80% CIV6 på gamesrepublic tar tillbaka min kod?

Permalänk
Medlem

80% CIV6 på gamesrepublic tar tillbaka min kod?

Hej! Under natten var det rea på CIV 6 deluxe edition för 15,99 euro 80% rea. Jag lyckades få det för de priset och har aktiverat genom steam. Nu idag så fick jag ett mail från dom att det var fel pris och ja det kan man lugnt säga men dom tar tillbaka nyckeln? Har dom rätt att göra så? Jag får pengarna tillbaka men jag bara undrar. Ni som hann köpa det fick ni mail från dom också?

Permalänk
Medlem

Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om beställaren insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.

Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att göra en anmälan.

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om beställaren insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.

Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att göra en anmälan.

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...

Tack för infon då vet man!

Permalänk
Medlem

Att hävda att 80% på ett sprillans nytt populärt spel är troligt, kanske är lite i överkant på skalan....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

De kan ju inte ta tillbaka nyckeln om du redan har aktiverat den i Steam. Du kan nog vara lugn

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

De kan ju inte ta tillbaka nyckeln om du redan har aktiverat den i Steam. Du kan nog vara lugn

Aktiverade nycklar kan dras tillbaka, och så har skett många gånger. Dock inte direkt av återförsäljaren utan av Valve.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om beställaren insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.

Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att göra en anmälan.

http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...

Bra info. Lär dock bli ganska svårt för butiken i fråga att hävda att han handlade i "ond tro" när det är Black Friday

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att ARN kommer att pröva detta.

Dels för att det är under ARNs värdegränser. (500 kr för ärenden som rör elektronik)
"Vi prövar inte tvister där konsumentens krav är lägre än våra fastställda belopp (värdegränser)."

De har inte heller hemsidan på svenska, samt att valutan är endast i euro vad jag kan se, vilket jag tolkar som att de inte har tillräcklig anknytning/riktar sig mot den svenska marknaden.
"För att ARN ska kunna pröva en tvist krävs det att företaget har tillräcklig anknytning till Sverige eller riktar sig till den svenska marknaden."

Permalänk
Skrivet av twit:

Aktiverade nycklar kan dras tillbaka, och så har skett många gånger. Dock inte direkt av återförsäljaren utan av Valve.

Ja självklart är jag medveten om det men som TS påpekade så köpte han nyckeln ifrån en tredje part d.v.s inte direkt ifrån Steam. Därav mitt svar. Det handlar ju inte om en ogiltig licens/"gråzonsnyckel"/köpa via proxy utan om att tredje part anser att man har sålt nyckeln för ett för "lågt" pris. Jag har svårt att tro att Valve skulle gå emot konsumenten i ett sådant läge.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte företaget kommer bry sig vad än ARN rekommenderar då de inte är baserade i Sverige eller riktar sig specifikt mot svenska marknaden. Taskigt att det går till som det gjorde men då vet man vilken butik man ska undvika i framtiden.

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka pengarna idag men spelet har fortfarande inte tagits bort från kontot.

Permalänk
Medlem

Pajasföretag. Antagligen har dom av misstag slängt iväg en massa nycklar till förlustpris och nu försöker dom rädda vad som räddas kan. Hade det bara varit enstaka kunder som fått det så billigt så hade dom nog inte brytt sig men nu kan det ju röra sig om många spel och en för dem märkbar summa pengar. Jag tror ändå det vore bättre om dom bara svalde förtreten och såg det som läropengar i stället för att reta upp en massa kunder som säkert inte är sugna på att köpa samma spel igen till ett högre pris.

Valve kan som sagt ta bort spel för en användare men de gånger det hänt hänt som jag hört talas om så har det rört sig om bevisligen stulna nycklar vidaresålda via icke-legitima siter som G2A, G2Play, Kinguin o.d. Vad jag vet har de aldrig gjort det det bara för att en legitim återförsäljare klantat sig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Games Republic is shutting down. RIP https://gamesrepublic.com/

Permalänk

konkurs pga för många sålda underpris civ6 nycklar eller?

annars ser jag ingen anledning att necrofila en över en månad gammal tråd med info som inte äns har med ämnet att göra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

konkurs pga för många sålda underpris civ6 nycklar eller?

annars ser jag ingen anledning att necrofila en över en månad gammal tråd med info som inte äns har med ämnet att göra.

Lugn nu jag ville bara uppdatera att sidan har lagts ned. Ta lite bärs och ha en trevlig helg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

konkurs pga för många sålda underpris civ6 nycklar eller?

annars ser jag ingen anledning att necrofila en över en månad gammal tråd med info som inte äns har med ämnet att göra.

Haha du måste skämta. Det kallas knappast necro när tråden inte ens är 2 månader gammal. Det är ju dessutom högintressant att de går i konkurs så kort efter klavertrampet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RobinK:

Lugn nu jag ville bara uppdatera att sidan har lagts ned. Ta lite bärs och ha en trevlig helg!

Kraft, Lugnnn saa jag!!!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av RobinK:

Lugn nu jag ville bara uppdatera att sidan har lagts ned. Ta lite bärs och ha en trevlig helg!

Fick du behålla spelet eller drog dom tillbaka nyckeln? XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av perelli38:

Fick du behålla spelet eller drog dom tillbaka nyckeln? XD

Dom har inte tagit bort spelet så jag antar det. Fick dessutom pengarna tillbaka!