Laptop för CAD (solidworks), stora assemblies. Prisklass 15-20k

Permalänk
Medlem

Laptop för CAD (solidworks), stora assemblies. Prisklass 15-20k

Tjena!

Jag söker en laptop som klarar stora assemblyfiler i Solidworks, ska få en dator av nya jobbet och de har bett mig hitta en.

Hitils har jag kollat på:

https://www.dustin.se/product/5010961462/thinkpad-p50

samt:

https://www.dustin.se/product/5010981011/gs63vr-stealth-pro-g...

Jag ogillar den senares "gaming-look" men kan tolerera det, trevlig vikt och mått på den annars.

Vad tror ni? Hur skiljer sig Quadro-korten mot GTX-korten? Har läst allt möjligt från att de är bättre i CAD-program till att man enbart betalar för stabilitet. Det senare är jag inte så intresserad av.

Visst är det grafikkortet som är viktigt för att vrida assemblyfiler eller är det processorn?

Värt att tillägga är att en kollegas dator har en i7a av nyare modell samt ett GTX960m och den datorn presterar alldeles för dåligt.

Vore grymt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat upp när nästa gen quadro kommer för det lär komma en ny P50/P70 väldigt snart då Lenovo nästan släppt alla modeller i Thinkpad serien så P50/P70 bör komma i ny version snart med mycket snabbare GPU.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag hade kollat upp när nästa gen quadro kommer för det lär komma en ny P50/P70 väldigt snart då Lenovo nästan släppt alla modeller i Thinkpad serien så P50/P70 bör komma i ny version snart med mycket snabbare GPU.

Tyvärr kan jag inte vänta med att köpa en dator så länge eftersom jag måste kunna börja jobba. Ifall jag skulle köpa en privat dator hade jag väntat på kaby lake osv men jag måste ha en dator på jobbet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så att säga så här. Det M2000M presterar som ett 960m. Även om quadrokorten har vissa funktioner så är det totalt slaktat av dagens 1060. Om de funktionerna i quadro väger upp till det vet jag inte men JAG TROR den sjukt mycket högre prestandan i 1060 väger tyngre

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Så att säga så här. Det M2000M presterar som ett 960m. Även om quadrokorten har vissa funktioner så är det totalt slaktat av dagens 1060. Om de funktionerna i quadro väger upp till det vet jag inte men JAG TROR den sjukt mycket högre prestandan i 1060 väger tyngre

Fast nu skrev han tydligt att han inte har tid att vänta och någon ny P50 har inte lanserats än så det lär iaf vara ett par månader bort. Som arbetsredskap är P50 klasser bätter än GS63, även om den senare har Pascal GPU och i sig är en fin dator för rätt behov.

Nu kör OP program som kanske gärna vill ha certifierade GPUer och då är valet mellan dom rätt givet, Thinkpad. Har själv precis skaffat en Thinkpad P50 för systemutveckling efter många år med MacBook Pro (körandes Windows) och som workstation börjar ThinkPad äntligen hitta tillbaka till vad det var för ett antal år sedan. För riktiga workstations idag så skulle jag säga att valet står mellan Lenovo Thinkpad och HPs ZBook. Dell har också men....nä, skippa dom.

Observera dock att Dustin inte har P50 i lager (iaf inte den du länkade till) och det dröjer innan dom får det enligt egen uppgift. Deras ordinariepriser ska man ta med en nya luft dock, dessutom har Lenovo i Sverige 10% rabatt på P50 och P70 just nu. Dock är det ju säkert 2 veckors leveranstid

Kan tillägga att min P50 med 2 x 1 Tb NVMe SSD (PM961) och 32 GB RAM gick på strax under 30 000 kr. Då valde jag dock så "dålig" GPU som jag kunde iom att den inte tillför något för mig mer än värme. Så länge det kan driva en extern 4K skärm i 60 hz är det good enough för mig.

Permalänk
Medlem

@improwise:
Fast nu jämförde jag MSI datorn (och alla andra 1060 datorer) med dagen P50 som han skulle köpa i så fall. Den användning av SW jag har haft är med en t420 (2 kärnig...då), en CAD dator av äldre generation och hemdatorn med 660ti. Jag kunde aldrig jämföra CAD datorn och hemdatorn sida vid sida men har själv inte märkt någon skillnad i respons. Då är mitt 660ti mycket kraftfullare men det saknar som sagt funktioner som quadro har.
Därför lämnade jag frågan öppen om vilken som är lämpligast att ha för tyngre användning när de skiljer så mycket i prestanda och funktioner. 1060 i speldatorn eller (gamla) M2000M i dagens P50 (som toppmodell, M1000M är ännu långsammare)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Jobbar med Solidworks, och jag vill starkt rekommendera att du kör någon av de grafikkorten som faktiskt är certifierade av Solidworks. Du laddar ner drivrutinerna direkt från Solidworks hemsida som är testade och anpassade för deras programvara. Det är därför värt att skaffa ett CAD-grafikkort. Det finns många andra anledningar också, cad-grafikkorten är gjorda för den här typen av användning. Ingen återförsäljare av Solidworks skulle tipsa dig om att köpa ett spelgrafikkort. Kostar lite mer men när det krånglar och när du sitter där med ett grafikkort som inte stöds av Solidworks så är det inte värt det längre.

Ett exempel är om du t ex använda "RealView Graphics" i Solidworks krävs det att du har ett av de certifierade korten, annars är funktionen avstängd. Går såklart att trixa så att man lyckas låsa upp det men ja, så du vet.

Här kan du kolla om grafikkortet finns med:
http://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baywatcher:

Jobbar med Solidworks, och jag vill starkt rekommendera att du kör någon av de grafikkorten som faktiskt är certifierade av Solidworks. Du laddar ner drivrutinerna direkt från Solidworks hemsida som är testade och anpassade för deras programvara. Det är därför värt att skaffa ett CAD-grafikkort. Det finns många andra anledningar också, cad-grafikkorten är gjorda för den här typen av användning. Ingen återförsäljare av Solidworks skulle tipsa dig om att köpa ett spelgrafikkort. Kostar lite mer men när det krånglar och när du sitter där med ett grafikkort som inte stöds av Solidworks så är det inte värt det längre.

Ett exempel är om du t ex använda "RealView Graphics" i Solidworks krävs det att du har ett av de certifierade korten, annars är funktionen avstängd. Går såklart att trixa så att man lyckas låsa upp det men ja, så du vet.

Här kan du kolla om grafikkortet finns med:
http://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html

Precis. Därmed bör frågan om vad som är mest lämpat i detta fall vara besvarad. Minns att det iaf tidigare gick att "göra om" ett Quadro till ett GeForce genom manipulerade drivrutiner, förmodar att även det omvända är möjligt. Men det är aldrig något jag skulle drömma om på en jobbdator som behövs för att dra in stålar (förmodar jag) av skäl i linje med de Baywatcher tar upp ovan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baywatcher:

Jobbar med Solidworks, och jag vill starkt rekommendera att du kör någon av de grafikkorten som faktiskt är certifierade av Solidworks. Du laddar ner drivrutinerna direkt från Solidworks hemsida som är testade och anpassade för deras programvara. Det är därför värt att skaffa ett CAD-grafikkort. Det finns många andra anledningar också, cad-grafikkorten är gjorda för den här typen av användning. Ingen återförsäljare av Solidworks skulle tipsa dig om att köpa ett spelgrafikkort. Kostar lite mer men när det krånglar och när du sitter där med ett grafikkort som inte stöds av Solidworks så är det inte värt det längre.

Ett exempel är om du t ex använda "RealView Graphics" i Solidworks krävs det att du har ett av de certifierade korten, annars är funktionen avstängd. Går såklart att trixa så att man lyckas låsa upp det men ja, så du vet.

Här kan du kolla om grafikkortet finns med:
http://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html

Samma här, arbetar också med Solidworks (2016 i dagsläget) och rätt petigt med att köra kompatibla komponenter, speciellt när det är professionellt arbete det ändå handlar om. Viktigt att arbetsgivaren inser att det är ett viktigt arbetsverktyg som får kosta vad det kostar.

Dock är det rätt drygt med drivrutiner också. Jag har en Dell Precision (en riktig workstation dvs) och har problem med glitchig grafik med det Quadro K1000M jag har i denna. Ett jävla lotteri med drivare och då är det ändå kompatibla system, grafikkretsar och till och med drivare som används.

Att chansa med spelkort? Håller helt med dig, undvik. Annat om man som hobbyist leker runt lite förstås.

Permalänk
Medlem

https://m.prisjakt.nu/product/3584924
Verkar vara det billigaste som duger

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Kolla på http://www.mysn.eu/se/ . Fully customizable sjukt bra laptops. Tips är att kolla tyska sidan https://www.mysn.de/ på de Schenker modeller som finns och sedan beställa en via svenska kundtjönsten. Det gjorde vi och ångrar det inte en sekund!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rapparsven:

Kolla på http://www.mysn.eu/se/ . Fully customizable sjukt bra laptops. Tips är att kolla tyska sidan https://www.mysn.de/ på de Schenker modeller som finns och sedan beställa en via svenska kundtjönsten. Det gjorde vi och ångrar det inte en sekund!

Det jobbiga är väl om något pajar och man behöver snabb service, gissar att dom inte kan erbjuda det på samma sätt som de stora leverantörerna. Däremot får man nog mkt för pengarna. Kan vara värt att påminna om att även MSI faktiskt, om jag inte minns helt fel, har Workstations med Quadro-kort. Har för mig att dom har en professionell variant av GS63 som nämndes ovan.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag tolkar tråden som att man ska köra med ett Quadro kort trots att ett GTX eventuellt presterar bättre. Jag har googlat en hel del och också kommit fram till att ett Quadro M2000M presterar ungefär som ett 960m och eftersom min kollegas dator använder det kortet och presterar undermåligt var jag lite oroad att Quadrot skulle göra samma sak. Hoppas att skillnaden i drivrutiner resulterar i ett annat utfall

Skrivet av improwise:

Fast nu skrev han tydligt att han inte har tid att vänta och någon ny P50 har inte lanserats än så det lär iaf vara ett par månader bort. Som arbetsredskap är P50 klasser bätter än GS63, även om den senare har Pascal GPU och i sig är en fin dator för rätt behov.

Nu kör OP program som kanske gärna vill ha certifierade GPUer och då är valet mellan dom rätt givet, Thinkpad. Har själv precis skaffat en Thinkpad P50 för systemutveckling efter många år med MacBook Pro (körandes Windows) och som workstation börjar ThinkPad äntligen hitta tillbaka till vad det var för ett antal år sedan. För riktiga workstations idag så skulle jag säga att valet står mellan Lenovo Thinkpad och HPs ZBook. Dell har också men....nä, skippa dom.

Observera dock att Dustin inte har P50 i lager (iaf inte den du länkade till) och det dröjer innan dom får det enligt egen uppgift. Deras ordinariepriser ska man ta med en nya luft dock, dessutom har Lenovo i Sverige 10% rabatt på P50 och P70 just nu. Dock är det ju säkert 2 veckors leveranstid

Kan tillägga att min P50 med 2 x 1 Tb NVMe SSD (PM961) och 32 GB RAM gick på strax under 30 000 kr. Då valde jag dock så "dålig" GPU som jag kunde iom att den inte tillför något för mig mer än värme. Så länge det kan driva en extern 4K skärm i 60 hz är det good enough för mig.

Jag köpte den sista P50n till det priset för ett par dagar sedan. Jag kom på att göra denna tråd i efterhand, och eftersom det är leveranstid på datorn hade jag kunnat lämna tillbaka den och köpa en annan ifall tråden skulle komma fram till att det var ett dåligt köp. Nu verkar det som att jag gjorde rätt val tidigare ändå. Skulle vilja uppgradera den till 32gb ram bara, men det är ju en småsak

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det jobbiga är väl om något pajar och man behöver snabb service, gissar att dom inte kan erbjuda det på samma sätt som de stora leverantörerna. Däremot får man nog mkt för pengarna. Kan vara värt att påminna om att även MSI faktiskt, om jag inte minns helt fel, har Workstations med Quadro-kort. Har för mig att dom har en professionell variant av GS63 som nämndes ovan.

Min ena hårddisk dog tisdag förra veckan, mailade support, uppgav serienummer samt att den pajat. Fick en ny utskickad samma dag, har inte ens behövt skicka in den gamla än.
Sjukt mycket bättre support än jag trodde faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rapparsven:

Min ena hårddisk dog tisdag förra veckan, mailade support, uppgav serienummer samt att den pajat. Fick en ny utskickad samma dag, har inte ens behövt skicka in den gamla än.
Sjukt mycket bättre support än jag trodde faktiskt.

Säger inte att dom skulle ha dålig support, men är datorn nödvändig och man fakturerar säg 1000 kr i timmen blir det snabbt rätt dyrt om man behöver vänta ett par dagar på att få och sen själv installera grejerna. Men då får man också betala en del för den supporten normalt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weps:

Tack för alla svar!

Jag tolkar tråden som att man ska köra med ett Quadro kort trots att ett GTX eventuellt presterar bättre. Jag har googlat en hel del och också kommit fram till att ett Quadro M2000M presterar ungefär som ett 960m och eftersom min kollegas dator använder det kortet och presterar undermåligt var jag lite oroad att Quadrot skulle göra samma sak. Hoppas att skillnaden i drivrutiner resulterar i ett annat utfall

Jag köpte den sista P50n till det priset för ett par dagar sedan. Jag kom på att göra denna tråd i efterhand, och eftersom det är leveranstid på datorn hade jag kunnat lämna tillbaka den och köpa en annan ifall tråden skulle komma fram till att det var ett dåligt köp. Nu verkar det som att jag gjorde rätt val tidigare ändå. Skulle vilja uppgradera den till 32gb ram bara, men det är ju en småsak

Ja, P50 är en dröm att uppgradera själv jämfört med många andra alternativ. Kanske fundera på att slänga in en NVMe också när du ändå har den öppen, även om det väl beror rätt mkt på vilka program man kör ifall man märker någon större skillnad. Har själv aldrig kört Solidworks men förmodar att det kanske är rätt diskintensivt.