AMD hoppas bryta Intels dominans på servermarknaden med Zen

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Med andra ord så är en rigg med AMD FX den perfekta speldatorn

CPU'er klockade över 4,3 GHz på prisjakt!

Nej jag har fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nej jag har fel.

Shit... Får avbryta orden

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Ahaaa! Såg inte den nämnas i artikeln han länkade till. Dock så skummade jag bara igenom.

Spännande.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Var kommer 512 MB L3 ifrån, misstänker ryktessidorna fudZilla eller wccftech som visserligen träffar rätt ibland

Lite ryktes givetvis. Trolgitvis 64MB men kan vara 512. Källor nedan som jag bl.a. har tittat igenom.

http://www.nordichardware.se/nyheter/amds-naples-cpu-avslojad...
http://www.guru3d.com/news-story/amd-naples-32-core-zen-proce...

http://seekingalpha.com/article/4012152-amd-naples-another-wa...

Citat:

Those Geekbench benchmarks show that Naples may be equipped with 512 MB of L3 cache, but it is very likely to be a program read error of the associative/shared cache.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att AMD i princip är borta från servermarknaden så kommer ju bara några få procent i marknadsandel resultera i enorma mängder pengar, så jag är hoppfull

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare

Tror personligen att AMD har betydligt större chans på hemmamarknaden än på servermarknaden med Zen.

Finns flera frågetecken kring Naples som om man inte kan matcha Intel gör det helt irrelevant om man så har 100 kärnor.

  • Har man något likt DDIO? I I/O-intensiva laster får många 70-80 % högre prestanda med denna teknik (som kom med Sandy Bridge Xeon E5/E7)

  • Vad är kostnaden för VM-exit/VM-enter? I datacenter och allt mer på servers är allt virtualiserat. Folk brukar klaga på hur lite som händer mellan Intels revisioner vilken rätt bra indikerar att man inte virtualiserar I/O-intensiva laster, för är STOR skillnad bara mellan Haswell och Broadwell på just kostnad för VM-exit, den är ännu större mellan Ivy Bridge och Haswell. Nyare generation har både teknik för att kunna undvika VM-exits i vissa lägen men har på några generationer även blivit över en tiopotens billigare att göra VM-exit.

  • I datacenter är det inte främst Xeon E5 man konkurrerar mot, utan Xeon E7. Kan man matcha Xeon E7 på mängd RAM per socket (3 TB idag) och än mer: kan man matcha RAS funktionerna hos Xeon E7

Just RAS funktionerna var tidigare det som skilde x86 från de "stora" grabbarna. Nu när även detta finns på x86 så fick IBM och Oracle väldigt svårt att på något sätt hävda sig då de är rätt dyra jämfört med Intel. Så är inte helt sant att Intel saknar konkurrens i datacenter, de har ~99 % av den marknaden främst för att de är lika bra samt mycket billigare än de enda konkurrenter som ligger på samma tekniska nivå.

Nu har AMD knappt alls pratat om Naples än, men om man inte i alla fall matchar Intel på finesserna ovan lär man näppeligen göra något större avtryck på servermarknaden, det oavsett prislapp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som några undrar.

Om man tittar på statistik på publika servrar i världen så uppnår både linux baserade och Windows baserade ungefär ~35% var. Resterande är andra system och BSD.

Vårt företag har en dominans av windows baserade servrar. Men det är ett medvetet val då Linux server- tekniker inte växer på träd i Sverige. Och kostnaden för dessa är högre.

OT.
Tycker det är bra om det kommer in en till i leken. Detta kommer sänka kostnaden av HW.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det får nog skilja jävligt mycket för att folk ska gå över!

Hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Att ex. Google och Amazon inte byter från en dag till en annan betyder inte så mycket, det är väl förväntat.

AMD har väl chans att ta mark på små- och medelstora företag, faller det väl ut där så börjar ju jättarna titta på alternativ också, kanske att ha flera leverantörer. Men det hänger mycket på moderkort och ja snarare vem som levererar kompletta servrar och serverkluster med vilka garantier, service och funktioner.

Så skulle inte räkna bort AMD än, ska bli kul o titta på vad de släpper snart.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Enigma:

http://www.tweaktown.com/news/55836/amd-zen-based-naples-cpu-...
Finns en del äldre artiklar också från andra källor, bara att googla

Jag är ju lite orolig för att de faller på enkeltrådsprestanda pga låga klockfrekvenser den här gången. Är medveten om att det inte är alls lika viktigt i servervärlden, men ändå, 1,4 GHz är inte mycket att komma med. Vi får hoppas att den kan använda turboläget duktigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Intel är kungarna vid virtualisering, och virtualisering är framtiden. Har väldigt svårt att se att AMD ska kunna slå igenom igen på server marknaden

Lönlöst att sia om framtiden men Zen kommer med två saker till virtualisering som Intel saknar idag; SME och SEV - återstår att se hur väl dessa mottags av potentiella kunder.

Permalänk
Medlem

Det är alla till gagn om det går bra för AMD

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Alltså är så trött på dom här "Vi får se Zenare" du förstörde precis min dag.

håller med faktiskt, är lite gammalt nu..

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jasså? visa mig det då, svart på vitt tack.

Det är väl bara att jämföra AMD och Intel på samma clock för att förstå det. AMD måste överklocka mer för att komma upp i den prestandan. Nu räknar jag inte med Ryzen då vi inte vet hur bra den är än

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Alltså är så trött på dom här "Vi får se Zenare" du förstörde precis min dag.

Va? Ordvitsar kan man väl aldrig få för mycket utav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag är tveksam till att majoriteten av alla servrar kör Windows, har du nån källa?

Precis. Det finns mer solaris professionella servrar (solaris är dödade än dodon nu när Oracle lade ned dev teamet) Windows server är för noobclass servrar som inte stödjer SSH. Om du måste köra RDP eller VNC för att administera din server så är det inte fel på servern utan felet sitter mellan tangentbordet och ryggstödet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det är väl bara att jämföra AMD och Intel på samma clock för att förstå det. AMD måste överklocka mer för att komma upp i den prestandan. Nu räknar jag inte med Ryzen då vi inte vet hur bra den är än

0.93 enligt alla benchmarks så långt. så 1000mhz intel kaby är 0.007 sämre per cycle därmed är definitivt AMD på rätt spår.
Ryzen har kortare pipeline och där kommer de alltid att vinna om de bibehåller. (bulldozer och piledriver hade enorma pipelines, vilet är kasst)

https://www.youtube.com/watch?v=PKF9GOE2q38

där har du problemet med för lång pipeline förklarat grafiskt. ( detta fall dock i G4 vs Intel, men samma regel gäller)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ja, dom sidorna...
Om man läst dom sidorna ett tag så kan man tro att dom håller ett by kafferep minst en gång i veckan för att utbyta skvaller "det har jag hört = ultimata sanningen."
Ja, kanske inte... Men nog så springer dom å lyfter på svansen till fudZilla och wccftech rätt regelbundet för att sen publicera det dom hittar. Vet uppriktigt inte hur många kommentare jag postat som motbevisar deras storry och då främst NH, behöver jag nämna att kommentarerna är borta inom en vecka
Det som inte stämmer med deras storry åker bort, nu senast när Swartch eller vad han heter skrev att AMD förberedde en 4c/4t på 45W med bruten länk till källan. Visst dom har guider och tester som är rätt OK, men där slutar det tyvärr...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

@Friterad: Precis! Tycker det är Zensationellt bra skämt i tråden!

Aja vi får se vad som uppkommer

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Precis. Det finns mer solaris professionella servrar (solaris är dödade än dodon nu när Oracle lade ned dev teamet) Windows server är för noobclass servrar som inte stödjer SSH. Om du måste köra RDP eller VNC för att administera din server så är det inte fel på servern utan felet sitter mellan tangentbordet och ryggstödet.

Förstår vad du menar, kände samma förtvivlan när dom stängde/lade ner OpenSolaris open source project.
Själva OS'et lever vidare som både open source och som Solaris OS hos Oracle, dock stängt.

Resterna efter OpenSolaris open source project resulterade i en uppsjö olika forks varav ett tiotal är kvar idag, dom två bästa är utan tvekan illumos och openindiana som är en fork av illumos. Något dom flesta är.

Det som mest tilltalade mig med OpenSolaris var zfs och zraid.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Beror ju på vilken server licensiering man har.
Hos oss skulle AMD va MYCKET dyrare.

Oss?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, dom sidorna...
Om man läst dom sidorna ett tag så kan man tro att dom håller ett by kafferep minst en gång i veckan för att utbyta skvaller "det har jag hört = ultimata sanningen."
Ja, kanske inte... Men nog så springer dom å lyfter på svansen till fudZilla och wccftech rätt regelbundet för att sen publicera det dom hittar. Vet uppriktigt inte hur många kommentare jag postat som motbevisar deras storry och då främst NH, behöver jag nämna att kommentarerna är borta inom en vecka
Det som inte stämmer med deras storry åker bort, nu senast när Swartch eller vad han heter skrev att AMD förberedde en 4c/4t på 45W med bruten länk till källan. Visst dom har guider och tester som är rätt OK, men där slutar det tyvärr...

Nog tror jag AMD kan lansera en 4c/4t CPU på 45W däremot blir det antingen med betydligt lägre klockade eller så kommer det med väldigt sparsam "idle mode". Någon prestandaprocessor kommer det absolut inte bli eftersom Intel och ev. Ryzen ligger på 90W under belastning.

Skrivet av Ytbehandlad:

Antagligen det företag @tvelander jobbar för.

Skrivet av Friterad:

Va? Ordvitsar kan man väl aldrig få för mycket utav?

Säger man.. tills hela kommentarfältet "goes Potato".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Tumnus

Jag hittade lite info hos Guru3d som de fått ifrån franska Canard PC och de nämner att det kan finnas/komma Ryzen 4c/4t på 45 watt men då lägre klockade.

http://www.guru3d.com/news-story/amd-starts-sampling-4-core-r...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

@Tumnus

Jag hittade lite info hos Guru3d som de fått ifrån franska Canard PC och de nämner att det kan finnas/komma Ryzen 4c/4t på 45 watt men då lägre klockade.

http://www.guru3d.com/news-story/amd-starts-sampling-4-core-r...

Ja, vad skrev jag tidigare?

Dom springer efter wccftech och sniffar i hopp om ett rykte att sprida vidare, självfallet. Här demmenterar CanardPC ryktet att dom skulle vara källan, CPC har inte ens kännedom om en 45W Ryzen.

CPC's twitter dementi är även postad i tråden till wccftech's artikel om Ryzen 4c/4t 45W, gäller att blädra lite längre ner än till rubriken

Sen så ska visst AMD ha kört en sample av Ryzen utan SMT enligt CPC, för vilken orsak och vad det kan leda till kan bara spekuleras.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Alltså det klart en 3.5 Ghz cpu kan vara bättre än en 4 Ghz cpu i vissa spel men generellt sett så får du ju mer fps per Ghz

Min äldre e4400 c2d i 2ghz springer rundor runt föregångaren p4 på 3.4 ghz. C:a halva tiden i pitest.. ghz är för mig inte så intressant jämfört med verklig prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Precis. Det finns mer solaris professionella servrar (solaris är dödade än dodon nu när Oracle lade ned dev teamet) Windows server är för noobclass servrar som inte stödjer SSH. Om du måste köra RDP eller VNC för att administera din server så är det inte fel på servern utan felet sitter mellan tangentbordet och ryggstödet.

Vad är problemet med RDP? Självklat går det lägga på ssl cerifikat om man vill men i vilket fall tunlar man trafiken om man kör över osäkra nät.

Jag skulle påstå att SBS problem och liknade är att inte använda rätt produkt för rätt ändamål. Först ska man ta reda på vad servern ska göra, sedan väljer man hård och mjukvara därefter. Inom väldigt många områden har Microsoft i princip monopol och gör man då en liten kostnadsjämförelse mellan windows och linux kan man få typ såhär.

Serverkostnad ca 250 000kr för båda.
Licenskostnad windows säg 150 000kr (2st datacenter med cals)
Linux, inte alltid gratis men säg det.
Licenskostnad program i Windows säg 500 000kr.
Licens till linux finns ej, men det går att utveckla ett program för säg 100 miljoner.

Beroende på ens budget kan valen bli olika, men det handlar ej om inkompetens att ej alltid lägga d där 100 miljonerna eller så på att utveckla egna applikationer.

Inom windowsvärlden används dessutom AD flitigt, man skapar olika grupper och undergrupper som man låter användare vara medlemmar i. Sedan när användaren kör olika applikationer så anpassas inställningarna helt efter vilka grupper de är med i. Det blir alltså jättesmidigt att underhålla och något liknande generellt har jag ej hört att det finns i Linux.

Nu har jag ej använd något motsvarande Active Directory i linux, mitt påstående baseras bl.a. på vad Eli the Computer Guy med flera säger: https://www.youtube.com/watch?v=lFwek_OuYZ8&t=1m33s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

http://www.tweaktown.com/news/55836/amd-zen-based-naples-cpu-...
Finns en del äldre artiklar också från andra källor, bara att googla

Jag är ju lite orolig för att de faller på enkeltrådsprestanda pga låga klockfrekvenser den här gången. Är medveten om att det inte är alls lika viktigt i servervärlden, men ändå, 1,4 GHz är inte mycket att komma med. Vi får hoppas att den kan använda turboläget duktigt.

Frågan är väl vilken Xeon de vänder sig mot då det finns en djungel av dem därute med, Xeon E7/E5/E3/D o.s.v.

Kollade på Xeon D en med 16kärnor/32trådar bara 1.3GHz så jag tycker nog att 1.4GHz med 32kärnor/64trådar kommer kämpa på bra.

Sen går det ju rykten som vanligt men sägs att AMD kommer med Naples som 16kärnor/32trådar med och längre fram med 48kärnor/96trådar fast på 7nm.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Beror ju på vilken server licensiering man har.
Hos oss skulle AMD va MYCKET dyrare.

Fast.. nu pratar du ju innan det ens finns moderkort eller CPUer för försäljning. Menar du licensiering för OS så beror det ju på vilka rabatter man har och vilket OS man kör på. Knappast så att alla server applikationer behöver köras i windows för sina ändamål, många skulle nog lida av det beroende på ändamål

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Fast.. nu pratar du ju innan det ens finns moderkort eller CPUer för försäljning. Menar du licensiering för OS så beror det ju på vilka rabatter man har och vilket OS man kör på. Knappast så att alla server applikationer behöver köras i windows för sina ändamål, många skulle nog lida av det beroende på ändamål

Det är inte hårdvara som är dyrt ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det är inte hårdvara som är dyrt ^^

Beror helt och hållet på. Om hårdvaran inte vore dyrt, så känns det dumt att påstå att AMD vore dyrare än Intel

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X