Permalänk
Medlem

OLED + PS4 Pro =?

Fick en PS4 Pro i julklapp (tack tomten).
Men har problem att hitta en TV som går att spela på (j*la tomte).

Hade ingen TV innan så jag inhandlade en Samsung UE55KS7005. Trevlig att titta på TV med och att se på Blu-ray filmer. Men stört omöjlig att spela på. Har testat ALLA tänkbara internet-tipsade inställningar på TV'n och konsolen men har gett upp. I korthet - med TV'n i game mode - motion judder från helvetet. Med TV'n på alla andra inställningar - artefakter från helvetet. Och det är inte PS4'ans fel. Med en gammal XBOX 360 så blir det samma problem.

Så - Funderar på att byta ut till en LG OLED55B6V eller E6V. Men när jag läser om OLED-tekniken så verkar teori och upplevd verklighet ibland gå isär, angående OLED hantering av judder och motion blur. Input lag gör mig mindre då jag inte spelar FPS eller "twitch" games. Och så är det det där med image retention och burn in. Vaffan ska man tro? Hade ett lugnare hemteknikliv innan jag fick konsolen (j*la tomte).

Är LG B6/E6 spelbara utan problem tro? Eller kan jag vinna på att byta upp mig i Samsung-modell till KS8005?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Låter ju mer som att du ska reklamera TV'n om du får artefakter åt helvete

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Låter ju mer som att du ska reklamera TV'n om du får artefakter åt helvete

TV'n åker ju tillbaka, det är helt klart. Med vad tar jag med mig hem igen? Blir en OLED bekymmersfri ihop med en PS4 Pro? Som jag skrev - jag vet att OLED har högre latens. Men resten...?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Bildexpert 📺

Spel- och PC-lägen brukar stänga av den korrekta hanteringen av 24 Hz från filmer. Så för film måste man kliva ut ur spelläget om man är känslig för hur bildrutorna repeteras med olika tidsintervall. I grunden får du samma problem med LG:s OLED-modeller, men där är det lite enklare att växla bildläge.

Detta är väl lite av nackdelen med PS4 som Blu-ray-spelare för film och som spelmaskin på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

TV'n åker ju tillbaka, det är helt klart. Med vad tar jag med mig hem igen? Blir en OLED bekymmersfri ihop med en PS4 Pro? Som jag skrev - jag vet att OLED har högre latens. Men resten...?

Ärligt talat ser jag ingen anledning att skaffa en ny tv innan du har fått denna reklamerad och ersatt, ersättaren bör ju inte ha samma problem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ärligt talat ser jag ingen anledning att skaffa en ny tv innan du har fått denna reklamerad och ersatt, ersättaren bör ju inte ha samma problem.

Måhända inte, men eftersom jag ändå har sneglat åt OLED så frågar jag om erfarenheter med den innan jag bestämmer mig för ersättare.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Apparater i LGs 6-serie OLEDs har, eller ska få, ny firmware som sänker input lag. Kan vara bra att veta.

Det är inte så att du bara är känslig mot låg framerate då? Konsoler har generellt ganska låg framerate i spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

min KS7005 har inget judder eller artefakter i spel >60fps.

30fps så får jag judderliknande känsla precis som om jag kör min skärm utan gsync.

Då du inte bryr dig om inputlag så är det väl bara köra spelen i Movie mode och aktivera Judder Reduction och Blur Reduction.
Fungerade bra för mig i spel som inte kräver Rush B reaktioner. Fick t.o.m skarpare bild än min 279Q.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

LG OLED55B6V kommer ha mindre motion blur då den har i princip noll i responstid, dock kommer antagligen inte va mindre oflyt i bilden vid 30 fps. Visst, kan du använda motion interpolation men då ökar input lagget. Så om du förväntar dig bättre flyt så bör du inte byta, det d får med OLED är bättre kontrast och färger men risk för inbränningar.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

min KS7005 har inget judder eller artefakter i spel >60fps.

30fps så får jag judderliknande känsla precis som om jag kör min skärm utan gsync.

Då du inte bryr dig om inputlag så är det väl bara köra spelen i Movie mode och aktivera Judder Reduction och Blur Reduction...

Har provat det utan framgång. Även med judder reduction på max så rycker bilden rejält, även vid långsamma panoreringar. Kommer att asa iväg TV'n för utbyte och håller tummarna för nästa. Jag ger Samsung en chans till.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt erfarenheter av både KS7005(65tummaren) och LG OLED55B6V som jag själv äger.

Läste mig blind på nätet angående latenser på LG OLED samt som någon skrev här över om inbränningar, innan jag köpte den
. Värt att notera är att LG släppte en ny firmware som TV:n automatiskt laddade ner när den kopplades in första gången som tog bort de hack som kunde förekomma när man tittade på HDR matrial tidigare.

Kan börja med att säga att det inte existerar det man kallade på plasma TV för "inbränningar" på dagens OLED TV modeller. Däremot finns det man kallar för "image retention" vilket kan likna inbränningar, men skillnaden är att dessa försvinner väldigt fort och kräver att du visar en statisk bild i så pass många timmar att TV:ns egna inbyggda skydd för detta redan kickat in för att skydda panelen.
Så när det gäller LG OLED55B6V så har jag ALDRIG sett något som ens kan likna en inbränning och då har jag barn som gärna spelar PS4 spel på den med sina vänner dagligen. Men inte ens en klassiska TV logga har fastnat, vilket jag ofta kunde se på min föredetta Panasonic plasma.

När det gäller latenser i form av input delay så är Samsungen snabbare, och jag upplever faktiskt inga artefakter eller dejudder jox på en Xbox One S som är den konsol som varit inkopplad på den TV:n, med bildläget HDR GAME inställt.
Men som vanligt när det gäller LED paneler så kan ju detta variera från panel till panel, så måndags exemplar risken finns ju alltid.

Personligen så förväntade jag mig massa bekymmer med min LG OLED när det gällde spelande. Men har förvånande nog inte haft några som helst bekymmer att spela både PS4 och Xbox one spel på den TV:n. Och rent bildmässigt så har Samsungens LED panel inte en chans emot OLED tekniken.
Det ända som Samsungen gör bättre är högre ljusstyrka och ingenting annat, när det kommer till kontrast och svärta så ligger OLED ljusår framför i mina ögon.
LG OLED är också Premium UHD certifierad vilket gör att den har stöd för både HDR10 och Dolby Vision, vilket jag ser som en fördel som älskar film.

Men som sagt Samsungen är snabbare och erbjuder Game mode även i HDR läge, medans på min LG OLED så kör jag HDR standard för korrekt färghantering och sedan har jag dejudder/True Motion inställt på 0 just för filmtittandet, men tycker det har fungerat perfekt även vid spelande.
Skulle jag uppleva något så möjligtvis att jag får gå in och korrigera dejudder inställningen lite för att det ska kännas mer följsamt, men än så länge har det inte behövts.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

när du tar med dig din TV till handlaren kan du ju ta med dig din ps4 också och be att få provspela. En polare provspelade på massor innan han hittade den han tyckte var bäst.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LucaBoo:

Har provat det utan framgång. Även med judder reduction på max så rycker bilden rejält, även vid långsamma panoreringar. Kommer att asa iväg TV'n för utbyte och håller tummarna för nästa. Jag ger Samsung en chans till.

Rycker bilden? Låter lite som osynkade frames.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10