Rootade Samsung Tab S 10.5 men den startar inte upp

Permalänk

Rootade Samsung Tab S 10.5 men den startar inte upp

Hej

Blev så trött på all bloatwear på min samsung tab s 10.5. Barnen använder den mycket och då vill jag kunna ta bort allt onödigt och min kalender och majl bla. Nåja, jag rootade den enligt anvisningar på xda:
- Download and unzip the CF-Auto-Root-....zip file (see posts below this one)
- If you end up with a recovery.img and cache.img file, you've extracted twice. You need to end up with a .tar.md5 file - don't extract that one
- (USB) Disconnect your phone from your computer
- Start Odin3-vX.X.exe
- Click the PDA (AP in odin v3.x) button, and select CF-Auto-Root-....tar.md5
- Put your phone in download mode (turn off phone, then hold VolDown+Home+Power to boot - if it asks you to press a button to continue, press the listed button, or run adb reboot download command)
- (USB) Connect the phone to your computer
- Make sure Repartition is NOT checked
- Click the Start button
- Wait for Android to boot
- Done (if it took you more than 30 seconds, you need practise!)

Jag kommer hela vägen och får ett grönt fält i Odin där det står pass och i texten står det att det lyckats. Men plattan startar inte om. Jag får en skärmbild som att den är på väg att starta upp, det står Samsung som vanligt i mitten men uppe i vänstra hörnet står det i lysande blått "Recovery is not seandroid enforcing"? Jag har provat att starta om den manuellt genom att hålla nere power och volym men den bootar bara upp till samma låsta bild igen och stannar där. Jag kommer nu heller inte åt typ recoverymode mm genom att hålla nere power, volym och hemknappen. Hmm, vad gör jag för fel tro och kan jag få liv i plattan igen? Måste jag flasha in en ny rom tro, går det? Please, please help me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Hej

Blev så trött på all bloatwear på min samsung tab s 10.5. Barnen använder den mycket och då vill jag kunna ta bort allt onödigt och min kalender och majl bla. Nåja, jag rootade den enligt anvisningar på xda:
- Download and unzip the CF-Auto-Root-....zip file (see posts below this one)
- If you end up with a recovery.img and cache.img file, you've extracted twice. You need to end up with a .tar.md5 file - don't extract that one
- (USB) Disconnect your phone from your computer
- Start Odin3-vX.X.exe
- Click the PDA (AP in odin v3.x) button, and select CF-Auto-Root-....tar.md5
- Put your phone in download mode (turn off phone, then hold VolDown+Home+Power to boot - if it asks you to press a button to continue, press the listed button, or run adb reboot download command)
- (USB) Connect the phone to your computer
- Make sure Repartition is NOT checked
- Click the Start button
- Wait for Android to boot
- Done (if it took you more than 30 seconds, you need practise!)

Jag kommer hela vägen och får ett grönt fält i Odin där det står pass och i texten står det att det lyckats. Men plattan startar inte om. Jag får en skärmbild som att den är på väg att starta upp, det står Samsung som vanligt i mitten men uppe i vänstra hörnet står det i lysande blått "Recovery is not seandroid enforcing"? Jag har provat att starta om den manuellt genom att hålla nere power och volym men den bootar bara upp till samma låsta bild igen och stannar där. Jag kommer nu heller inte åt typ recoverymode mm genom att hålla nere power, volym och hemknappen. Hmm, vad gör jag för fel tro och kan jag få liv i plattan igen? Måste jag flasha in en ny rom tro, går det? Please, please help me.

Låter som en softbrick. Symptomen för det ska vara: Bootar till bootloggan (i ditt fall stock Samsung) och därifrån kan den inte gå vidare.
Kommer du åt Download mode?

You must start by turning the Samsung Galaxy Tab S off completely. You can do that one of two ways: quickly press the Power button and then select the ‘Switch Off’ option from the menu. Alternatively, you can long-press the Power button and it will eventually turn off. Just make sure it’s not sleeping and is all the way off.
Now reboot the Samsung tablet holding the Power and Volume Down buttons. Some version might need the Power + Volume Down + Home button.
Wait for the screen to change before letting go of the buttons. You should see the screen telling you it’s ‘downloading’ .
Press the Volume Up button to continue past this point.
Once you have pressed the Volume Up button you should see the warning message leaving the Samsung tablets display.
Now you are ready to connect the Samsung Galaxy tab S to the computer and use the device in download mode.

Dold text

I slutändan, Odin lyckades patcha, men vad du patchat verkar inte vara lämpat för eller också avbröts när det väl hände i din Tab.
Det orsakar att mjukvaran "kaikar" och vägrar fungera.

Vad som du ska göra är att försöka lyckas patcha den igen via Odin med anting stock eller en custom rom. Jag är osäker då jag inte använt en på ett tag men förr använde vi Samsung USB Jig för att tvinga telefon/platta in i download mode så man kunde göra det oavsett om det gick att tvinga in den i download mode eller inte.

Skulle det vara omöjligt, att utföra som jag skrivit, kan en jig behövas, det är "bekräftat" att fungera.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

@freddyfresh: Tack! Jag höll på hela dagen igår och till kvällningen lyckades jag med Odin få in TWRG och genom det så kunde jag sen göra en omstart och stock ROM laddades in igen - pust. När det var klart kunde jag ta ner TWRG-appen till plattan och därigenom ladda ner en root-fil och installera! Yes! Tyvärr blev jag överraskad att det ändå inte gick att ta bort oönskade appar, endast att inaktivera dom. Hallå - varför skulle jag inte kunna få ta bort Evernote, NY Times, ett officepaket av något slag osv? Men det gick att kladda med genom ytterligare en app. Så nu känns den ren att lämna i barnens händer med mitt konto fortfarande (pga att det är med det som alla appar är köpta). Men jag har absolut bestämt mig - aldrig mer en telefon eller platta från tillverkare som envisas med att tvinga på mig skit jag inte vill ha. Min Honor 8 är så mycket renare tack och lov.

Tack för hjälpen! /Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

@freddyfresh: Tack! Jag höll på hela dagen igår och till kvällningen lyckades jag med Odin få in TWRG och genom det så kunde jag sen göra en omstart och stock ROM laddades in igen - pust. När det var klart kunde jag ta ner TWRG-appen till plattan och därigenom ladda ner en root-fil och installera! Yes! Tyvärr blev jag överraskad att det ändå inte gick att ta bort oönskade appar, endast att inaktivera dom. Hallå - varför skulle jag inte kunna få ta bort Evernote, NY Times, ett officepaket av något slag osv? Men det gick att kladda med genom ytterligare en app. Så nu känns den ren att lämna i barnens händer med mitt konto fortfarande (pga att det är med det som alla appar är köpta). Men jag har absolut bestämt mig - aldrig mer en telefon eller platta från tillverkare som envisas med att tvinga på mig skit jag inte vill ha. Min Honor 8 är så mycket renare tack och lov.

Tack för hjälpen! /Magnus

Även testat med verktyg/app:ar som denna? Stock Android blir ju alltmer populärt, bloatware är ju något som alla ansett varit irriterande. Sällan dem används.

Kul att det löste sig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Även testat med verktyg/app:ar som denna? Stock Android blir ju alltmer populärt, bloatware är ju något som alla ansett varit irriterande. Sällan dem används.

Kul att det löste sig.

Det var precis den jag till slut använde faktiskt. Öppnade Titanium först och den är säkert bra i köpversionen men rätt rörig i gränssnittet.

Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu vet jag att tråd är avslutad, men tillägger även för andra så dem slipper leta. Här är en lista med appar som ska enligt källa vara okej att ta bort (leder inte till att android kraschar):

1. Cisco WebEx Meetings
2. e-Meeting
3. ELM Agent
4. Gear Manager

Återinstalleras vid köp av böcker:
5. Google Play Books

Återinstalleras med flesta spel:
6. Google Play Games

7. Google Play Movies
8. Google Play Music
9. Google Play Newsstand
10. Hangouts
11. Help
12. Remote PC
13. S Finder
14. SideSync
15. SideSyncPlayer
16. SideSyncSource
17. Hancome Office *everything*
18. Google TTS
19. (Google) Talkback
20. Samsung Push Service (unless you're really keen on receiving notifications from Samsung apps - ChatOn, ...or getting superpowers - see PlayStore reviews)
21. GALAXY Apps
22. Samsung Account
23. Samsung Billing
24. Samsung In-App Purchases

Radio/viss trådlös kommunikation:
25. ANT HAL Service
26. ANT Radio Service
27. ANT+ Plugins

28. Google Search (haven't used it a single time on any of my devices)
29. Google Search 1.0 (the corresponding widget)
30. Internet (built-in web browser from Samsung)
31. AllShare Cast Dongle
32. Samsung Print Service
33. SmartcardManager
34. SmartcardService
35. Unified Daemon (updates weather/stocks widgets)
36. Weather and Briefing (removes the widget)
37. Dropbox
38. DropboxOOBE
39. S Voice
40. Memo
41. S Planner
42. World Clock
[taget från 12.2] men dem flesta fanns redan vid 10.5.

Gäller även om man moddar (rootar) enheten och kör custom rom, eftersom då dem flesta kan följa när du installerar GAPPS (om du kör Custom Rom). Kör du bara root kan du ta bort dem som redan är installerade

OBS! Testa dig fram, är du osäker låt bli. Jag kan inte vara ansvarig för om något händer så använd sunt förnuft.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40