Tryckluft på burk dödar fläktar - men hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Är detta sant har jag lärt mig något nytt idag,.
Jag brukar ta med lådan ner till jobbet ca 2ggr per år, där vi har riktig tryckluft installerat, med alla dess vatten filter och dylikt.

Med en liten smal pip handblåsare som kommer in emellan överallt och är tillverkad av plast, så
blåser jag ur hela lådan riktigt ordentligt, men sätter visserligen först tandpetare, i fläktarna som håller fläkten still då man blåser på med 10Bar tryck. annars hade man ju inte kommit in emellan och fått bort dammet ordentligt. och de ggr man blåst på lite grand så snurrar den ju upp otroligt fort

rent som tusan blir det i alla fall och detta har jag gjort i alla år och aldrig någonsin haft problem, men skall numera vara ännu mer försiktig att inte blåsa igång fläktarna ens för en kort liten snurrstund, då det faktiskt är lite roligt att göra det lite grand.......ibland du vet, så vaknar barnet till liv.

Håller med dig. Jag har också en riktig tryckluftkompressor på 8-10 bar hemma och blåst rent hus på alla maskiner genom åren och inte nåt strul har jag upplevt någon gång. Undra om inte det har kommit vätska när han har blåst och kortslutit kretsen till fläkt eller den var på väg att gå sönder helt enkelt? Men visst här fick man nåt nytt att tänka på..

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Så många ggr man blåst datorn ren med tryckluft och blåst rakt på fläktarna, ett under man inte tagit sönder nån då alltså!

Det enda du kan ta sönder genom att få fläkten att rotera, är fläkten. Blås du med tryckluft utan att hålla, det går hur bra som helst.

Skrivet av Mc99:

Undra om inte det har kommit vätska när han har blåst och kortslutit kretsen till fläkt eller den var på väg att gå sönder helt enkelt?

ESD, eller att grejerna blivit så kalla, exempelvis genom att man fått fortfarande flytande "gas" på grejerna, så att det bildats kondens innan temperaturen utjämnats, är de enda realistiska alternativen, som jag ser det. Fläkten är garanterat inte orsaken i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc99:

Håller med dig. Jag har också en riktig tryckluftkompressor på 8-10 bar hemma och blåst rent hus på alla maskiner genom åren och inte nåt strul har jag upplevt någon gång. Undra om inte det har kommit vätska när han har blåst och kortslutit kretsen till fläkt eller den var på väg att gå sönder helt enkelt? Men visst här fick man nåt nytt att tänka på..

Inte ovanligt om man håller burken fel att det kommer drivgas som inte förgasats. Det blir blött och, tills det förgasats, ledande på grund av fukten. Även den utströmmande luften har ett visst mått av fukt och det är inte för inte som man rekommenderar att datorn ska stå utan ström och öppen en tag innan man stänger igen lådan och sätter på datorn.