Permalänk
Medlem

Sökes: TGB liknande Red Scarf II+?

Tja!

Är ute efter ett 65% tangentbord, alltså med piltangenter + extra tangentrader till vänster om ordinarie layouten, ungefär som Red Scarf II+ Rev.B:

Finns det något vettigt tangentbord i ISO layout som har snarlik layout som ovanstående?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

@JesperA: Enl Massdrop som bilden verkar hämtad från går det utmärkt att bygga som ISO. För övrigt ser det ut som en sämre kopia av KMAC Mini.

Permalänk
Medlem

@Khers: Japp, det går att beställa Red Scarf:en med ISO layout på Massdrop men problemet är att det enda jag gillar med Red Scarf:en är just layouten, allt annat är inte riktigt min stil.

Går det bygga KMAC Mini med ISO layout? Hittar inte jättemycket när jag googlar, går det ens få tag i ett KMAC Mini :S

Annars, finns det någon PCB med denna layouten som är lättillgänglig, i värsta fall får jag bygga ihop ett bord själv, vill ogärna köpa Red Scarf kittet bara för att plocka ut PCB:n.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

@JesperA: Nja, KMAC Mini tillverkades i en begränsad serie runt 2012. Det var nån som sålde ett på GH du i veckan. Han ville ha $999 (det var dock aldrig byggt och såldes därmed som oanvänt kit vilket adderar värde, normal prisnivå ~$600?)... Går inte att bygga som ISO (allt går, men inte som de såldes), KMAC Mini är med andra ord nog inte riktigt vad du vill ha, även om jag tycker det är snyggt.

Vad är det du inte uppskattar med RS? Hur skulle du vilja att det såg ut istället? Alternativ kryllar det inte direkt av. DD Transformer (endast PCB) är nog det enda jag kan komma på på rak arm. Det finns en annan version av RS78, med en annan nederdel:

kanske faller dig bättre i smaken?

Permalänk
Medlem

Synd på KMAC:en, verkar som begagnatpriserna är ganska rejält över min budget.

Jag föredrar utseendet på Whitefox, skulle helst vilja ha ett Whitefox med dom extra 2 raderna till vänster. Gillar inte dom insjunkna tangenterna på RS, ej bakgrundsbelyst (verkar enbart vara belyst undertill, men ej under keycapsen). Det är ju ingen katastrof, hittar jag inget annat så blir det ett RS, i värsta fall hardwiring, eller kanske ett Whitefox vid nästa drop + ett separat mini-tgb med endast dom extra 2 kolumnerna.

Tack iaf

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

@JesperA: Det är definitivt möjligt att ha bakgrundsbelysta tangenter på RS78, PCBn har i alla fall stöd för det. Just fotoexemplaret har dock ingen lött dit några LEDs i brytarna på.

Whitefox lär ju komma upp snart igen, i en svart/guld-variant enl matt3o, och snart är det dags för v1.2 som kanske kommer med splittad mellanslagstangent.

Permalänk
Medlem

Det finns ju RedScarf II+ rev. C. Finns på taobao men har gått upp avsevärt i pris ser jag. Här är mitt:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperA:

Synd på KMAC:en, verkar som begagnatpriserna är ganska rejält över min budget.

Jag föredrar utseendet på Whitefox, skulle helst vilja ha ett Whitefox med dom extra 2 raderna till vänster. Gillar inte dom insjunkna tangenterna på RS, ej bakgrundsbelyst (verkar enbart vara belyst undertill, men ej under keycapsen). Det är ju ingen katastrof, hittar jag inget annat så blir det ett RS, i värsta fall hardwiring, eller kanske ett Whitefox vid nästa drop + ett separat mini-tgb med endast dom extra 2 kolumnerna.

Tack iaf

Åsyftar du med "insjukna": "hattarna"/Capsen eller att "bezellen" inte är "floating-caps"?

1) hattarna: Lätt fixat, det är inte den sorten som följer med (som option) utan cherry, eller sätt på valfria.
2) "Bezelen": låt bli att montera den; borde nog gå att skippa (någon som har en kan säkert bekräfta?)

och som redan sagts: RS är _väldigt_ bakgrundsbelyst (både tangenter och "backlight")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigilius:

Det finns ju RedScarf II+ rev. C. Finns på taobao men har gått upp avsevärt i pris ser jag. Här är mitt:

http://i.imgur.com/0XPaGMt.jpg

Tack men inte den layouten/storleken jag är ute efter tyvärr, behöver dom 2 extra kolumnerna.

Skrivet av anon257891:

Åsyftar du med "insjukna": "hattarna"/Capsen eller att "bezellen" inte är "floating-caps"?

1) hattarna: Lätt fixat, det är inte den sorten som följer med (som option) utan cherry, eller sätt på valfria.
2) "Bezelen": låt bli att montera den; borde nog gå att skippa (någon som har en kan säkert bekräfta?)

och som redan sagts: RS är _väldigt_ bakgrundsbelyst (både tangenter och "backlight")

Ja, att dom är insjunkna i bezelen, det går att skippa bezelen men då blir det en naken platta & pcb vilket inte ser så bra ut så då blir det till att göra ett eget chassie. Så, känns onödigt att beställa detta kittet om jag ändå blir tvungen att kassera i princip allt utan PCB:n, vore gött att kunna köpa denna PCB layouten med ISO stöd löst.

Ja, jo, tekniskt sett är RS bakgrundsbelyst men ej vid leverans, enda belysningen är ju fjortisbelysningen så man får ju själv köpa & löda fast LED:s på PCB:t.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperA:

...
Ja, jo, tekniskt sett är RS bakgrundsbelyst men ej vid leverans, enda belysningen är ju fjortisbelysningen så man får ju själv köpa & löda fast LED:s på PCB:t.

"Tekniskt sett" så fungerar inte RSn vid leverans: Det enda (sweclockers-stavat: "ända") som är färdiglött vid leverans är just PCBts RGB LEDs. Allt annat kommer i delar: dvs du måste själv löda fast brytarna (och brytarnas LEDs om du vill ha sådana)... (och montera stabbar etc.), vilket är ett rätt trevligt pyssel och det ger lite bonus-nörd-poäng!

Och du hinner ju enkelt med att beställa (och få levererat) valfria LEDs (valfri kulör, 2x3x4 alt. 1,8mm: e-bay, amazon, aliexpress) för runt $1 innan RSb:n hinner landa i, officiellt, "maj" (dvs om massdrop och postnord sköter sig som vanligt: Juni/Juli)