Tror du har helt rätt. Prismässigt kommer man konkurrera enligt tabellen.
intel AMD
i5 = 4C/8T
i7 = 6C/12T
?? = 8C/16T
Viktigast för AMD är att man kommer vara dom med värsta CPUn på mainstream socket. Att intel har 2011-v3 känns helt irrelevant då >90% kommer köpa 1151 om man väljer Intel.
Så har man en "Normal" budget på 8-14k så kan man gå på den dyraste CPUn man just nu har råd med för att senare kunna uppgradera. Det finns en tydlig upgrade path som att följa om man behöver mera kraft. På Intel kommer du upp till i7 7700k och sedan är det stopp.
Om vi bara snabbt kollar på Passmark score för en i7 7700k så får den ca 12500p. Det är alltså det bästa du kan få. Nu finns det självklart inga tester på Ryzen men en 6900k får 17500p. Baserat på det vi vet och sett av Ryzen så är det ett minimum nivå den kommer nå. Tror personligen Ryzen hamnar på 18000-19000p.
@Stoff3th3m4n: Jag tror inte den ens blir så dyr. Den kommer hamna runt i5 så ca 2400-2500kr för 4C/8T.
AMD måste prissätta så folk känner det är värt att uppgradera. Om man lägger sig på exakt på samma punkt som intel för samma core/HT antal så finns det lite incitament. En CPU lever så länge idag så har du köpt en i5-i7 sista 3 åren så duger den fortfarande utmärkt!
Om du har 3500kr i budget för en CPU och kan få en i7 7700k(som är 4C/8T) och Ryzen 4C/8T så är det lite hugget som stucket.
MEN! Om du kan välja mellan en i7 7700k(som är 4C/8T) och Ryzen 6C/12T för dom pengarna är valet givet!
Intel har inget att kontra med. Det enda dom kan göra att att kraftigt sänka priset och då är ca 1000kr man måste ner för att nå AMD Ryzen 4C/8T (man kanske inte går hela vägen dit men lägger sig hundra eller så över AMD).
Att denna aggressiva prissättning skulle skada AMD har jag svårt att se. Skillnaden i pris att tillverka en 4 eller 8 core CPU är marginell och även om det är dubbelt så dyrt så går man från 100kr till 200kr i tillverkningskostnad.
Du inser att du håller på och bygger upp en förväntan hos dig själv om att Ryzen kommer vara den bästa prollen på marknaden och kosta som ett fikonlöv? Eller i alla fall så mycket som du tycker att du vill/har råd att betala?
Jag har sett det här hända några AMD släpp nu och min förväntan är att priset kommer att bli antingen 5-10% lägre än än den Intel-processor som har likvärdig prestanda alt. få 5-10% högre prestanda än en Intel-CPU med likvärdigt pris.
Sedan kan vi nog glömma att AMD kommer att släppa något som kan konkurrera med 7700k i de mest trådbundna applikationerna. Det vi kommer att se är att när vi behöver göra flera saker som är multitrådade så kommer Ryzen att bli ett alternativ. T.ex. spela ett spel och streama samtidigt. Eller när vi sitter och spelar i ett VM samtidigt som ett annat VM utför databasoperationer, eller ngt annat dylikt.
På det viset kan vi nog konstatera att där 7700k är byggd som en sportbil med förmågan att fortast möjligt ta 1-2 personer en viss sträcka, så är Ryzen snarare byggd som en buss och konkurrerar genom att ta betydligt fler passagerare åt gången.