Permalänk
Medlem

Har 250 Mbit ner, får ut peak 150...?

Jag håller på o dras med ett lite..intressant problem
Vi har nyligen skaffat fiber in till villan och jag upplevde inte någon jätteskillnad mot vårt gamla ADSL direkt efter så ja drog ett par TP-test för att kolla upp vad som händer. Visade sig att vi hade 90 Mbit ner mellan router och dator, och peak på 150Mbit ner direkt från fiberconvertern....det kan väl knappast anses vara godtagbart..?

Jag försökte kika lite hur wlanporten är ställd inne i routerinterfacet men det är sketen jävla technicolor som det inte går att göra ett endaste vettigt val på så den iden rök fort.

Vad "bör" man förvänta sig att hastigheten ligger på? Och kan ja skrota technicolorn och byta till något annat? Jag tänker främst eftersom vi även kör TV'n via routern, läste nåt om VLAN etc.

Permalänk
Inaktiv

Du måste ha ett rätt fett ADSL som fått 250 Mbit/s .....

Testa att ansluta datorn direkt till din WAN porten, kör inte Wi-Fi och mät.
Gör gärna flera testar över en veckas tid, ett par enstaka tester säger inte så mkt.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera:
https://www.dustin.se/product/5010653285/edgerouter-lite
https://www.dustin.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

Jag kör dessa på 1000/100 fiber och det fungerar utmärkt.
Hade div problem med den medföljande routern, kom inte heller upp till den utlovade hadtigheten samt att uppkopplingen gick ner ibland. Denna har även bra inbyggd brandvägg och alla inställnings möjligheter man kan önska!

Mvh

Visa signatur

headake

Permalänk
Medlem

Du ska (!) få 250 från konverter till dator mot bredbandskollen.
TV tar ~10 / kanal som ni för tillfället kollar på.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Du måste ha ett rätt fett ADSL som fått 250 Mbit/s .....

Testa att ansluta datorn direkt till din WAN porten, kör inte Wi-Fi och mät.
Gör gärna flera testar över en veckas tid, ett par enstaka tester säger inte så mkt.

Du..läste inte posten ordentligt..va?

Permalänk
Medlem

Beror lite på leverantör men Telia lovar 200 - 250 Mbit/s.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dj_aleks:

Jag håller på o dras med ett lite..intressant problem
Vi har nyligen skaffat fiber in till villan och jag upplevde inte någon jätteskillnad mot vårt gamla ADSL direkt efter så ja drog ett par TP-test för att kolla upp vad som händer. Visade sig att vi hade 90 Mbit ner mellan router och dator, och peak på 150Mbit ner direkt från fiberconvertern....det kan väl knappast anses vara godtagbart..?

Jag försökte kika lite hur wlanporten är ställd inne i routerinterfacet men det är sketen jävla technicolor som det inte går att göra ett endaste vettigt val på så den iden rök fort.

Vad "bör" man förvänta sig att hastigheten ligger på? Och kan ja skrota technicolorn och byta till något annat? Jag tänker främst eftersom vi även kör TV'n via routern, läste nåt om VLAN etc.

Kör din TP-kabel direkt in i CPE:n igen och dubbelkolla nätverkskortet i datorn, alternativt testa med en annan dator.
Du råkar inte ha ett Killer-NIC(nätverkskort) i datorn? Du bör få ut i runda slängar 250/100Mbit/s via fiber direkt in i väggen om allt fungerar som det ska, sen kan det självklart hoppa lite inom felmarginalen.

EDIT: Vilken operatör gäller det? Om det är ett öppet stadsnät, det vill säga OpenUniverse, Zitius, etc så bör operatören i fråga felanmäla detta till ägaren i fråga om de inte kan se något fel och du upplever problem.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Kör din TP-kabel direkt in i CPE:n igen och dubbelkolla nätverkskortet i datorn, alternativt testa med en annan dator.
Du råkar inte ha ett Killer-NIC(nätverkskort) i datorn? Du bör få ut i runda slängar 250/100Mbit/s via fiber direkt in i väggen om allt fungerar som det ska, sen kan det självklart hoppa lite inom felmarginalen.

TP kabeln (Cat6 nycrimpad) går sjävklart rakt in i CPE'n vid mätning, uppmätt vid 6 olika tillfällen med 2 olika datorer, samma resultat varje gång där peak över 6 mätningar ligger på 157ish Mbit.

edit: det gäller bredbandsbolaget, rent krasst öppen fiber men bunden första året till BBB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dj_aleks:

TP kabeln (Cat6 nycrimpad) går sjävklart rakt in i CPE'n vid mätning, uppmätt vid 6 olika tillfällen med 2 olika datorer, samma resultat varje gång där peak över 6 mätningar ligger på 157ish Mbit.

edit: det gäller bredbandsbolaget, rent krasst öppen fiber men bunden första året till BBB

Har du möjlighet att testa med en annan kabel och ett annat TP-test? Förslagsvis Speedtest.net, Bredbandskollen.se eller Speedtest.tele2.net.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dj_aleks:

TP kabeln (Cat6 nycrimpad)

Vet du att kabeln är hel, är den uppmätt ? Har du referensmätt via en garanterat fungerande kabel ?
Eftersom du skriver att du har en router måste du ha 2 kablar hemma så prova mäta utan att blanda den hemmagjorda kabeln om du inte har testat den och vet att den är hel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Jag håller på o dras med ett lite..intressant problem
Vi har nyligen skaffat fiber in till villan och jag upplevde inte någon jätteskillnad mot vårt gamla ADSL direkt efter så ja drog ett par TP-test för att kolla upp vad som händer. Visade sig att vi hade 90 Mbit ner mellan router och dator, och peak på 150Mbit ner direkt från fiberconvertern....det kan väl knappast anses vara godtagbart..?

Jag försökte kika lite hur wlanporten är ställd inne i routerinterfacet men det är sketen jävla technicolor som det inte går att göra ett endaste vettigt val på så den iden rök fort.

Vad "bör" man förvänta sig att hastigheten ligger på? Och kan ja skrota technicolorn och byta till något annat? Jag tänker främst eftersom vi även kör TV'n via routern, läste nåt om VLAN etc.

Har du snackat med deras support?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag har testat med andra kablar, bland annat dom kablar som leverantören skickar med, exakt samma mätresultat, så kabeln är det inga fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Har du möjlighet att testa med en annan kabel och ett annat TP-test? Förslagsvis Speedtest.net, Bredbandskollen.se eller Speedtest.tele2.net.

Inte gjort men det ska ja absolut göra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dj_aleks:

Inte gjort men det ska ja absolut göra.

Återkom gärna med resultatet, så ska vi se vad som går att göra. Jag jobbar dagligen med den här typen av problem, och problemet ligger oftast i stadsnätet eller i deras utrustning hos kund när situationen ser ut som din.

Snabb fråga dock, har du startat om CPE:n? Dra ur strömkontakten i ~30 sekunder och dra sedan igång den igen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Återkom gärna med resultatet, så ska vi se vad som går att göra. Jag jobbar dagligen med den här typen av problem, och problemet ligger oftast i stadsnätet eller i deras utrustning hos kund när situationen ser ut som din.

Snabb fråga dock, har du startat om CPE:n? Dra ur strömkontakten i ~30 sekunder och dra sedan igång den igen.

Visst, flera ggr...klassiskt supporttips så de gör ja alltid

Edit: bara för att förtydliga, jag har kört både TP-TEST och bredbandskollen, dock inte speedtest.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dj_aleks:

Visst, flera ggr...klassiskt supporttips så de gör ja alltid

Edit: bara för att förtydliga, jag har kört både TP-TEST och bredbandskollen, dock inte speedtest.net

Toppen! Jag tycker att BBB borde ha nog med kräm för att du ska få ut din hastighet, så problemet är troligen mellan dig och stadsnätet. Jag skulle rekommendera dig att ringa deras kundtjänst och höra vad de har att säga. Kanske något problem som de är medvetna om?

Få det felanmält om Speedtest.net inte ger något bra resultat.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

TP kabeln (Cat6 nycrimpad) går sjävklart rakt in i CPE'n vid mätning...

Har du klämt själv? Föreslår i så fall att skaffar en färdigpressad kabel och försöker igen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du klämt själv? Föreslår i så fall att skaffar en färdigpressad kabel och försöker igen.

Jag HAR testat med andra kablar än den, står på minst 2 ställen i den här tråden....

Permalänk
Medlem

@dj_aleks:
Bredbandsbolagets 250 fiber är ju max 150-250mbit så toppar du 150mbit så skulle jag tro att BB vill mena att du har vad du betalar för. Allmänna villkor hänvisar till Särskilda villkor som i sin tur hänvisar till Beställningsvillkoren när det rör sig om normalhastighet du kan förvänta dig. Kolla där om du har lägre normalhastighet än vad som utlovas.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

@dj_aleks:
Bredbandsbolagets 250 fiber är ju max 150-250mbit så toppar du 150mbit så skulle jag tro att BB vill mena att du har vad du betalar för. Allmänna villkor hänvisar till Särskilda villkor som i sin tur hänvisar till Beställningsvillkoren när det rör sig om normalhastighet du kan förvänta dig. Kolla där om du har lägre normalhastighet än vad som utlovas.

Ja jävlar ja, det framkommer på deras hemsida....det är ju helt absurt om 150 anses vara en godtagbar hastighet på ett nät som ska levererera 250..?

Nu har ja iaf varit i kontakt med BBB och även skickat in loggarna från tp-testet, så får vi se vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Ja jävlar ja, det framkommer på deras hemsida....det är ju helt absurt om 150 anses vara en godtagbar hastighet på ett nät som ska levererera 250..?

Nu har ja iaf varit i kontakt med BBB och även skickat in loggarna från tp-testet, så får vi se vad dom säger.

Dom kommer säkert peta på sin SLS och säger dom att dom inte pallar/kan göra något så kommer dom hänvisa till det där om 150mbit/s.

Om detta nu händer föreslår jag dig att du "hotar" med att säga upp dig, 9/10 fall så brukar dom ge dig något specielt erbjudande så du får iallafall lite billigare bredband Eller så säger du upp dig och provar en annan leverantör

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Testa iperf3 mot någon av följande servrar: https://iperf.fr/iperf-servers.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Dom kommer säkert peta på sin SLS och säger dom att dom inte pallar/kan göra något så kommer dom hänvisa till det där om 150mbit/s.

Om detta nu händer föreslår jag dig att du "hotar" med att säga upp dig, 9/10 fall så brukar dom ge dig något specielt erbjudande så du får iallafall lite billigare bredband Eller så säger du upp dig och provar en annan leverantör

Kan inte, kontrakterad 12 månader tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ja det låter faktisk riktigt snålt med 150Mbit som lägre gräns på en 250 lina, Har Telia öppen fiber med Telia som operatör 250/100 och de anger 200-250Mbit fast jag får ut 280-295/115Mbit även under primetime på kvällen så jag är nöjd.

Fast å andra sidan är det då värre med Telias 100Mbit anslutningar som tillåts gå ned till 50Mbit dvs bara hälften av vad man betalar för.
En viss skillnad med att tappa 20% som 200Mbit blir på en 250Mbit lina eller tappa 50% som 50Mbit blir på en 100Mbit lina.

Om jag var du skulle jag göra klart för dem att så fort bindningstiden går ut så blir det operatörsbyte om det inte åtgärdats, eftersom du skriver peak så antar jag att det även kan ligga under 150Mbit och då är du under den redan lågt satta gränsen.

Är det inte sådant här man skulle slippa enligt all flashig reklam för snabba och stabila fiberanslutningar som ska gå att använda till allting från smarta kylskåp till snabbtanka jättefiler.

För inte presenterar fiberförsäljaren som vill sälja in villafiber hos folk för 20000kr, detta att fiber kan variera rätt kraftigt i hastighet & kvalitet om du har otur.

Nej ofta trycker säljaren på att nu slipper man dessa dåliga "upp till hastigheter som alltid lovar mer än det håller" samt att nu blir allting jättesnabbt och jättestabilt.

Visst fungerar det bättre än ADSL och mobilt men på många håll har fibernäten fått växtvärk och utbyggnaden hänger inte alltid med den explosionsartade ökningen hos konsumtionen av bandbreddskrävande mediatjänster. Detta nämns inte av säljarna som försöker sälja fiberanslutningar utan är något man får erfara om man har oturen att bli drabbad av det.

Det är dessutom ett lotteri då det fungerar riktigt bra hos många under tiden som andra får stora problem som ingen vill ta ansvar för då operatörer skyller på stadsnätet och stadsnätet skyller på operatören och kvar står kunden undrande.

Antingen tillhör man vinnarna och får mer än vad man betalt för och allt bara fungerar eller förlorarna som råkar ut både för krånglande underdimensionerad teknik med överbokade strulande förbindelser och en omöjlig kundtjänst som lovar mer än de håller samtidigt som anslutningen knappt håller minimistandard ens.

Permalänk
Inaktiv

@dj_aleks: Vet inte riktigt vad jag missade men jag tänkte på "jag upplevde inte någon jätteskillnad mot vårt gamla ADSL direkt" - och jag skrev det med lite humor, synd att det blev fokus på det och inte resten av svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Dom kommer säkert peta på sin SLS och säger dom att dom inte pallar/kan göra något så kommer dom hänvisa till det där om 150mbit/s.

Om detta nu händer föreslår jag dig att du "hotar" med att säga upp dig, 9/10 fall så brukar dom ge dig något specielt erbjudande så du får iallafall lite billigare bredband Eller så säger du upp dig och provar en annan leverantör

"SLS" - Service Level S???

Vad betyder den glosan

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har aldrig haft dåliga värden med Telia fiber, har 100/100 och för några minuter sedan så blev det så här >

Det brukar ligga ganska stabilt runt 20 % över det utlovade och jag har aldrig någonsin mätt under 100Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Kan inte, kontrakterad 12 månader tyvärr.

Men vad är det du har blivit såld då? Är det 250 Mbit/s som sagts måste du väl ändå kunna hävda att du inte får det du blivit lovad? Oavsett om du är bunden 12 månader eller ej. Sen om det står någonstans i en villkorstext som hänvisas i tre led att de räknar med att 150 Mbit/s är godtagbart behöver ju inte betyda att det faktiskt är det. Du kan höra med konsumentombudsmannen där du bor vad de har för åsikt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har aldrig haft dåliga värden med Telia fiber, har 100/100 och för några minuter sedan så blev det så här >
https://www.pixeltopic.com/files/2017/1/dmjpziwkmuwzoeq.png
Det brukar ligga ganska stabilt runt 20 % över det utlovade och jag har aldrig någonsin mätt under 100Mbit.

För mig ser det likadant ut, och jag har haft diverse operatörer (Alltele, Tele2, Bredbandsbolaget och nu Telia)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

"SLS" - Service Level S???

Vad betyder den glosan

Second Line Support.

FLS= first line support.

När du ringer en kundsupport pratar du alltid med FLS först. Kan inte FLS lösa ett ärende skickas det till SLS som är mer avancerade på det dom gör.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB