Cherry Trail - officiellt stöd för Linux

Permalänk

Cherry Trail - officiellt stöd för Linux

Jag har nyligen investerat i en liten VOYO V3 med en Cherry Trail X7-Z8700 atomprocessor, hyfsat pigg fyrkärning prolle som drar 10w under full belastning. Minidatorn har Windows 10 förinstallerat (sannolikt piratkopierad), vilket jag givetvis tänkt råda bot på. Min absoluta favorit bland linuxdistar är Antergos (Gnome) vilket var tanken även den här lilla rackaren skulle använda sig av, jag har dock efter lite efterforskning insett att linux inte har drivrutiner för ljud, wifi eller Bluetooth... Någon som vet om det är på gång? Har försökt hitta information om detta men det var sannerligen inte det lättaste...

Permalänk
Medlem

@ulanddanne:
Har du testa att boota Antergos?
Googlade lite och det verkar inte vara helt lätt att få ordning på drivrutiner, även för Win10.

"Atom x7 systems currently require community hacked ISO images for support of features such as HDMI audio, WiFi and Bluetooth." Juni 2016

Kontrollera att DTS är enabled i BIOS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@ulanddanne:
Har du testa att boota Antergos?
Googlade lite och det verkar inte vara helt lätt att få ordning på drivrutiner, även för Win10.

"Atom x7 systems currently require community hacked ISO images for support of features such as HDMI audio, WiFi and Bluetooth." Juni 2016

Kontrollera att DTS är enabled i BIOS.

Tack för input! Jag har numera Antergos på maskinen, den rullar på riktigt fint. Saknar fortfarande ljud dock. Trådat nätverk och Bluetooth via usb.

Enheten rapporterar ljudkort, som för övrigt ger utslag när ljud spelas men inte ett ljud från 3,5 proppen, den verkar inte känna av att jag har en sladd inkopplad? Drivrutin eller fel på enheten vet jag inte....

Jag har lyckats grotta mig ner i forum och funnit information om att det snart släpps formella drivrutiner från Intel, det är tydligen någon riktig Linux-ninja som släppte "linux-ct" fixen som fått Intel att släppa drivrutinerna.

Permalänk

Cherry trail officiellt stöd med Linux kernel 4.10

Officiellt stöd i mitten av februari när nästa kernel (4.10) släpps!