Permalänk
Medlem

Begagnade Högtalare

Tjena! Vilka är det absolut bästa högtalarna enligt era öron som man kan hitta begagnat för max 5k.
Från vänner har jag hört att B&W 600 serien och NHT 2.5i är bra val Men är ute efter lite fler alternativ, är novis på detta så allt är välkommet.

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk
Medlem

Letar du efter stativ eller golvhögtalare? Är utseendet viktigt?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Letar du efter stativ eller golvhögtalare? Är utseendet viktigt?

Både och

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk
Medlem

Högtalare låter ju olika och ser också olika ut. Vi uppfattar ljud på olika sätt och har olika smak. Det är därför svårt att kunna ge dig ett tips på vilka högtalare som du kommer att uppskatta både med avseende på välljud och utseende.

Permalänk
Medlem

Här har du ett riktigt prisvärt Dali-paket i Göteborg:

https://www.blocket.se/goteborg/Dali_Ikon_sub_samt_Dali_Ikon_...

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Högtalare låter ju olika och ser också olika ut. Vi uppfattar ljud på olika sätt och har olika smak. Det är därför svårt att kunna ge dig ett tips på vilka högtalare som du kommer att uppskatta både med avseende på välljud och utseende.

Därför jag frågade "enligt era öron"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk
Medlem

Jag är långt ifrån en expert på ljud men kan ändå en hel del efter att under många år letat efter det bästa ljudet för den minsta sedelbunten.

Det jag lärt mig är att: Snåla inte, då blir man aldrig nöjd. Välj ett par högtalare som passar din smak.

Du kanske gillar att höra basen och mycket av high hat trummorna, alltså en ganska skev ljudbild tekniskt sett, då ska Klipsch vara ett hyfsat alternativ (äger ett par själv).

Dali högtalare och subbar från HiFi klubben är faktiskt riktigt trevliga att lyssna på, inte allt för dyra (de billigare varianterna) men levererar ändå kristallklart ljud för pengarna.

Det absolut bästa du kan göra: Hitta ett par som låter intressanta och åk och lyssna på dem, låter dem bra så är det bara att köpa. Men se till att testa några högtalare först så du har något att jämföra med.

Lycka till med ditt ljudköp

EDIT: Mitt hemmabio/ljudsystem just nu: 1 par Klipsch R26-f, Dali sub e-9 f, Sony str dn1060. Inte det dyraste systemet på planeten men med lite pill i inställningarna så låter det riktigt bra, tycker även släkt och vänner som vissa också har egna ljudsystem.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolwede:

Därför jag frågade "enligt era öron"

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag förstår det, men för att kunna rekommendera det bästa ljudet så måste man ju också ha lyssnat på en massa olika.

Vissa tycker också att det spelar roll vad du driver systemet med och då uppstår ju givetvis frågan vad du har att spela med?

Jag tycker att du ska titta på blocket (och kanske andra sidor också). Läs annonserna och åk och lyssna på det som ser vettigt ut.

Jag hittade nedanstående annons:

https://www.blocket.se/goteborg/Wharfedale_surround_hogtalars...

Jag vet tyvärr inte hur högtalarna låter, men tycker att de ser OK ut i utseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jo, jag förstår det, men för att kunna rekommendera det bästa ljudet så måste man ju också ha lyssnat på en massa olika.

Vissa tycker också att det spelar roll vad du driver systemet med och då uppstår ju givetvis frågan vad du har att spela med?

Jag tycker att du ska titta på blocket (och kanske andra sidor också). Läs annonserna och åk och lyssna på det som ser vettigt ut.

Jag hittade nedanstående annons:

https://www.blocket.se/goteborg/Wharfedale_surround_hogtalars...

Jag vet tyvärr inte hur högtalarna låter, men tycker att de ser OK ut i utseendet.

Tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du även kollar annonser på sidan Hifimagasinet. Det är en sida precis som blocket men alla annonser är för högtalare, förstärkare mm.
http://www.hifimagasinet.com/

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Jag är långt ifrån en expert på ljud men kan ändå en hel del efter att under många år letat efter det bästa ljudet för den minsta sedelbunten.

Det jag lärt mig är att: Snåla inte, då blir man aldrig nöjd. Välj ett par högtalare som passar din smak.

Du kanske gillar att höra basen och mycket av high hat trummorna, alltså en ganska skev ljudbild tekniskt sett, då ska Klipsch vara ett hyfsat alternativ (äger ett par själv).

Dali högtalare och subbar från HiFi klubben är faktiskt riktigt trevliga att lyssna på, inte allt för dyra (de billigare varianterna) men levererar ändå kristallklart ljud för pengarna.

Det absolut bästa du kan göra: Hitta ett par som låter intressanta och åk och lyssna på dem, låter dem bra så är det bara att köpa. Men se till att testa några högtalare först så du har något att jämföra med.

Lycka till med ditt ljudköp

EDIT: Mitt hemmabio/ljudsystem just nu: 1 par Klipsch R26-f, Dali sub e-9 f, Sony str dn1060. Inte det dyraste systemet på planeten men med lite pill i inställningarna så låter det riktigt bra, tycker även släkt och vänner som vissa också har egna ljudsystem.

Tackar tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk
Medlem

Första frågan: Vad har du för förstärkare?

www.hifimagasinet.com är ett väldigt bra ställe att köpa/sälja, har själv både köpt och sålt därigenom ett flertal tillfällen.

Ett väldigt bra begagnatalternativ är NHT 2.5i.
Själv vill jag slå ett slag för Dynaudio, då dem har ett väldigt neutralt ljud som passar dem flesta musikstilarna enligt mig. I dagsläget har jag ett par Excite X34, och har tidigare haft X12, och X12orna finns för strax under 5000kr på hifimagasinet emellanåt.
Här är annars en annan ruskigt kompetent högtalar för 7000kr, kanske kan pruta?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=18299...

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Förstärkaren är ju minst lika viktig om du ska få högtalarna att spela bra! Jag är dock svag för system audio ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av ljud, lägger en hel del pengar på HiFi.
Jag har lärt mig att inte vara en ljudsnobb på vägen, jag har hört anläggningar i mångmiljonsklassen som såklart låter bra, men som inte passar mitt ljudideal. Sedan har jag hört högtalare som kostar under 5000:- (begagnat) där man suttit och nästan tappat hakan och ställt sig frågan, hur kan de här högtalarna låta såhär bra till detta priset?

Så min fråga är helt enkelt, vad lyssnar du på för musik?
Vad är viktigt? Maffig bas? Högupplöst ljud? En allroundhögtalare som skall klara allt?

NHT 2,5 är en för priset oerhört bra högtalare, låter rätt likt PiP och pK fast med lite mer botten, rätt så högupplöst.

En högtalare som jag blev överaskad av var Audio Pro T20, lät oväntat bra när de är bra uppställda.

Skulle man vara en Bas-junkie så kan ju ett par Cerwin Vega DC15 göra vem som helst glad.
Beror såklart helt på vad du prioriterar ljudmässigt och vad du lyssnar på för musik.

Har en del HiFi-vänner, alla med olika ljudideal - Herrens vägar är många, eller vad säger man?

Permalänk
Rekordmedlem

NHT är bra, du kanske också kan hitta Audio Tronic CM 3, Snell och Dahlquist och Mirage m5 för de pengarna också. Ibland finns det bra hemmabyggen på begmarknaden, kanke nått likt detta http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=17267...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

NHT är bra, du kanske också kan hitta Audio Tronic CM 3, Snell och Dahlquist och Mirage m5 för de pengarna också. Ibland finns det bra hemmabyggen på begmarknaden, kanke nått likt detta http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=17267...

Tack, för tipset, undrar lite också över reciever till nht högtalarna som är ganska billigt, har du något tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Förstärkaren är ju minst lika viktig om du ska få högtalarna att spela bra!

Nej!

Permalänk
Medlem

@Mr Mr:

Öh jo? De högtalarna jag hade innan lät skit innan jag köpte mig en ny förstärkare som var betydligt bättre. Köper du tungdrivna högtalare och inte har en förstärkare som kan driva det vettigt låter det skit... Och likaså om du bara har en dålig förstärkare till ett par fina högtalare..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Beroende på högtalarnas specifikationer så är svaret, jo!

Permalänk
Medlem

finns andra som skulle sagt,

förstärkaren påverkar extremt lite så länge den är rätt anpassad för det specifika ändamålet

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bolwede:

Tack, för tipset, undrar lite också över reciever till nht högtalarna som är ganska billigt, har du något tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska ha det till stereo så är en gammal hembiomaskin oftast väldigt prisvärd, modeller utan hdmi brukar gå att hitta billigt och de låter ju inte sämre bara för att de inte kan hantera moderna bild och surroundformat när man använder dem till stereo, tvärt om är de ofta bättre och många har även delbara för och slutsteg på alla kanaler så man kan bygga vidare med aktiva filter och individuell eq per kanal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Högtalare är svårt.

Jag har ett par högtalare (3vägs golvare) som är över 30 år gamla (gummi helt, otroligt nog) och jag tycker de låter bättre än många nya högtalare i 5-10k klassen. Även märken som Dali etc som skall låta bra för pengarna.

Men de passar ju inte direkt för disco om man är en sån lyssnare. Förstår även de som skulle valt andra för att de lyssnar på klassisk musik. Men passar min lyssning väldigt bra.

Sen är det skillnader mellan olika förstärkare också, jag tycker många äldre förstärkare gärna ger ett lite varmare ljud, bättre ? Beror ju på vad man tilltalas av.

Precis som LP inte ger riktigt samma ljud som CD, så ger inte olika utrustningar i övrigt riktigt samma ljud heller.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har ett par Qbic one som tog andan ur mig fullständigt när jag hörde dom provspela i ljudklubbens butik,,för 20 år sedan. dom borde väl gå att hitta för en tusenlapp eller två? dom är ju rätt små och är inte alls gjorda för att spela djup bas , men jag buggde på med ett par QLN som levererade fantastiskt tryck i dom lägre regionerna , så dessa småttingar och ev en sub till så har du riktigt njutbart ljud för säkerligen under dina 5k.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Hittade ett par Audiovector Mi3 super för 5000:- och skulle nog lagt mina pengar där.

Permalänk
Medlem

Ljud är svårt eftersom alla gillar olika.
Jag har ett par Elac FS247BE och en Hegel H80 vilket passar mig utmärkt men det är mååånga timmars research bakom. Jag vill ju ha högupplöst och balanserat ljud men många föredrar lite "varmare" ljud.
Högtalarna ska ju matcha förstärkare och övrig utrustning också och vet inte vad du använder för förstärkare/DAC ?
Några högtalare som fått bra kritik är Elacs Debut serie som jag hade tittat närmare på om jag var du.
Även NADs förstärkare D3020 med inbyggd DAC kan vara något om du behöver.
Men som sagt lyssna runt själv och försök hitta vad du gillar för något

Permalänk
Medlem

Gällande förstärkarval och ljud så vill jag påstå att så länge förstärkaren orkar driva högtalarna, så är ljudskillnaden mellan förstärkare minimal.

Om nytt är aktuellt för förstärkare så skulle jag slå ett slag för Rotel RA-12, en riktigt kapabel förstärkare med RIIA, blåtandsmottagning samt digitala ingångar.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Mr Mr:
Öh jo? De högtalarna jag hade innan lät skit innan jag köpte mig en ny förstärkare som var betydligt bättre. Köper du tungdrivna högtalare och inte har en förstärkare som kan driva det vettigt låter det skit... Och likaså om du bara har en dålig förstärkare till ett par fina högtalare..

Du skrev att förstärkare var lika viktig eller viktigare än högtalarna för ljudet. Jag lägger 80-90% på högtalarna och 10-20% på förstärkare. Jag har aldrig stött på en dålig förstärkare, jag kan dock tänka mig att en kinastärkare från Kjell & co för 500kr låter dåligt.
Men om man utgår från en ingångsmodell från dom stora aktörerna från ca 2000:- så är skillnaden väldigt liten mot en 10.000:- förstärkare. Skillnaden på högtalare för 2000:- och 10.000:- kan däremot vara väldigt stor.
Vi jämförde min enkla Yamaha-receiver för 3000:- mot en kompis Hegel H160 för 25.000:- Vi tyckte att detaljerna kom fram lite bättre på den dyrare Hegeln. När vi sen lyssnade utan att veta vilken förstärkare vi lyssnade på så kunde vi inte höra om det var Yamahan eller Hegeln.
Hegeln är ju helt klart en bättre förstärkare och jag och mina två ljudintresserade kompisar har kanske inte dom bästa öronen. Men varandras högtalare kan vi iaf höra väldigt stora skillnader på.

Men visst om du skulle hitta ett par extremt trögdrivna högtalare som du vill spela väldigt högt med och kombinerar med en väldigt svag förstärkare så blir ju inte resultatet så bra. Men jag tror inte att det är ett vanligt förekommande problem.

Skrivet av moreempty:

förstärkaren påverkar extremt lite så länge den är rätt anpassad för det specifika ändamålet

Instämmer helt!

Permalänk
Medlem

@Mr Mr:

Skrev att förstärkaren är minst lika viktig vilket jag står fast vid. nu menar jag inte konstandsmässigt utan att matcha förstärkaren rätt med rätt högtalare. Vissa högtalare passar bättre med vissa förstärkare, mina system audio passar perfekt med primare förstärkare men jag kör en onkyo. Yamahan jag hade tidigare lät inte alls lika bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit ungefär som det brukar tycker jag. Det kommer ungefär lika många råd som det är personer som svarar. Varje person som letat och hittat rätt vill kanske dela med sig av sin glädje, men speciellt om man har provat lite olika så inser man ju att varianterna är nästan lika många som smakerna.

Hoppas att du hittar något som passar dig. Åk och lyssna och titta.

Detta kan kanske vara en start?

https://www.blocket.se/goteborg/Hogtalare_B_W_DM601S3_7126744...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Nu har det blivit ungefär som det brukar tycker jag. Det kommer ungefär lika många råd som det är personer som svarar. Varje person som letat och hittat rätt vill kanske dela med sig av sin glädje, men speciellt om man har provat lite olika så inser man ju att varianterna är nästan lika många som smakerna.

Hoppas att du hittar något som passar dig. Åk och lyssna och titta.

Detta kan kanske vara en start?

https://www.blocket.se/goteborg/Hogtalare_B_W_DM601S3_7126744...

Jag lastade in ett par Bowers & Wilkins 602 s3 in i lägenheten igår. Tack alla som hjälpte till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NCASE M1 V5 | INTEL I7 6700K | ASUS Z270I STRIX | CORSAIR VENGEANCE 2x16GB |GTX 1080 8GB ROG STRIX