Varför känns 30 fps inte alltid lika i olika spel?

Permalänk
Medlem

Varför känns 30 fps inte alltid lika i olika spel?

Hej, en lite udda fråga som jag inte har hittat nåt bra svar på.

Satt och spelade Doom (PC) och stötte på en bugg som fick frameraten att tillfälligt låsas till 30 (normalt flyter det i 60). Jag reagerade på en grej som fick mig att starta upp Assasins Creed Unity, som jag spelat strax innan. Unity flyter på i runt 50 fps på min dator och dippar ibland till 40. Så jag började jämföra fram och tillbaka mellan de två.

Grejen är: Doom cappat till 30 fps känns väldigt mycket mjukare än Unity cappat till 40 fps. Frameraten är inte bara lägre men flytet känns också bättre (för att vara sub-60 fps). Doom känns liksom mindre "hackigt" medan Unity känns klart segare och mindre spelbart.
Inget av spelen kördes med v-sync i nån form. Fps:en låstes med Afterburner.

Så min fråga är:
a) Har någon annan upplevt något liknande eller är det jag som är blåst?
b) Vad beror det på? Jag kan inte jättemycket om ämnet men känner till typ fps och frametimes.

Mvh

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Hej, en lite udda fråga som jag inte har hittat nåt bra svar på.

Satt och spelade Doom (PC) och stötte på en bugg som fick frameraten att tillfälligt låsas till 30 (normalt flyter det i 60). Jag reagerade på en grej som fick mig att starta upp Assasins Creed Unity, som jag spelat strax innan. Unity flyter på i runt 50 fps på min dator och dippar ibland till 40. Så jag började jämföra fram och tillbaka mellan de två.

Grejen är: Doom cappat till 30 fps känns väldigt mycket mjukare än Unity cappat till 40 fps. Frameraten är inte bara lägre men flytet känns också bättre (för att vara sub-60 fps). Doom känns liksom mindre "hackigt" medan Unity känns klart segare och mindre spelbart.
Inget av spelen kördes med v-sync i nån form. Fps:en låstes med Afterburner.

Så min fråga är:
a) Har någon annan upplevt något liknande eller är det jag som är blåst?
b) Vad beror det på? Jag kan inte jättemycket om ämnet men känner till typ fps och frametimes.

Mvh

Rent spontant, vet du säkert att Doom verkligen var cappat till 30 FPS? Kan det inte lika gärna varit en displaybug, att den visade 30 FPS, fast spelet i själva verket visst flöt på i 60.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Snabbgissning: jämna frametider i Doom, varierade i Unity?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Hej, en lite udda fråga som jag inte har hittat nåt bra svar på.

Satt och spelade Doom (PC) och stötte på en bugg som fick frameraten att tillfälligt låsas till 30 (normalt flyter det i 60). Jag reagerade på en grej som fick mig att starta upp Assasins Creed Unity, som jag spelat strax innan. Unity flyter på i runt 50 fps på min dator och dippar ibland till 40. Så jag började jämföra fram och tillbaka mellan de två.

Grejen är: Doom cappat till 30 fps känns väldigt mycket mjukare än Unity cappat till 40 fps. Frameraten är inte bara lägre men flytet känns också bättre (för att vara sub-60 fps). Doom känns liksom mindre "hackigt" medan Unity känns klart segare och mindre spelbart.
Inget av spelen kördes med v-sync i nån form. Fps:en låstes med Afterburner.

Så min fråga är:
a) Har någon annan upplevt något liknande eller är det jag som är blåst?
b) Vad beror det på? Jag kan inte jättemycket om ämnet men känner till typ fps och frametimes.

Mvh

De som jag märkt är att ett spel som cs i 40fps är svårare än t.ex. gta och watch dogs i 40fps...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Rent spontant, vet du säkert att Doom verkligen var cappat till 30 FPS? Kan det inte lika gärna varit en displaybug, att den visade 30 FPS, fast spelet i själva verket visst flöt på i 60.

Japp, jag cappade Doom till 30 i Afterburner när buggen försvann. Cappade också Unity till 30 för att kunna jämföra exakt. Doom flyter väldigt mycket bättre.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Snabbgissning: jämna frametider i Doom, varierade i Unity?

Kan det vara orsaken? Är det isf att Unity har högre frametimes, eller mindre stabila?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Kan det vara orsaken? Är det isf att Unity har högre frametimes, eller mindre stabila?

Mindre stabila. Men som sagt, bara en gissning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det är framtimes du känner av, desto större gap mellan varje frame som ritas desto mer hackigt känns det. Och unity lider mer av högre frametimes i mitt tycke

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gylldevik:

De som jag märkt är att ett spel som cs i 40fps är svårare än t.ex. gta och watch dogs i 40fps...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men CS är ett tajtare spel med högre krav på reaktionstid. Lägre FPS medför längre visningslatenser och dessutom högre input-delay. Dvs du kan vara död i CS innan du ens ser motståndaren om du sitter med 30 FPS (upp mot 32 ms i fördröjning) mot en motspelare med 144 Hz (runt 7 ms i fördröjning). Släng på en långsam skärm på 30 FPS scenariot så är vi helt plötsligt närmare 50 ms i fördröjning mot den snabbare som är under 10 ms i fördröjning. Den mänskliga reaktionstiden brukar ligga en bit ovan för 10-20ms men det är fortfarande tid nog att se dig, skjuta dig och döda innan du ens märkt att du blivit skjuten.

GTA är inte alls samma typ av spel och dessutom mer förlåtande (tar längre tid att dö).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Flera har nämnt frametimes vilket låter rimligt. Men det borde iaf inte vara hårdvarurelaterat då? Typ att olika grafikkort ger olika bra flyt i olika spel vid samma fps, eller liknande? Känns som en dum fråga men lika bra att ta upp det

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

En del spel är "snabbare" än andra och kräver högre fps för att få samma flyt. Kan också märkas i samma spel. När jag spelade GTA V och skulle pröva 30fps och 60fps för att göra en jämförelse så var 30fps helt ok flyt när man gick runt och sköt lite. Började man köra i höga hastigheter så kändes det som dåligt flyt och jag kunde inte spela, kändes som jag skulle få huvudvärk.

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt att det har att göra med motion blur. Om spelet har bra motion blur kan det ge känslan av bättre flyt vid låg FPS, 30 kan kännas som något betydligt högre. Har också att göra med om spelet är i första- eller tredjepersonsperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jag har upplevt att det har att göra med motion blur. Om spelet har bra motion blur kan det ge känslan av bättre flyt vid låg FPS, 30 kan kännas som något betydligt högre. Har också att göra med om spelet är i första- eller tredjepersonsperspektiv.

Brukar PC-spel har motion blur? Kan inte komma ihåg att jag sett det.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Snabbgissning: jämna frametider i Doom, varierade i Unity?

Tänkte samma sak.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Utopolitan:

Flera har nämnt frametimes vilket låter rimligt. Men det borde iaf inte vara hårdvarurelaterat då? Typ att olika grafikkort ger olika bra flyt i olika spel vid samma fps, eller liknande? Känns som en dum fråga men lika bra att ta upp det

Det beror på.
Vissa spel leker olika snällt med olika hårdvaror vad gäller frametimes (eller all hårdvara, med andra ord de är ooptimerade).

Men ja, problemet du upplever är ojämna frametimes i Unity.
Detta kan påverkas av allt från ditt grafikkort, CPU, drivrutin, operativsystem etc... eller så är spelet som sagt bara dåligt optimerat
Sweclockers och många andra seriösa sidor brukar spela in frametimes när de benchmarkar spel och faktum är att frametimes säger mera om en spelupplevelse än FPS som du nu har märkt.

Skrivet av Utopolitan:

Brukar PC-spel har motion blur? Kan inte komma ihåg att jag sett det.

Det finns som alternativ i ett flertal spel ja, men man kan såklart stänga av det och det är vad jag alltid gör för jag hatar det.
Konsoler kan ofta använda specialgjord motion blur för vissa spel som av de flesta upplevs som behaglig dock. Det är därför många ändå "står ut" med 30FPS på konsol och blir shockade när det märker hur otrolgit dåligt 30FPS ofta flyter på en PC.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, men CS är ett tajtare spel med högre krav på reaktionstid. Lägre FPS medför längre visningslatenser och dessutom högre input-delay. Dvs du kan vara död i CS innan du ens ser motståndaren om du sitter med 30 FPS (upp mot 32 ms i fördröjning) mot en motspelare med 144 Hz (runt 7 ms i fördröjning). Släng på en långsam skärm på 30 FPS scenariot så är vi helt plötsligt närmare 50 ms i fördröjning mot den snabbare som är under 10 ms i fördröjning. Den mänskliga reaktionstiden brukar ligga en bit ovan för 10-20ms men det är fortfarande tid nog att se dig, skjuta dig och döda innan du ens märkt att du blivit skjuten.

GTA är inte alls samma typ av spel och dessutom mer förlåtande (tar längre tid att dö).

Jodå, men doom som op pratar om är precis som cs fast paced (kanske lite långsammare)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gylldevik:

Jodå, men doom som op pratar om är precis som cs fast paced (kanske lite långsammare)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är visserligen fast-paced men inte alls lika kritiskt med låga latenser som i CS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Brukar PC-spel har motion blur? Kan inte komma ihåg att jag sett det.

Finns väl i princip alla nyare spel? Brukar dessutom vara on by default.

Frametimes teorin låter rimligt. Dessutom eftersom jag antar att vi inte snackar gsync/freesync här så får du en "jämn" upplevelse med låst 30FPS på en 60hz monitor. Ligger du på runt 50 så kommer vissa frames visas två gånger och andra en vilket blir ryckigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det beror på.
Vissa spel leker olika snällt med olika hårdvaror vad gäller frametimes (eller all hårdvara, med andra ord de är ooptimerade).

Men ja, problemet du upplever är ojämna frametimes i Unity.
Detta kan påverkas av allt från ditt grafikkort, CPU, drivrutin, operativsystem etc... eller så är spelet som sagt bara dåligt optimerat
Sweclockers och många andra seriösa sidor brukar spela in frametimes när de benchmarkar spel och faktum är att frametimes säger mera om en spelupplevelse än FPS som du nu har märkt.

Det finns som alternativ i ett flertal spel ja, men man kan såklart stänga av det och det är vad jag alltid gör för jag hatar det.
Konsoler kan ofta använda specialgjord motion blur för vissa spel som av de flesta upplevs som behaglig dock. Det är därför många ändå "står ut" med 30FPS på konsol och blir shockade när det märker hur otrolgit dåligt 30FPS ofta flyter på en PC.

Det är väldigt bra att veta Kände till begreppet frame times sen tidigare men trodde inte att det var relaterat till "flyt" på det här sättet. Upptäckte också nu att Afterburner kan logga frametimes så det blir att hårdtesta vidare

Tack till alla som hjälpt!

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.