Permalänk
Medlem

7700K/7600K/7350K Överklockningstråd

Tjo,
Skapar en överklockningstråd för Intels nya processorserie Kaby Lake.
Här kan vi diskutera, ställa frågor och visa våra överklockningar.

Förslag på mall:
-----------------------------------------------------------------------------------------------

CPU:
Moderkort:
Minne:
Kylning:
Vcore:
OC:
Stabil:
Print:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Några användbara program:

Övervakning:
CPU-Z
Real Temp
Core Temp

Stabilitetstest:
Prime95
Aida64
OCCT
Intel Burn Test

Såklart är resultat från alla Kaby Lake-processorer välkomna om ni
lyckats överklocka. Då syftar jag främst på överklockning av BCLK
men även överklockningar från laptops.
Bara sätta igång att överklocka och återkomma med era resultat

Vad är ert första intryck av Kaby Lake när det gäller överklockning?
Mitt eget är att de verkar ha samma temperaturproblem som Skylake.

Återkommer med resultat...

-----------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT:

Här kommer ett inledande resultat från mig.

CPU: 7700K
Moderkort: Asus Maximus IX Code Z270 bios 0701
Minne: 16GB G.Skill TridentZ DDR4 3600MHz CL16
Kylning: Corsair H100i GTX
Vcore: 1.31V i bios
OC: 5000MHz (50x100)
Stabil: Aida64 2h
Print: https://www.pixeltopic.com/image/iyuysedzjhfcpm/

Som sagt ett inledande snabbtest.
2 timmar tycker jag själv inte är tillräckligt för att bekräfta stabilitet.
Inte helt nöjd med temps men känns som det finns potential här!

//robocopy

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag har provat 4 st 7700K än så länge. Är lite besviken på resultaten över lag. Tre av dem är inte särskilt bra om man jämför med de media samples som intel skickade ut. Det är ingen slump att alla media samples alltid klockar nästintill exakt lika högt. Intel väljer dem noggrant. De brukar skicka samples som stämmer bättre med verkligheten, men här ville de nog nå 5ghz verkar det som...

Jag testar mina i Cinebench R15 eftersom jag inte är ute efter 24/7 användning, bara överklockning
Av dessa krävde tre av cpuerna 1.325V eller högre för 5Ghz. (för tyngre användning hade det krävts mer spänning)
En cpu klarade 5ghz med 1.215V dock så den verkar hyfsad...

*BORT MOD*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Jag har provat 4 st 7700K än så länge. Är lite besviken på resultaten över lag. Tre av dem är inte särskilt bra om man jämför med de media samples som intel skickade ut. Det är ingen slump att alla media samples alltid klockar nästintill exakt lika högt. Intel väljer dem noggrant. De brukar skicka samples som stämmer bättre med verkligheten, men här ville de nog nå 5ghz verkar det som...

Jag testar mina i Cinebench R15 eftersom jag inte är ute efter 24/7 användning, bara överklockning
Av dessa krävde tre av cpuerna 1.325V eller högre för 5Ghz. (för tyngre användning hade det krävts mer spänning)
En cpu klarade 5ghz med 1.215V dock så den verkar hyfsad...

*BORT MOD*

Jo det känns nästan så efter att ha sett resultat efter release.
Hur känner du med temperaturer? Provat delid än på Kaby Lake? Kanske extrem kylning?
Ska ta och testa lite Cinebench när jag kommer hem.

Edit:
Såklart behöver inte CPU:n vara stabil i något stressprogram för att ska vara intressant.
Alla överklockningsresultat är intressanta och välkomna!

//robocopy

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

CPU: 7600K
Mobo: MSI Z170 SLI Plus v.1.9
Minne: 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz
Kylning: BeQuiet Pure Rock
Vcore: 1.285
OC: 4950MHz

Temps runt 60 grader

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

CPU: 7700K Batch# L643G322
Moderkort: MSI Z170A Gaming M7
Minne: 16GB Corsair DDR4
Kylning: Corsair H100i v2
Vcore: 1.344V
OC: 5000MHz (50x100)
Stabil: x264 Stability Test (lämnade under natten och var ingen signal till skärmen imorse. Kollade loggen och den hade kört i 7 timmar) ska köra fler test senare
Temp: 77-82 grader

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av robocopy:

Jo det känns nästan så efter att ha sett resultat efter release.
Hur känner du med temperaturer? Provat delid än på Kaby Lake? Kanske extrem kylning?
Ska ta och testa lite Cinebench när jag kommer hem.

Edit:
Såklart behöver inte CPU:n vara stabil i något stressprogram för att ska vara intressant.
Alla överklockningsresultat är intressanta och välkomna!

//robocopy

Vid 1.3V och 5GHz har jag 70C ungefär vid en körning Cinebench med AIO vatten 2x140mm (Kraken X61). Hur sweclockers kan ha 65-67C med luftkylare, högre spänning och längre tids tyngre stresstest är konstigt. Men de kanske inte kör några test med AVX-instruktioner? Om tempen är under 70 med AVX är det något riktigt skumt...
Med min bästa CPU med 5GHz och 1.215V så hade jag ändå 65C efter en runda Cinebench

Jag kommer köra flytande kväve på den bästa CPUn jag hittar. Jag har även en förtestad på väg som gör 6.7+GHz i Cinebench på kväve. Men om jag kan hitta en ännu bättre är det ju kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av robocopy:

Tjo,
Skapar en överklockningstråd för Intels nya processorserie Kaby Lake.
Här kan vi diskutera, ställa frågor och visa våra överklockningar.

Förslag på mall:
-----------------------------------------------------------------------------------------------

CPU:
Moderkort:
Minne:
Kylning:
Vcore:
OC:
Stabil:
Print:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Några användbara program:

Övervakning:
CPU-Z
Real Temp
Core Temp

Stabilitetstest:
Prime95
Aida64
OCCT
Intel Burn Test

Såklart är resultat från alla Kaby Lake-processorer välkomna om ni
lyckats överklocka. Då syftar jag främst på överklockning av BCLK
men även överklockningar från laptops.
Bara sätta igång att överklocka och återkomma med era resultat

Vad är ert första intryck av Kaby Lake när det gäller överklockning?
Mitt eget är att de verkar ha samma temperaturproblem som Skylake.

Återkommer med resultat...

-----------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT:

Här kommer ett inledande resultat från mig.

CPU: 7700K
Moderkort: Asus Maximus IX Code Z270 bios 0701
Minne: 16GB G.Skill TridentZ DDR4 3600MHz CL16
Kylning: Corsair H100i GTX
Vcore: 1.31V i bios
OC: 5000MHz (50x100)
Stabil: Aida64 2h
Print: https://www.pixeltopic.com/image/iyuysedzjhfcpm/

Som sagt ett inledande snabbtest.
2 timmar tycker jag själv inte är tillräckligt för att bekräfta stabilitet.
Inte helt nöjd med temps men känns som det finns potential här!

//robocopy

Skulle vara nice om dom ville skriva batch nummer oxå

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Vid 1.3V och 5GHz har jag 70C ungefär vid en körning Cinebench med AIO vatten 2x140mm (Kraken X61). Hur sweclockers kan ha 65-67C med luftkylare, högre spänning och längre tids tyngre stresstest är konstigt. Men de kanske inte kör några test med AVX-instruktioner? Om tempen är under 70 med AVX är det något riktigt skumt...
Med min bästa CPU med 5GHz och 1.215V så hade jag ändå 65C efter en runda Cinebench

Jag kommer köra flytande kväve på den bästa CPUn jag hittar. Jag har även en förtestad på väg som gör 6.7+GHz i Cinebench på kväve. Men om jag kan hitta en ännu bättre är det ju kanon

Yes jag har samma temps som dig i Cinebench. Vid 5GHz och 1.31V hade jag 71C på en kärna och resten 65C ungefär.
Detta med H100i GTX med Corsair silent-fläktar maxade. Kan förmodligen dra ner spänningen några snäpp dock.

Skrivet av varporx:

Skulle vara nice om dom ville skriva batch nummer oxå

Det är en bra idé. Skriv gärna dit det people!

Batch på min CPU är L642G244

//robocopy

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

L643G225 är min bästa, men känslan jag har är att det är som med Skylake, d.v.s. att batch har ingen relevans för hur bra CPUerna är. Helt random.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

L643G225 är min bästa, men känslan jag har är att det är som med Skylake, d.v.s. att batch har ingen relevans för hur bra CPUerna är. Helt random.

Jag tänkte på..
Bara för att en CPU kan köras i hög hastighet med låg spänning på luft måste
det då betyda att den är bättre under kväve än en som var sämre på luft?
På GPU-sidan har man ju hört att de som kräver mycket spänning på luft ofta
klarar kväve bättre. Typ de gillar spänning och man kan då fläska på med mer.

Eller det kanske man inte kan förutspå utan att testa CPU efter CPU?
Kanske är ute och cyklar nu..

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Är ihsen lödd på den här som på min sandy? Eller kan man delidda den och smeta på lite as5 eller likande för några extra mhz och något svalare? Eller är smetat bra orginal. Var väll iby bridge som fick mkt skit för dom använt dålig kylpasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är ihsen lödd på den här som på min sandy? Eller kan man delidda den och smeta på lite as5 eller likande för några extra mhz och något svalare? Eller är smetat bra orginal. Var väll iby bridge som fick mkt skit för dom använt dålig kylpasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar att delidda dessa precis som många gjorde med Skylake, Haswell, Ivy Bridge.
Tror man skulle tjäna mycket i temp för pastan Intel använder verkar inte vara den bästa direkt.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av robocopy:

Jag tänkte på..
Bara för att en CPU kan köras i hög hastighet med låg spänning på luft måste
det då betyda att den är bättre under kväve än en som var sämre på luft?
På GPU-sidan har man ju hört att de som kräver mycket spänning på luft ofta
klarar kväve bättre. Typ de gillar spänning och man kan då fläska på med mer.

Eller det kanske man inte kan förutspå utan att testa CPU efter CPU?
Kanske är ute och cyklar nu..

Visst är skalning på kyla viktig, men en dålig luft-cpu är inte bra på kväve. Däremot kan en bra luft-cpu bli en besvikelse på kväve. Beror också lite på vilken cpu-familj det är, haswell-e var mer random. Där var det vanligt att en cpu som var sämre på luft kunde slå den på kväve. GPUer är lite annorlunda, där handlar nästan allt.om skalning på kyla.

Skrivet av robocopy:

Fungerar att delidda dessa precis som många gjorde med Skylake, Haswell, Ivy Bridge.
Tror man skulle tjäna mycket i temp för pastan Intel använder verkar inte vara den bästa direkt.

Funkar bra med delid ja, men man ska använda flytande metall som pasta då. Det gör stor skillnad på temp, ca 10 grader. Intels pasta får mycket skit men faktum är att den slår även de bästa pastorna över tid. Vissa av de högpresterande pastorna degraderar redan efter ett par veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Visst är skalning på kyla viktig, men en dålig luft-cpu är inte bra på kväve. Däremot kan en bra luft-cpu bli en besvikelse på kväve. Beror också lite på vilken cpu-familj det är, haswell-e var mer random. Där var det vanligt att en cpu som var sämre på luft kunde slå den på kväve. GPUer är lite annorlunda, där handlar nästan allt.om skalning på kyla.

Funkar bra med delid ja, men man ska använda flytande metall som pasta då. Det gör stor skillnad på temp, ca 10 grader. Intels pasta får mycket skit men faktum är att den slår även de bästa pastorna över tid. Vissa av de högpresterande pastorna degraderar redan efter ett par veckor.

Vissa som jag använder cpun under många år och då blir det jobbigt om pastan blir dålig efter något år. Kanske skulle vara något att sälja deliddade från fabrik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robocopy:

Fungerar att delidda dessa precis som många gjorde med Skylake, Haswell, Ivy Bridge.
Tror man skulle tjäna mycket i temp för pastan Intel använder verkar inte vara den bästa direkt.

Fast det verkar vara bra mycket bättre numera än det var på Ivy Bridge. Min 3770K går upp i 70 grader med en noctua NH-D15, och då är det enda jag har gjort att låsa upp så att alla kärnor körs i 3.9GHz. (dvs max turbo för en kärna)

Edit: Tror ett problem för Ivy Bridge var att IHS:en var för hög, så där var antingen ett väldigt tjockt lager kylpasta eller dålig kontakt. Kan vara så att de åtgärdat detta till senare generationer.

Permalänk
Medlem

Fått den stabil i 5Ghz.

CPU: 7700K
Moderkort: MSI Z170A Gaming M7
Minne: 16GB Corsair DDR4
Kylning: Corsair H100i v2
Vcore: 1.344V
OC: 5000MHz (50x100)
Stabil: x264 Stability Test: 9,5 timme innan jag stängde av
Print: http://imgur.com/a/SMGjr

Höga temps, men ligger runt 70 när man spelar

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

Fan blir sugen på kaby lake när ja ser hur relativt lätt folk har fått upp de flesta cpuer till 5ghz..

Permalänk
Medlem

Hur håller sig era OCs i prime95? Undrar eftersom att min 7700K klarade intels XTU stress test i 7h över natten på 4904 Mz @ 1.344V, men fick failade trådar i prime95 efter några sekunder på blend (och ännu snabbare på small FFTs).

Sedan är jag lite fundersam på hur SweClockers gjorde sina tester under load i denna artikel. Det står inte i artikeln vilket program som användes för varken stabilitetstest eller värmetest (eller missade jag något?), och det varierar ju rätt starkt vad olika personer använder. T.ex. ger XTU mig med tidigare nämnda siffror peaks på ca 73 grader m. en D15 med fläktarna på ca 60 %, medan small FFTs i p95 skjuter upp i 90+ land direkt (med 100% fläkthastighet).

Vad anser ni vara acceptabel temperaturnivå under syntetiska/realistiska scenarion, och med vilka program? Samt om ni håller er till "105%-stabil"-tänket eller inte? Mitt exemplar klarade inte ens blend i p95 på 4.8 vid 1.344V utan att få fatal errors i en eller flera trådar efter mindre än en minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loodee:

Hur håller sig era OCs i prime95? Undrar eftersom att min 7700K klarade intels XTU stress test i 7h över natten på 4904 Mz @ 1.344V, men fick failade trådar i prime95 efter några sekunder på blend (och ännu snabbare på small FFTs).

Sedan är jag lite fundersam på hur SweClockers gjorde sina tester under load i denna artikel. Det står inte i artikeln vilket program som användes för varken stabilitetstest eller värmetest (eller missade jag något?), och det varierar ju rätt starkt vad olika personer använder. T.ex. ger XTU mig med tidigare nämnda siffror peaks på ca 73 grader m. en D15 med fläktarna på ca 60 %, medan small FFTs i p95 skjuter upp i 90+ land direkt (med 100% fläkthastighet).

Vad anser ni vara acceptabel temperaturnivå under syntetiska/realistiska scenarion, och med vilka program? Samt om ni håller er till "105%-stabil"-tänket eller inte? Mitt exemplar klarade inte ens blend i p95 på 4.8 vid 1.344V utan att få fatal errors i en eller flera trådar efter mindre än en minut.

Har inte hunnit testa Prime95 än men gissar på liknande resultat där som du får.
Vet att många brukar använda äldre versioner typ 27.9 med custom-inställningar.
Hittade en guide: http://overclocking.guide/stability-testing-with-prime-95/

Själv brukar jag köra Aida64 i 8-12 tim. Klarar den det ökar jag Vcore ett par snäpp
ca 0.02V lr liknande för att vara på säkra sidan. Det används sen som 24/7 klock.
Brukar ha ca 80-85C max som acceptabel nivå under stresstester.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk

CPU: 7700K
Moderkort: Asus Maximus IX Hero
Minne: 32GB Corsair LED 3200MHz XMP
Kylning: custom vatten: Alphacool 360 XT, med 2 fläktar(3 fläkten tar i CPU strömsladden till MOBO) EK Laing DDC 3.25 pump EK Supremacy CPU block. 19/13 slangar.
Vcore: 1.375V i bios
OC: 5000MHz (50x100)
Stabil: Intel Extreme Tuning Utility: körde ett test på Benchmark. kraschade på 1.35v höjde till 1.375 har gått bra en vecka. Cinebench och 3D Mark går bra. CPU temp går upp till 70 i stresstest.

Visa signatur

NZXT H630 : Asus IX Hero : Intel i7 7700K : Corsair 32GB DDR4 LED 3200MHz : EVGA Supernova G3 850W : GeForce Titan X pascal : SSD M2 Intel 600p 512GB M.2 (OS) : SSD 2 Crucial BX200 500GB : Windows 10 pro : Vattenkylning CPU EK - Supremacy, EK DDC 3.25 PWM pump , Alphacool 360 XT

Permalänk
Medlem

Uppdaterar mitt resultat med lite länge stresstest

CPU: 7700K (Batch#L642G244)
Moderkort: Asus Maximus IX Code
Minne: 16GB G.Skill TridentZ 3600MHz
Kylning: Corsair H100i GTX
Vcore: 1.31V i bios
OC: 5000MHz (50x100)
Stabil: Aida64 9h
Print: https://www.pixeltopic.com/image/bjfzslinnervfn/

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

CPU: 7700K
Batch# L638F923
Moderkort: MSI Z270A Gaming M7
Minne: 16GB Corsair DDR4
Kylning: Noctua NH-U12S Push-Pull (2*120)

OC1: 4800MHz (48x100)
Vcore: 1.335V (Botar på 1,28V men ej stabil i Prime95)
Prime95 28.10 stabil.
Temp max: 84C.

OC2: 5000MHz (50*100)
Vcore: 1,360V (Bootar på 1,32V men ej stabilt innan 1,35:ish)
Prime95 ej stabil.
Aida64 stabil. (Stabil i allt jag testat, 3D Mark, spel, Intel stress mm.)
Temp max: 88C.

Volt i Windows avläst med CPU-Z 1.78.1

Jag är inne på mitt 4:e chip, 2 st som maxade 4,7 och 4,8 samt det här och ett innan som ligger på ungefär samma nivå.
OC1 får bli min 24/7.

Visa signatur

Intel i7 7700K | MSI Z270 Gaming M7 | 16GB Corsair Vengeance 2666MHz | EVGA 1070 SC ACX 3.0 8GB | Noctua NH-U12S | Samsung 840 Pro 512GB | Corsair CX650M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phoneix:

CPU: 7700K
Batch# L638F923
Moderkort: MSI Z270A Gaming M7
Minne: 16GB Corsair DDR4
Kylning: Noctua NH-U12S Push-Pull (2*120)

OC1: 4800MHz (48x100)
Vcore: 1.335V (Botar på 1,28V men ej stabil i Prime95)
Prime95 28.10 stabil.
Temp max: 84C.

OC2: 5000MHz (50*100)
Vcore: 1,360V (Bootar på 1,32V men ej stabilt innan 1,35:ish)
Prime95 ej stabil.
Aida64 stabil. (Stabil i allt jag testat, 3D Mark, spel, Intel stress mm.)
Temp max: 88C.

Volt i Windows avläst med CPU-Z 1.78.1

Jag är inne på mitt 4:e chip, 2 st som maxade 4,7 och 4,8 samt det här och ett innan som ligger på ungefär samma nivå.
OC1 får bli min 24/7.

Jag har testat 5 L638FXXX chip. Alla har varit dåliga, jag skulle hålla mig borta från dem. L642 och L643 har alla varit rätt bra än så länge, även om jag inte testat tillräckligt många för att dra riktiga slutsatser än. Har testat 11 chip hittils.

Permalänk
Medlem

Det där med Batch är nog lite random tror jag med.
Enligt Rauf så var hans bästa för några inlägg sedan L643G225, fick inte mitt exemplar att bota windows över 4,8MHz.
Sen undrar man lite över vcore, många skriver inställd i bios, jag föredrar CPU-Z under belastning.

Visa signatur

Intel i7 7700K | MSI Z270 Gaming M7 | 16GB Corsair Vengeance 2666MHz | EVGA 1070 SC ACX 3.0 8GB | Noctua NH-U12S | Samsung 840 Pro 512GB | Corsair CX650M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phoneix:

CPU: 7700K
Batch# L638F923
Moderkort: MSI Z270A Gaming M7
Minne: 16GB Corsair DDR4
Kylning: Noctua NH-U12S Push-Pull (2*120)

OC1: 4800MHz (48x100)
Vcore: 1.335V (Botar på 1,28V men ej stabil i Prime95)
Prime95 28.10 stabil.
Temp max: 84C.

OC2: 5000MHz (50*100)
Vcore: 1,360V (Bootar på 1,32V men ej stabilt innan 1,35:ish)
Prime95 ej stabil.
Aida64 stabil. (Stabil i allt jag testat, 3D Mark, spel, Intel stress mm.)
Temp max: 88C.

Volt i Windows avläst med CPU-Z 1.78.1

Jag är inne på mitt 4:e chip, 2 st som maxade 4,7 och 4,8 samt det här och ett innan som ligger på ungefär samma nivå.
OC1 får bli min 24/7.

Å där har vi orsaken till att byte från 6700K som gör 4.8 (även 5 om ja mosar på med vcore), känns tämligen osäkert. Visst kan man få ett guldchip, men (mest troligt) blir det nästan en nedgradering (nästan)

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

CPU: 7700K
Batch# L642G085
Moderkort: Asus Strix Gaming Z270F
Minne: 16GB Corsair DDR4 3000MHz
Kylning: Hyper 212 EVO
OC1: 4800MHz (48x100)
Vcore: 1.295
Temp max: 89C.

Inväntar Kraken X62 AiO-kylning för att förhoppningsvis öka på Vcore lite till för att köra den i 5GHz. Nuvarande Hyper 212 gillar inte så mycket mer än detta.

Permalänk
Medlem

Har efter någon veckas testande och prövande gjort lite observationer:

CPU: 7700K
Moderkort: ASUS PRIME Z270-A
Minne: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 Mhz
Kylning: Noctua NH-D15
Vcore: 1.314 i CPU-Z under load
OC: 4800 Mhz (48 x 100)
Stabil: Klarade ej prime95 (senaste versionen) med small FFTs preset utan failures, ej heller blend efter ca 20 minuter. Klarade AIDA i 6-7 timmar och 10 passes i IntelBurn Test (standard preset).
Temperatur: Max i AIDA låg på strax över 80 (package), oftast runt 75. IBT sköt upp till 94 på core 3, låg på ca 10 grader under på resten.
Batch#: L638F815

Hade igång coretemp i bakgrunden under lite Fallout 4 spelande, lyckades komma upp i 80 graders spikes med den förinställda fläktkurvan. Fläktarna lät dock inte alls som att de var på 100 % RPMs, så antar att det var tillfälliga korta hopp. Var rätt besviken på hur höga temperaturerna blev av ganska små ökningar i vcore, och att den ändå inte höll sig så stabil som jag hade önskat. Vägrade hålla sig stabil i AIDA (och låt oss inte ens nämna prime) på 4.9, utan vcore på uppmot 1.360+, vid vilket temperaturen pangade upp rätt obehagliga temperaturer (98+ under IBT). Är förvånad över hur SC fick så låga temperaturer på sina 7700K (>70 grader) vid 1.320 vcore.

Vcore: 1.289 i CPU-Z under load, 1.304 i BIOS
OC: 4700 Mhz (47 x 100)
Stabil: Ungefär lika stabil som ovanstående försök. Klarade inte prime95 på small FFTs
Temperatur: Låg på cirka 10 grader svalare än ovan i AIDA, ca 5 grader svalare i IBT.

Var rätt tråkigt att få dessa temperaturer även vid en något mer konservativ OC. Tyckte inte att temperaturerna var värda den ganska minimala prestandavinsten på dessa clocks, och bytte därför till "Eco/silent"-någonting-profilen som fanns förinställd på moderkortet. Var inte jätteuppspelt över att låta alla inställningar ligga på Auto, men blev desto mer nöjd med resultatet:

Ingen OC, men kan ändå vara intressant att jämföra mot:

Vcore: Mellan 1.248 och 1.264 under load
OC: Ligger på 4500 vid idle och under load
Stabil: Stabil i allt jag kunde pröva. Ingen överraskning på dessa clocks
Temperatur: Låg som högst på 75 grader under AIDA med medeltemp på runt 65, med CPU fläktar på under 70 % (~1050 RPM).

Kör på denna nu och är ganskan nöjd, var enligt mig lätt värt att slopa den högre hastigheten för lägre temperaturer och ljudnivåer. Är ingen supererfaren överklockare, så det kan vara möjligt att jag prövat med halftaskiga inställningar. Verkar dock som att det krävs en för hög vcore för mig för att kunna nå 4.8+ på luft. Lite avundsjuk på hur låga temps vissa verkar ha fått (ser ut som att det kan vara en märkbar skillnad på 7600K och 7700K också?), men är rätt nöjd med hur den rullar på just nu också.

Permalänk
Medlem

CPU: i5 7600K
Moderkort: Asus Prime z270-P
Minne: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz
Kylning: Be Quiet Pure Rock
Vcore: 1.27V
OC: 5GHz
Stabil: Endast snabbtestat

Hann bara med några snabba tester första kvällen, men resultaten verkar lovande. Kunde till en början klocka upp till 4.6GHz utan att röra Core voltage. På 4.7GHz bootade den ej. Höjde spänningen till 1.285V och gick utan problem upp till 5GHz. Bootade även på 5.1GHz med 1.285V, men kraschade så fort jag startade Cinebench. Sänkte till 5GHz och körde snabba tester för att sänka spänningen, stannade på 1.27V och körde 15 min Aida64 och 15 min PassMark BurnInTest utan problem. Temperaturen under stresstest ligger på ca 68-77 grader beroende på core, enstaka avläsningar kan dock sticka iväg till 81-83 grader.

Ska försöka mig på ytterligare sänkning av spänning och längre stabilitetstester under helgen.

Permalänk
Medlem

Är nu inne på min 5:e 7700k och även den är kass.
4800MHz kräver 1,35 för att gå stabilt, klarar inte prime dock.
Bootar 5000MHz på 1,40 V-core, minsta stress och den dör.
Batch L637F699 (om det nu säger något)
Får väll hoppas att det 6:e är golden!
Börjar tvivla lite på tillgången på bra och mycket bra chip.

Visa signatur

Intel i7 7700K | MSI Z270 Gaming M7 | 16GB Corsair Vengeance 2666MHz | EVGA 1070 SC ACX 3.0 8GB | Noctua NH-U12S | Samsung 840 Pro 512GB | Corsair CX650M |

Permalänk
Medlem

Är nu inne på chip nr:6
I7 7700K
Batch L644G973

Bootar 4,8 på 1,21 v-core, Prime95 stabilt på 1,24.
Bootar 5.0 på 1,26, stabil på allt utom Prime95 på 1,306 v-core.
Tror detta är den här jag ska behålla.

Visa signatur

Intel i7 7700K | MSI Z270 Gaming M7 | 16GB Corsair Vengeance 2666MHz | EVGA 1070 SC ACX 3.0 8GB | Noctua NH-U12S | Samsung 840 Pro 512GB | Corsair CX650M |