Permalänk
Medlem

Kul att tråden lever vidare.

Själv fastnade jag med mitt bygge, jag köpte cpun och den har legat o dammat sedan jag startade tråden.
Nu har man fått tummen ur och byggt en fungerade maskin.

Någon som kör windows Hyper-v?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Kul att tråden lever vidare.

Själv fastnade jag med mitt bygge, jag köpte cpun och den har legat o dammat sedan jag startade tråden.
Nu har man fått tummen ur och byggt en fungerade maskin.

Någon som kör windows Hyper-v?

jag kör ett gäng hyper-v vms, fungerar riktigt bra. Har även en virtualbox på min debian... fungerar också bra

Har dock ett sug att testa esxi bara för att

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellle87:

jag kör ett gäng hyper-v vms, fungerar riktigt bra. Har även en virtualbox på min debian... fungerar också bra

Har dock ett sug att testa esxi bara för att

Trevligt, kör du server 2012 eller 2016?

Jag kommer köra server 2016 datacenter, får den gratis via skolan :). Har dock aldrig kört Hyper-v blir intressant projekt.
Har själv vart jävligt inne på att köra esxi men det känns som att windows är lättare då jag håller med windows hela tiden.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Trevligt, kör du server 2012 eller 2016?

Jag kommer köra server 2016 datacenter, får den gratis via skolan :). Har dock aldrig kört Hyper-v blir intressant projekt.
Har själv vart jävligt inne på att köra esxi men det känns som att windows är lättare då jag håller med windows hela tiden.

jag kör 2012 R2... ja jo hyper-v är ju väldigt retard friendly om man säger så går inte att göra fel

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RoleX:

Kul att tråden lever vidare.

Själv fastnade jag med mitt bygge, jag köpte cpun och den har legat o dammat sedan jag startade tråden.
Nu har man fått tummen ur och byggt en fungerade maskin.

Någon som kör windows Hyper-v?

Kör också Hyper-V, på en hel del olika hostar och måste säga att jag gillar det skarp. Kör replikering över till en Microserver hos föräldrarna, så kan man känna sig trygg

Permalänk

Var själv helt inne på typ X10-kort och enkel Xeon av H3 12xx-typ eller vad det nu var man skulle ha, men sedan jag kollat lite på nya FreeNAS 10 och VM-stödet så blir jag mer och mer sugen på E5 2670 av originalmodell eller v2, särskilt efter lite koll på X9DRL-iF som tar 2 sådana

Borde inte det kortet passa i ett SC826-chassi (2U)? Rent spontant borde det då det är ATX, och SC826 tar ATX, EATX och EEATX, men är mer fundersam över TDP och kontakterna från aggen...

Vore trevligt isåfall då jag kollat på vad jag kan hitta RDIMM för och priserna är klart humanare för större mängder RAM, samt att 256GB RDIMM stödjs, jämfört med 64GB UDIMM, och som jag förstått det kan några VM snabbt käka upp minne, samt vill man sedan mata in en massa TB NAS:en så blir det ju lite sug efter minne (vill man kan man skaffa LRDIMM, då hoppar max upp i 512GB!)

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk

Tänkte jag skulle dela med mig av min build, dock kör jag med en E5-2670V2 men ändå. Någon kanske finner det intressant.
Ursäkta bildkvalitén, orkade inte veva igång systemkameran...

Servern består av:
Supermicro X9SRL-F
Intel Xeon E5-2670v2 ES 10c/20t
Supermicro SNK-P0050AP4 kylare
4x8GB Kingston DDR3 ECC RDIMM, Kingston KVR16R11S4K4/32
LSI 9240-8i
LSI 9261-8i
5x4TB WD Red RAID5
3x Intel 520 120GB RAID0
1x Intel 330 120GB
6x WD Green 2TB för backup
Corsair HX1050
X-Case eXtra Value 424
Kör ESXi 6

Kabeldragningen för SFF-kablarna är jag inte så stolt och nöjd med, får ordnas till någon gång när jag planerat nertid.

10Gbit-nics står näst på tur för inköp, måste bara ta steget och bestämma mig för vilka...
Samt ett rack hade inte suttit fel, Lack-bordet är rangligt för en så tung sak.

En fundering jag haft är om jag ska byta CPUn mot en icke ES då min bara tuggar i 2.3GHz och oklart om det är några andra instruktioner eller liknande som är avslagna. Saknar dock inte prestanda som det är nu, alla linux-VMs tröskar på som sig bör tror jag.

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

@BerraBing: Kul att se en ES-processor.
Om jag inte hade varit så rädd om datan så hade jag gått på en sådan också, eller två.
Skulle kanske funka med en burk som inte har eller behöver möjlighet att skriva kritisk data iofs.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

@BerraBing: Kul att se en ES-processor.
Om jag inte hade varit så rädd om datan så hade jag gått på en sådan också, eller två.
Skulle kanske funka med en burk som inte har eller behöver möjlighet att skriva kritisk data iofs.

Kul att du gillar det!
Haft flertalet ES-cpuer och ingen utav dem har felat en enda gång faktiskt... Denna har snurrat här hemma i säkert 2-3 år nu utan att hicka.
Men hade känts bättre med en retail ändå såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

Jag var inne på att bygga ihop en dual e5 2670 server, men så mycket har kommit mellan. Om någon har en som de inte har stort behov av så hojta till så kanske jag kan vara intresserad av att köpa den.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tjena! Har nu fått hem hela kittet till servern och skulle montera ihop den igår, hade tre någorlunda stora chassin tillhands så tänkte att moderkortet borde passa i något av dem. Ack så fel jag hade!

Moderkortet är ett "S2600CP2J" och det skall vara 30.5 cm brett och 33 cm djupt.

Behöver nu finna ett relativt billigt chassi till detta moderkort, har ni något att rekommendera? Många står listade att de rymmer E-ATX moderkort men sen när man kikar på tillverkarens hemsida så står det oftast (max 26cm wide etc). :/

Permalänk
Medlem

@bergla vilken typ av chassi? Tower-modell eller rackmonterat?
Tower ser det ut som Phanteks Enthoo Pro funkar. Rackmonterat i princip vilket som helst 4U och 600mm djupt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Söker en towermodell. Ok tack skall kolla in det!

Permalänk

någon som råkar ha en låda över till intel s2600 jf

Permalänk
Skrivet av bergla:

Tjena! Har nu fått hem hela kittet till servern och skulle montera ihop den igår, hade tre någorlunda stora chassin tillhands så tänkte att moderkortet borde passa i något av dem. Ack så fel jag hade!

Moderkortet är ett "S2600CP2J" och det skall vara 30.5 cm brett och 33 cm djupt.

Behöver nu finna ett relativt billigt chassi till detta moderkort, har ni något att rekommendera? Många står listade att de rymmer E-ATX moderkort men sen när man kikar på tillverkarens hemsida så står det oftast (max 26cm wide etc). :/

Var står det att det är EATX? Enligt Intels sida är det SSI-EEB, samma mått, annan formfaktor...
http://ark.intel.com/sv/products/66133/Intel-Server-Board-S26...

Edit: Ser att någon skriver de passar i lådan, men att skruvhålen inte matchar... Komplett har två chassin som nämner SSI-EEB, men båda ligger på runt 3000...

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk

2x Xeon E5-2680

Hej! När jag letade och funderade på vilka komponenter jag skulle ha till mitt datorbygge upptäckte jag också dessa prisvärda processorer. I slutändan blev det ett par E5-2680 från ett företag på ebay. De kostade 3000kr paret totalt inklusive frakt. De övriga komponenterna i bygget:

  • MB: ASUS Z9PA-D8

  • RAM: 64GB 1600MHz ECC

  • PSU: EVGA Supernova G2 750 W

  • CPU-kylare: Hyper 212 Evo

  • GPU: Nvidia Quadro M4000

Jag kör Windows 10 Education och är mycket nöjd med datorn som jag framförallt ska använda till CAD, grafik/bild/video och rendering. I Cinebench får jag 2093!
Skriv gärna om ni har några frågor eller funderingar.

Permalänk
Medlem

@MushForBrains: Det står på Natex hemsida där jag beställde det.

http://www.natex.us/Intel-S2600CP2J-Dual-E5-2670-128Gb-Kit-p/...

Men ja det kan vara fel. Är inte jättesugen på att lägga 3k på ett chassi dock :/

Permalänk
Skrivet av bergla:

@MushForBrains: Det står på Natex hemsida där jag beställde det.

http://www.natex.us/Intel-S2600CP2J-Dual-E5-2670-128Gb-Kit-p/...

Men ja det kan vara fel. Är inte jättesugen på att lägga 3k på ett chassi dock :/

På den sidan finns en länk till Intels sida för produkten.
Finns kanske andra lådor också, det var bara vad Komplett hade.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Äntligen idag fick jag mina 16GB-stickor till Z9PA-D8.
Och ännu en gång stöter jag på bekymmer.

Kopplar ihop sakerna när jag märker att kylflänserna som skickades med i mitt köp täcker RAM-slottarna.

Så nu får man beställa nya.

Skrivet av Arvid1993:

CPU-kylare: Hyper 212 Evo

Kommer man åt alla RAM-slottar med denna?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@bergla vilken typ av chassi? Tower-modell eller rackmonterat?
Tower ser det ut som Phanteks Enthoo Pro funkar. Rackmonterat i princip vilket som helst 4U och 600mm djupt.

Skrivet av bergla:

@Opatagio: Söker en towermodell. Ok tack skall kolla in det!

Skrivet av MushForBrains:

Var står det att det är EATX? Enligt Intels sida är det SSI-EEB, samma mått, annan formfaktor...
http://ark.intel.com/sv/products/66133/Intel-Server-Board-S26...

Edit: Ser att någon skriver de passar i lådan, men att skruvhålen inte matchar... Komplett har två chassin som nämner SSI-EEB, men båda ligger på runt 3000...

Skrivet av bergla:

@MushForBrains: Det står på Natex hemsida där jag beställde det.

http://www.natex.us/Intel-S2600CP2J-Dual-E5-2670-128Gb-Kit-p/...

Men ja det kan vara fel. Är inte jättesugen på att lägga 3k på ett chassi dock :/

Skrivet av MushForBrains:

På den sidan finns en länk till Intels sida för produkten.
Finns kanske andra lådor också, det var bara vad Komplett hade.

Har byggt ett system i ett Phanteks Enthoo Pro med Intel S2600CP2J och alla utom ett skruvhål passar. Och det är det i mitten precis under CPUerna. Hade ju inte varit fel om det stämde bättre för att avlasta lite från kylare och GPU.
Men i alla fall för mig så blockerar kylarna den översta PCIe porten, som dessutom är "port 5" vilket går till CPU 2. Så om man bara har en GPU så bör den inte användas oavsett vilket resulterar i att moderkortet inte blir så tungt belastat där.

Förtydligande, går att använda porten om man flyttar fläkten, men då jag har flera oanvända portar och helst vill ha båda kylarna i "push" konfiguration med utblås i taket så valde jag att blockera porten med fläkten.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

@bjinko: Tack för tipset, grymt! Blir att beställa ett sånthär. Skall bli riktigt spännande att dra igång detta monstret

@MushForBrains: tack för hjälpen, får bli ett Phanteks Enthoo Pro som har stöd för SSI-EEB.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Haha vilket bygge. Har ett chassi som skulle funka perfekt för detta men känner att det är lite för mycket projekt att modda det så det funkar med SSI-EEB. Blir att beställa ett nytt istället!

Permalänk
Skrivet av iller:

Äntligen idag fick jag mina 16GB-stickor till Z9PA-D8.
Och ännu en gång stöter jag på bekymmer.

Kopplar ihop sakerna när jag märker att kylflänserna som skickades med i mitt köp täcker RAM-slottarna.

Så nu får man beställa nya.

Skrivet av Arvid1993:

CPU-kylare: Hyper 212 Evo

Kommer man åt alla RAM-slottar med denna?

Jag monterade CPU-kylarna efter RAM-minnena. Om jag skulle vilja ta bort RAM-minnena nu skulle det vara väldigt bökigt om man inte tar bort CPU-kylarna först.

Permalänk
Medlem

Ni som köpt från natex, vad fick ni betala i tull och moms? Jag är sugen på en xenon rigg med 128gb att köra smartos på eller esxi. <br /><br />Ni som byggt serverar hur har ni gjort med chassi ipmi stöd osv. Vet att man måste köpa till instickskort iaf. <br /><br />Skickat från min HTC One via Tapatalk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

@moire: http://www.tullverket.se/tullochskattefriavaror.4.7df61c59155...
Så åker ditt paket på en koll även om summan är nedskriven blir det väl en 1200:- dyrare som minst.

Annars kan du be @dumfukk om hjälp, han verkar ha koll på läget.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Leker fortfarande med min nybyggda server.

Mitt Asus Pike 2008/IMR kom även denna vecka. I grund och botten ett LSI 9240-8i RAID-kort med properitär anslutning.
Fungerade bra med Windows och ESXi men ack så frustrerad man blev i Proxmox och Unraid.

Så har idag flashat om det till ett LSI 9211-8i IT-mode så det enbart agerar som ett HBA.

Nu skall man bara bestämma sig vad man skall ha för hypervisor.

rättstavning
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: Du skulle ju kunna köra en hypervisor i en hypervisor i en hypervisor osv osv...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@iller: Du skulle ju kunna köra en hypervisor i en hypervisor i en hypervisor osv osv...

Inception...

Can I do that

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

En fråga, eller två egentligen
1) Beställde du din X-case direkt från dem?
2) Vad hamnade totalkostnaden på?
Har funderat på en 16-diskarsmodell men inte haft cash.

Skrivet av BerraBing:

Tänkte jag skulle dela med mig av min build, dock kör jag med en E5-2670V2 men ändå. Någon kanske finner det intressant.
Ursäkta bildkvalitén, orkade inte veva igång systemkameran...

Servern består av:
Supermicro X9SRL-F
Intel Xeon E5-2670v2 ES 10c/20t
Supermicro SNK-P0050AP4 kylare
4x8GB Kingston DDR3 ECC RDIMM, Kingston KVR16R11S4K4/32
LSI 9240-8i
LSI 9261-8i
5x4TB WD Red RAID5
3x Intel 520 120GB RAID0
1x Intel 330 120GB
6x WD Green 2TB för backup
Corsair HX1050
X-Case eXtra Value 424
Kör ESXi 6

Kabeldragningen för SFF-kablarna är jag inte så stolt och nöjd med, får ordnas till någon gång när jag planerat nertid.

10Gbit-nics står näst på tur för inköp, måste bara ta steget och bestämma mig för vilka...
Samt ett rack hade inte suttit fel, Lack-bordet är rangligt för en så tung sak.

En fundering jag haft är om jag ska byta CPUn mot en icke ES då min bara tuggar i 2.3GHz och oklart om det är några andra instruktioner eller liknande som är avslagna. Saknar dock inte prestanda som det är nu, alla linux-VMs tröskar på som sig bör tror jag.

http://i.imgur.com/rCIax9p.jpg
http://i.imgur.com/cUjhAtE.jpg
http://i.imgur.com/6fSKxWs.jpg
http://i.imgur.com/1fwU366.jpg
http://i.imgur.com/a9QBUp7.jpg

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2