Asus visar upp ROG Swift PG27UQ – första 4K-upplösta datorskärmen med 144 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wildtigaah:

Oled är oehört överskattat, en riktigt bra ips kan vara bättre än oled, dessutom ser film och bilder bättre ut på ips med eftersom färgerna är mer korrekta.

Beror ju helt och hållet på vilka produkter man jämför. Finns gott om IPS-baserade produkter som inte sätter en färg rätt hur man än gör.

Permalänk

@Laxpudding: Absolut men jag menade bara att generellt sett är oled fruktansvärt överskattat och jag tror det handlar mycket om okunskap om tekniken.

Permalänk
Medlem

Finns dock risk för att OLED och kvantprickar kommer lida av större metameriska fel. Alltså, även om en färg mäter rätt kommer upplevelsen av färgen ha en större spridning bland observatörer. Det tycks vara ett problem som blir större desto renare primärfärger skärmen använder, dvs desto smalbandigare primärer desto större metameriska fel.
En tänkbar förklaring till det kan vara att ögat utvecklats efter solens spektra, vilket är väldigt brett. Att då återskapa det genom ett fåtal (RGB) primärer kan ställa till med knas mellan det mätbara och upplevda när primärerna blir renare/smalbandigare.

Sony hade exempelvis problem med att deras RGB-OLED-skärmar kunde upplevas som blågröna i gråskalor, trots att vitbalansen mätte korrekt. Tillslut kom Sony ut med en lösning, även om den inte heller är utan problem, genom att erbjuda en modifierad färgmatchningsfunktion (Judd-Vos offset).

Nu är ju inte marknaden direkt översvämmad av RGB-OLED's så hur stora problemen blir och hur specifika de är för enskilda produkter återstår att se. Samma sak med kvantprickar som inte heller är så vanligt på marknaden ännu.

Det är för all del ett problem det forskats i sedan övergången från CRT till LCD, så det är inget nytt heller. Frågan är mer vilka praktiska lösningar som kommer växa fram när utvecklingen rör sig mot renare primärer och större färgrymder.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wildtigaah: Ja, OLED är inte direkt frälsningen om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Asus har kommit med pris: retail at $1199 sen utan svensk moms och skatt....

dax och börja spara redan nu..

Ja mina 15k gissning verkar inte så långt borta alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@DasIch: Jag har på ett pyttelitet hörn varit med i hur den här typen av problem uppdagades (många timmar i mörka källare hos SVT) och hur det tagits upp på en högre nivå inom EBU och ITU etc. I grunden ligger problemen, eller det lyckliga sammanträffandet att Standard Observer Model (1931) har stämt så otroligt väl för hur bildrör fungerar och hur väl D65-bildrör stämmer överens med hur ögonen uppfattar mulet väder i norra Frankrike.

Nu finns det knappt några bildrör längre men istället flera dussin andra typer av ljuskällor. Alla ser olika ut för ögat trots att de är kalibrerade mot exakt samma mål under delta-E 1.

Helmholtz–Kohlrausch-effekten hur vi upplever ljusstyrka i färg och hur det förändras i takt med högre mättnadsgrad får väldigt stor betydelse för RGB-LED och än mer för kvantprickar. Det ger problem med att man mäter en sak men observerar en annan.

1931 års Standardmodell som alla nuvarande standarder bygger på stämmer inte med vårt verkliga seende. Judd-voss och Schanda-Csuti ligger närmare det faktiska seendet. Men man behöver grundforska ännu mer och göra en helt ny modell och med det nya färgstandarder. Samtidigt som man måste ta hänsyn till allt material som redan skapats enligt de gamla modellerna. Det är en god bit kvar på det jobbet.

Permalänk
Master of Overkill

Denna kommer kosta 2000 dollar confirm av Asus

När dom sa 1200 dollar stämde inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Denna kommer kosta 2000 dollar confirm av Asus

När dom sa 1200 dollar stämde inte.

Länk?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Här är en video på skärmen!
https://www.youtube.com/watch?v=tfALDKa2HPY
Så kan man få lite känsla för vad HDR gör också. (även om det förstås inte går att uppleva på ett vettigt sätt genom att se det via sin egen skärm utan HDR)
... obs dock något riktigt oroväckande: inputlagget är rejält jämfört med den referensskärmen på 60hz!
Förhoppningsvis beror det på något med setupen som gör att bilden inte är klonad på ett normalt sätt.

Skrivet av Wildtigaah:

Oled är oehört överskattat, en riktigt bra ips kan vara bättre än oled, dessutom ser film och bilder bättre ut på ips med eftersom färgerna är mer korrekta.

Dagens IPS kan aldrig matcha en vettig OLED i tex svärta eller rörelseskärpa.
Färger har diskuterats redan, men de går generellt att få korrekta på en OLED med vettiga inställningsmöjligheter. Att förenklat skriva att "färgerna är mer korrekta" är missvisande på alla sätt IMO.

OLED kanske är lite överskattat, men du verkar överskatta IPS

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

http://www.sweclockers.com/nyhet/23204-asus-visar-pg27uq-med-...

Men det är som vanligt när det kommer något nytt, bara att vänta nått år så priset får normalisera sig
20k för en 27 tummare *pff* då lägger jag hellre 20k på två stycken 1080Ti eller varför inte köpa en oled 65" istället som har både 4K och HDR förvisso inte 144hz men ändå

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@Tomika:

Priset är 1200 dollar, enligt wccftech. Acer släpper en liknande skärm med samma specifikationer med en helt svart design.

Nu finns ju priset skrivet. Som jag sa, runt 20. Fy:(

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Här är en video på skärmen!
https://www.youtube.com/watch?v=tfALDKa2HPY
Så kan man få lite känsla för vad HDR gör också. (även om det förstås inte går att uppleva på ett vettigt sätt genom att se det via sin egen skärm utan HDR)
... obs dock något riktigt oroväckande: inputlagget är rejält jämfört med den referensskärmen på 60hz!
Förhoppningsvis beror det på något med setupen som gör att bilden inte är klonad på ett normalt sätt.

Dagens IPS kan aldrig matcha en vettig OLED i tex svärta eller rörelseskärpa.
Färger har diskuterats redan, men de går generellt att få korrekta på en OLED med vettiga inställningsmöjligheter. Att förenklat skriva att "färgerna är mer korrekta" är missvisande på alla sätt IMO.

OLED kanske är lite överskattat, men du verkar överskatta IPS

Generellt sett ser bilder och filmer bättre ut nu på en ips än vad det gör på en OLED. Det finns ingen som arbetar med foton professionellt som sitter med en OLED skärm. Att säga att ips är överskattat tycker jag låter lite taskigt för nästan ingen hypar om det. Det har funnits länge och folk är så pepp på nya tekniker hela tiden. En dag kanske man kommer se en förbättrad OLED och den dagen ser jag fram emot otroligt mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wildtigaah:

Generellt sett ser bilder och filmer bättre ut nu på en ips än vad det gör på en OLED.

Jag håller helt enkelt inte med, och tror knappast jag är ensam om det.
Vet inte ens om du menar objektivt eller subjektivt. Kan du peka på något specifikt som IPS gör bättre? Jag kan inte komma på något.

Objektivt har OLED massivt bättre kontrast, och bättre rörelseskärpa, och ska kunna kalibreras till korrekta färger. (med lite små reservationer som nämnts tidigare i tråden)

Skrivet av Wildtigaah:

Det finns ingen som arbetar med foton professionellt som sitter med en OLED skärm.

Extremt generaliserat svar. Jag sätter pengar på att det finns NÅGON riktigt rik proffsfotare nånstans i världen som sitter med OLED-skärm. Det är säkert inte så många, då tekniken är dyr och ovanlig - speciellt för skärmbruk.
Men OLED-monitorer säljs, tex denna:
https://pro.sony.com/bbsc/ssr/micro-oled/cat-monitors/product...
Sätter du emot att ingen fotograf i hela världen sitter med en sån?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

Sony BVM300X har kanske inte sålts i drivor i Sverige men den lilla Trimaster PWM-A250 är en ganska naggande god OLED-skärm där till och med jag har hunnit med och fipplat med fyra exemplar. Lite kniviga att kalibrera då man behöver sätta en annan vitpunkt.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag håller helt enkelt inte med, och tror knappast jag är ensam om det.
Vet inte ens om du menar objektivt eller subjektivt. Kan du peka på något specifikt som IPS gör bättre? Jag kan inte komma på något.

Objektivt har OLED massivt bättre kontrast, och bättre rörelseskärpa, och ska kunna kalibreras till korrekta färger. (med lite små reservationer som nämnts tidigare i tråden)

Extremt generaliserat svar. Jag sätter pengar på att det finns NÅGON riktigt rik proffsfotare nånstans i världen som sitter med OLED-skärm. Det är säkert inte så många, då tekniken är dyr och ovanlig - speciellt för skärmbruk.
Men OLED-monitorer säljs, tex denna:
https://pro.sony.com/bbsc/ssr/micro-oled/cat-monitors/product...
Sätter du emot att ingen fotograf i hela världen sitter med en sån?

Du förstår hur jag menar, inte någon i hela världen. Menar såklart 99%

Skickades från m.sweclockers.com