Samsung slopar SUHD – ersätts av QLED

Permalänk
Medlem

@martinot: Vilken dröm det hade varit om de kommit med en sån "Sverige-vänlig" skärm. Kommer förstås aldrig hända från de stora tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenfan:

Förvisso, men en LG-tv är nästintill obrukbar med den inbyggda mjukvaran. Deras fjärrkontroll och GUI är ett skämt. Så, fördelar och nackdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt är webos 3.0 obrukbart. Flyter på finfint i min b6 oled. Program laddas skitsnabbt, aldrig haft problem med nätverks enheter, byte mellan iput är sjukt smidigt. Var skepptisk till magic remote första minutrarna innan jag riktigt satt mig ned i soffan.
Ok enda minuset är att true motion var påslaget på vartenda förprogramerade bildläge. Tog dock bara ett par minuter att stänga av.

Permalänk
Medlem

@HenrikM: Magic Remote + hur de har gömt undan inställningsmenyn gör den till en mardröm att konfigurera. Jag var med och kaliberade en sådan i hemma-miljö med en extern kalibrerings-enhet.

Det gör jag helst INTE om. För dagligt bruk kanske det är ok.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Så Samsung QLED är en baklampsbelyst LCD, precis som LED-tv när den kom.
Ett fint buzzword att marknadsföra till Svensson så de bränner pengarna på något de tror de får som egentligen dyker upp X år senare, om de ens vet vad QDLED är för teknik.
Det är ju ett sånt hyschhysch i butikerna för marknaden vill ju inte att konsumenterna skjuter upp inköpet av ny TV, givetvis.
Ungefär som när 4k tv kom och de uppgavs ge sååå mycket mer detaljerad bild, så Svensson köper, har inga 4k kanaler, finns inte ens 1080p i vanliga marknätet, blir lurad, blir arg och misstror marknaden för deras knep.

OLED är i alla fall OLED även om den är dyr, lite omogen, drar lite mer ström än en HYPOTETISK teknik som kanske/kanske inte heter/kommer heta QDLED.
LG har OLED TV på marknaden, Samsung har pentile skräp i sina mobiler och LCD derivat i TV apparaterna.
Kom igen, försvara inte Samsung förrän de faktiskt har QDLED TV på marknaden till ett konkurrenskraftigt pris!

Är det förövrigt säkert att någon kommer att lansera QDLED i framtiden? Det var ju rätt osäkert fram till att LG tog tag i det, medan Samsung hade petat ut några enheter om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Köper man en dyrare TV är det inte för marknätet (har varit ett skämt i flera år)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tekniken hos Samsung var inte redo för "QLED" i år. Tyvärr var marknadsavdelningen det.

Vilken bluff!

Ja, det känns verkligen som en miss som jag tror kan komma att kosta mer i längden då deras kommande apparater med "riktig QLED" kan komma att dömas av nuvarande versioner.

Men samtidigt har jag ju inte sett hur nuvarande QLED-apparater ser ut, bilden kanske är fantastisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenfan:

Förvisso, men en LG-tv är nästintill obrukbar med den inbyggda mjukvaran. Deras fjärrkontroll och GUI är ett skämt. Så, fördelar och nackdelar.

Jag har aldrig haft några som helst problem med min LG när det kommer till fjärrkontroll och GUI.
Förstår inte vad du pratar om faktiskt.

Bland dom lättare menyerna och så jag har använt personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenfan:

@HenrikM: Magic Remote + hur de har gömt undan inställningsmenyn gör den till en mardröm att konfigurera. Jag var med och kaliberade en sådan i hemma-miljö med en extern kalibrerings-enhet.

Det gör jag helst INTE om. För dagligt bruk kanske det är ok.

Du menar hur man trycker på kugghjul och sen på ... vilket tar 2 sekunder. Vissa har ju skev uppfattning på värdelöst ui

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snacka om att dom verkligen inte gör det lätt för gemene konsument att försöka förstå vilken typ av panel det är som gäller.
Är det nåt relaterat till Oled? Nej det är "fancy" LCD.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ogillar verkligen hur Samsungs marknadsavdelning medvetet rör ihop begreppen och skapar förvirring. Som skrivet är det samma gamla vanliga LCD-paneler med kvantprickar som färgfilter, belysta av en blå LED. Precis som hos deras befintliga KS-modeller från förra året och toppmodellerna från 2015, samt vad en del konkurrenter också har kört med i ett par år, till exempel Sony.

Den tekniska termen för tekniken (som de flesta verkas ena kring) är QDCF-LCD. Alltså Quantum Dot Color Filtered LCD. Ljuskälla är en blå lysdiod.

Var KS-serien QDCF???

Såvitt jag förstår är inte ens årets "QLED" QDCF...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

På vilket sätt är webos 3.0 obrukbart. Flyter på finfint i min b6 oled. Program laddas skitsnabbt, aldrig haft problem med nätverks enheter, byte mellan iput är sjukt smidigt. Var skepptisk till magic remote första minutrarna innan jag riktigt satt mig ned i soffan.
Ok enda minuset är att true motion var påslaget på vartenda förprogramerade bildläge. Tog dock bara ett par minuter att stänga av.

Håller med!

Intressant att veta hur mycket personen ifråga har suttit med webOS 3?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

Var KS-serien QDCF???

Såvitt jag förstår är inte ens årets "QLED" QDCF...?

Beror på vem som definierar QDCF och vilket patent det rör sig om? För det är väl lite av problemet just nu. Är det CF som i "enbart kvantprickar" eller "Färgfilter plus kvantprickar"?

Några svar från Svenska produktchefer får man tyvärr inte. Det är på nivån att om jag frågar om "Kvantprickar?" så är svaret "Nej, nej, för tusan, vi har inte sådant. Vi kör ju Quantum dot crystal clear color på våra modeller med 1200+ picture quality index"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror på vem som definierar QDCF och vilket patent det rör sig om? För det är väl lite av problemet just nu. Är det CF som i "enbart kvantprickar" eller "Färgfilter plus kvantprickar"?

Några svar från Svenska produktchefer får man tyvärr inte. Det är på nivån att om jag frågar om "Kvantprickar?" så är svaret "Nej, nej, för tusan, vi har inte sådant. Vi kör ju Quantum dot crystal clear color på våra modeller med 1200+ picture quality index"...

Om det inte sitter några kvantprickar framför LC-skiktet så ser jag inte några skäl till att kalla det QDCF.

Hade hoppats på att Samsung skulle vänta med att jiddra om "QLED" tills man iaf hade QDCF-ish teknik men tillsvidare verkar de som om de haft lite för bråttom. De verkar förvisso gjort stora framsteg i år men vad man kunnat utläsa hittils så handlar det "bara" om förbättrad QDEF (Enhancement Film) för backlighten och en helt ny pixelstruktur i LC skiktet.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ipac: De där tekniska detaljerna jag aldrig får svar på från officiellt håll. Så jag nöjer mig med att försöka bedöma bilden.

Man får i alla fall hoppas att 2017-modellerna orkar hålla 1000+ nits i HDR i mer än 20-30 sekunder åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

I alla fall för tillfället. Fast frågan är om Samsung slösar bort QLED-namnet nu och det får dåligt rykte för att vara samma skräp som LED/LCD så kanske de blir tvungna att hitta på något annat namn när de väl gör det "på riktigt." Blir kanske Super Ultra QLED?

De kan ju alltid Apple-fiera sig, iLED. inorganic Light Emitting Diode.

Chefen på Nanosys tror på nyttjandet av foto-emissiva kvantpunkter, QDCF-LCD, nästa år (QDCF-OLED vore nått oxå) och elektro-emissiva kvantpunkter (iLED alltså, nu när Samsung pajjat QLED-begreppet, hehe) om kanske tidigast 5 år. Och han om nån borde ha koll.

Permalänk
Medlem

QLED blir dyrare.

Skrivet av Lordsqueak:

Ser ju helt klart ut som att det blir QLED skärm nästa köp, för det lär dröja länge innan OLED blir ett prisvärt alternativ.

Beror ju på vilken variant av OLED du spanar på.

QLED prislistan va inte kul att se då det egentligen är en LCD.

• QN55Q7F Flat-screen 55-inch 4K QLED $2,500
• QN65Q7F Flat-screen 65-inch 4K QLED $3,500
• QN75Q7F Flat-screen 75-inch 4K QLED $6,000

• QN55Q8C Curved-screen 55-inch 4K QLED $3,500
• QN65Q8C Curved-screen 65-inch 4K QLED $4,500

Närmare 23 000:- för instegsmodellen då som det ser ut nu.

Jag har också avvaktat dessa QLED men det lutar åt en OLED nu istället då jag personligen börjat gilla bilden som de levererar.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas740:

Beror ju på vilken variant av OLED du spanar på.

QLED prislistan va inte kul att se då det egentligen är en LCD.

• QN55Q7F Flat-screen 55-inch 4K QLED $2,500
• QN65Q7F Flat-screen 65-inch 4K QLED $3,500
• QN75Q7F Flat-screen 75-inch 4K QLED $6,000

• QN55Q8C Curved-screen 55-inch 4K QLED $3,500
• QN65Q8C Curved-screen 65-inch 4K QLED $4,500

Närmare 23 000:- för instegsmodellen då som det ser ut nu.

Jag har också avvaktat dessa QLED men det lutar åt en OLED nu istället då jag personligen börjat gilla bilden som de levererar.

Håller med. Det där var ju inte så mycket lägre priser än OLED (som det utlovats/snackats om). Blir nog isf. OLED för mig också.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/