Konvertera PDF till DWG, hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Konvertera PDF till DWG, hjälp sökes!

Hej Sweclockers!

Jag jobbar ibland med process simulering och skapar modeller i datorn (som ser ut som flödesscheman). Nu har jag fått förfrågan om att få in dessa flödesscheman i AutoCAD miljö i form av DWG-filer. Ur simuleringsprogrammet jag kör kan jag (genom att printa med CutePDF) få ut PDF-filer som ser hyfsade ut, men när jag sedan använder någon av de många onlinekonverterarna så missas streck mm. Är det någon som gjort detta före mig och kan ge mig tips och förslag på hur jag bör gå till väga? Jag har sett att det finns en del konstruktörer och andra medlemar som kör mycket CAD, hur brukar ni göra?

Just nu har jag testat ABViewer11, Scan2CAD och div online konverterare men är inte nöjd med de resultat jag får fram.

Tacksam för all input jag kan få!

Mvh
Alex

PDF

DWG

Permalänk
Medlem

PDF är ju helt vektorbaserat, dvs en bild. Ingen annan info finns, generellt sett. På grund av detta används oftast PDF just för att det inte ska vara så enkelt att göra ändringar eller läsa in till andra filformat, som till exempelvis för ritningar osv.

Har du inte modellerna sparade som projekt eller liknande du kan återgå till istället?

Baserat på dina exempelbilder ser det ut som att det är ett separat lager som försvinner. De linjerna ser nämligen inte vektorbaserade ut (pixliga). Kolla om det inte är så att det ligger som markup eller comments eller liknande i PDF-filen, och då vid konvertering eller printning brukar man få välja att ta med dessa eller ej.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag tackar ödmjukast för förslagen och tipsen!

@richie.f Jo jag har kvar originalfilerna/modellerna. Problemet är att programmet jag använder (ExtendSim) är tämligen värdelöst på att exportera själva flödesschemat till något annat, därav föll valet på PDF då det är en väg som iaf är genomförbar.

Jag tror precis som du att bilden delas upp, finns det något sätt jag kan få de "pixliga" bitarna att konverteras till vektorer?

@warh0g tack för filmen, jag har dock inte lyckats få till det med den metoden (antagligen för att min källfil inte är lika "bra".

Permalänk
Medlem

@ClubT: Vilka andra filtyper kan du exportera modellerna till? Kanske är någon av dessa lättare att kovertera till DWG, eftersom PDF har just denna begränsning.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Testa trial versionen av autodwg.

http://www.autodwg.com/

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

inkscape - gratis opensource vectorprogram
https://inkscape.org/en/download/windows/

öppna pdf
Spara som dxf
öppna dxf i autocad
spara som dwg

Alternativt att Autocad raster kan köra "pdfimport" och importera en xref:ad pdf som acad objekt.

Går säkert med adobe program också

Permalänk
Medlem

@richie.f Det är lite där skon klämmer. Det enda alternativet jag har är ExtendSims egna .mox-fil. Jag misstänker att den filtypen är unik för just detta programmet. PDF:en är som sagt genererad med CutePDF och alltså inget som naturligt går att generera i mjukvaran, så mina alternativ är begränsade.

@Cr0wl3y Bra tips, dock fick jag enbart en helvit fil med ett vattenmärke i övre vänstra hörnet. Ska testa lite mer imorgon när jag får spara en ny fil.

Tack så mycket för hjälpen jag får

Permalänk
Medlem

@SolidReactor mycket bra tips! Gav klart bäst resultat hittills. Jag fick däremot öppna som PDF och spara som PDF i inkscape (då dfx alternativet enbart tycks plocka vektor-bilderna men inte pixelbilderna). Problemet som kvarstår är att när jag sparade till PDF i inkscape så "croppades" en stor del av kanterna bort...

Men slutresultatet på det som blev kvar var som sagt bäst hittills. Tack!

Permalänk
Medlem

@ClubT: Just de! Det finns ett annat program som kan rekommenderas, bluebeam. Ladda ner 30 dagars test och se hur den fungerar.
Vi använder den mellan Autocad och pdf, för att justera pdf och skapa annotations och sådant.
Tror förhoppningsvis att den också ska kunna konvertera mellan pdf och dwf, den ska tror jag kunna öppna dwg:er. Har inte testat själv så det är upp till dig att ta reda på.

Permalänk
Medlem

@ClubT:
Lite krångligt men går det inte att konvertera din fil genererad i CutePdf till något annat filformat (en bildfil, Word ect) och sen konvertera tillbaka den till PDF med något annat konverteringsprogram ex Pdf converter pro eller liknande. Det verkar ju som om det är CutePdf som ställer till det.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

@SolidReactor Ska kika på det programmet och se om det hjälper. Tack!

@Cr0wl3y Det är ingen dum idé! Jag ska testa att "printa" modellen med en annan mjukvara och se om det hjälper. Bra synpunkt.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=AOVt9597kLg

Vad är oddsen att den enda CAD-kanalen jag följer på Youtube lägger ut en video på precis vad du frågar om samma dag som du skapade tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Problemet som kvarstår är att när jag sparade till PDF i inkscape så "croppades" en stor del av kanterna bort...

Men slutresultatet på det som blev kvar var som sagt bäst hittills. Tack!

i Inkscape får du alternativ i samband att spara i pdf att välja 'page' och/eller 'drawing' (förbockningsrutor)

med 'drawing' så sker utskriften efter ritningens yttersta kanter, medans 'page' klipper ritningen beroende på vald pappersstorlek.

...

nackdelen med äldre DXF-format av typer 3'-partsprogram och open source mäktar med (autocad R14 typ), är att det är ren vektorformat - stöder inte (embedded) bitmappar i tex. ritningar alls - vilket är fruktansvärt irriterande

Permalänk
Medlem

Måste du kunna ändra i den importerade filen, typ flytta streck och så?
Om inte går det ju att importera den som en overlay(XREF) så får du ju in filen iaf på en dwg så kan du ju rita till mer iaf.
Det tråkiga är ju givetvis att det inte går att editera befintliga streck, lagerhantering etc..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@Ziddie Toppen! Att jag missat den funktionen, gav klart bäst resultat hittills. Däremot så är jag ändå fortsatt intresserad av om det går att konvertera raster image (bild) till vektorer, jag tror det skulle ge ett ännu bättre resultat.

@xxargs Jag testade ända storleken på arbetsytan så fick jag till det, men ditt alternativ var mycket smidigare!

@bardbard Bra fråga! Mitt svar är förmodligen inte. Alla kunder ritar sina scheman på olika sätt ändå, så jag misstänker att de ändå kommer rita om det som genereras. Varför är de då så angelägna om att ha DWG? Mitt svar är att jag vet inte...

@SolidReactor Tack för tipset, ska kika på det när jag rensat på hårddisken. Just nu är det fullt.

@Cr0wl3y Bra idé ska testa och se om något annat program kan göra ett bättre jobb med själva pdf:en.

Stort tack till all som kommit med input, det uppskattas ska ni veta!