte går att överklocka. om man vill säga att det är för att maskinen ska vara finare, varför har dom valt de fulaste ramstickorna som finns?
dom kör av någon anledning en sshd vilket inte kommer hjälpa alls.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: Finns en bundle med tangentbordet och musen, sen kan man köpa mattan löst för totalt 498:- istället för att köpa allt löst för 747:-.

Du har inte med dom två fläktarna, och SSD:n är inte samma som ingår (men priset stämmer säkert om den väl hade gått att köpa löst), så dom tar lite mer än 1000:- i byggkostnad.

Men ja, den viktigaste frågan med hela denna datorn är väl snarast varför?
Vem är målgruppen? Rådlösa nvidia-fanatiker som inte inser hur extremt dålig dator det här är för pengarna?

Skrivet av ClintBeastwood:

.. och ett 1060 som inte har stöd för SLI.

Moderkortet är som du skriver, också märkligt.

Good catch, gör det hela ännu konstigare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Dom borde lära av Webhallen. Deras config som går för 20k är precis vad delarna kostar separat - montering. Dessutom väl valda delar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

@Christley: Finns en bundle med tangentbordet och musen, sen kan man köpa mattan löst för totalt 498:- istället för att köpa allt löst för 747:-.

Du har inte med dom två fläktarna, och SSD:n är inte samma som ingår (men priset stämmer säkert om den väl hade gått att köpa löst), så dom tar lite mer än 1000:- i byggkostnad.

Men ja, den viktigaste frågan med hela denna datorn är väl snarast varför?
Vem är målgruppen? Rådlösa nvidia-fanatiker som inte inser hur extremt dålig dator det här är för pengarna?

musen är väl ändå inte samma i den bundlen?
nej, är inte samma ssd men priset lär vara kring där.
och nej, skippade fläktarna för att jag ansåg att priset för h100i v2 covrade det. eftersom bygget använder h100, men den inte finns att köpa.

kan nog lova att dom lär sälja några av denna. annars hade dom inte skapat den. skulle gissa på att deras målgrupp är personer som vill ha en riktigt snygg dator men inte har tid/kunskapen att bygga en egen.
skulle jag tex säga åt min mamma att jag vill ha en snygg dator hade hennes ögon direkt fastnat på denna. alltså har dom hittat en potensiell kund

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

musen är väl ändå inte samma i den bundlen?
nej, är inte samma ssd men priset lär vara kring där.
och nej, skippade fläktarna för att jag ansåg att priset för h100i v2 covrade det. eftersom bygget använder h100, men den inte finns att köpa.

kan nog lova att dom lär sälja några av denna. annars hade dom inte skapat den. skulle gissa på att deras målgrupp är personer som vill ha en riktigt snygg dator men inte har tid/kunskapen att bygga en egen.
skulle jag tex säga åt min mamma att jag vill ha en snygg dator hade hennes ögon direkt fastnat på denna. alltså har dom hittat en potensiell kund

Ska dom göra ett paket med en byggd dator åt någon som inte har koll är det väl bra om delarna är optimala också. Det är ändå det personerna som köper denna typen av dator betalar för. Kylaren, processorn och moderkortet passar inte riktigt, hade varit en annan sak om det var en K processor.

Personerna som gör paketen på Komplett borde fråga sig själva:
Är jag verkligen kapabel och göra bra och prisvärda paket till våra kunder?
Hade jag kunnat tänka mig att rekommendera en av de här datorerna till mina kära?

Är svaret på en av dessa frågorna nej så lägg inte ut datorn till försäljning. Simple as that.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Känns som att denna burk från komplett som har ett GTX1080 och är billigare är ungefär 1000ggr mer värd.

https://www.komplett.se/product/896021/datorutrustning/pakete...

Permalänk
Medlem

Fan håller Komplett på med? Först "consolekiller" och nu detta.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt faktiskt! Vill se en AMD variant av chassit också, skulle vara bra om man kunde köpa det separerat istället för att tvingas hosta upp denna horribla summa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bra recension

Gällande HW:
Hade dock aldrig betalt dom pengarna för det skräpet rent specmässigt, än värre är utseendet.
Ser rent efterblivet ut. Extremt smaklöst chassi utan lyset på och med lyset finner jag knappt ord...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Bättre välja ut delar och bygga själv ( Eller låta någon annan bygga ) .Priset är ett skämt

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Tycker alltid att det är larvigt när folk skriker smygreklam i trådar...men... detta var väl lite väl även för mig. Utöver att jag inte kan komma på ett sämre sätt att bränna 18k på en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Hedersmedlem

Nu ska jag inte vara djävluens advokat men precis som ni säger är komponentvalet tveksamt i perstanda per krona, men den här datorn verkar snarare handla om att göra en grej av LED-belysningen på grafikkort, moderkort samt processorkylarens fläktar. Tror inte det finns komponenter som erbjuder den typen av design än i den mindre prisvärda delen av sortimentet, därav att de fått välja billigare komponenter som inte syns för att få ner prisbilden ett snäpp.

Allt som allt handlar detta nog mest om att vara något som drar ögonen till sig på tex en mässa.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Avstängd

Får Blocketvibbar av Kompletts Premium - Nvidia Edition. Svindyrt fel och ser ut som ett disco.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av MinscS2:

En I7-6700 (ej K) och ett GTX 1060 för...arton tusen!?

Hade satt kaffet i halsen om det inte vore för att det redan var uppdrucket...

Haha jag tänkte också: "Arton TUSEN!??" när jag kollat igenom delarna

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nä, det är det som är märkligt. Chassit går att köpa löst för 1090:-.

Det var inte priset jag reagerade på, utan jag undrade snarare vad skribenten egentligen försökte förmedla.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk

Trodde alla nätagg satt i botten numera. Men väldigt snyggt överlag

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem

Vattenkylning på en ej K processor (fett overkill)
H100 är inte direkt tyst
Seagate 1TB är med i listan sämsta diskarna när det kommer till livslängd.

Jag hade inte köpt denna setup, men smaken är ju olika

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bunz:

Det var inte priset jag reagerade på, utan jag undrade snarare vad skribenten egentligen försökte förmedla.

Det jag syftade på är att du betalar rätt mycket för designen iochmed att du kan få en dator med samma prestadna för betydligt mindre pengar. Designen innefattar inte heller endast chassi utan även moderkort, grafikkort samt kylning.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?