BF4 crashar ofta av oklar anledning

Permalänk
Medlem

BF4 crashar ofta av oklar anledning

Har nu på sistone märkt att mitt BF4 har börjat crasha helt utan förvarning, mitt i spelet så slutar BF4.exe svara bara.
Kollar jag i händelseloggen så hittar jag "felet uppstod i modulen med namn: ntdll.dll, version 10.0.14393.479".
Hittade denna tråden men de verkar som att ntdll.dll error kan bero på många olika saker. Vill påpeka att jag aldrig har fått ntdll.dll error på något annat program, bara på BF4.
Vad tycker ni jag bör göra? Installera om hela BF4?, uppdatera grafikkdrivrutinen? (kör just nu med 376.19), installera om windows? (!!!!)
Datorn står i sign.
Tacksam för hjälp och GOTT NYTT ÅR!!!

Screenshot händelselogg

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

@Franne:

0xc0000005 är en memory address violation, så det kan dels vara så att du har flertalet antivirus/antimalware som stöter ihop eller att det rent av är minnesfel. Utgår från att dessa problem har dykt upp rent spontant och inte har varit där hela tiden? Överklockade minnen? Kanske en för låg spänning till modulerna?

Jag föreslår att du ser över vilka antivirus/antimalware/brandväggar du har och ser till att du inte har några kollisioner där (skummat runt på BF4 forum där en användare hade just detta som orsak).

Därefter så kan det vara rimligt att avinstallera dina grafikdrivrutiner med DDU för att därefter installera en nyare version helt cleant. (Se till att avinstallera med just DDU - det andra alternativet lämnar kvar saker)

Edit: Gott nytt år på dig!

Måste ju säga gott nytt!
Permalänk
Medlem
Skrivet av NKLnu:

@Infernal Majesty:

0xc0000005 är en memory address violation, så det kan dels vara så att du har flertalet antivirus/antimalware som stöter ihop eller att det rent av är minnesfel. Utgår från att dessa problem har dykt upp rent spontant och inte har varit där hela tiden? Överklockade minnen? Kanske en för låg spänning till modulerna?

Jag föreslår att du ser över vilka antivirus/antimalware/brandväggar du har och ser till att du inte har några kollisioner där (skummat runt på BF4 forum där en användare hade just detta som orsak).

Därefter så kan det vara rimligt att avinstallera dina grafikdrivrutiner med DDU för att därefter installera en nyare version helt cleant. (Se till att avinstallera med just DDU - det andra alternativet lämnar kvar saker)

Edit: Gott nytt år på dig!

Aldrig rört nånting med minnena eller mjo dom körs ju i XMP-läge, annars körs dom ju i 1333MHz men de vore vel jätte konstigt om det är det de beror på
Kan nog va som du skrev att de har o göra med antivirus för jag har både avast och malwarebytes
Men ska jag då stänga av något av antivirus programmen eller bara ändra några inställningar? Om de nu vore just det de beror på så att säga. Sorry men jag är inte alls bra på o klara mig själv i dessa typer av problem
Mvh!

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Vill inte döda allt hopp men jag har haft samma problem med BF4 i 2,5 år nu och kan fortfarande inte spela BF5.
Drygt 1 år senare började plötsligt BF3 att fungera (till kanske 75 %, dvs. krascar också ibland) men BF4 kraschar varje gång. Har provat exakt allt jag hittat på internet:

- Uppdaterat ATI Catalyst Control Center till senaste versionen.

- Ominstallerat DirectX flera gånger.

- Använt annan webläsare (använder normalt Firefox men har även prövat Internet Explorer).

- Klockat ned mitt grafikkort.

- Lagt till en key till Windows registry (TdrLevel).

- Reparerat Battlefield 4 i Origin.

- Tog bort webplugin flr Battlefield 4 och laddade ned och installerade den igen.

- Lagt till en CFG fil i BF4 mappen.

- Laddat ned C++ för Windows 7 64-bit.

- Ominstallerat Punkbuster.

- Laddat ned Microsoft .NET frame.

- Installerat senaste Adobe Flash Player.

- Svurit många gånger

Här är min feta tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1318229-directx-problem...

Så det ser inget vidare ut men om du hittar en lösning så vill jag gärna veta vad. Så vore mycket tacksam om du kunde skicka ett PM.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Har provat exakt allt jag hittat på internet:

Det ser ut att saknas två saker innan listan blir komplett, från den andra tråden:

Skrivet av Dunde:

Om du inte testat så prova inaktivera ditt antivirus medans du spelar.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag såg att du inte hade uppdaterat bios i din lista så det kan du testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det ser ut att saknas två saker innan listan blir komplett, från den andra tråden:

1. Hur uppdaterar man BIOS och förlorar man data efter det?
2. Blir inte min dator utsatt för risker om jag stänger av antivirus när jag spelar?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Avstängd

Du förlorar inga data på att uppdatera Bios.
Och du ska inte behöva stänga av något virusprogram.
Jag har haft F- secure i flera år igång samtidigt.
(Spelar ca 2 timmar var kväll.)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

1. Hur uppdaterar man BIOS och förlorar man data efter det?
2. Blir inte min dator utsatt för risker om jag stänger av antivirus när jag spelar?

Ingen operation är riskfri i datorvärlden. Säkerhetskopiera allt viktigt och ha återställningsskivorna redo, så slipper vi oroa oss. Men normalt förlorar man inget vid en biosuppdatering och inte heller av att provspela utan antivirus.

Ladda ner bios för ditt moderkort här, om det finns en nyare version:
P8P67 WS Revolution

Instruktioner för uppdatering finns i pdf-filen:
Step 1: Enter BIOS -> Press “Esc” -> Select “Advanced Mode”
Step 2: Select “Tool” -> Select “ASUS EZ Flash 2 Utility”
Step 3: Select the 2105 BIOS ROM file (“P8P67-WS-REVOLUTION-ASUS-2105.ROM”) from your flash disk -> Press “OK” to read file.
Step 4: Updated BIOS successfully -> Press “OK” to reset system.
Step 5: Press “OK”
Step 6: Updating BIOS.
Step 7: BIOS update successfully, press “OK” to reset system again.
Step 8: Enter BIOS (Advanced Mode) and confirm ME version show 8.0.2.1410.

Permalänk
Medlem

Har ni inte kollat att minnena är ok med memtest ännu?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ingen operation är riskfri i datorvärlden. Säkerhetskopiera allt viktigt och ha återställningsskivorna redo, så slipper vi oroa oss. Men normalt förlorar man inget vid en biosuppdatering och inte heller av att provspela utan antivirus.

Ladda ner bios för ditt moderkort här, om det finns en nyare version:
P8P67 WS Revolution

Instruktioner för uppdatering finns i pdf-filen:
Step 1: Enter BIOS -> Press “Esc” -> Select “Advanced Mode”
Step 2: Select “Tool” -> Select “ASUS EZ Flash 2 Utility”
Step 3: Select the 2105 BIOS ROM file (“P8P67-WS-REVOLUTION-ASUS-2105.ROM”) from your flash disk -> Press “OK” to read file.
Step 4: Updated BIOS successfully -> Press “OK” to reset system.
Step 5: Press “OK”
Step 6: Updating BIOS.
Step 7: BIOS update successfully, press “OK” to reset system again.
Step 8: Enter BIOS (Advanced Mode) and confirm ME version show 8.0.2.1410.

Tack för din hjälp. Ska först prova idag att spela utan antivirus. Sedan BIOS uppdatering om det inte funkar utan antivirus. Vore SÅ skönt att kunna spela efter 2,5 år.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Testa kör oklockat. Både cpu samt grafikkort funkar det då utan problem?'
Vet när jag hade för mycket på mitt grafikkorts minne så krashade bf4. (länge sen med 780 iof)

Förstår inte varför du ska behöva uppdatera Bios som andra säger.
Ladda ned nya drivrutiner till ditt grafikkort. Eftersom det är nvidia så ta anpassad installation, När filer kommer upp i rutan så finns en liten rutan under som du ska (kryssa i för ren installation).

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Testa kör oklockat. Både cpu samt grafikkort funkar det då utan problem?'
Vet när jag hade för mycket på mitt grafikkorts minne så krashade bf4. (länge sen med 780 iof)

Förstår inte varför du ska behöva uppdatera Bios som andra säger.
Ladda ned nya drivrutiner till ditt grafikkort. Eftersom det är nvidia så ta anpassad installation, När filer kommer upp i rutan så finns en liten rutan under som du ska (kryssa i för ren installation).

Jag har testat detta utan framsteg (att försöka spela oklockat). Jag har ATI Radeon HD6990.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.