Inloggningsskript. Mappa till en användare. Hjääälp!

Permalänk

Inloggningsskript. Mappa till en användare. Hjääälp!

Hej!

Sitter med en uppgift i Nätverksteknik där jag ska skapa ett inloggningsskript som gör att min Testmap på domänen mappas upp som T till en specifik användare. Efter snart 2 timmar av läsning i böckerna till kursen samt googlat runt, så har jag kommit fram till att arbetsboken är värdelös (om jag inte missat något förstås)
Arbetsboken säger åt mig att skapa detta skript NET USE H: /HOME och sedan utveckla det därifrån.. Det är i princip här jag är fast!

Skriptet ska jag skapa i min domändator för att sedan ge till min användare på klientdator.

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta? Sitter totalt fast.. >.<

Mvh Philip

Permalänk
Medlem

Du har ju gjort nästan hela lösningen.
Det du måste göra är att mappa upp rätt share.
ex. \\server.contoso.local\gemensam
Hur mappar man upp en share via cmd? Du har börjat bra med NET USE H: men efter det ser det knepigt ut.

Pussla ihop mina svar så har du lösningen

Sedan behöver du sätta det som ett inloggningsscript i ad:t

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

@gn1p: Ska klura lite på den!
Sen för att få scriptet att fungera, så kan jag göra det i Active Directory Users and Computers > Properties på den specifika användaren och Profile> Logon Script. Stämmer detta?

Permalänk

Får ingen ordning på det. Såhär ser det ut nu, fortfarande osäker om jag är på rätt spår. Problemet är att det är distanskurs och instansen som har utbildningen vet nog inte riktigt innebörden av ordet lärare, då jag oftast inte får svar inom en vecka när jag stöter på problem. Därför jag vände mig hit

NET USE T: /HOME
NET USE T: \\Dataskolan.local\Testmapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Får ingen ordning på det. Såhär ser det ut nu, fortfarande osäker om jag är på rätt spår. Problemet är att det är distanskurs och instansen som har utbildningen vet nog inte riktigt innebörden av ordet lärare, då jag oftast inte får svar inom en vecka när jag stöter på problem. Därför jag vände mig hit

NET USE T: /HOME
NET USE T: \\Dataskolan.local\Testmapp

Det beror på vad du vill göra.
Vill du mappa användarens hemmapp på servern?
Eller bara en share?

Vill du ha en vanlig nätverksmapp uppmappad så ska du koppla den såhär.

NET USE T: \\servernamn.dataskolan.local\Testmapp

Du har missat namnet på servern, du har bara domänen, sitter du på samma domän så kan du tekniskt sätt köra \\servernamn\Testmapp

Vill du å andra sidan koppla användarens hemmapp till servern så är det en av de andra fälten på den sidan där du ställer logonscriptet
Alternativt att mappa användarens hemmapp på servern via logonscript.

Så vad vill du göra?
Mappa en vanlig nätverkssökväg via logonscript eller mappa användarens hemmapp via logonscript?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

För att mappa upp använder du bara Net use t: \\servern_där_mappen_finns\utdelad_mapp

Som ovanstående påpekat har du bara tagit med domänen efter \\ vilket inte leder till någon specifik server.

Men best practice är nog att köra det via en group policy, vilket är väldigt simpelt bara du har lite koll på hur group policy fungerar. Läs mer här http://www.howtogeek.com/99403/it-how-to-map-network-drives-o...

Innan du gör en group policy skapar du en security group och lägger till dig själv. Glöm inte att lägga till "Authenticated users" under delegation inne i group policyn bara.

Permalänk

Det här är uppgiften.
- Skapa ett inloggningsskript som mappar upp resursen Testmapp som T: på en klientdator. Koppla detta skript till ett valfritt användarkonto och logga in med det för att testa

Vet inte om jag har ett rent servernamn.. Jag har byggt upp detta i VirtualBox. PfSense -> Windows 2008 server(Domänkontrollanten) -> Klientdatorer. Så det jag har är Dataskolan.local för att logga in på klientdatorerna, med användarna jag skapat i Domänkontrollanten.

Jag gissar att jag vill mappa en nätverkssökväg via logonscript, så att Testmapp är synlig på mina användare i klientdatorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MystiX:

För att mappa upp använder du bara Net use t: \\servern_där_mappen_finns\utdelad_mapp

Som ovanstående påpekat har du bara tagit med domänen efter \\ vilket inte leder till någon specifik server.

Men best practice är nog att köra det via en group policy, vilket är väldigt simpelt bara du har lite koll på hur group policy fungerar. Läs mer här http://www.howtogeek.com/99403/it-how-to-map-network-drives-o...

Innan du gör en group policy skapar du en security group och lägger till dig själv. Glöm inte att lägga till "Authenticated users" under delegation inne i group policyn bara.

En relaterad fråga. Slipper man problem med att datorn säger att nätverksresursen inte är tillgänglig om man använder group policy? För jag upplever att vissa sätt att mappa upp nätverksdiskar körs innan nätverket är igång och då får man det felet. Gissar att det är problemet, eftersom utdelningen funkar när man klickar på den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tror jag fick fart på det på nån vänster!

https://gyazo.com/194f5b5324dec86f86996b83e0b12ab7

Ser det ut att stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En relaterad fråga. Slipper man problem med att datorn säger att nätverksresursen inte är tillgänglig om man använder group policy? För jag upplever att vissa sätt att mappa upp nätverksdiskar körs innan nätverket är igång och då får man det felet. Gissar att det är problemet, eftersom utdelningen funkar när man klickar på den.

Av egen erfarenhet skulle jag säga att det uppstår även om man kör det via group policy, men kanske färre gånger möjligtvis(share-servern startar om etc). Vi tog också alltid bort mappade enheten innan den lades till i scriptet igen, vilket löste en del strul. Men då mappade enheter mest bara strular så använder vi inte det längre, utan delar ut en genväg till sharet som landar på skrivbordet, oerhört mycket mindre strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Tror jag fick fart på det på nån vänster!

https://gyazo.com/194f5b5324dec86f86996b83e0b12ab7

Ser det ut att stämma?

Ser bra ut.

Group policy är oftast ett bättre alternativ i lite större miljöer, men gissar på att ni kommer dit.
Ville egentligen inte nämna något om det för att undvika förvirring.

Skriv gärna en post med exakt svar så kan det hjälpa andra i framtiden

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

@gn1p: Jag hade som sagt missat Servern, när jag väl skrev in den så funkade det galant!

Tack så väldigt mycket för hjälpen allihopa!

Eftersom jag skulle ha åtkomst till Testmapp ifrån en specifik användare så valde jag att lägga in det som start-up script specifikt på den användaren.

Permalänk
Medlem

Om man definierar hemkatalog på användaren i AD så fungerar det med växeln /home som det skrevs tidigare
Om man har hemkataloger för användarna som heter samma som användarnamnet så kan man skapa ett gemensamt skript med
net use h: \\servernamn\%username%

Permalänk
Medlem

Gjorde precis den här övningen, tog en stund innan man fick det rätt. Det jag gjorde först var att göra testmap i Provision share, de ligger i share and storage management.

Sen gick jag in i min klient dator och kollade om jag kunde söka på mappen. Skapade sedan ett skript i ett textdokument: NET USE T: \\"servernamn"\testmapp sparade som .bat. Kopierade sedan filen och la den i C:\Windows\SYSVOL\sysvol\"domännamn"\scripts.

Gick sen in i min klient dator igen och sökte på \\"domännamn"\netlogon tryckte enter och bat filen låg där. Körde sen bat filen, nu gick jag in på dator och där låg "testmapp" mappad som T:.