ESXi 6.5 - får inte pfSense att fungera.

Permalänk
Medlem

ESXi 6.5 - får inte pfSense att fungera.

Hallå!

Har en liten server som tuffar och går i skrubben och tänkte att jag skulle smälla in pfSense i.
Har ett Intel nic med 4-portar så tog 1 med WAN och 1 för LAN ut till en switch. Som sen alla våra datorer och prylar är upp kopplade till.

Får det inte att ansluta till den, den har fått ett ip från min ISP men den vill fan inte dela med sig...

allt jag har gjort är att installerat ESXi, skapat lite vm switchar(en för WAN och en för LAN), sen skapat min VM med pfSense och valt rätt interface för respektive NIC. WAN får ett ip från ISP och LAN ser ut att få IP.

Utan resultat.

Måste man göra något mer i ESXi för att få det att fungera?, Dom switcharna är ju bara skapade, inget ändrat med dom.

Hoppas någon kan hjälpa mig =), Är det något du behöver veta så säg bara till så ska jag lurka fram det

MVH F

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Följt denna guide? Gjorde något liknade för något månader sedan och det var som guiden :).

https://www.netgate.com/docs/vmware/setup-esxi.html

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Är forwarding enablat i kerneln?

kör:
sysctl -a | grep forward

och leta efter
net.ipv4.ip_forward=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Följt denna guide? Gjorde något liknade för något månader sedan och det var som guiden :).

https://www.netgate.com/docs/vmware/setup-esxi.html

Ska ta och kolla den där.

Skrivet av Undie:

Är forwarding enablat i kerneln?

kör:
sysctl -a | grep forward

och leta efter
net.ipv4.ip_forward=1

Har då inte ändrat något, men det borde den väl vara? Ska kolla
i vm:en eller host:en?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Inaktiv

När du menar "ansluta till den" så får dina enheter inte kontakt med internet eller dom får inte prata med din pfsense? Dom får en DHCP adress antar jag? Du har enablat DHCP?

Eftersom det ser ut som du kommer åt Pfsense så måste väl något fungera på LAN-sidan?
Har du skapat brandväggsregler? Har för mig att LAN->WAN är öppet som default och att pfsense gör en standard-NAT regel men det var så länge sedan jag satte upp pfsense så minns inte.

Permalänk
Avstängd

@fredde89: Hur funkar den nya version av ESXI?

Har du fått det att funka än?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

När du menar "ansluta till den" så får dina enheter inte kontakt med internet eller dom får inte prata med din pfsense? Dom får en DHCP adress antar jag? Du har enablat DHCP?

Eftersom det ser ut som du kommer åt Pfsense så måste väl något fungera på LAN-sidan?
Har du skapat brandväggsregler? Har för mig att LAN->WAN är öppet som default och att pfsense gör en standard-NAT regel men det var så länge sedan jag satte upp pfsense så minns inte.

Saken är den att inget ser ut att kunna "prata" med VM grejer, jag kan logga in på ESXi:n och få upp skrivborden där, men jag kan inte typ pinga min windows VM eller min pfSense vm? men båda får ip från pfSense vm??

Skrivet av superegg:

@fredde89: Hur funkar den nya version av ESXI?

Har du fått det att funka än?

Jodå, lite mek ser det ut att bli bara :P, då allt inte riktigt fungerar som jag vill, men annars så ser det ut att gå rätt bra endå

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Är forwarding enablat i kerneln?

kör:
sysctl -a | grep forward

och leta efter
net.ipv4.ip_forward=1

I vm eller hosten?

Hittade då inget net.ipv4.ip

Det som finns är:
net.inet.ip.forwarding
net.inet.ip.fastforwarding
net.inet6.ip6.forwarding

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Jag ser att jag kan pinga IN till pfSense vm:en men inte UT??

Och jag inte heller pinga typ googel (8.8.8.8) från pfSensen

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Tänk på att brandväggen i Windows blockar ping så kolla där. Alternativt pinga något annat i ditt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Tänk på att brandväggen i Windows blockar ping så kolla där. Alternativt pinga något annat i ditt nätverk.

Den blocker inte ping, nej. och det kvittar vilken ip jag använder FRÅN pfSense.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

1. Presentera route-tabellerna från pfSense.
2. Kör en traceroute från pfSense mot 8.8.8.8. Presentera resultatet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

1. Presentera route-tabellerna från pfSense.
2. Kör en traceroute från pfSense mot 8.8.8.8. Presentera resultatet.

Gjorde en traceroute men inget hände, så något problem hade vi troligen med VMware.
Men jag bytte till OPEsense som är basserad på pfSense, och den fungerade direkt utan problem alls, alla datorer har nu internet och allt fungerar jag använder i det. Inga problem alls.

Tror att pfSense har problem i VM miljö.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Har inte provat på 6.5 än men pfsense fungerar klockrent på 6.0 Update 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

Gjorde en traceroute men inget hände, så något problem hade vi troligen med VMware.
Men jag bytte till OPEsense som är basserad på pfSense, och den fungerade direkt utan problem alls, alla datorer har nu internet och allt fungerar jag använder i det. Inga problem alls.

Tror att pfSense har problem i VM miljö.

Tack för all hjälp!

Kör själv 1.2.3(flertalet), en 2.2.4 och en 2.3.2 på samma ESXi 5.0U1 utan problem. Tror inte att VMware ändrar så pass i ESXi 6.5 att pfSense skulle ha blivit värdelöst.

Är det samma version på OPEsense och pfSense?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Jag kör 6.5 och pfsense, hade inga problem att få igång det jag körde till och med en upgrade från 6.0
Känns spontant som att nått hänt.
testade du att bara starta om pfsense servern?

Kom du åt webbgränssnittet?

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kör själv 1.2.3(flertalet), en 2.2.4 och en 2.3.2 på samma ESXi 5.0U1 utan problem. Tror inte att VMware ändrar så pass i ESXi 6.5 att pfSense skulle ha blivit värdelöst.

Är det samma version på OPEsense och pfSense?

samma version? OPEsense kör väl freeBSD11 och pfSense kör väl 10:an?

Skrivet av tjossanmannen:

Jag kör 6.5 och pfsense, hade inga problem att få igång det jag körde till och med en upgrade från 6.0
Känns spontant som att nått hänt.
testade du att bara starta om pfsense servern?

Kom du åt webbgränssnittet?

Ja, från en dator i VMware, men inte min stationära.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

samma version? OPEsense kör väl freeBSD11 och pfSense kör väl 10:an?

Ja, från en dator i VMware, men inte min stationära.

Print på dina vswitchar?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Inaktiv

Låter som du har tänkt något fel med dina brandväggsregler, din routing eller din nat. Skicka gärna skärmdumpar på hur det är uppsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Print på dina vswitchar?

Häri ligger nog problemet. Finns flera guider om man googlar på typ "pfsense esxi vswitch".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Häri ligger nog problemet. Finns flera guider om man googlar på typ "pfsense esxi vswitch".

Har inte läst alla inlägg men att en vswitch fungerar med pfsense och inte opensense (eller om det var tvärtom) är inte möjligt.