innan vi slänger ut ipad mini, en fråga

Permalänk

innan vi slänger ut ipad mini, en fråga

Morsan köpte nyss en NY ipad mini, skulle ladda ner facebook, visst man måste skapa appstore konto eller itunes konto, minns inte nu för jag är så sne på möget. Oavsett, hon fyllde i sitt namn, alla meningar som bara går, allt korrekt, inget missat, men när man kommer till att man ska ange mastercard, de vill vi inte, så vi anger raden: "inget" och trycker längst nere fortsätt, men de bara hoppar upp igen överst på den sidan, provat 1 timme nu, ger upp, vad gör vi fel? man ska tydligen kunna ange "inget" vid betalkortsfrågan...

Wifi funkar och full mottagning, NY ipad.
De enda morsan tryckte på i början när vi provade appstore första gången(om de har nån betydelse), var att den frågade något om platsförfrågan, då tryckte morsan: "inte nu", om det är de som kan strula nu varför den inte vill gå vidare??

annars har jag ingen aning, ipad möget är nerlagt i nya kartongen för nu, jag cyklade hem..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk

jo men det är ju den sidan vi följt, men den var på svenska, vi får alltså upp alternativet: "inget" under betalningsförfrågan, och väljer det, sen när vi fyllt i allt på den sidan och trycker "nästa" så bara hoppar fönstret tillbaks från början, vi kan inte gå vidare...

Om man inte får upp alternativet: "inget" är en annan sak, men vi bockar ju för det men kan inte gå vidare ändå..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Rent kort, som länken ovan säger. Måste du först verifiera kontot. Efter det så dyker rutan upp med betalningsalternativ där väljer man "inget"(vilket brukar vara förvalt) sen måste man skriva in namn, adress, postnummer, stad och telefonnummer. Sen ska man kunna trycka på "nästa/godkänn" eller om det nu var "klar" längst upp till höger på rutan, kommer inte riktigt ihåg just nu!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

ok, verifiera kontot? men de får man göra efter man fyllt i allt inkl. Inget under betalform.. hur ska man verifiera kontot först menar du?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

punkt 6: After you enter your information, you're asked to verify your Apple ID by email. You must verify your Apple ID before you can begin using it.

detta är den sista punkten, hur ska man verifiera kontot innan man fyllt i de andra?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, verifiera kontot? men de får man göra efter man fyllt i allt inkl. Inget under betalform.. hur ska man verifiera kontot först menar du?

Nör man skapar ett nytt apple id skickas ett mail till adressen som man reggade kontot på, det mailet ska man öppna och trycka på länken "verifiera nu" när det är gjort (tror man ska skriva in e-post samt lösenord) så går man in i appstore och gör ett köp eller går in på visa apple id och väljer betalinformation.

Då dyker rutan upp där man väljer allt, och då väljer man "inget" och fyller i alla uppgifter, skiter man i att fylla i något så kommer det inte godkännas.

Skriver lite snabbt från en platta så har inte riktigt tid att söka upp exakt vad som står, men hoppas det är nog för stt du ska få en bild utav det!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

punkt 6: After you enter your information, you're asked to verify your Apple ID by email. You must verify your Apple ID before you can begin using it.

detta är den sista punkten, hur ska man verifiera kontot innan man fyllt i de andra?

Den punkten är INNAN betalinformationen har angivits, så det mailet borde du redan ha fått, kolla. Passa då även på att kolla skräpposten

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

skummt, finns inget på morsans mail alls, såg inte att de skickades nåt heller..

vi gjorde exakt så här:
* klicka på appstore
* leta upp facebook appen
* klicka på "hämta"
* klicka på "installera"
* då säger den vi måste skapa appstore id
* vi klickar på "skapa appstore id"
* nu skriver vi in all information i fönster 1
*sedan kommer fönster 2 (som innehåller detta steget med bankkort där vi väljer "inget"
* längst ner på fönster 2 klickar vi på "nästa" men då hoppar den bara upp och vi kan ej gå vidare

vi har ej glömt fylla i nåt, alla rader på alla sidor har fyllts i. namn, födelsedatum, adress, hemliga frågor osv osv..

----------------------------

Kan man skapa appstore id på annat sätt?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

skummt, finns inget på morsans mail alls, såg inte att de skickades nåt heller..

vi gjorde exakt så här:
* klicka på appstore
* leta upp facebook appen
* klicka på "hämta"
* klicka på "installera"
* då säger den vi måste skapa appstore id
* vi klickar på "skapa appstore id"
* nu skriver vi in all information i fönster 1
*sedan kommer fönster 2 (som innehåller detta steget med bankkort där vi väljer "inget"
* längst ner på fönster 2 klickar vi på "nästa" men då hoppar den bara upp och vi kan ej gå vidare

vi har ej glömt fylla i nåt, alla rader på alla sidor har fyllts i. namn, födelsedatum, adress, hemliga frågor osv osv..

----------------------------

Kan man skapa appstore id på annat sätt?

Via webben

https://appleid.apple.com/account#!&page=create

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

skummt, finns inget på morsans mail alls, såg inte att de skickades nåt heller..

vi gjorde exakt så här:
* klicka på appstore
* leta upp facebook appen
* klicka på "hämta"
* klicka på "installera"
* då säger den vi måste skapa appstore id
* vi klickar på "skapa appstore id"
* nu skriver vi in all information i fönster 1
*sedan kommer fönster 2 (som innehåller detta steget med bankkort där vi väljer "inget"
* längst ner på fönster 2 klickar vi på "nästa" men då hoppar den bara upp och vi kan ej gå vidare

vi har ej glömt fylla i nåt, alla rader på alla sidor har fyllts i. namn, födelsedatum, adress, hemliga frågor osv osv..

----------------------------

Kan man skapa appstore id på annat sätt?

Okej, när ni startade ipaden, valde ni att köra utan icloud-konto? Annars så brukar man köra samma konto till både icloud och appstore.

när vi delar ut personliga ipads på jobbet blir stegen ungefär såhär:
Välja språk och land
Välj wifi
Logga in på ditt apple id( om du inte har välj har inte eller glömt)
Där väljer du skapa nytt konto
Och använd befintlig adress och ange din företagsadress(notera att det är en snabbguide jag kör från huvudet) så här använder du väl din mail och fyller i allt som efterfrågas
När det är gjort och man gått förbi diverse lösenord och "dela med" så är man inne i paddan. Då får personen gå in på sin mail och verifiera sitt konto och efter det gå in i appstore och gå in på sitt apple id(står allra längst ner i appstore) där dyker betalinformation upp, det fylls i och allt är prima.

Antar att det inte riktigt var såhär ni gjorde?

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

helt ärligt ja minns inte hur vi gjorde nu, vi startade paddan igår och fixade wifin, thats it, sen stängde av den, idag startade jag den och de första jag klicka på var appen appstore och provade ladda ner facebook, och resten enligt de jag skrev ovan...

Men oavsett vad, så måste de gå att skapa ett konto nu..

Ska prova via nätet, morsan har en laptop också, så får vi se om vi lyckas där först, nu har morsan en vanlig bärbar PC med window 8 bara, ingen mac, hoppas de går ändå, och sedan logga in på sin nya ipad mini...

får prova igen nästa gång de blir, troligtvis på söndag.. ger upp nu, tack alla..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

helt ärligt ja minns inte hur vi gjorde nu, vi startade paddan igår och fixade wifin, thats it, sen stängde av den, idag startade jag den och de första jag klicka på var appen appstore och provade ladda ner facebook, och resten enligt de jag skrev ovan...

Men oavsett vad, så måste de gå att skapa ett konto nu..

Ska prova via nätet, morsan har en laptop också, så får vi se om vi lyckas där först, nu har morsan en vanlig bärbar PC med window 8 bara, ingen mac, hoppas de går ändå, och sedan logga in på sin nya ipad mini...

får prova igen nästa gång de blir, troligtvis på söndag.. ger upp nu, tack alla..

Annars rekommenderar jag att gå in på inställningar och bläddra ner till Icloud, där kan se om man är inloggad, eller så skapar man även ett nytt konto där.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

sn art ger vi upp, nåt måste vara galet, tagit hem paddan nu, ska nollställa den börja om..

inga problem med att skapa konto på icloud.. skapade konto via datorn på app id också.
Samma problem nu, oavsett om jag ska logga in på apple id visa paddan eller försöka ladda ner en app som är gratis typ facebook, den säger: det är första gången du använder bla bla, du måste granska osv...jag fyller i land, namn, adress, väljer "inget" på betalkortinfo, sen när jag trycker på nästa längts ner hoppar bara sidan upp, helt sjukt ju, ska de vara så här??

vad vill den sjuka paddan

Jag kan heller inte förstå skilnaden mella apple id icloud itunes detta helsikes i i i i överallt..

en chans till får den, sen lämnas den tillbaks o morsan köper en android padda istället..

tips????

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

sn art ger vi upp, nåt måste vara galet, tagit hem paddan nu, ska nollställa den börja om..

inga problem med att skapa konto på icloud.. skapade konto via datorn på app id också.
Samma problem nu, oavsett om jag ska logga in på apple id visa paddan eller försöka ladda ner en app som är gratis typ facebook, den säger: det är första gången du använder bla bla, jag fyller i land, namn, adress, väljer "inget" på betalkortinfo, sen när jag trycker på nästa längts ner hoppar bara sidan upp, helt sjukt ju, ska de vara så här??

vad vill den sjuka paddan

Jag kan heller inte förstå skilnaden mella apple id icloud itunes detta helsikes i i i i överallt..

en chans till får den, sen lämnas den tillbaks o morsan köper en android padda istället..

tips????

Konstigt, det fungerar ju för andra inkl mig. Måste vara handhavande fel, SBS detta. Att du inte har verifierat mailen tyder ju på föregående mening. Morsan skaffade iphone, jag skapade konto, verifierade den (hotmail) och hon kan ladda ner appar utan betalkort reggat. Med Apple ID loggar jag in på itunes, icloud och appstore och och,,... ja allt på samma konto.

Har du provat apple support? Gör det.

Permalänk

jo kontot är verifierat via mail, jag går in på itunes(vad är det för skillnad på itunes och appstore?????) där försöker jag ladda ner facebook, då frågar den efter inlogg o lösen, visst de slår vi in, sedan säger den jag måste granska vissa uppgiter eftersom det är första gången vi använder itunes, jag skriver in allt och väljer "inget" i kreditkorts avdelningen, men när jag trycker "nästa" längts nere hoppar den bara upp på samma fönstersida högts upp, det stär en lite röd test: man kan kontakta itunes support bla bla... jag kommer inte vidare i detta steg

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

efter ett långt samtal med apple support, det går INTE att välja "inget" under betalinfo första gången, man måste ange visa kort nr första gången, sen kan man ta bort det... man kan alltså enligt honom inte gå vidare annars, skummt.... jaja, det är väl så då..

Provade även på itunes via datorn med samma appleid konto, kommer ej vidare där heller om ja inte anger visa konto nr...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

är det någon annan som hävdar att de går ändå, ge mig nåt tips i så fall, annars är jag nog tvungen säga till morsan hon anger sitt VISA kort nr då,,

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt kört igång 100+ ipads (Ipad air 2 och Ipad air 2 mini) där det funkar utan, men hänger inte med vad iTunes gör i det hela. Skapa icloud konto, starta appstore där ber den om ett konto(samma icloud konto här igen) man får upp betalinformationen väljer inget och fyller i uppgifterna. Jag har aldrig behövt röra iTunes eller liknande. Jag har en snabb manual på jobb datorn för våra som får ny Ipad, och den funkar helt utan problem för alla som får den. Och då väljs inget som betalalternativ.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

ok, glöm itunes, så här gör jag:

När jag trycker på appen: appstore, letar upp en gratisapp, trycker på hämta och installera, så säger den att det är första gången jag använder bla bla, jag måste granska bla bla, oavsett så får jag upp ett fönster där jag väljer land, godkänner avtal, sedan kommer de steget där jag INTE KAN GÅ VIDARE på, jag väljer "inget" under betalkort,m fyller i ALLA UPPGIFTER, när jag sen ska trycka på knappen "nästa" där ner i fönstret så hoppar fönstret upp till början igen, allt jag kan läsa är en röd text där de står jag ska kontakta support osv,,,, jag kommer alltså inte vidare här....

Som jag sa Icloud är klart, jag har även kontot apple id klart, men just de sista steget när jag ska trycka "nästa" så går det inte...... jag är låst..

konstigt att supporten sa att jag måste ange VISA kort nr för att gå vidare i de här steget.

jag vet alltså inte hur man ska gå vidare utan att ange VISA nr nu,

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

alltså för att paddan ska acceptera att jag ska ladda ner någon APP så måste jag granska innehållet och det är här jag INTE kan gå vidare.... LÅST....... vet ej vad jag ska göra..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, glöm itunes, så här gör jag:

När jag trycker på appen: appstore, letar upp en gratisapp, trycker på hämta och installera, så säger den att det är första gången jag använder bla bla, jag måste granska bla bla, oavsett så får jag upp ett fönster där jag väljer land, godkänner avtal, sedan kommer de steget där jag INTE KAN GÅ VIDARE på, jag väljer "inget" under betalkort,m fyller i ALLA UPPGIFTER, när jag sen ska trycka på knappen "nästa" där ner i fönstret så hoppar fönstret upp till början igen, allt jag kan läsa är en röd text där de står jag ska kontakta support osv,,,, jag kommer alltså inte vidare här....

Som jag sa Icloud är klart, jag har även kontot apple id klart, men just de sista steget när jag ska trycka "nästa" så går det inte...... jag är låst..

konstigt att supporten sa att jag måste ange VISA kort nr för att gå vidare i de här steget.

jag vet alltså inte hur man ska gå vidare utan att ange VISA nr nu,

Okej!
Låter väldigt märkligt som sagt, borde ju inte vara någon skillnad. Det sitter inte än "klart" knapp längst upp till höger i den rutan? alltså istället för "nästa" längst ner ?

EDIT:
En till sak du skulle kunna testa.
Istället för att göra ett köp i Appstore. Starta appstore bläddra allra längst ner, där till vänster står det "Apple-ID:....." tryck där och välj Visa Apple-ID. Skriv in ditt lösenord och välj Betalningsinformation. Du får upp samma ruta men där kanske du lyckas ändra informationen!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

jag har provat via : inställningar, apple id, och logga in där, samma problem, även apple id via datorn, samma problem, och nej det finns ingen KLAR knapp, man måste välja "nästa", och där låser det sig..

jaja, ska till morsan imorgon fm, får kolla då vad vi ska göra...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

i appstore längst ner ser jag bara logga in, finns ingen visa apple id eller liknande, det verkar inte spela någon roll vilken väg jag går, det slutar alltid i samma fönster som jag ej kommer förbi..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

i appstore längst ner ser jag bara logga in, finns ingen visa apple id eller liknande, det verkar inte spela någon roll vilken väg jag går, det slutar alltid i samma fönster som jag ej kommer förbi..

logga in där det står "logga in" verkar som du inte har loggat in i appstore, det är inget utav diverse avtal som dyker upp som råkat blivit nekat istället gör godkänt?

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

När man köper sin första Apple så skapar man ett apple-id som alltid används till sina Apple-produkter, då lägger man till ett betalkort för att kunna köpa appar, litar man inte på att det skulle vara säkert så lämna tillbaka produkten och köp något skräp med Android i!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

När man köper sin första Apple så skapar man ett apple-id som alltid används till sina Apple-produkter, då lägger man till ett betalkort för att kunna köpa appar, litar man inte på att det skulle vara säkert så lämna tillbaka produkten och köp något skräp med Android i!

Skräpet är det du och andra fanatiker lurar på folk med påhittet om att "det bara fungerar" när det väldigt uppenbart inte alls är så.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

uppdatering, var hos morsan nu, la in VISA kort nr, sedan gick de bra direkt, gick direkt in på inställningar och tog bort kort nr och valde "inget", nu funkar allt, tack alla för tips o råd....

Skriver mer härom nåt annat strular

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem med min iphone för några år sen den ville absolut ha mitt kort nummer men det gick jag inte med på så slutade med att jag fick gå och köpa ett apple store kort och sätta in pengar på skiten för att jag skulle få ett apple konto..........

aldrig mer apple för min del i alla fall.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14