NES Mini hackas och får stöd för fler spel

Permalänk
Medlem

The upside: Äntligen är den som borde ha varit all along...
The downside: Tänk att man även idag skall behöva kringgå systemen för att skapa något användbart... av något så uppenbart.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Är det många bra spel som saknas förutom dom förinstallerade spelen annars eller?

Det beror väl på vad man tycker om, men jag saknar t.ex;
Castlevania 3
Solar Jetman
Blaster Master
Journey to Silius
Batman
Megaman 1, 3,4,5,6
Battletoads
Duck Tales
Chip N Dale Rescue Rangers

Det var några som jag jag kom på så här trött på jobbet första dagen efter julledigheten

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Nej spelen är inte hd uppdaterade det är bara vanliga rom filer och en emulator så de nya filerna du lägger in kommer se likadana ut...

Här har du en länk till de trådlösa kontrollerna http://www.8bitdo.com/ det är 8bitdo som utvecklat en trådlös mottagare till nes mini för sina kontroller.

Här har du en till

https://www.amazon.com/MiniBoss-Wireless-Controller-Nintendo-...

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

The upside: Äntligen är den som borde ha varit all along...
The downside: Tänk att man även idag skall behöva kringgå systemen för att skapa något användbart... av något så uppenbart.

Ja för den är ju HELT OANVÄNDBAR med 30 spel... /Facepalm

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Känns som 30 spel räcker gott för mig i den prisklassen.

Problemet är väl inte prisklassen, problemet är att om du inte får välja vilka spel, de är 30 bestämda, vilket i vissa fall kan betyda att du får 2-3 spel du gillar och resten är icke-nostalgiskt skit håller med andra i tråden, de hade varit bättre om de sålde den billigare och lät en koppla upp sig till internet eller använda minnen för att installera spel, de hade i stortsett kunna kört den som en emulator, och låtit folk köpa ROMs från Nintendo's sida. Det är ju inte som att emulation av alla Nintendo konsoler inte redan är en verklighet på PC marknaden.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Ja för den är ju HELT OANVÄNDBAR med 30 spel... /Facepalm

När man enkelt kan ladda ner en emulator och ALLA spel med en trådlös NES kontroll, ja, varför i hela friden skulle man köpa den här grejen?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Skrivet av Efta:

Om det nu var så att Nintendo ägde alla spel som släpptes till NES så hade det kanske varit dumt. Men nu är det ju inte så...

Disney har förstört CopyRight, vem fan bryr sig om spel för 30 år sedan? Ingen, men lagen angående sånt trams är tydlig.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Rasberrypi. Nes lego hölje. Retropie. 8bit kontroller
Ding ni har allt ni behöver och lite till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Ja för den är ju HELT OANVÄNDBAR med 30 spel... /Facepalm

Exakt. Även om du glömde /s för sarkasm.
T.o.m. det snart 30 år gamla originalet är ju mer flexibelt.
Fanns ingen anledning till att INTE nyttja möjligheterna med en app-store på "jublieumsutgåvan" av originalet när man ändå anpassat resten för HDMI mm. Helt ofattbart att Nintendo lyckas göra en rip-off på sin egen produkt som faktiskt är sämre.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Nej spelen är inte hd uppdaterade det är bara vanliga rom filer och en emulator så de nya filerna du lägger in kommer se likadana ut...

Här har du en länk till de trådlösa kontrollerna http://www.8bitdo.com/ det är 8bitdo som utvecklat en trådlös mottagare till nes mini för sina kontroller.

Ville bara påpeka att dom kontrollerna funkar sjukt bra. Har en till min mobil so jag kör nes spel på. Knapparna och allt känns som en äkta. Det enda är väl att layouten är som en snes kontroll. Men har för mig dom ska ha original layout för nes kontrollen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Nej spelen är inte hd uppdaterade det är bara vanliga rom filer och en emulator så de nya filerna du lägger in kommer se likadana ut...

Här har du en länk till de trådlösa kontrollerna http://www.8bitdo.com/ det är 8bitdo som utvecklat en trådlös mottagare till nes mini för sina kontroller.

Tack för tipset! Jag hoppades på att dom skulle släppa något sådant, deras handkontroller är riktigt bra. Hoppas bara att man kan programmera om HK med turbo på X och Y framöver också, då snackar vi!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Ville bara påpeka att dom kontrollerna funkar sjukt bra. Har en till min mobil so jag kör nes spel på. Knapparna och allt känns som en äkta. Det enda är väl att layouten är som en snes kontroll. Men har för mig dom ska ha original layout för nes kontrollen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar intressant, ska titta lite på deras utbud. De ser gedigna ut på bilderna

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Verkar intressant, ska titta lite på deras utbud. De ser gedigna ut på bilderna

Kan verkligen rekommendera dom. Haft min i över 1 år nu. Aldrig haft problem. 2 gånger tappade den signalen lite. Men då var batteriet typ slut i den. https://youtu.be/grlvYIcyQII en kille testade den till Nintendo Classic och sa att det funkar perfekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vid närmare eftertanke vågar jag inte utsätta min enhet för det här ingreppet, är ju inte helt riskfritt.
Så det blir nog till att köpa en Rpi 3 och köra retropie istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Tack, båda, ska titta vidare där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kanske går att fixa med lödkolv.. löda dit USB port eller något.

I teorin har man konstaterat att det ska gå och ansluta ett USB interface på UART'en, men att få det att fungera, och att patcha launchern, så att den läser av USB'n för att hitta spel där, är kanske inte helt självklart...

Skrivet av krigelkorren:

The upside: Äntligen är den som borde ha varit all along...

Nja, vi närmar oss i alla fall. Det är fortfarande för lång fördröjning mellan att du trycker, och att det händer något på skärmen. Och då menar jag i själva konsolen, inte i skärmen. Det hjälpe rså klart inte situationen att många TV-apparater inte har en bra funktion för "game mode" osv.

Skrivet av krigelkorren:

The downside: Tänk att man även idag skall behöva kringgå systemen för att skapa något användbart... av något så uppenbart.

Fast det är en naturlig effekt av lagstiftningen. Copyrights osv. Något lagstiftarna inte bryr sig ett skit om, man är upptagen med att stoppa pengar i fickorna från de som vill ha det så här även i fortsättningen.

Skrivet av Señor Hallon:

När man enkelt kan ladda ner en emulator och ALLA spel med en trådlös NES kontroll, ja, varför i hela friden skulle man köpa den här grejen?

För att den här grejen är laglig?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

För att den här grejen är laglig?
B!

Och?

Det här är samma jävla gamla skit som har ältats i år. Ger du kunderna en bra produkt/service som är bekväm att använda så kommer folk att flockas dit, exempelvis Spotify, Netflix och Steam.

Om det däremot är bekvämare och eller om produkten är bättre av att vara lite olaglig så kommer folk göra det istället, det handlar inte om pengar, det handlar om vilken produkt som är bäst. Om jag inte kan se senaste avsnittet att till exempel S.H.I.E.L.D för att det inte finns på Netflix eller annan streamingservice och förrförrförra säsongen just nu spelas på TV så har jag inte så mycket annat val.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Du frågade varför, jag svarade.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du frågade varför, jag svarade.
B!

Sant, touché.

Mvh

Hallon

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Disney har förstört CopyRight, vem fan bryr sig om spel för 30 år sedan? Ingen, men lagen angående sånt trams är tydlig.

Hehe, jo, det upphör aldrig att förvåna mig att det är 70 år skydd på sånt här jox, men bara 7 på läkemedel. Som om TV-spel vore tio gånger viktigare, och därmed motiverar tio gånger längre ensamrätt.

Min gissning är att det i många fall snarare handlar om att visa att man försvarar vad lagen stipulerar är ens egendom, oavsett om det är värt något eller ej. Det är knappast bra för aktiekurserna att visa att man är för relaxad med sina intressen. Utöver det torde copyrightjungeln vara tämligen snårig efter 30 år, spelhusen köper upp varandra eller går i fusion oftare jag jag byter fillingar typ, det är nog rätt oklart vem som äger vad i många fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Hehe, jo, det upphör aldrig att förvåna mig att det är 70 år skydd på sånt här jox, men bara 7 på läkemedel. Som om TV-spel vore tio gånger viktigare, och därmed motiverar tio gånger längre ensamrätt.

Min gissning är att det i många fall snarare handlar om att visa att man försvarar vad lagen stipulerar är ens egendom, oavsett om det är värt något eller ej. Det är knappast bra för aktiekurserna att visa att man är för relaxad med sina intressen. Utöver det torde copyrightjungeln vara tämligen snårig efter 30 år, spelhusen köper upp varandra eller går i fusion oftare jag jag byter fillingar typ, det är nog rätt oklart vem som äger vad i många fall.

Copyright och patent är dock inte samma sak, och jag tycker att 40 år borde vara mer än tillräckligt för att media ska falla in för public domain, eller iallafall så fort ingen längre har tjänat pengar på produkten i över ett år. Lagarna är gamla, och behöver helt klart uppdateras.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Copyright och patent är dock inte samma sak, och jag tycker att 40 år borde vara mer än tillräckligt för att media ska falla in för public domain, eller iallafall så fort ingen längre har tjänat pengar på produkten i över ett år. Lagarna är gamla, och behöver helt klart uppdateras.

Fast om vi bortser från alla sekundära detaljer är det i praktiken mer eller mindre samma sak, det ger upphovsmannen ensamrätt på det som är skyddat.

De absoluta talen kan man väl dividera hur mycket man vill, men personligen tycker jag tio år hade räckt gott. De 70 åren är som du är inne på från en svunnen tid då allt gick mycket långsammare. Nyskriven musik, litteratur, etc är med få undantag aktuell särskilt länge, de som lyckas skriva sådant som är aktuellt längre tid har skapat klassiker, och hinner nog bli svinrikare än någon kan begära på tio år också. Idag går det oerhört snabbt att få det som kallas momentum på andra sidan Atlanten, det tar inte tio år bara att bli känd och få ihop produktions- och distributionskedjorna.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. En skarp tidsgräns kan ju lätt kombineras med något i stil med det du föreslår, Detaljerna kan man säkert fila på, men i mina öron låter det inte minsta orimligt att upphovsmannen åtminstone ska hålla produkten kommersiellt tillgänglig för att upphovsrätten ska gälla. Det är liksom bara löjligt att man inte får kopiera en bok, skiva eller TV-spel, som inte går att köpa annat än på andrahandsmarknaden, vilken upphovsmännen likförbannat inte tjänar ett öre på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Fast om vi bortser från alla sekundära detaljer är det i praktiken mer eller mindre samma sak, det ger upphovsmannen ensamrätt på det som är skyddat.

De absoluta talen kan man väl dividera hur mycket man vill, men personligen tycker jag tio år hade räckt gott. De 70 åren är som du är inne på från en svunnen tid då allt gick mycket långsammare. Nyskriven musik, litteratur, etc är med få undantag aktuell särskilt länge, de som lyckas skriva sådant som är aktuellt längre tid har skapat klassiker, och hinner nog bli svinrikare än någon kan begära på tio år också. Idag går det oerhört snabbt att få det som kallas momentum på andra sidan Atlanten, det tar inte tio år bara att bli känd och få ihop produktions- och distributionskedjorna.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. En skarp tidsgräns kan ju lätt kombineras med något i stil med det du föreslår, Detaljerna kan man säkert fila på, men i mina öron låter det inte minsta orimligt att upphovsmannen åtminstone ska hålla produkten kommersiellt tillgänglig för att upphovsrätten ska gälla. Det är liksom bara löjligt att man inte får kopiera en bok, skiva eller TV-spel, som inte går att köpa annat än på andrahandsmarknaden, vilken upphovsmännen likförbannat inte tjänar ett öre på.

Nej inte riktigt, du kan ändra en grej lite granna för att undgå patent. Det finns strikta lagar om hur och varför du kan ändra något och sedan få använda det i vissa syften när de gäller copyright. Men ja, pengar-delen är de lika på, men copyright lagen borde kunna ändras för att passa dagens media värld bättre.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej inte riktigt, du kan ändra en grej lite granna för att undgå patent. Det finns strikta lagar om hur och varför du kan ändra något och sedan få använda det i vissa syften när de gäller copyright. Men ja, pengar-delen är de lika på, men copyright lagen borde kunna ändras för att passa dagens media värld bättre.

Hehe, det ser jag som en sekundär detalj, huvudfunktionen är fortfarande densamma. Men nåja, vi kanske inte ska göra semantikdiskussion av detta, i sakfrågan tycks vi ju ändå vara väl överens

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Upphovsrätt baseras på internationella fördrag. Således får inte skyddet vara på mindre än 50 år. I stort sett alla länder har på olika grund antagit fördragen om intellektuell egendom och måste följa dem.

VC på Nintendos konsoler (Wii och Wii U) visar att det finns ganska gott om företag som sitter på utgivningsrätterna till de gamla klassikerna, och är beredda att ge ut dem. Köp en NES Classic-handkontroll och koppla in till dessa så kan du lira de. Emulatorer kan för övrigt vara lagliga och du kan dumpa dina egna spel i enlighet med upphovsrätten. Förbud om kringgående av tekniska åtgärder (kopieringsskydd) sträcker sig inte till datorprogram. Emulatorer får däremot inte distribueras med BIOS-dumpar eller liknande osv. Datorprogram omfattas inte heller av privatkopiering dock, så du får inte be bort några kopior till vänner. Public domain kan förövrigt levande personer/företag ge ut verk som, det är sånt ni får be utvecklare, och andra rättighetsinnehavare att göra särskilt om det handlar om avvecklande av verksamheten.

Ni får däremot finna er i att vi lever i en global värld med gemensamma regler. Låt inte diskussionen gå kaputt över det.