Permalänk

CS:GO hänger sig

Hej,

Har fått problem med CS:GO på min hyfsat nya dator. Den är byggd i augusti ifjol och har fungerat bra fram tills nu. Spelet hänger sig helt random och ljudet börjar repetera sig som en trasig bandspelare. Det händer inte jätte ofta. Ibland kan jag spela ett par matcher problem och ibland kan det hända 2 gånger under samma match.

Riggen är består av:

GeForce GTX970 STRIX DC2OC 4GB
MAXIMUS VIII HERO
Core i7-6700K 4,0Ghz
Pure Rock 1
Win 10 Home 32/64-bit USB (SE)
Vengeance LPX 2400Mhz 2x8GB
850 EVO Series 500GB Basic Ret

Har kört Windows eget minnestest, det hittade inget galet med minnena. Jag har provat uppdatera grafikkortsdrivrutinerna till de senaste. Detta hjälpte tyvärr inte heller.

Vad finns det mer för saker jag kan göra för att försöka ringa in felet? Någon som kanske råkat ut för samma sak?

Alla tips mottages gärna då detta är väldigt jobbigt när man spelar match. Tappar oftas ett par rundor när det händer vilket kan vara helt avgörande i jämna matcher.

Mvh

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk

Vet inte om det hjälper men basic grejer som har du energialternativ på hög?
Samt den där Xbox spela in grejen av?
Borde inte påverka dig då du har 6700k men testa är ju aldrig fel

Permalänk

Xbox grejen har krabbat för mig innan så den har jag redan stängt av. Jag har ett "high performance" schema inställt så det är nog tyvärr inte det heller.

Kan tillägga att det bara är CS:GO som hänger sig. Jag brukar sitta i Skype samtidigt och jag kan fortfarande prata vidare där. Vågar man anta att problemet är av mjuk typ? Eller kan det vara något annat problem med grafikkortet?

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk

Fortfarande inte löst

Finns en fix på nätet som verkar hjälpa för de flesta men inte för mig.

- rensa game cache och verifiera cs:go filerna och sedan köra cl_disablehtmlmotd 1.
Detta verkar vara ganska vanligt och hjälper rätt många med väldigt liknande problem.

Är det någonting hårdvarumässigt i datorn som inte är OK? Grafikkortet måntro? När spelet kraschar så står det inte att det har slutat svara i aktivitetshanteraren.

Börjar

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claesson86:

Fortfarande inte löst

Finns en fix på nätet som verkar hjälpa för de flesta men inte för mig.

- rensa game cache och verifiera cs:go filerna och sedan köra cl_disablehtmlmotd 1.
Detta verkar vara ganska vanligt och hjälper rätt många med väldigt liknande problem.

Är det någonting hårdvarumässigt i datorn som inte är OK? Grafikkortet måntro? När spelet kraschar så står det inte att det har slutat svara i aktivitetshanteraren.

Börjar

Jag hade samma problem. Ljudet loopar sig, eller hur? Och enda sättet är att starta om burken eller cs via hanteraren?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Pusher:

Jag hade samma problem. Ljudet loopar sig, eller hur? Och enda sättet är att starta om burken eller cs via hanteraren?

Ja, skitjobbigt

Var lite otydlig ovan. Det var den fix jag menade jag bland annat hade testat.

Så mer tips mottages gärna!

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claesson86:

Ja, skitjobbigt

Var lite otydlig ovan. Det var den fix jag menade jag bland annat hade testat.

Så mer tips mottages gärna!

Jag hade precis samma problem. Blev helt vansinnig då jag bytte ut ALLT.
Kolla min tråd som belyser samma problem. Ladda gärna hem filen som jag länkar i första inlägget och kolla om det stämmer överens med ditt problem.

PS. Jag råder dig att byta minnen. Låna eller köp nya då jag kom fram till att det var dom som spökade. Alternativ är att ta ut ett modul och köra tills det strular. Slutar det strula så är det med all säkerhet ram-minnet som sagt.

Är det fortfarande strul så testa ett annat graffekort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Skrivet av Pusher:

Jag hade precis samma problem. Blev helt vansinnig då jag bytte ut ALLT.
Kolla min tråd som belyser samma problem. Ladda gärna hem filen som jag länkar i första inlägget och kolla om det stämmer överens med ditt problem.

PS. Jag råder dig att byta minnen. Låna eller köp nya då jag kom fram till att det var dom som spökade. Alternativ är att ta ut ett modul och köra tills det strular. Slutar det strula så är det med all säkerhet ram-minnet som sagt.

Är det fortfarande strul så testa ett annat graffekort.

Det är samma fel jag får. Men endast CS:GO som hänger, jag kan fortsätta prata i skype och allt Skype eller något annat kraschar ju aldrig. Kan det verkligen vara minnena då?

Vad var det som strulade för dig?

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Testa ett minne åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claesson86:

Det är samma fel jag får. Men endast CS:GO som hänger, jag kan fortsätta prata i skype och allt Skype eller något annat kraschar ju aldrig. Kan det verkligen vara minnena då?

Vad var det som strulade för dig?

Skrivet av Larrxi:

Testa ett minne åt gången.

Precis. Ta ut en minne och testa. Strular det så byter du. Strular det igen så försök låna minnen av någon för att testa. Strular dom så testa med ett annat graffekort.

Börja så och återkom!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk

Har nu testat byta ramminnen. Tyvärr utan framgång! Har även laddat in nyaste BIOS och resetat CMOS.

Nästa steg grafikkort? Processor?

Det hänger som sagt även i menyn utan att själva spelet är igång. Kollar man i aktivitetshanteraren så står det inte att CS:GO inte svarar. Lite mysko, det verkar det göra får många som har just detta problemet.

Finns det några bra gratis program för att testa processor eller grafikkort?

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk

Jag har nu även provat montera i en ny hårddisk och installerat CS:GO på utan framgång.

Om jag har spelet igång men tabbar ur till windows och sitter och surfar en stund så kan spela hänga sig under tiden.

Finns det något program man kan köra för att utesluta om det är grafikkort eller processor eller moderkortet som krabbar för mig?

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claesson86:

Jag har nu även provat montera i en ny hårddisk och installerat CS:GO på utan framgång.

Om jag har spelet igång men tabbar ur till windows och sitter och surfar en stund så kan spela hänga sig under tiden.

Finns det något program man kan köra för att utesluta om det är grafikkort eller processor eller moderkortet som krabbar för mig?

Ladda ner furmark, den belastar grafikkort till fullo, blir det för varmt eller kraschar så märker du/ser temperaturen, du kan även köra prime95 för att testa processor/en del minne, och kika temperaturer kan du göra med exempelvis hwmonitor.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Furmark går för fullt 1h+ nu, temperaturen på grafikkortet ligger på max 70°. Furmark har inte hängt sig ännu.

Prime har jag tidigare kört utan att märka något problem.

När det hänger sig är det bara CS:GO som hänger. Jag har nästan alltid Skype igång samtidigt och det lever vidare. Ibland kan det gå 5-8 matcher utan att hänga sig för sedan hänga 1 gång per game.

SJUKT frustrerande Har inga delar att prova byta med, så får köpa extra av all hårdvara jag behöver prova byta. Frågan vilket som är det störst sannolikhet problem med, grafikkortet eller processor, moderkort?

Visa signatur

[ Asus P5N-T Deluxe nForce 780i | Intel Core 2 Duo E8400 | 4GB OCZ PC-6400 | WD Raptor 150GB | 2 x Western Digital Caviar 500GB | Gerforce 7800GT | Corsair Powersupply 750W | Windows Vista Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claesson86:

Furmark går för fullt 1h+ nu, temperaturen på grafikkortet ligger på max 70°. Furmark har inte hängt sig ännu.

Prime har jag tidigare kört utan att märka något problem.

När det hänger sig är det bara CS:GO som hänger. Jag har nästan alltid Skype igång samtidigt och det lever vidare. Ibland kan det gå 5-8 matcher utan att hänga sig för sedan hänga 1 gång per game.

SJUKT frustrerande Har inga delar att prova byta med, så får köpa extra av all hårdvara jag behöver prova byta. Frågan vilket som är det störst sannolikhet problem med, grafikkortet eller processor, moderkort?

jag har exakt samma problem som du, såg att tråden är rätt gammal men, har du fått problemet löst?