Western Digital gör heliumfyllda hårddiskar på 12 och 14 terabyte

Permalänk
Medlem

Kul med större diskar! Det hade varit ännu roligare om priset/GB hade sjunkit någon gång istället för att i princip stått stilla med små variationer sedan den där förödande översvämningen i Thailand 2011. Priset för hårddiskar jag köpte då var 0.3 kr/GB, precis som nu. Visst, diskarna kanske är 5 ggr större, men de är också 5 ggr dyrare!

Permalänk
Medlem

Vill inte tänka på vad dessa kostar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Vill inte tänka på vad dessa kostar...

Skickades från m.sweclockers.com

Ge mig en tio TB för tusen något!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

RAID 1 på SMR disk... gl...
12TB är nog den du vill ha, vilket ändå är relativt bra.

Därför köpte jag också 4TB mer SSD kapacitet nyligen... HDD är för backup.

Och du tror inte en HDD med 8 skivor väger en hel del?

Säg det... min nya telefon har 128GB lagring.. mer än systemdisken på en test maskin med Windows har hemma. Tror problemet är att man idag kräver mer plats för att man kan. Förr snålade man, eller komprimerade allt. Idag ska allt vara FLAC, eller perfekt blue-ray 4k kodning för att folk ska kunna använda det tydligen. Så allt från texturer i spel till ljud/musik osv tar så jädra mycket onödig plats, för så lite nytta.

Det var ett skämt. Ett väldigt uppenbart skämt. Helium du vet...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

2.5"-SSDerna är ju redan betydligt större än de behöver vara, de består mest av luft i dagsläget. Och eftersom 2.5"-enheter kan konverteras till 3.5" med adapter men inte tvärtom så finns det ingen anledning att tillverka 3.5"-SSDer i dagsläget.

Finns säkert anledning om det går att klämma in 250TB eller något.

Btw finns det någon 10TB extern HDD ??
Har för mig dom externa brukade släppas först.. men kanske var några år sedan..
nu är det väl ca 6 månader sedan intern 10TB släpptes.

Permalänk
Snusfri

Trevligt, då får man hoppas att 8TB diskar sjunker lite i pris så jag kan fylla upp min NAS.
17TB (nästan fullt) i gamingburken, 15TB (fullt) i en filserver och en 8TB disk (full) i NASen så måste köpa mer disk snart.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad är livslängden på en helium HDD? Det bör ju till slut pysa ut och då blir den väl oanvändbar eller?

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Finns säkert anledning om det går att klämma in 250TB eller något.

Visst, men jag pratade mest om konsumentdiskar. Och där är det ju inte den fysiska storleken som sätter gränsen, utan priset. Samsung har ju t.ex. sin PM1633a som trycker in 15TB i 2.5", men då kostar den ju också 10,000$.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det var ett skämt. Ett väldigt uppenbart skämt. Helium du vet...

Vet att det är tyngre än väte...

Och jag vet att skämt sällan blir bra i text.

Skrivet av Jaaay2k:

Vad är livslängden på en helium HDD? Det bör ju till slut pysa ut och då blir den väl oanvändbar eller?

Vi har ju haft iaf 1-2 generationer med dessa, och de har inte haft problem med detta. De är ju heltätade, dvs inga lufthål som vanliga diskar. Linus tom sänkte ju ner en i vatten och mineral olja... (vatten kortslöt ju SATA/Ström konakten, men inte i övrigt).

De har också gjort neon rör som håller 20+ år, så det går ju att få rätt tätt. Sen tror jag dock inte HDDna håller 20 år dock... men 3-5 som vanliga är nog inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Säg det... min nya telefon har 128GB lagring.. mer än systemdisken på en test maskin med Windows har hemma. Tror problemet är att man idag kräver mer plats för att man kan. Förr snålade man, eller komprimerade allt. Idag ska allt vara FLAC, eller perfekt blue-ray 4k kodning för att folk ska kunna använda det tydligen. Så allt från texturer i spel till ljud/musik osv tar så jädra mycket onödig plats, för så lite nytta.

Seriöst, klagar du på att det idag finns ljud/bild i hög kvalitet så man slipper kompromissa längre?
Du verkar ha fastnat lite i 90 talet. Men du kan vill ha tillbaka tjockskärmar, uppringningsmodem som blockerade telefonlinjen, fula volvo 240/740, Internet Explorer/Netscape

Näe du, hög kvalitet är det som gäller

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Seriöst, klagar du på att det idag finns ljud/bild i hög kvalitet så man slipper kompromissa längre?
Du verkar ha fastnat lite i 90 talet. Men du kan vill ha tillbaka tjockskärmar, uppringningsmodem som blockerade telefonlinjen, fula volvo 240/740

Näe du, hög kvalitet är det som gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Klagar på att det idag är "för hög kvalitet", ja.. och nej.. inte 90 talet, men kanske 2000 talet. 1080p utan kompression, 320bps Mp3 räcker väl för mina ögon/öron. Problemet är att alla verkar vilja ha en surround ljudstudio kvalité och egen bio salong i varje hem. Jag ville hellre gå ut med vännerna och ha kul o se på bio, istället för att sitta inne hela satans dan.

Mao, inget fel i att tekniken blir bättre, men när den gör att man måste börja punga ut 1000-tals kronor på SSD för spel och HDD för lagring bara för att ha plats med skiten, är det verkligen inte "kompromisslöst". Det är bara att du väljer att offra en satans massa pengar för att någon annan tycker att du måste ha "bättre kvalité än du troligen kan se/höra".

Allt måste inte vara svart/vitt vet du... finns fler nivåer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Klagar på att det idag är "för hög kvalitet", ja.. och nej.. inte 90 talet, men kanske 2000 talet. 1080p utan kompression, 320bps Mp3 räcker väl för mina ögon/öron. Problemet är att alla verkar vilja ha en surround ljudstudio kvalité och egen bio salong i varje hem. Jag ville hellre gå ut med vännerna och ha kul o se på bio, istället för att sitta inne hela satans dan.

Mao, inget fel i att tekniken blir bättre, men när den gör att man måste börja punga ut 1000-tals kronor på SSD för spel och HDD för lagring bara för att ha plats med skiten, är det verkligen inte "kompromisslöst". Det är bara att du väljer att offra en satans massa pengar för att någon annan tycker att du måste ha "bättre kvalité än du troligen kan se/höra".

Att vilja ha bra kvalitet är inget problem haha... Alternativen finns där ute. Vill du ha en Koenigsegg Agera så köp det om du har råd. Bryr du dig inte om hur bilen ser ut/presterar så köp en Ford Ka då. Det är upp till dig!
Tex i Spotify kan man själv ställa in vilken kvalitet ljudet i låtarna ska ha. Vill du ha dåligt ljud så ställ ner till lägsta du, vi andra håller oss till kvalitet Förr hade du inte valet att få lika hög kvalitet

När jag för många år sen köpte en 20GB HDD så kostade den typ 2000-2200kr och den räckte hyfsat länge men var till sist full.
Idag kan du få en 4TB för samma pengar, den kommer räcka länge men till slut så blir det fullt.
Du får mer GB för pengarna samtidigt som spel/ljud/film tar mer plats än förr. Så vad finns det att klaga på?

Så tråkigt när folk klagar på tekniska framsteg

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker inte det var så länge sedan då hårddiskar på 3TB ansågs som stora...

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alpha77:

Finns säkert anledning om det går att klämma in 250TB eller något.

Btw finns det någon 10TB extern HDD ??
Har för mig dom externa brukade släppas först.. men kanske var några år sedan..
nu är det väl ca 6 månader sedan intern 10TB släpptes.

Nej det verkar vara väldigt dåligt med 10 TB externa. Finns mängder av 8 TB men vill man över det verkar det vara chassin med dubbla diskar som gäller. Vad jag kan se verkar det skilja ganska mycket i pris per GB mellan 8 och 10 TB. Externa diskar brukar ju vara väldigt prispressade så kan vara så att ingen tror att de kommer få sålt något. Jag köpte 8 TB diskar till min server nyligen för att det var där sweetspot för pris per GB låg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på att det finns SSD's på 60TB känns inte det här särskillt "wow". Det skulle i så fall vara om de säljs för runt 1500Kr, då kan det bli intressant på riktigt men det lär ju inte hända. De vill såklart ha igen sina investeringar, men pris/GB är ju inte jättestor skillnad på nu längre om man jämför SSD och HDD.

bara 7½ gånger så stor skillnad

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Kanon. Större diskar behövs så det är bara positivt.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Klagar på att det idag är "för hög kvalitet", ja.. och nej.. inte 90 talet, men kanske 2000 talet. 1080p utan kompression, 320bps Mp3 räcker väl för mina ögon/öron. Problemet är att alla verkar vilja ha en surround ljudstudio kvalité och egen bio salong i varje hem. Jag ville hellre gå ut med vännerna och ha kul o se på bio, istället för att sitta inne hela satans dan.

Mao, inget fel i att tekniken blir bättre, men när den gör att man måste börja punga ut 1000-tals kronor på SSD för spel och HDD för lagring bara för att ha plats med skiten, är det verkligen inte "kompromisslöst". Det är bara att du väljer att offra en satans massa pengar för att någon annan tycker att du måste ha "bättre kvalité än du troligen kan se/höra".

Allt måste inte vara svart/vitt vet du... finns fler nivåer

Skönt med bra ljud hemma, slippa tve högtalarna är guld. Bio är ju kul med vänner och familj (men få i min krets är intresserade av bio, utan ser helst film hemma).

Tycker idag vi har bra ljud nog, felet är att 5.1 ljud inte används alltid (trots många filmer har just det, men utnyttjas bara få scener i vissa).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Lagom med plats för semesterbilder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec