Microsofts nästa telefon kan bli hopvikbar 2-i-1-enhet

Permalänk
Melding Plague

Microsofts nästa telefon kan bli hopvikbar 2-i-1-enhet

Ett nytt patent från Microsoft skvallrar om planerna för deras nästa telefonlansering, där dokumenten visar en hybridenhet som kan fungera som både telefon och surfplatta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan väl vara kul som ett koncept kanske men jag tror inte det får någon större spridning. Det Microsoft behöver för att folk vilja ha deras telefoner är appkompatibilitet med Android, för det verkar ju som det finns rätt få "stora" appar till deras ekosystem. Det är alltid Android och iOS först, och sedan kanske windows, och vem vill ha ett ekosystem där användarna får sitta i baksätet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl hur man ska kunna få sålt några telefoner med tanke på hur bedrövligt dåliga Lumia 950 och 950 XL var.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

2-1 datorn är fräck, revolutionerade branschen. Varenda datortillverkare utom apple gör nu 2-1 datorer.

För mobiler däremot har jag lite svårt att se detta hända.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Patent? Nu?
Microsoft courier var väl redan 2008...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen Microsoft på något vis kommer lösa app-problemet. Älskar min L930 men använder just nu en iPhone SE för att jag måste ha vissa appar som ej funkar eller finns på Windows.
Och tyvärr har jag aldrig varit så besviken på en telefon som denna Iphone..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Frågan är väl hur man ska kunna få sålt några telefoner med tanke på hur bedrövligt dåliga Lumia 950 och 950 XL var.

här står vi långt ifrån varandra, jag hävdar nog att 950xl är den bästa telefon jag haft, några av mina kollegor också. Det enda som saknas är appar. vissa appar som t.ex. Spotify var är rent av kass imo, sen är avsaknaden av SEB och Discord ett minus.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Älskade min Lumia 1520 sen gick jag till WP10 och Lumia 950XL och var riktigt besviken på hur dåligt WP10 var jämfört med WP8.1 så nu sitter man på Android.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Frågan är väl hur stor den kommer blir ifall den släpps.
5" är för litet som surfplatta och 7-10" är för stort som telefon.

Tror tyvärr det kommer floppa då många har sin mobil redan och ett skal som har samma funktion kostar någon hundralapp.
Det är en god tanke, men en väldigt specifik målgrupp som antagligen inte är så stor. Dessutom kommer mobilen bli några millimeter tjockare PGA. plattan som ska fungera som stöd.

Integrerar de ett stort batteri i stödet däremot, då kan det bli bra, 2-3gånger så hög batteritid som en vanlig mobil hade inte varit så fel. Tänk ett extrabatteri på 10000mah som sitter fastmonterat och går att byta ut ifall det går sönder, då jäklar snackar vi

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Är ju detta jag längtat efter sedan dag ett typ.
Windows Phone är lätt det enklaste och bekvämaste OS:ET på en mobil jag haft...sen om den här satsningen lyckas talar ju tyvärr inte mycket för, marknaden har sagt sitt gällande WP. Hur som lär väl detta i alla fall bli deras sista försök?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Garv.

Jag gillar sådana här "nyheter" som nån skriver om, och som sen sprids från site till site utan att nån kollar "nyheten".

Det här patentet filades 2014-10-16 (och patentskyddet gäller den dess) och patentet publicerades 2016-04-16.

Sen var det visst ingen som hitta det förrän nu, nästan ett år senare

https://patents.google.com/patent/US20160109908A1/en

Permalänk
Entusiast

Asus har ju haft detta med sin PadFone ett tag. Lades väl ned så småningom dock.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är ju detta jag längtat efter sedan dag ett typ.
Windows Phone är lätt det enklaste och bekvämaste OS:ET på en mobil jag haft...sen om den här satsningen lyckas talar ju tyvärr inte mycket för, marknaden har sagt sitt gällande WP. Hur som lär väl detta i alla fall bli deras sista försök?

Det tror jag inte. De vill ha närvaro på telefonmarknaden, kosta vad det kosta vill. Att de har legat och skvalpat på 1.5% marknadsandel i flera år är uppenbarligen inget som stoppar dem. Jag har svårt att se att de någonsin kommer få ett genomslag, men lika svårt att se att de skulle lägga ner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Läs inte in för mycket i det, när patentet lämnades in så var fortfarande Intel med i spelet – x86-översättning (begränsat till 32-bit än så länge) tillsammans med Qualcomm har tillkommit, men tvivlar på att första produkten där är en telefon. Tvivlar också på att de vill göra en enhet med flera skärmar just nu, eller är redo med att göra något som har flexibel panel. Courier släppte de ju aldrig tidigare så.

@zorp
Inte riktigt, det har publicerats tidigare, men 10 januari så godkändes patentet/ansökan.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen Microsoft lyckas med deras Surfacetelefoner. Hade en Lumia 920 för några år sedan och det var utan tvekan min favorittelefon och operativsystemet var underbart. Har en S6 just nu och jag är nöjd, men operativsystemet är verkligen tråkigt jämfört med Windows Phone.

Var Apputbudet som fick mig att lämna..

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

här står vi långt ifrån varandra, jag hävdar nog att 950xl är den bästa telefon jag haft, några av mina kollegor också. Det enda som saknas är appar. vissa appar som t.ex. Spotify var är rent av kass imo, sen är avsaknaden av SEB och Discord ett minus.

Om man bortser från prestanda som hör ihop med när telefonen är släppt; vad är bättre med 950xl vs lumia 1300?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det tror jag inte. De vill ha närvaro på telefonmarknaden, kosta vad det kosta vill. Att de har legat och skvalpat på 1.5% marknadsandel i flera år är uppenbarligen inget som stoppar dem. Jag har svårt att se att de någonsin kommer få ett genomslag, men lika svårt att se att de skulle lägga ner.

Mm exakt. Envisa är dom allt, får helt enkelt hoppas det ger resultat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

här står vi långt ifrån varandra, jag hävdar nog att 950xl är den bästa telefon jag haft, några av mina kollegor också. Det enda som saknas är appar. vissa appar som t.ex. Spotify var är rent av kass imo, sen är avsaknaden av SEB och Discord ett minus.

Vår verksamhet köpte in tjugo st, en del ville ha XL en del den vanliga. Alla telefonerna har fått kasseras pga att de är mer eller mindre oanvändbara. Vissa hänger sig vid samtal, andra hänger sig sporadiskt samt några slutade att vilja ladda batteriet. På en arbetsplats där man mer eller mindre är beroende av att kunna kommunicera via telefon är det helt omöjligt att kunna arbeta med så dåliga telefoner som redskap.

Trevligt att ni gillat dem men i min mening är det både hårdvaru- och mjukvarumässigt bland de absolut sämsta telefonerna jag någonsin upplevt.

Edit: Man kan ju inte påstå att de fått speciellt bra betyg heller i recensioner på nätet. Så uppenbart är det både professionella testare samt fler vanliga användare som haft problem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Det jag saknar är en modern Asus padfone 3-in-1 likt första Asus padfone. Tyckte det konceptet var perfekt för mig, synd bara att min gick sönder, den var ju inte snabb längre heller.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte att detta har tagit sån jävla tid, detta har jag pratat om sedan dom skrotade dom ihopvikbara telefonerna för "smartphones". Batteritiden lär ju visserligen bli ett problem med en dubbelt så stor skärm som i dagsläget, men jag skulle inte ha någonting emot en enhet som är 1,5-2cm tjock om jag kunde vika upp den till dubbel skärmstorlek mot idag.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur Microsoft totalt grusade deras kunders förtroende med Windows 10 Mobile updateringen tror jag ärligt talat att den här telefonen skulle bli ännu en flop.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Windows på telefoner är trevligt, 8.1 är bättre än 10, kvaliteten på 950 verkar ha varit lägre än de borde, Appar saknas... Om Microsoft kunde förbättra sitt OS och telefoner istället för att göra konstiga beslut som att ta bort funktionalitet eller försämra och verka som om de inte bryr sig om sina användare...

Men jag har svårt att se hur MS ska ta sig tillbaka in i matchen ens med ovanligheter och "innovation" som detta när de flesta antingen har en "iphone" eller en android=samsung och MS saknar appstödet...

Permalänk
Medlem

Får MS ordning på så att äkta Windows 10 kan göras på telefoner och appar som skapas för Windows 10 även går att köra på telefoner så kommer appstödet öka dramatiskt. Den dagen detta är en realitet blir MS en verklig aktör att räkna med på mobilsidan. Jag är fast övertygad om att den dagen faktiskt kommer ske. När vet jag inte, men jag tror inte heller det ligger så långt bort i framtiden.

Permalänk
Medlem

Min Nokia 820 lever fortfarande efter 3 års användning men nu blev jag sugen på att testa något nytt iPhones strypta inställningar och Androids bloatware telefoner har aldrig lockat.

Permalänk
Medlem

App-problem? Tänk om den blir x86 kompatibel då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Jag har haft Lumia nu sen Nokias 920 och jag kan säga att jag aldrig varit missnöjd med telefonerna i sig. Däremot har det ju varit en evig utvecklingsfas med WP, vilket jag idag tycker är bättre än det någonsin har har varit. Många luckor i apputbudet har också täppts till, de flesta för min del, saknar endast snapchat och det börjar ju instagram ordna med sina storys.
Vad gäller kvalitén på min 950xl så har jag aldrig haft så lite problem med någon telefon. Vad nån självutnämnd expert på smartphones tror sig kunna lista ut om kvalité efter ett par dagars användning håller jag inte mycket för!

Tror verkligen detta koncept har en framtid och om Microsoft även kan sälja sina telefoner som surfplattor och fortsätta utveckla och använda WUP så ser jag ingen brist på plats på marknaden för liknande produkter.

Visa signatur

Desktop: Chassi: NZXT H2(4+2 fläktar), Nätagg: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, Moderkort: ASROCK Z68 Extreme4 GEN3, CPU: Intel Core I5 2500k, CPU-kylare: Corsair Hydro H80, Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE, Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti TF III 448 Core OC PE, SSD: Intel SSD 320 120GB, Hårdiskar: 1st Seagate Barracuda 7200rpm 120GB(Gammal), 1st Extern WD 1TB, Monitor: BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz.

Permalänk
Medlem

Kvittar om dem är gjorda i guld och kostar 20 spänn, När jag inte kan uppdatera min 920 till Win10 så jag skulle kunna använda bankid igen kommer jag aldrig nånsin ha en windows phone igen.

Sen Bankid, alltså dem måste ju vara totalt blåsta i huvet när man uppdaterar en fungerande app så den slutar att funka med 100 tusentals användare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nice om man får in lite sand emellan skärmarna så de kan gnussa mot varandra tills skärmarna är helt matta. 😂

Ärligt talat känns det som en 90-talslösning, det tilltalar mig inte alls, då vore det mer intressant om man gör som Asus provade med en surfplattedocka, det förutsätter dock att telefonen har rejält med kraft och att dockan har extra batteri.
En stationär skärmdocka med möjlighet att ansluta tangentbord och mus via skärmen vore ännu mer intressant, men då måste telefonen ha rejäl prestanda i dockningsläget. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nice om man får in lite sand emellan skärmarna så de kan gnussa mot varandra tills skärmarna är helt matta. 😂

Ärligt talat känns det som en 90-talslösning, det tilltalar mig inte alls, då vore det mer intressant om man gör som Asus provade med en surfplattedocka, det förutsätter dock att telefonen har rejält med kraft och att dockan har extra batteri.
En stationär skärmdocka med möjlighet att ansluta tangentbord och mus via skärmen vore ännu mer intressant, men då måste telefonen ha rejäl prestanda i dockningsläget. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där finns redan i Continuum och fungerar riktigt bra. Kör både med docka och ibland trådlöst.