Ubuntu, nvidia och screen tearing

Permalänk
Medlem

Ubuntu, nvidia och screen tearing

Testat det mesta som finns där ute känns det som i form av försök att få på vsync, men lyckas verkligen inte.
Kör Ubuntu 16.04, nvidias 375.26 drivare (hämtade från launchpad.net's graphics-driver PPA.)
Kör en laptop med en 6700 HQ och ett GTX 960m. Den diskreta gpun används, vilken är satt genom nvidia-prime som kom med drivaren när jag drog ned den via apt.

Kan tillägga att jag inte har något alternativ för "sync vblank" under opengl settings i nvidia x server settings.
Vad måste en göra för att få något så simpelt att kicka in? Är det optimus som ställer till det? Kanske nvidia-prime som låter en växla mellan de båda korten?

Vore tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Detta är iofs för 14.94 men värt att prova:
Open a CLI and do:

sudo nvidia-xconfig

Then:

sudo nvidia-settings

Set your screen resolution and refresh rate in the Xserver settings (I set mine to 1920x1200 @60hz) and save it to xorg.conf

Then do:

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Edit the device section thusly:

Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
BoardName "GeForce GTX 650"
Option "RegistryDwords" "PerfLevelSrc=0x2222"
Option "TripleBuffer" "True"
EndSection

This sets the card to performance mode and enables triple buffering.

In nvidia-settings/OpenGL set:

Sync to Vblank
Allow Flipping
Use Conformant Texture Clamping

Save your configuration and restart the X-server.

Permalänk
Medlem

@NoWin: En av alla saker en testat. Det där hänvisar till "sync to vblank" som jag inte har under inställningarna i nvidia's x server settings.

Permalänk
Medlem

Det där är en riktig soppa rent ut sagt, älskar linux men sånt här får en att vilja byta OS(vilket jag oxo gjort på mina desktop maskiner)
Bara att hoppas på att nvidia fixar sitt stöd för wayland nån j-vla gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

verkar vara en kombo av ens kernel, xorg-version + optimus/prime

Tydligen så är det först i kernel 4.5 och senare i kombination med xorg 1.19+ som nvidia optimus/prime tillåter vsync.
Har uppgraderat min kernel till 4.6 och 4.8. Utan nvidias drivare funkar allt prima, men efter att ha installerat både 367.57 och 375.26 så får jag en inloggningsloop. Kastas tillbaka till inloggningsskärmen varje gång jag försöker logga in. Tips på hur jag löser detta?

Jag har ägarskap av .Xauthority, vilket varit ett tips att testa lite här och var.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kitanii:

Tydligen så är det först i kernel 4.5 och senare i kombination med xorg 1.19+ som nvidia optimus/prime tillåter vsync.
Har uppgraderat min kernel till 4.6 och 4.8. Utan nvidias drivare funkar allt prima, men efter att ha installerat både 367.57 och 375.26 så får jag en inloggningsloop. Kastas tillbaka till inloggningsskärmen varje gång jag försöker logga in. Tips på hur jag löser detta?

Jag har ägarskap av .Xauthority, vilket varit ett tips att testa lite här och var.

Vad säger din Xorg-logg?

PS: Testa att ta bort .Xauthority så skapas en ny vid nästa inloggning från scratch.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd

Ett annat tips är att starta X från konsolen. Du går in i consolen via "Ctrl+Alt+F1". Där loggar du in sedan skriver "startx" i kommandoraden.

På detta sätt kan du fånga felmeddelanden som spottas ut.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Ett annat tips är att starta X från konsolen. Du går in i consolen via "Ctrl+Alt+F1". Där loggar du in sedan skriver "startx" i kommandoraden.

På detta sätt kan du fånga felmeddelanden som spottas ut.

Så mycket vet jag. Dock så verkar det numera som att Ubuntu inte har stöd eller tillgängliga paket för Xorg 1.19. Dyker inte upp i listan hos xorg-edgers ppa i varje fall och jag hittar ingenting om hur jag får in denna version i just Ubuntu. Detta krävs för att vsync ska fungera med optimus-baserade konfigurationer. Fedora verkar dock tydligen har det på plats. Kanske bör testa det istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Vad säger din Xorg-logg?

PS: Testa att ta bort .Xauthority så skapas en ny vid nästa inloggning från scratch.

Vilken av dem? Xorg.0 eller Xorg.1?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kitanii:

Så mycket vet jag. Dock så verkar det numera som att Ubuntu inte har stöd eller tillgängliga paket för Xorg 1.19. Dyker inte upp i listan hos xorg-edgers ppa i varje fall och jag hittar ingenting om hur jag får in denna version i just Ubuntu. Detta krävs för att vsync ska fungera med optimus-baserade konfigurationer. Fedora verkar dock tydligen har det på plats. Kanske bör testa det istället?

Så... vad för output får du när du startar via startx manuellt?

Dessutom är jag verkligen ingen Ubuntu-expert då jag ej använder Ubuntu själv, så kan inte svara på Ubuntu-specifika frågor, tyvärr. Men det låter som att du kanske har svaret däri, att Xorg 1.19 inte finns kompilerat för din dist.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kitanii:

Vilken av dem? Xorg.0 eller Xorg.1?

Xorg.0 bör funka.

*EDIT: Problemet ligger nog i att du måste installera eller kompilera till nyare Xorg 1.19. Ubuntu 16.04 har alltså inte stöd för denna.

I ditt fall skulle jag prova med en nyare och annan dist som har Xorg 1.19 inkluderat (typ Slackware ). Så, testa Fedora.

Detta är en nackdel när man kör Ubuntu, är otroligt komplex att uppgradera bibliotek manuellt. Antingen testar du något nytt, eller väntar tills Ubuntu lägger in det i pp:an.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Så... vad för output får du när du startar via startx manuellt?

Dessutom är jag verkligen ingen Ubuntu-expert då jag ej använder Ubuntu själv, så kan inte svara på Ubuntu-specifika frågor, tyvärr. Men det låter som att du kanske har svaret däri, att Xorg 1.19 inte finns kompilerat för din dist.

Jo det verkar så. Får inga fel när jag kör startx. Den visar mest versionsnr och prefix för vad saker betyder i loggen.

Permalänk
Medlem

Hur pass svårt skulle det vara att applicera följande i Ubuntu tror ni som kan Linux? Xorg 1.19