Laptop som hemmaserver

Permalänk
Medlem

Laptop som hemmaserver

Hejsan!
Jag har testat lite för skoj skull att få så att min mobil skickar automatiskt en backup på nytagna bilder till en laptop som ska lagra dessa. Alltså istället för ett online moln för känner att jag inte riktigt litar på sådant xD Så vill gärna ha allting hemma.

Nu är saken den att jag inte riktigt vill att min laptop ska ligga igång hela tiden pga hårddisken. Rädd att den går åt pipan med eftersom det inte är någon direkt server hårddisk. Finns det någon lösning på detta så den kanske går att få så den hamnar i energisparläge? Backup grejen funkar bra men det är bara att få den till att inte gå hela tiden? :/ Något program eller liknande? :/

Permalänk
Medlem

Se till att du har en backup disk bara? Valfri usb disk med tillräckligt utrymme.
Har du bra batteri så har du även ups klart.
Hårddisken håller för 24/7 drift längre än du tror.
Annars byt disk till en WD Black i laptopen?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xp_hilex:

Hejsan!
Jag har testat lite för skoj skull att få så att min mobil skickar automatiskt en backup på nytagna bilder till en laptop som ska lagra dessa. Alltså istället för ett online moln för känner att jag inte riktigt litar på sådant xD Så vill gärna ha allting hemma.

Nu är saken den att jag inte riktigt vill att min laptop ska ligga igång hela tiden pga hårddisken. Rädd att den går åt pipan med eftersom det inte är någon direkt server hårddisk. Finns det någon lösning på detta så den kanske går att få så den hamnar i energisparläge? Backup grejen funkar bra men det är bara att få den till att inte gå hela tiden? :/ Något program eller liknande? :/

Köp en router hem som har USB-utgång, stoppa in en USB sticka eller USB-hårddisk i uttaget och konfigurera i routerns gränssnitt.

Exempel på router: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3000165

Funktionen: https://www.asus.com/us/support/FAQ/1009999/

Går strömmen hemma så har routern ingen el och då kvittar det om laptopen har ups, du kan ju köra routern via ups för att slippa detta.

Permalänk
Medlem

En hårddisk brukar inte få jobba 24/7 på så vis att den belastas hårt. Så hårddisken i din bärbara kan till synes vara aktiv men under väldigt låg belastning och på så vis slits den ut betydligt mindre.

Om du mot all förmodan ändå vill ta det säkra före det osäkra så finns det ju en enkel lösning på detta. Skaffa dig 2 hårddiskar, och googla lite snabbt efter någon form av backup script som du kan lägga in så det körs på angivna tider. Och använd sedan en mindre SSD t.ex för operativsystemet. Så även om SSDen (eller om du nu föredrar en HDD) skulle crasha så är ju det du gör backup på i säkert förvar.

El cheapo lösning är annars cloud backup, förutsatt du har tillgång till internet 24/7. Behövs ju inte en snabb uppkoppling heller såvida du inte gör backup på 4K video material som suger i sig en del utrymme.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Vilka snabba svar! Tack!
Batteriet i laptopen klarar att hålla den igång i ca 6tim utan problem om man inte spelar, ser film, lyssnar på musik då blir de klart mindre. Och nu kör jag en sådan hdd som tar ström via datorns usb och kör med programet sync back pro till denna.

Kanske är så att man är lite nojjig då de gäller hårddiskens livslängd... Kanske kan byta till en SSD 256gb eller va dom ligger på för mer än så behövs väl egentligen inte då den kör backup under natten till den externa hddn?

Anledingen till att jag är lite nojig är att då jag skulle fjärrstyra denna dator så var den inte "online" enligt teamviewer och då kollade jag så va den igång med svart bild. Startade om och då sa den att det inte fanns något os helt plötsligt. Kanske hddn redan nu är lite på bristgränsen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xp_hilex:

Vilka snabba svar! Tack!
Batteriet i laptopen klarar att hålla den igång i ca 6tim utan problem om man inte spelar, ser film, lyssnar på musik då blir de klart mindre. Och nu kör jag en sådan hdd som tar ström via datorns usb och kör med programet sync back pro till denna.

Kanske är så att man är lite nojjig då de gäller hårddiskens livslängd... Kanske kan byta till en SSD 256gb eller va dom ligger på för mer än så behövs väl egentligen inte då den kör backup under natten till den externa hddn?

Anledingen till att jag är lite nojig är att då jag skulle fjärrstyra denna dator så var den inte "online" enligt teamviewer och då kollade jag så va den igång med svart bild. Startade om och då sa den att det inte fanns något os helt plötsligt. Kanske hddn redan nu är lite på bristgränsen?

Vad jag vet så går inte RDP och energisparlägen att kombinera, väljer du att bara skärmen ska gå i energisparläge så se till att den RDP client/server du använder klonar gfx,

Permalänk
Skrivet av xp_hilex:

Kanske kan byta till en SSD 256gb eller va dom ligger på för mer än så behövs väl egentligen inte då den kör backup under natten till den externa hddn?

Kör på en SSD, bättre livslängd, och mindre känslig, än en snurrdisk.
Storleken på disken beror på hur mycket du tänkt lagra, men rent generellt för bilder så kommer det att räcka rätt bra med 256-500GB.

Personligen skulle jag nog gå för en Samsung EVO alt Intel, men har kört alla möjliga, det enda som är viktigt är att tänka på hur mycket du skriver.
Skriver du jättemycket så är det server varianterna som gäller, annars fungerar desktop alldeles utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp_hilex:

Nu är saken den att jag inte riktigt vill att min laptop ska ligga igång hela tiden pga hårddisken. Rädd att den går åt pipan med eftersom det inte är någon direkt server hårddisk.

Jag har kört min gamla Lenovo T41p med 80 Gb HDD som hemmaserver med Linux+mythtv mm och det har fungerat fantastiskt bra.

Den tjänstgjorde som jobbdator 2008-2010 och sedan som server 2012-2017 då den gått 24/7. Den fungerar fortfarande fint, förutom batteriet som är heldött, men jag har precis bytt den mot en bättre burk.

Backup är så klart nödvändigt, men jag skulle inte oroa mig alltför mycket att disken inte håller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk dock på att det är lite skillnad på ett laptop batteri och en UPS

Varför inte göra det väldigt enkelt för dig och införskaffa en enkel NAS och synca till den?