Bitfenix Whisper M 750 W

Permalänk
Melding Plague

Bitfenix Whisper M 750 W

Bitfenix vill slåss mot de stora spelarna på nätaggregatsmarknaden med sin nya serie Whisper M, där gedigen elektrisk prestanda och pressad prissättning ska ge företaget en sportslig chans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul agg!

Permalänk
Medlem

Vilket trevligt nätagg!

Lägger sig detta under 1100 kr så är det definitivt det bästa 750W agget med guld certifiering för pengarna.
Liknande prestanda men billigare än både G2 och RMx!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Underbart med fler kvalitetsagg på marknaden!

För min del så blir det ännu krångligare då jag har sneglat på EVGA SuperNOVA G3 750W Gold
för ett nytt bygge, men då jag inte har sett någon review på SWEC om G3 förutom detta inlägg,
så känner jag mig en aning vilsen.

What to do? 750W är det som jag siktar på för att hålla överklockning och multigpu inom spannet.

Permalänk
Medlem

Har inte detta varit fördelar och liknelser på vissa andra sen typ SuperNova 2 från EVGA om jag minns och som jag själv äger, fick liknande fördelar utan nackdelar och får toppklass.

Men när man talar om bildskärmar som Acer 27"XB270Hu fick toppklass när den var unik men sen kom andra skärmar med exakt samma fast "Utmärkt" för den är inte unik längre.

Det talar väl detsamma för detta nätaggregat som inte är unikt för det finns samma på en hel del andra men får ändå toppklass?

Inget fel, men bara fundersam.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ingen RGB? Flopp på marknaden direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Har inte detta varit fördelar och liknelser på vissa andra sen typ SuperNova 2 från EVGA om jag minns och som jag själv äger, fick liknande fördelar utan nackdelar och får toppklass.

Men när man talar om bildskärmar som Acer 27"XB270Hu fick toppklass när den var unik men sen kom andra skärmar med exakt samma fast "Utmärkt" för den är inte unik längre.

Det talar väl detsamma för detta nätaggregat som inte är unikt för det finns samma på en hel del andra men får ändå toppklass?

Inget fel, men bara fundersam.

Misstänker att det beror på att de här snarlika nätaggregaten faktiskt fortfarande ses som riktigt bra trots att tiden har gått. De har liksom inte förpassats längre ner i skalan och kraven på dem har inte ökat så mycket än. Således är alla fortfarande Toppklass, detta även till bra pris.
Sen angående skärmarna så klassades väl de första premiumspelskärmarna (IPS 120+Hz) som fantastiska spelskärmar men nu har kraven på dem höjts att färgerna ska vara riktiga och att alla funktioner ska vara genomtänkta och bra. Verkar som de jämför mer brett där (ibland, andra gånger tittar de snävare). Jag tror mest att det är kravbilden på produkterna som ändrats mer på skärmar än nätaggregat.

On topic: Verkar riktigt trevligt det här om prislappen stämmer. Annars bara trevligt

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Vad kommer 450w att kosta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Vad kommer 450w att kosta?

Skickades från m.sweclockers.com

Det undrar jag med.

Permalänk
Snusfri

Ser verkligen ut som ett riktigt intressant agg.
Kan mycket väl hamna i min kommande rigg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Troligt med fler aktörer. Dock var det i min mening inget vidare snyggt, har ju ändå ett chassi med fönster så det gäller ju att inte välja alltför icke attraktiva modeller...
Nej rent och snyggt ska det vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skenet bedrar, såg ut som en kalkonprodukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av NKLnu:

Underbart med fler kvalitetsagg på marknaden!

För min del så blir det ännu krångligare då jag har sneglat på EVGA SuperNOVA G3 750W Gold
för ett nytt bygge, men då jag inte har sett någon review på SWEC om G3 förutom detta inlägg,
så känner jag mig en aning vilsen.

What to do? 750W är det som jag siktar på för att hålla överklockning och multigpu inom spannet.

Skaffa inte G3. Det är ett jättebra agg men alldeles för högt prissatt i Sverige, runt 1390 kr wtf?

Skaffa istället deras G2 eller RMx eller skaffa det här som precis har recencerats om det är billigare än de andra.

750W kommer räcka bra för SLI/Crossfire.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Vad kommer 450w att kosta?

Skickades från m.sweclockers.com

Räcker det till en klockad 7700k/nya amd 8c samt 1070 tror du? Eller får man gå upp lite?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd

Måste byta nätagg snart.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

80 Plus Gold?
Hah!
Mitt tre år gamla Fractal Design är 80 Plus Platinum och kostade lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

80 Plus Gold?
Hah!
Mitt tre år gamla Fractal Design är 80 Plus Platinum och kostade lika mycket.

Du kan inte tänka så dessvärre, priserna på alla komponenter har gått upp till följd av dyrare dollar och inflation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hoppas det släpps för det priset då nuvarande agget precis lagt av.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Och det går in i fractal design Define C. stort plus för mig.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

80 Plus Gold?
Hah!
Mitt tre år gamla Fractal Design är 80 Plus Platinum och kostade lika mycket.

Du kanske har ett Fractal Design Newton, som jag. Det här nätagget är bättre pga 100% Japanska kondensatorer. Fractal Design Newton har icke-japanska på sekundärsidan.

För mig spelar 80PLUS Bronze vs Platinum mindre roll än att det ska vara högsta kvalitet och bäst komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

80 Plus Gold?
Hah!
Mitt tre år gamla Fractal Design är 80 Plus Platinum och kostade lika mycket.

Hur lång garanti har det då? 5år? Vilken modell? Vad kostar det idag så du jämför rättvist med dagens priser tänker jag?

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436#rparams=m=s3053768... Billigaste fractal aggregatet idag med platina kostar ju 1799kr och är då 600w.

Köper hellre ett guldklassat med 10 års garanti.

Är själv på jakt efter ett bra nätaggregat för har något budget fractal design som följde med mitt chassi.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ser inte hur det skulle vara prisvärt? RMx och G2 ligger på samma pengar. Skulle tippa på att corsair och EVGA är dom populäraste/bästa 750W aggen? Dom kostar båda +-50 spänn 1100:-

Om det här ska vara prisvärt skulle det kosta runt 900:- imho

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Håller med @Videoapan att inte mycket har skett, men å andra siden behöver det inte ske heller. De är bra nog att hålla 7-10 år... hur många andra delar i era datorer är bra nog att hålla så länge? ASUS moderkort konkar efter 3-5 år, CPUn borde göra det, men OCning kan döda dem på 5 år. GPU.. heh.. .nej. HDD... yeah right? Fåtal SSDer har 10års livslängd.

Så det enda som kan göras är sänka priset lite och prispressa, med bibehållen kvalitet, vilket är exakt vad detta agg verkar ha gjort. Helt klart imponerande, förutsatt att de håller det priset.

Skrivet av rektor:

80 Plus Gold?
Hah!
Mitt tre år gamla Fractal Design är 80 Plus Platinum och kostade lika mycket.

Fanns mycket man kunde köpa till bättre pris för 3 år sedan när svenska kronan stod högt och dollan i botten. Men du kan glömma att köpa det för de priserna idag, så varför denna kommentaren ens görs visar mer på din okunnighet om priser, än deras prissättning.

Skrivet av AxF:

Ser inte hur det skulle vara prisvärt? RMx och G2 ligger på samma pengar. Skulle tippa på att corsair och EVGA är dom populäraste/bästa 750W aggen? Dom kostar båda +-50 spänn 1100:-

Om det här ska vara prisvärt skulle det kosta runt 900:- imho

Med tanke på att det faktiskt är nyare design, minst lika bra och dessutom har ett initial pris på 1000kr, dvs 100-150kr under dessa två du nämner (som trots allt hade mycket högre initial pris), så ser jag 900kr-ish som fullt möjligt pris när den etablerat sig.

Vill du sen betala 100-200kr mer för ett klistermärke.. gör det. För mig är det vad som är under huven som räknas, som som tydligt visat är det helt klart bra under denna huv. Så jag tar hellre dessa och lägger 200kr på något annat.

Oavsett så är konkurrensen bra, då det borde få ner priset på de befintliga bra aggen lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Du kanske har ett Fractal Design Newton, som jag. Det här nätagget är bättre pga 100% Japanska kondensatorer. Fractal Design Newton har icke-japanska på sekundärsidan.

För mig spelar 80PLUS Bronze vs Platinum mindre roll än att det ska vara högsta kvalitet och bäst komponenter.

Jupp, det är ett Newton 600 W jag har. Oj, såg nu att priset på den gått upp och att den kostar mycket mer än vad den gjorde för tre år sedan när jag köpte den.

Är alla kondensatorer tillverkade i Japan bättre än dom som är tillverkade utanför Japan?
Är alla icke-Japanska kondensatorer sämre än dom som tillverkas i Japan eller av Japaner?
Kan inte icke-Japaner tillverka vettiga kondensatorer?
Hur kommer det sig att dom Japanska kondensatorer är så mycket bättre?

Om det här nätaggregatet vore så bra, borde de då inte leva upp till kraven för 80 Platinum?
Hur kan ett sämre nätagg leva upp till högre krav?
Om Bitfenix Whisper M är bättre än Fractal Design Newton så borde den väl få en bättre 80 Plus certifiering, inte en sämre?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Jupp, det är ett Newton 600 W jag har. Oj, såg nu att priset på den gått upp och att den kostar mycket mer än vad den gjorde för tre år sedan när jag köpte den.

Är alla kondensatorer tillverkade i Japan bättre än dom som är tillverkade utanför Japan?
Är alla icke-Japanska kondensatorer sämre än dom som tillverkas i Japan eller av Japaner?
Kan inte icke-Japaner tillverka vettiga kondensatorer?
Hur kommer det sig att dom Japanska kondensatorer är så mycket bättre?

Om det här nätaggregatet vore så bra, borde de då inte leva upp till kraven för 80 Platinum?
Hur kan ett sämre nätagg leva upp till högre krav?
Om Bitfenix Whisper M är bättre än Fractal Design Newton så borde den väl få en bättre 80 Plus certifiering, inte en sämre?

I princip funkar det såhär med kondensatorer:

Det går att tillverka bra kondensatorer i vilket land som helst. Men Japan har en längre tradition av att med hög tillförlitlighet tillverka kondensatorer av god kvalitet medan både kinesiska och taiwanesiska kondensatorer kan vara bra, men oftast har större variationer i kvalitet. Det är därför Japanska kondensatorer alltid nämns som ett stort plus i alla tester av nätagg.

Ett sämre nätagg kan leva upp till högre krav på samma sätt som det är möjligt att en Skoda har högre maxhastighet än en Audi. Det är inte bara siffrorna på pappret som spelar roll, utan mycket annat.

Jag hoppas att det klarnade lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Om det här nätaggregatet vore så bra, borde de då inte leva upp till kraven för 80 Platinum?
Hur kan ett sämre nätagg leva upp till högre krav?
Om Bitfenix Whisper M är bättre än Fractal Design Newton så borde den väl få en bättre 80 Plus certifiering, inte en sämre?

80+ är ingen kvalitets stämpel, visar bara hur effektivt det är. Går inte se om hur bra ett aggregat är bara baserat på vilken 80+ stämpel det är.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli populärt men jag kommer nog rekommendera rmx eller evga före mest enbart för dem 2 har en gemensam 12 volts lina.

Kul att dem flesta börjar med japanska kondensatorer!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

80+ är ingen kvalitets stämpel, visar bara hur effektivt det är. Går inte se om hur bra ett aggregat är bara baserat på vilken 80+ stämpel det är.

Nja, 80+ är ju en kvalitetsstämpel för nätaggregatets förmåga att utföra sitt primära arbete effektivt vilket i högre klasser kräver ganska mycket av tillverkaren, så det är en stark kvalitetsstämpel. MEN som du säger, det är bara just den elektriska funktionen som den berör. Det går att tillverka ett 80+ Titanium med urusel fläkt, dåliga anslutningar och taskig hållbarhet vilket då i de flestas ögon skulle vara ett riktigt dåligt nätagg trots hög effektivitet. Skulle det dessutom vara dyrt skulle ingen köpa det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Kommer nog bli populärt men jag kommer nog rekommendera rmx eller evga före mest enbart för dem 2 har en gemensam 12 volts lina.

Kul att dem flesta börjar med japanska kondensatorer!

Det där är en gammal skröna med att ha en gemensam 12 volts lina, har ingen betydelse längre.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Finns upp på inet (ej i lager än såklart) för 999kr: https://www.inet.se/produkt/6902149/bitfenix-whisper-m-750w#m...

Visa signatur

c'est la baguette