GTX1070 under 60FPS i wow

Permalänk

GTX1070 under 60FPS i wow

Hej hej!!

Köpte Nyligen ett nytt grafikkort, inskaffade GTX 1070 MSI Gaming Z.
Tidigare hade jag GTX 770 ASUS 4gb.

Nu är det så att jag spelar world of warcraft och min FPS har inte blivit bättre, om något ser det ut att ha blivit sämre. Ligger nämligen på MAX 60 FPS och runt 25-50 FPS normalt..

Någon som vet vad som är fel ?

Jag använde DDU och installerade HELT nya drivrutiner.
Avinstallerade Nvidia Experiance också då jag haft problem med den tidigare.

Någon som vet vad som är problemet?

Juste, min CPU är en i5-4670k

TACK FÖR HJÄLPEN!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elizabeth:

Hej hej!!

Köpte Nyligen ett nytt grafikkort, inskaffade GTX 1070 MSI Gaming Z.
Tidigare hade jag GTX 770 ASUS 4gb.

Nu är det så att jag spelar world of warcraft och min FPS har inte blivit bättre, om något ser det ut att ha blivit sämre. Ligger nämligen på MAX 60 FPS och runt 25-50 FPS normalt..

Någon som vet vad som är fel ?

Jag använde DDU och installerade HELT nya drivrutiner.
Avinstallerade Nvidia Experiance också då jag haft problem med den tidigare.

Någon som vet vad som är problemet?

Juste, min CPU är en i5-4670k

TACK FÖR HJÄLPEN!!

WoW är framförallt processorkrävande, men tänk på vart i spelet du befinner dig, själv kan ja ligga på ca 45 fps i typ Dalaran medans i en instance ligger jag på 100.

Kolla temp på processorn, för mig va det lite små lagg med i7-4770k och GTX 970 när jag körde med stockkylare för processorn låg på ca 50-56c under spelande, nu när jag bytt ligger den på ca 35c och allt flyter på riktigt bra.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Det beror ju extremt mycket på var du befinner dig.
Har du optimerat inställningarna efter tycke & smak?

Permalänk
Medlem

@Elizabeth: Har du kollat din CPU-användning medan du spelar? Det låter som om CPU'n flaskar. Jag har aldrig spelat WOW och har inte koll på hur det är optimerat, men har läst andra trådar om liknande problem med flaskning.

Kolla med windows egen CPU-användningsmätare eller HWMonitor eller liknande.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elizabeth:

Hej hej!!

Köpte Nyligen ett nytt grafikkort, inskaffade GTX 1070 MSI Gaming Z.
Tidigare hade jag GTX 770 ASUS 4gb.

Nu är det så att jag spelar world of warcraft och min FPS har inte blivit bättre, om något ser det ut att ha blivit sämre. Ligger nämligen på MAX 60 FPS och runt 25-50 FPS normalt..

Någon som vet vad som är fel ?

Jag använde DDU och installerade HELT nya drivrutiner.
Avinstallerade Nvidia Experiance också då jag haft problem med den tidigare.

Någon som vet vad som är problemet?

Juste, min CPU är en i5-4670k

TACK FÖR HJÄLPEN!!

Jag själv sitter på ett 1070 och spelar i 4k med det mesta på high/ultra och jag ligger oftast runt 60fps, så det låter ju lite skum...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

@Jaeger90:

Har en Corsair h100.

https://gyazo.com/e1dad7c32fbf462f2e01f2dd3f10ec1c

Där har du temperaturen, varit på i några timmar.

grafikkortet ligger på 55-61 grader den med.

Permalänk
Medlem

Kolla så att klockning etc är maxad vid load. Finns fail-safes inbyggda vid tex. överhettning som klockar ner kortet automatiskt.

Permalänk

@lorgix: har ALLT på ultra, får runt 45-55 i Dalaran, och jag spelar på en low pop server.

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Kolla så att klockning etc är maxad vid load. Finns fail-safes inbyggda vid tex. överhettning som klockar ner kortet automatiskt.

Något förslag på hur man gör detta? förstår mig inte så mycket på sånt.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Bazzie:

@Elizabeth: Har du kollat din CPU-användning medan du spelar? Det låter som om CPU'n flaskar. Jag har aldrig spelat WOW och har inte koll på hur det är optimerat, men har läst andra trådar om liknande problem med flaskning.

Kolla med windows egen CPU-användningsmätare eller HWMonitor eller liknande.

Men om det var så, hur kommer det sig att jag har sämre FPS nu än vad jag hade med `GTX770?

Permalänk
Medlem

Vad jag vill minnas så är WoW ett mycket dåligt optimerat spel. Har själv aldrig spelat det men vet som andra skrivit att det snarare belastar CPU och inte GPU. Du får antagligen leva med låg FPS där många andra spelare befinner sig. Load på grafikkortet kan du se med exempelvis MSI Afterburner på antingen deras OSD eller i programmet. Det finns att ladda ner här https://www.msi.com/page/afterburner.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Behind900:

Vad jag vill minnas så är WoW ett mycket dåligt optimerat spel. Har själv aldrig spelat det men vet som andra skrivit att det snarare belastar CPU och inte GPU. Du får antagligen leva med låg FPS där många andra spelare befinner sig. Load på grafikkortet kan du se med exempelvis MSI Afterburner på antingen deras OSD eller i programmet. Det finns att ladda ner här https://www.msi.com/page/afterburner.

jag har det programmet, förstår bara inte varför jag har lägre FPS nu än på ett sämre grafikkort..

Permalänk

Hög prestanda inställd i Windows? Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Energialternativ.

Resetat inställningarna i WoW? Spelet kanske fortfarande är anpassat efter ditt gamla kort.

Grejen med ny hårdvara i gammalt OS är att du aldrig får en ren reset förrän du ominstallerar Windows, och det är ibland den vägen som till sist måste tas för att få din hårdvara att fungera korrekt. Men jag skulle inte göra det före jag testat andra spel, benchmarks etc

Permalänk
Medlem

Kolla vad Render Scale är på. System/Advanced. Sätt den på 100% om du har 200% nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elizabeth:

jag har det programmet, förstår bara inte varför jag har lägre FPS nu än på ett sämre grafikkort..

Skulle tro att det har med optimeringen att göra. Spelet kan inte utnyttja ditt grafikkort till fullo.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@Elizabeth:
Vad händer ifall du drar ned Shadow till läge (den suger kraft)
och drar ned allt annat också.
Händer det något då med FPS:n?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Testpilot

Till 99% av fallen när folk klagar på dålig FPS i WoW är det för att dem har smaskat på med högre än 100% render scaling och tryckt på dem 3st olika AA.sakerna som finns.

Posta Screenshots på dina inställningar så vi får se hur det ser ut istället, blir så mycket enklare att hjälpa dig då!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Pröva radera interface/cache och wtf i wow och installera om alla addons osv.

https://eu.battle.net/forums/en/wow/topic/17612841152

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

@Elizabeth: Nej, det är lite komplext och kan bero på en massa saker, bland annat inställningar som en del har påpekat. Om CPU'n flaskar och flaskade innan också, så innebär det grafikkortet aldrig/sällan har varit en begränsning. I så fall så kan man potentiellt tappa beräkningskapacitet pga värme i lådan, nya drivrutiner som lastar CPU mer, eller en massa tänkbara anledningar.

Kort och gott, om CPU flaskar konstant så kan vad som helst påverka uppåt eller nedåt, även dubbla Titan X skulle kunna sänka din FPS om de belastade CPU det minsta mer än ditt gamla kort.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Kört Unpark-CPU?

Permalänk
Skrivet av Tawen:

@Elizabeth:
Vad händer ifall du drar ned Shadow till läge (den suger kraft)
och drar ned allt annat också.
Händer det något då med FPS:n?

fortfarande runt 55-60 fps..

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Till 99% av fallen när folk klagar på dålig FPS i WoW är det för att dem har smaskat på med högre än 100% render scaling och tryckt på dem 3st olika AA.sakerna som finns.

Posta Screenshots på dina inställningar så vi får se hur det ser ut istället, blir så mycket enklare att hjälpa dig då!

https://gyazo.com/4a892a5495bba53634d422f7c580127f

https://gyazo.com/10016b2d3679e3a4db13224cacab4a25

sådär

Permalänk
Medlem

Vsync?

Visa signatur

Stationär: i7-4790k@4.6Ghz | MSI GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB | MSI GTX970 Twin Frozr V | EK Cooled

Permalänk
Testpilot

Okej, börja med att slå av:
Post-Process AA
Anti-Aliasing
Vertical Sync

Sätt sedan Shadows på medium.
Sätt sedan SSAO på lägsta.
Sätt sedan Sunshafts och lighting på medium.

Rapportera sedan tillbaka vilken FPS du får!
Edit: Samt vart vart du är när du får den FPS'en!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elizabeth:

Där har du ett problem, skulle kolla över kylningen i datorn, rekommenderar att du har 2st 120-140mm som blåser in i fronten, 1-2st bak som blåser ut och kolla så att kylpastan inte torkat ihop alt iallafall lägg om ny bra pasta.
Med en H100 ska du inte komma över 35c om du har bra flöde i chassit.

Skulle tro att ditt problem ligger där, men verkar ju konstigt om ditt nya presterar sämre eftersom det ska va ganska stor skillnad mot ett GTX 770.. skulle lämna tillbaka och ta ett annat.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Aktivera triple buffering, och sätt shadow quality på medium någonstans. Växla ner AA till en lägre inställning.

Har du Msi Afterburner eller liknande för att hålla koll på grafikkortet? Troligt är att grafikkortet känner att det inte är särskilt jobbigt att räkna på Wow-grafik och klockar ner sig självt. Du kan använda det programmet till att kolla vad för klockfrekvens det ligger på.

Dessutom, växla över till Full Screen och jämför.

Lek med reglagen för view distance, ground clutter och environment detail för att se om det är något/några av dem som gör det extra besvärligt för datorn. Jag fick själv sitta och mecka och dona med samtliga sliders för att få till någorlunda fps, och då har jag en 4790k i 4.6GHz och ett 980ti, allt vattenkylt. Dock tycker grafikkortet att det är för mesig belastning, och då klockar det ner från de överklockade 1500MHz'en till typ 7-800, vilket ändå drar ner fps'en. Då brukar en /reloadui faktiskt hjälpa det igång tills kortet tröttnar igen. Gpu-belastning ligger runt 30-40%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elizabeth:
Skrivet av Jaeger90:

Där har du ett problem, skulle kolla över kylningen i datorn, rekommenderar att du har 2st 120-140mm som blåser in i fronten, 1-2st bak som blåser ut och kolla så att kylpastan inte torkat ihop alt iallafall lägg om ny bra pasta.
Med en H100 ska du inte komma över 35c om du har bra flöde i chassit.

Skulle tro att ditt problem ligger där, men verkar ju konstigt om ditt nya presterar sämre eftersom det ska va ganska stor skillnad mot ett GTX 770.. skulle lämna tillbaka och ta ett annat.

Intel-Cpu'er av den generationen throttlar först bortåt 90 grader så det är ingen faktor. Tvek på att man får ner en cpu till 35 grader i load också, det var lite väl bra kryddat.

Permalänk
Avstängd

Säger som jag alltid gör i dessa trådar.

ALLT på Ultra.
Render 100%
3/10 View Distance
Lägsta Shadows

Tack och bock, allt löst.

Förtroende-EDIT:

Alla proffs kör med följande inställningar. Jag bland dom

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yatagarasu:

Okej, börja med att slå av:
Post-Process AA
Anti-Aliasing
Vertical Sync

Sätt sedan Shadows på medium.
Sätt sedan SSAO på lägsta.
Sätt sedan Sunshafts och lighting på medium.

Rapportera sedan tillbaka vilken FPS du får!
Edit: Samt vart vart du är när du får den FPS'en!

^ dis is correct

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240