CES: Dell UP3218K, 8K skärmen är här (kanske)

Permalänk
Medlem

CES: Dell UP3218K, 8K skärmen är här (kanske)

http://www.theverge.com/2017/1/5/14098224/dell-up3218k-8k-com...

"Dell today announces a new 32-inch, 8K desktop monitor with 1.07 billion colors, aluminum construction, 100 percent coverage of the AdobeRGB and sRGB color gamuts, and a monster $4,999 price. The UP3218K has a resolution of 7680 x 4320 (for a pixel density of 280ppi), which is as many pixels as you’d get from four 4K displays or 16 Full HD panels."

Så, detta betyder att man skulle kunna köra 200% skalning/HiDPI, 4K effektiv arbetsyta med alla positiva effekter detta innebär.

Det är ganska sjukt vad skärm-marknaden har spottat ut sig senaste tiden, upplösning, latens, färgrymd, kontrast osv osv.

Men min fråga är då, vad krävs för att driva skärmen? Antar att det behövs 2st DP kablar för att komma upp i 8K, eller går det få ut 8K ur ett GTX 1080 med en singelkabel idag?

PS. Förvandla gärna inte detta till en "Uj vad onödigt med 8K, finns ju ändå inget graffe som kan driva ett spel i ens 4k ändå" som det brukar göras, för ja, skärmar används till mer än till spelandet

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Kul att det fortsätter hända saker på skärm-fronten. Har haft 4k, men gick tillbaka till 1440p.

Permalänk
Inaktiv

Vore fränt om man kunde köra 1920x1080 (många % i skalning) i 144 hz för spel med ett standardgrafikkort.

Samt 3480x2160 200% HiDPI för arbete (microsoft, skärp er och fixa stödet) där bilder och andra element körs i nativeupplösningen, superskarpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Samt 3480x2160 200% HiDPI för arbete (microsoft, skärp er och fixa stödet)

Har inte kört Win10 på ett tag nu men har Microsoft alltså fortfarande inte fixat till HiDPI? 200% tycker man dom borde kunna fixa in rätt lätt iaf, borde ju vara en av dom enklaste skalningsnivåerna att implementera.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Verkar lovande enda nackdelen är prislappen.
$4999 är väl saftigt.

50.000kr är långt över min smärtgräns.. så tyvärr blir det nog inget köp om jag inte vinner på lotteriet
Men kul att tekniken går framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Vore fränt om man kunde köra 1920x1080 (många % i skalning) i 144 hz för spel med ett standardgrafikkort.

Samt 3480x2160 200% HiDPI för arbete (microsoft, skärp er och fixa stödet) där bilder och andra element körs i nativeupplösningen, superskarpt.

Vad är det du menar att Microsoft borde fixa? Såvitt jag vet finns stödet i Windows och det är upp till mjukvaruutvecklarna att fixa sina gränssnitt.

Permalänk
Medlem

För övrigt är jag mycket glad över detta första steg mot riktig upplösning på skrivbordet, även om det finns viss risk att Dell bara visar en pappersprodukt. Det lär tyvärr dröja ett tag innan vi får se riktigt bra 8K-paneler till vettiga priser (under 10kkr för min del) men det är roligt att det börjar hända lite saker på marknaden.

Utvecklingen har rätt tråkig senaste 10 åren. Vi har gått från CCFL till LED, tekniken har förfinats en aning och skärmarna har blivit billigare. Annars har det inte hänt så mycket. Större färgrymder blev en total flopp (minns nu har alla skulle ha det och sen upptäckte att det suger utan ordentlig färghantering?), 4K har aldrig tagit fart ordentligt och det enda som verkar ha sålt är gamingprodukter med rymdskeppsdesign.

Nu har vi LG, Panasonic och Sony som pushar för OLED. Samsungs kvantprickar och kommande QLED ser mycket lovande ut. Det är fler 4K skärmar på gång och Dell kände just för att vara värst av alla med 8K.

Riktigt trevligt. Hoppas på riktigt mysiga alternativ om 3-4 år när jag pensionerar nuvarande skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Vad är det du menar att Microsoft borde fixa? Såvitt jag vet finns stödet i Windows och det är upp till mjukvaruutvecklarna att fixa sina gränssnitt.

Om det är så, så har jag missuppfattat det hela. Inte var dag man är glad över att ha fel

Permalänk
Medlem

Gud vad jag drömmer om den här skärmen, sen vad jag mer specifikt skulle behöva den till är en helt annan sak

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Om det är så, så har jag missuppfattat det hela. Inte var dag man är glad över att ha fel

Jag är inte säker vad du syftar på så jag kan inte säga om du har fel eller inte. Skalningen i Windows 10 räcker dock till för 8K och du kan ändra skalning för både UI och text. Sen fungerar inte alla applikationer perfekt, bland annat beroende på hur de är skrivna:
https://blogs.technet.microsoft.com/askcore/2015/12/08/displa...