Permalänk

Köpa 250 ipads

Var får man bäst pris?
Ipad air 2 16 gig wifi

Aldrig gjort en sådan affär.
Vill ju ha en bra rabatt.

Hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Kontakta Apple direkt?
Borde finnas någon lokal återförsäljare i närheten där du bor.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

ska du köpa 250 STYCKEN ipad?
nog kanske värt att ringa olika återförsäljare och se om dom kan ge en mängdrabatt eller något.
Alternativt prata direkt med Apple.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

ring apple

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

Är för en upphandling till skola

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla runt med olika företag som säljer dem. Köper du dem i egenskap av privatperson eller som ett företag? Tänk på ångerrätt och att sånt skiljer sig åt.

Om inte Äpplet själva säljer skulle jag kika med någon av de större som Dustin, Komplett et.c

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Inaktiv

Du ska nog ge detta uppdrag till någon som är mer kunnig...

Permalänk
Medlem

Jag hade nog börjat med att slå en pling till Apple.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.apple.com/se/education/purchasing/ De borde kunna hänvisa dig rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är en friskola som ändå tänkt köpa av en firma.
Kan man ge ett lägre pris via sitt företag gör det ju inget om man kan tjäna några procent. 10% är ändå 120k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du ska absolut kontakta Apple direkt men räkna inte med någon större rabbatt men du bör även kontakta en distributör som är auktoriserad Apple återförsäljare, typ techdata eller möjligen 20 20 brightstar.

Det kan hända att någon av dom har någon form av avtal för denna typ av upphandlingar.

Permalänk
Medlem

Alltså.

Det är ju inte bara själva hårdvaran som behövs. Enheterna måste kunna administreras.

Hur ska de gimpas så eleverna inte installerar massa skit?
Vem installerar de appar som eleverna behöver och ordnar med nödvändiga konton och rättigheter för detta?
Vem ansvarar för återställning när det behövs?
Hur hanteras fysiska skador på plattorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny karlberg:

Är en friskola som ändå tänkt köpa av en firma.
Kan man ge ett lägre pris via sitt företag gör det ju inget om man kan tjäna några procent. 10% är ändå 120k

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänker att du gjorde något liknande när du frågade om hur man sätter upp WiFi och VLAN etc. Se till att göra det ordentligt, f&cka inte till det för någon skola och därmed våra skattepengar och barns utbildning. Bara för att du kan lägga dig lägst i pris innebär inte att det är bäst, så jäkla dumt utformat med offentliga upphandlingar idag. Usch!

Misstänker att jag kan gå in och påpeka en väldigt massa brister i det du tidigare gjort, säkerhetsmässigt etc. Tänker du på det alls???

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Borde finnas ett upphandlingsavtal med en leverantör, speciellt om det gäller en skola.
Kolla upp det först, så ni inte begår ett avtalsbrott någonstans. Annars kan det bli dyrt.

Om inte, kolla med Atea och BKE, det är Sveriges förmodligen två största leverantörer utav Ipads till skolor och företag när det gäller större volymer.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Är inte ipad air 2 16gb End of life? Jag skulle våga påstå det iaf 😛

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Är inte ipad air 2 16gb End of life? Jag skulle våga påstå det iaf 😛

Förra året hade vi iPad 2 (inte air) i skolan... Det gick ju inte snabbt iallafall...

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Om ni använder skattemedel för att finansiera det här inköpet är det mycket sannolikt att ni faller under LOU, lagen om offentlig upphandling.
Det är stendumt (om än inte olagligt förutsatt att det finns goda skäl, tex faktiska ökade kostnader vid val av annan leverantör) att handla upp på ett sätt som inte medger konkurrens. Sätt upp ett antal kravställningar på vad du vill att hårdvaran skall klara istället. Länka dessa krav till undervisningen; vilka applikationer körs, i vilka ämnen, hur sparar eleverna sitt arbete, etc. etc. och skicka till de återförsäljare som är avtalsbärare för kammarkollegiets avtal i din region och låt dem tävla med lite olika upplägg och produkter istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

+1

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Förra året hade vi iPad 2 (inte air) i skolan... Det gick ju inte snabbt iallafall...

Alltså jag tror Apple har lagt ipad air 2 16gb i EoL

För övrigt så om 250iPads ska köpas in, så kanske man ska fundera över MDM, DEP och VPP och veta/förstå vad dessa är innan man köper in 250paddor...

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kolla med billigteknik, dem har mycket på lager tror jag!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny karlberg:

Är en friskola som ändå tänkt köpa av en firma.
Kan man ge ett lägre pris via sitt företag gör det ju inget om man kan tjäna några procent. 10% är ändå 120k

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att du passar på att skapa ett litet företag som du får skolan att köpa in ifrån så du kan tjäna 120.000kr av våra skattepengar?
Varför kan inte skolan skippa din mellanhand och spara 120k? Du frågar ju ändå på SweC hur man ska göra.
Har du ens någon fortsatt tjänst gentemot skolan? Ska du dela ut stock iPads eller ska dom gimpas? Sköter du återställning? Erbjuder du tillbehör? Har du en plan för alla kommande spräckta skärmar?

Air 2 går inte ens att köpa med 16GB, 32GB är minimum. Så bra koll hade du.

Skrivet av 1Z3C0LD:

Är inte ipad air 2 16gb End of life? Jag skulle våga påstå det iaf 😛

Air 2 (gen6) är senaste modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Så du menar att du passar på att skapa ett litet företag som du får skolan att köpa in ifrån så du kan tjäna 120.000kr av våra skattepengar?
Varför kan inte skolan skippa din mellanhand och spara 120k? Du frågar ju ändå på SweC hur man ska göra.
Har du ens någon fortsatt tjänst gentemot skolan? Ska du dela ut stock iPads eller ska dom gimpas? Sköter du återställning? Erbjuder du tillbehör? Har du en plan för alla kommande spräckta skärmar?

Air 2 går inte ens att köpa med 16GB, 32GB är minimum. Så bra koll hade du.

Air 2 (gen6) är senaste modellen.

Precis som du skrev ovan, det jag främst syftade på var att 16GB inte finns kvar, utan lägsta numera är 32GB.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

Har förstått att det inte går att göra denna investering utan en plan. De får tänka om, annars sitter de med 250 lådor och mycket huvudvärk. Billigast är nog inte det bästa i detta läget.

Vinsten var ett exempel. Istället för att någon ska tjäna säg 10% så gör jag det hellre själv och sparar pengarna åt dom.
Alla skolor har inte all kunskap som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Misstänker att du gjorde något liknande när du frågade om hur man sätter upp WiFi och VLAN etc. Se till att göra det ordentligt, f&cka inte till det för någon skola och därmed våra skattepengar och barns utbildning. Bara för att du kan lägga dig lägst i pris innebär inte att det är bäst, så jäkla dumt utformat med offentliga upphandlingar idag. Usch!

Misstänker att jag kan gå in och påpeka en väldigt massa brister i det du tidigare gjort, säkerhetsmässigt etc. Tänker du på det alls???

Vad har detta med saken att göra?
Nu gällde det en friskola som håller på att göra en dum affär. Klart man vill hjälpa till och få det så bra som möjligt. Förstår inte varför du ska blanda in andra saker i en fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Så du menar att du passar på att skapa ett litet företag som du får skolan att köpa in ifrån så du kan tjäna 120.000kr av våra skattepengar?
Varför kan inte skolan skippa din mellanhand och spara 120k? Du frågar ju ändå på SweC hur man ska göra.
Har du ens någon fortsatt tjänst gentemot skolan? Ska du dela ut stock iPads eller ska dom gimpas? Sköter du återställning? Erbjuder du tillbehör? Har du en plan för alla kommande spräckta skärmar?

Air 2 går inte ens att köpa med 16GB, 32GB är minimum. Så bra koll hade du.

Air 2 (gen6) är senaste modellen.

Är ju precis det jag vill. Spara pengar och hjälpa till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny karlberg:

Har förstått att det inte går att göra denna investering utan en plan. De får tänka om, annars sitter de med 250 lådor och mycket huvudvärk. Billigast är nog inte det bästa i detta läget.

Vinsten var ett exempel. Istället för att någon ska tjäna säg 10% så gör jag det hellre själv och sparar pengarna åt dom.
Alla skolor har inte all kunskap som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Klokt. Det är viktigt att ha helhetsperspektivet eftersom det är totalkostnaden som är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Om ni använder skattemedel för att finansiera det här inköpet är det mycket sannolikt att ni faller under LOU, lagen om offentlig upphandling.

Inte alls, om dom förhandlar med försäljaren om ett lägre styckpris med försäkran att de kommer att utföra x antal beställningar och sedan gör 10, 100 eller t.o.m. 250 separata beställningar till det "rabatterade" priset per enhet.

Det är så de flesta snabbar upp processer för att komma i mål och slippa fördröjningar som det innebär när flera leverantörer är inblandade. Lagen om offentlig upphandling borde enligt min mening skrotas och bli något helt valfritt där varje instans själv bedömer om det är värt pengarna+tiden att gå ut med en offentlig upphandling.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny karlberg:

Har förstått att det inte går att göra denna investering utan en plan. De får tänka om, annars sitter de med 250 lådor och mycket huvudvärk. Billigast är nog inte det bästa i detta läget.

Vinsten var ett exempel. Istället för att någon ska tjäna säg 10% så gör jag det hellre själv och sparar pengarna åt dom.
Alla skolor har inte all kunskap som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

"De"? Tänker du om öht? Du måste ju ha någon form av plan. Det går inte att köpa in 250st iPads, där det slutar med att eleverna sitter och spelar Candy Crush på dem, under hela lektionstiden.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Hett tips, leasa iPads o laptops istället för att köpa dem, du sparar pengar och du får servicen som behövs, och du får det senaste.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att söka efter en Apple auktoriserad firma som även har anställda som kan sköta all undehåll med applikationer, säkerhetskopieringar osv.