Problem att bygga telldus-mjukvaran

Permalänk
Medlem

Problem att bygga telldus-mjukvaran

Försöker bygga telldus-mjukvaran på min Pine64 med ubuntu 16.04 på. Men får bara problem när jag försöker bygga den.

får det här felmeddelandet:

/home/ubuntu/telldus-temp2/telldus-core-2.1.2/client/libtelldus-core.so: undefined reference to `pthread_create' /home/ubuntu/telldus-temp2/telldus-core-2.1.2/client/libtelldus-core.so: undefined reference to `pthread_join'

Får samma resultat när jag provar att kompilera direkt från deras serverar enligt den här guiden: https://blogg.itslav.nu/?p=875
som när jag försöker ladda hem källkoden och kompilerar den helt själv. Har även försökt modifiera lite i make-filerna för att lägga till en flagga till kompilatorn med -lpthread respektive -pthread.

Någon som har någon idé på vad jag kan prova? Nu har jag slut på idér på vad som kan lösa det här...

jag får de här felen när jag kör cmake, men lyckas inte komma runt det heller:

-- Looking for pthread.h -- Looking for pthread.h - found -- Looking for pthread_create -- Looking for pthread_create - not found -- Looking for pthread_create in pthreads -- Looking for pthread_create in pthreads - not found -- Looking for pthread_create in pthread -- Looking for pthread_create in pthread - found -- Found Threads: TRUE

Permalänk
Medlem

Finns det någon speciell anledning till att du inte använder dig av deras förråd? Eller missar jag någit uppenbart?

http://developer.telldus.com/wiki/TellStickInstallationUbuntu

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Dom har ingen dist som är kompilerad för arm64...

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa det tillslut... 3 timmar senare...

Det fanns två stycken filer som hette link.txt (en i tdtool och en i tdadmin) som innehåll gcc kommandot. Det räckte med att lägga till -pthread i slutet på dom kommandona.

Jag låter tråden få vara kvar, förhoppningsvis hjälper det någon som googlar på samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrawn:

Dom har ingen dist som är kompilerad för arm64...

Ah! Jag såg bara att det fanns två versioner för ARM, jag antog att den ena var för 64-bit.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.