Permalänk
Medlem

Några frågor om motionscyklar!

Tjena har börjat fundera på att skaffa en sån här motionscykel för dagar då det är för kallt att springa eller man rent av inte vill gå ut i skit vädret för att springa så vill jag ju inte skippa dagar..

Jag hittade en jag är intresserad av http://cdon.se/sport/exum-motionscykel-bast-i-test-p35304645?...

finnlo exum, det står bäst i test i "mellan klassen" alltså 3500-7000kr klassen från någon hemsida jag kollade på men ärligt talat vet jag inte vad man ska kolla efter på såna här cyklar.

så någon som har mer kunskap, är det här någonting värt att satsa på eller ska jag lägga pengarna på någon annan cykel?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera löpband som går höja och sänka och ha plant, för då kan man springa så det motsvarar uppför och nerför backar eller bara lat springning och ha den plant, bruka göra mer nytta än cykel, och förbrukar dessutom mer kalifornier i uppförsbackar, fast beror lite på vad man har för utrymme också.

5k är inte så farligt mellan klassen ligger ju som sagt som du beskriver i snitt mellan 3000-8000 för det mesta så för 4995 är dock inte så farligt pris.

beror lite på vad det finns för funktioner också vissa cyklar inkluderar ju även pulsmätare och vidare och högre och lägre växlar, men ska man ha en ganska standard så är väl 5k ganska bra pris är i medelklassen med garanti, däremot skulle jag nog besöka Intersport och andra ställen som säljer träningsredskap och testa ut lite märken och vidare.

Permalänk
Medlem

Är du helt inställd på cykling? Jag hade en motionscykel förr & slängde den åt helvete & köpte en roddmaskin (luftmotstånd) istället, rekommenderas verkligen, cykling gav mig typ inget, roddmaskin har gett mig mycket mer.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Är du helt inställd på cykling? Jag hade en motionscykel förr & slängde den åt helvete & köpte en roddmaskin (luftmotstånd) istället, rekommenderas verkligen, cykling gav mig typ inget, roddmaskin har gett mig mycket mer.

cykling var mest pga platsen den tar en roddmaskin har jag inte riktigt plats med, en cykel tror jag att ja skulle kunna klämma in och kommer bara användas då jag inte känner för att gå ut.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Tror du att cykling kan vara något för dig även när barmarkssäsongen kommer? Jag har funderat på att skaffa mig en spinningcykel för hemmabruk, men hittills kör jag på en trainer som jag kopplar på min vanliga landsvägscykel på, och det funkar finemang för mig... Så en sådan lösning kanske skulle kunna vara något för dig också, men det blir ju en högre investeringskostnad såvida du inte redan har en cykel förstås.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker både löpning och motionscyklar är jobbiga, ska man cykla inne är cykel och trainer trevligare och ger bättre känsla. https://www.bikester.se/cykeltillbehoer/cykeltrainer-tacx-eli...
Men det beror ju också på vad du är ute efter, jag gillar cyklingen och den känsla det ger och helst ska det ska på riktigt utomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Skulle rekommendera löpband som går höja och sänka och ha plant, för då kan man springa så det motsvarar uppför och nerför backar eller bara lat springning och ha den plant, bruka göra mer nytta än cykel, och förbrukar dessutom mer kalifornier i uppförsbackar, fast beror lite på vad man har för utrymme också.

5k är inte så farligt mellan klassen ligger ju som sagt som du beskriver i snitt mellan 3000-8000 för det mesta så för 4995 är dock inte så farligt pris.

beror lite på vad det finns för funktioner också vissa cyklar inkluderar ju även pulsmätare och vidare och högre och lägre växlar, men ska man ha en ganska standard så är väl 5k ganska bra pris är i medelklassen med garanti, däremot skulle jag nog besöka Intersport och andra ställen som säljer träningsredskap och testa ut lite märken och vidare.

jo visst men såna löpband går ju för sina fina slantar också det är lite utanför budgeten 5k är det jag kan spendera, och dessutom så har jag lite ont om plats så jag tänkte cykeln verkar mer kompakt och får lättare plats här.

cykeln jag kollar på har tydligen 40 motståndsnivåer och så har den sin lilla dator som ska mäta puls hastighet osv.

menmen tråden var mer tänkt för att se om jag gör ett galet köp eller inte men då tror jag att jag beställer en sån här då. även om löpband kanske är bättre men inte så praktiskt där jag bor

tack för hjälpen i alla fall.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Tror du att cykling kan vara något för dig även när barmarkssäsongen kommer? Jag har funderat på att skaffa mig en spinningcykel för hemmabruk, men hittills kör jag på en trainer som jag kopplar på min vanliga landsvägscykel på, och det funkar finemang för mig... Så en sådan lösning kanske skulle kunna vara något för dig också, men det blir ju en högre investeringskostnad såvida du inte redan har en cykel förstås.

nja jag gillar att cykla men där jag bor nu är det ganska tungt trafikerade vägar alltså inte särskilt roliga vägar att cykla på, finns löp spår som jag springer i men det håller inte för cykling.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tycker både löpning och motionscyklar är jobbiga, ska man cykla inne är cykel och trainer trevligare och ger bättre känsla. https://www.bikester.se/cykeltillbehoer/cykeltrainer-tacx-eli...
Men det beror ju också på vad du är ute efter, jag gillar cyklingen och den känsla det ger och helst ska det ska på riktigt utomhus.

aha så man sätter cyklen på en sån där och trampar på?

en ide men jag är inte ensam om att vilja cykla på den här grejen och vi har inte särskilt bra cyklar för övrigt heller.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Har tränat på elitnivå så det har blivit många vintrar med mycket motionscykel. Tycker en spinningcykel är helt överlägsen än motionscykel

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kethsi:

aha så man sätter cyklen på en sån där och trampar på?

en ide men jag är inte ensam om att vilja cykla på den här grejen och vi har inte särskilt bra cyklar för övrigt heller.

Ja man använder en vanlig cykel, det är den stora fördelen men hur platsåtgången blir kan jag inte säga nått säkert om, trainern kan ju ta mindre plats än en motionscykel att förvara men cykeln på den kan skilja mycket så det kan nog bli både mindre och större totalt sett. Å andra sidan så känns det bättre med riktig cykel och trainer än att cykla på motionscykel, den är hemskt tråkigt tycker jag, blir less fort på det medan en dag på vanlig cykel oftast bara får mig på bra humör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara galet? När jag köpte skivstång bänkpress, löpband och motionscykel så var det ju i samma anledning som du beskrev dåliga väder så man inte orka gå till gymmet eller gå ut och löpa och på vintertid är ju löprundor utomhus nästan borta för ingen vill ute och riskera halka och bryta benen av sig.

Nu för tiden så har jag byggt i princip upp eget gym hemma i källaren, så man köper inte årskort längre på gymmen sparar ju in pengarna i slutändan, dock kan det bli att man köper dagskort eller månadskort när polarna börja gymma igen, eller mest för komma ut och träna lite bland folk få lite inspiration igen.

Däremot finns det ju helt och hållet andra grejer man kan investera i beroende på vad du vill träna mest är det mest för motionen så är väl cykeln bra men den bygger inte upp så mycket mer än motion och benmuskler. Biter dock inte så bra på övriga kroppsdelar.

Du kan ju även göra plankan hemma bygger du upp med allting i kroppen, och den är ju gratis övning och göra 5 minuter om dagen några veckor så ser du direkt resultat