Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent bästa alternativet ?

Permalänk
Medlem

Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent bästa alternativet ?

Hej på er alla
Går i tankarna att byta mitt gamla G19 ifrån Logitech.
Det har funkat super ända tills nu, börjat märka att alla knapptryckningar inte längre registreras alla gånger vilket blir lite irriterande.

Köpte i helgen ett Logitech G610 Brown då det verkade vara ett prisvärt mekaninskt tangentbord, tyvärr tycker ja det låter för mycket.
Skönt att använda men ja kanske är ovan men det lät för mycket.

Är då Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent bästa alternativet ? eller finns det ännu tystare alternativ som ändå har lite bakgrundsljus och funkar bra att spela på, vill ha hyffsad NKEY hantering, eller e det rubberdome man måste hålla sig till ?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk

@Cequence: Köp o-ringar någonstans och sätt på keycapsen så får du samma effekt som MX Silent.
Då kan du dessutom välja ett tangentbord med standard-layout så att du kan byta keycaps när du känner för det.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Cequence:

Hej på er alla
Går i tankarna att byta mitt gamla G19 ifrån Logitech.
Det har funkat super ända tills nu, börjat märka att alla knapptryckningar inte längre registreras alla gånger vilket blir lite irriterande.

Köpte i helgen ett Logitech G610 Brown då det verkade vara ett prisvärt mekaninskt tangentbord, tyvärr tycker ja det låter för mycket.
Skönt att använda men ja kanske är ovan men det lät för mycket.

Är då Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent bästa alternativet ? eller finns det ännu tystare alternativ som ändå har lite bakgrundsljus och funkar bra att spela på, vill ha hyffsad NKEY hantering, eller e det rubberdome man måste hålla sig till ?

Tack på förhand!

Hejsan,

Jag rekommenderar dig att ta dig till en fysisk butik och testa våra Silent tangentbord så du både kan känna och lyssna.

Skrivet av nogravitas:

@Cequence: Köp o-ringar någonstans och sätt på keycapsen så får du samma effekt som MX Silent.
Då kan du dessutom välja ett tangentbord med standard-layout så att du kan byta keycaps när du känner för det.

O-ringar har inte samma effekt som Cherry MX Silent. O-ringar dämpar endast nedslaget, i MX Silent så sitter det dämpning inuti själva switchen, vilket dämpar både nedtryck och när switchen slår upp igen.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

@Corsair Johan: Då står jag rättad! Alltid kul att lära sig något nytt. Min poäng gällande bottenraden kvarstår dock.

Permalänk
Medlem

Tack för input! Skall försöka knappra på ett Silent t-bord när ja får möjlighet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Jag har ett Strafe!

Detta är mitt första t-bord med mekaniska brytare. jag köpte det för att det hade just Silent switchar.

Jag kan bara säga att jag är nöjd och gjorde helt rätt val! Jag tror du kommer att bli nöjd med det!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Jag har ett Strafe RGB MX Silent och det är bra förutom det otroligt irriterande med Nordic Keycaps där våra Svenska tecken Ö och Ä fått ogynnsam placering med Danska tecknen överst i raden.

Detta gör att man störs av att tangentbordsbelysningen är mycket svagare på våra Ö & Ä underst samtidigt som de Danska tecknen överst lyser starkt och drar blicken till sig ,och då de också är reverserade mot våra Ö & Ä så luras hjärnan omedvetet av det så det ofta lätt blir felslag.

Något jag inte har problem med på tangentbord utan det här otyget och här blir det extra förstärkt just av den knepiga belysningen.

Tror inte jag skulle köpa detta tangentbord igen om det inte kan åtgärdas trots att jag i övrigt annars tycker mycket om det.

Det har dessutom en avvikande knapplayout för de nedersta tangenterna som ytterligare försvårar möjligheten att få tag på alternativa keycaps och det blir inte lättare om också belysningen ska fungera att lysa igenom dem vilket minskar urvalet ytterligare.

Kan Corsair få fram alternativa svenska keycaps så man slipper dras med detta problemet vore det bra, Corsair Johan hintade om att han skulle försöka se efter om det går att ordna någon lösning på problemet i en annan tråd.

Annars är det en lagom känsla i det tycker jag, mer definition och mekanisk känsla än i ett enkelt membrantangentbord samtidigt som dämpningen gör att det inte klattrar lika hårt som ett odämpat mekaniskt gärna gör.

Även om det är en gimmick med RGB så är det trevligt att göra egna belysningsmönster till det.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Strafe RGB MX Silent jag också, och även om det har lite småproblem med framförallt layout är det, i de aspekter som jag tycker är viktiga, alldeles perfekt.

Precis lagom motstånd i tangenterna, det är inte ett himla oväsen när man skriver och själva ergonomin är mycket god, speciellt med handledsstödet monterat.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Uppdatering,

Jag slog till och köpte ett Strafe RGB MX Silent och är till det stora hela mycket nöjd.
Ljudnivån är inte långt ifrån mitt gamla G19 så på den punkten är ja possitivt överaskad av MX slient brytarna!

Men som flera innan sagt så är Nordic layouten med de danska tecknen "prioriterade" och ombytta med svenska ett jävla otyg, riktigt irriterande.

Men om @Corsair Johan kan titta på om det finns lösning på detta så skulle det få full pott!

Hur som helst, om man inte är för känslig med layouten så kan jag verkligen rekomendera tangentbordet för den som är ute efter ett "tyst" mekaniskt tangentbord!

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

@Cequence: Jag gillade inte cherry red eller de andra varianterna för att det klickade för mkt. Dock köpte jag ett corsair silent och är jättenöjd.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Cequence:

Uppdatering,

Jag slog till och köpte ett Strafe RGB MX Silent och är till det stora hela mycket nöjd.
Ljudnivån är inte långt ifrån mitt gamla G19 så på den punkten är ja possitivt överaskad av MX slient brytarna!

Men som flera innan sagt så är Nordic layouten med de danska tecknen "prioriterade" och ombytta med svenska ett jävla otyg, riktigt irriterande.

Men om @Corsair Johan kan titta på om det finns lösning på detta så skulle det få full pott!

Hur som helst, om man inte är för känslig med layouten så kan jag verkligen rekomendera tangentbordet för den som är ute efter ett "tyst" mekaniskt tangentbord!

Jag har fört vidare den informationen, om keycapsen, men det är ingenting som kommer ändras över en natt tyvärr.

Roligt att du är nöjd överlag annars.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni andra för att använda multimediatangenterna, trycker ni på FN-tangenten + öka ljud, minska ljud etc? Fruktansvärt obekvämt.
Jag stod inte ut så jag tvingades installera AutoHotKey, och det gick lättare än jag trodde att kopiera andras script och klistra in, så nu kan jag ändra ljud etc utan att först trycka på FN-tangenten. En befrielse.
Men det är skandal att ett så dyrt tangentbord inte låter användaren ändra detta i inställningarna.

Håller med flera andra som klagar på den nordiska tangentlayouten, en katastrof.
Det är också dumt att bara siffrorna är upplysta men inte tecknen under siffrorna, alltså tecken som & / ( ) ? ! # etc, de syns mycket sämre. Samma med F1 F2 F3 etc, tecknen under syns mycket sämre (öka och minska volym etc).

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan:

Bra att ni fixat ett av de problemen jag hade med mekaniska med MX Silent -> oväsendet

Men har ni några planer att t.ex. i framtiden kanske offerera lägre profil keycaps såsom Tesoro Gram Spectrum http://www.anandtech.com/show/10454/the-tesoro-gram-spectrum-...

När jag testade ett Corsair tangentbord tyckte jag knapparna kändes alldeles för höga för min smak, blev jobbigt att skriva på, samt att det kändes aningen långsammare. Alternativt om knapparna kunde sänkas lägre ner i keyboarden hjälper ju också. Jag har alltid gillat standard höjden på typ Rubberdome keyboards bäst, såsom t.ex. den keyboarden jag länkade till ovan fast den är ju faktiskt mekanisk också.

Tror det finns ett bra intresse för kombination låg profil + mx silent. Något som ännu idag inte offereras, varför undertecknad ännu håller mig till rubberdome. Att vara först ut med det skulle säkert vara en bra grejj.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av RPGWiZaRD:

@Corsair Johan:

Bra att ni fixat ett av de problemen jag hade med mekaniska med MX Silent -> oväsendet

Men har ni några planer att t.ex. i framtiden kanske offerera lägre profil keycaps såsom Tesoro Gram Spectrum http://www.anandtech.com/show/10454/the-tesoro-gram-spectrum-...

När jag testade ett Corsair tangentbord tyckte jag knapparna kändes alldeles för höga för min smak, blev jobbigt att skriva på, samt att det kändes aningen långsammare. Alternativt om knapparna kunde sänkas lägre ner i keyboarden hjälper ju också. Jag har alltid gillat standard höjden på typ Rubberdome keyboards bäst, såsom t.ex. den keyboarden jag länkade till ovan fast den är ju faktiskt mekanisk också.

Tror det finns ett bra intresse för kombination låg profil + mx silent. Något som ännu idag inte offereras, varför undertecknad ännu håller mig till rubberdome. Att vara först ut med det skulle säkert vara en bra grejj.

Det är ingenting vi planerar att göra just nu, men kan definitivt föra vidare att det finns intresser för det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av Balint:

Hur gör ni andra för att använda multimediatangenterna, trycker ni på FN-tangenten + öka ljud, minska ljud etc? Fruktansvärt obekvämt.
Jag stod inte ut så jag tvingades installera AutoHotKey, och det gick lättare än jag trodde att kopiera andras script och klistra in, så nu kan jag ändra ljud etc utan att först trycka på FN-tangenten. En befrielse.
Men det är skandal att ett så dyrt tangentbord inte låter användaren ändra detta i inställningarna.

Håller med flera andra som klagar på den nordiska tangentlayouten, en katastrof.
Det är också dumt att bara siffrorna är upplysta men inte tecknen under siffrorna, alltså tecken som & / ( ) ? ! # etc, de syns mycket sämre. Samma med F1 F2 F3 etc, tecknen under syns mycket sämre (öka och minska volym etc).

Har inte strafe ett scrollhjul för volymen som K-serien har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har inte strafe ett scrollhjul för volymen som K-serien har?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.corsair.com/en-eu/strafe-rgb-mechanical-gaming-key...

Permalänk

Ingen scroll, men ser ju ut som två knappar uppe i högra hörnet. Hittade ingen info om det dock..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike:

Nej tyvärr inget hjul för volym, den ändras genom hålla ned FN + F7 eller F8 samt F5 för mute.

De två knapparna i övre högra hörnet är för (bakgrundsbelysning av/på samt styrka) och den andra knappen låser/låser upp Windowsknappen i bottenraden.