Permalänk
Medlem

@Moaelisa: Gjorde du en anmälan om olaga hot?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort några riktigt dåliga råd.

Att ringa 112 gör man om man befinner sig i nöd, aldrig annars!
Att lämna över ärendet till polisen är det bästa att göra om man blivit utsatt för brott.
Att ta lagen i egna händer på olika sätt är aldrig en lösning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

@Moaelisa: Gjorde du en anmälan om olaga hot?

Jag anmälde bedrägeri men jag sa vad hon skrivit, alltså det om hembesök och att jag kan glömma mina pengar.

Permalänk
Medlem

Jag har fått svar från skatteverket, nu har jag pappans nummer... Frågan är om jag ska fråga honom om mammans nummer, tjejen och mamman bor trots allt ihop och hon är bara 21 år+ att tjejen faktiskt drog in mamman i det hela... sedan är det ju inte säkert att jag får hennes nummer men ja, hade ni gjort det eller? Det känns ju inte som man kan förlora något på att försöka i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Moaelisa: Bedrägerianmälan kommer läggas ner (om hon inte gjort detta mot flera) hade du gjort anmälan om olaga hot och hur dåligt du mår över dessa så skulle det förmodligen hända något i utredningen och hon kommer få ett mer kännbart straff än för att blåsa någon på småpengar..

Så ta inte bort bevisen och ta dig iväg till polisen och gör an anmälan även gällande detta..

Permalänk
Medlem

Nu har jag följt denna tråd i några dagar, och försökt hängt med.. Men det jag läser från Trådskaparen är frågor hela tiden hur hon ska göra? Enligt mig, ta tag i saken i egna händer. Ring alla nummer som finns, polisanmäl sen är det bara vänta..

Dagens samhälle har blivit så sjukt försiktiga av sig :/

Permalänk
Medlem

Ja okej, tänkte inte på att det skulle göra någon skillnad eftersom det var ett ganska oskyldigt hot ändå men blir det inte konstigt att göra en anmälan i efterhand gällande olaga hot? Det var ju ett tag sedan jag fick det nu...

DOCK har jag precis fått ett mejl från en annan, via tradera, som också blivit lurad av henne. Så tjejen har minst 2 anmälningar.

Ja alltså jag har faktiskt ringt alla nummer jag fått tag på. Men också fått kritik att man inte ska blanda in föräldrarna då hon är myndig, samtidigt bor hon ju med sin mamma.

Permalänk
Medlem

@Moaelisa: bara att ta och ringa, oavsett om hon är myndig eller inte, du ska ha dina pengar tillbaks eller varan du betalt för

Permalänk
Medlem

@Moaelisa: Hur vet du att hotet är oskyldigt? Du vet inte vem hon är, vad hon är kapabel till, vem hon känner osv.. Det är aldrig för sent att anmäla något och förmodligen inget konstigt med det heller, det kan ju varit en oro som kommit mer och mer liksom..

Permalänk
Medlem

@Moaelisa: Eftersom det andra brottet (olaga hot/övergrepp i rättssak) har ett ännu högre straffvärde ska du givetvis påtala detta tydligt för polisen. Om du tycker att du nonchalerade bort det i din första anmälan (alltså att den händelsen inte är anmäld), så är du alla möjligheter att göra en sådan anmälan. Det är bara säga att du har grubblat över detta en del och börjar känna dig obekväm. Att du tolkar det som att du, med hot om våld, varken ska kontakta henne eller polisen. Det senare innebär att det rör sig om övergrepp i rättssak, antagligen ringa. Men det är fortfarande böter eller upp till 6 månaders fängelse på straffskalan.

Sen ska man givetvis inte ljuga i anmälan och hävda att man inte kan sova om nätterna. Men känner du något som helst obehag eller tänker över dina handlingar ett extra varv på grund av vad hon skrev, då ska det givetvis göras en anmälan.

Har den andra personen också polisanmält personen och kanske också råkat ut för hot (vilket kanske även påverkar din upplevda rädsla)?
I så fall kan det vara bra att be om dennes ärendenummer och förmedla det till polisen, så kanske utredaren får lite extra eld i baken.

Permalänk
Medlem

Jaha, ja om det ökar chansen att polisen tar tag i det vore det ju dumt att inte anmäla det också.

Den andra tjejen som blivit lurad har inte kunnat få någon kontakt med Michelle (som hon heter) alls efter köpet.
Det rörde sig om en väska för runt 1000 kr. Hon hade också pratat med hennes goda man, och även hennes mamma som jag fick numret till. Jag tänkte ringa imorgon och berätta vad hon gjort och helt enkelt fråga om hon kan försöka prata med Michelle.
Hon skrev i alla fall att mamman lät vettig och hade sagt att hon skulle prata med Michelle och sedan höra av sig, vilket hon dock inte hade gjort och det här var några dagar sedan...

Permalänk
Medlem

Och Kronofogden? Blev det inget av det förslaget?

Permalänk
Avstängd

Gör åtminstone en notering på henne om köpet på tradera så att inte fler åker dit.
Hon kan kanske skapa nytt id men antar att tradera så småningom kollar upp saker lite bättre sen.

Har köpt mycket saker på Tradera men kollar alltid vitsorden på den man köper från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Och Kronofogden? Blev det inget av det förslaget?

Han har ju gjort det han ska dvs reklamation av kortköp. Vad har kronofogden med det att göra?

Även meningslöst att lämna negativt omdöme då säljaren bara kommer lämna hämnd-omdöme som Tradera inte kommer bry sig om.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Vadå för förslag om kronofogden?

Jag har pratat med mamman nu i alla fall och hon lät väldigt uppgiven. Hon kan ju inte göra mer än att prata med henne vilket uppenbarligen inte fungerade första gången, men hon skulle försöka igen. Tjejen har tydligen boendestödjare också så hon måste ju ha stora problem. Mamman sa att hon har ekonomiska problem och att den goda mannen inte sköter sitt jobb... Tydligen har han tillgång till hennes konto, konstigt att han inte är mer engagerad då. Den andra som är lurad av henne skulle ringa upp honom igen, och fråga om han inte bara kan sätta tillbaka våra pengar. Men det kan han förmodligen inte, ingen aning om hur det där fungerar... Det känns ju dock som att hon borde kunna göra något när det är hans som har hand om hennes ekonomi men det verkar ju inte så på honom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moaelisa:

Vadå för förslag om kronofogden?

Jag har pratat med mamman nu i alla fall och hon lät väldigt uppgiven. Hon kan ju inte göra mer än att prata med henne vilket uppenbarligen inte fungerade första gången, men hon skulle försöka igen. Tjejen har tydligen boendestödjare också så hon måste ju ha stora problem. Mamman sa att hon har ekonomiska problem och att den goda mannen inte sköter sitt jobb... Tydligen har han tillgång till hennes konto, konstigt att han inte är mer engagerad då. Den andra som är lurad av henne skulle ringa upp honom igen, och fråga om han inte bara kan sätta tillbaka våra pengar. Men det kan han förmodligen inte, ingen aning om hur det där fungerar... Det känns ju dock som att hon borde kunna göra något när det är hans som har hand om hennes ekonomi men det verkar ju inte så på honom.

Klart att den gode mannen kan sätta tillbaka pengarna. Det är han som sköter hennes ekonomi, betalar räkningar osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Personen har erkänt själv, efter ett mejl jag skrev nu ikväll om att jag skulle anmäla om hon inte betalade ikväll, då svarade hon att jag skulle glömma mina pengar och om jag fortsatte hota (Läs: Informera om lagen) skulle jag få ett "hembesök".

Hembesök är väl helt ok då kan du ju hålla kvar personen och ringa polisen ??

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Hembesök är väl helt ok då kan du ju hålla kvar personen och ringa polisen ??

Behöver inte nödvändigtvis vara samma person, kan ju vara en "kompis".

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vad som sagts i denna tråd.

Nej, god man har aldrig full kontroll över en människas ekonomi - det har förvaltare. En god man ska se till sin klients intresse och inte eventuella personer klienter lurat. Gode mannen har absolut inget med ditt ärende att göra.

Nej, du bör verkligen inte ringa och trakassera personer som inte har med saken att göra; personens gode man eller fru eller personens familjemedlemmar eller andra. De kan med gott omdöme anmäla dig för trakaserrier i sådana fall då de inte behöver tro dig och du framstår själv som en lurande indrivare.

Det enda rätta här är den polisanmälan som du gjort. Har Tradera sagt att de inget kan göra så är det banken du ska vända dig till.

Edit: Hembesök är ju annat sätt att få sig själv att framstå som ett obehagligt hot - inte särskilt önskvärt.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Helt otroligt vad som sagts i denna tråd.

Nej, god man har aldrig full kontroll över en människas ekonomi - det har förvaltare. En god man ska se till sin klients intresse och inte eventuella personer klienter lurat. Gode mannen har absolut inget med ditt ärende att göra.

Nej, du bör verkligen inte ringa och trakassera personer som inte har med saken att göra; personens gode man eller fru eller personens familjemedlemmar eller andra. De kan med gott omdöme anmäla dig för trakaserrier i sådana fall då de inte behöver tro dig och du framstår själv som en lurande indrivare.

Det enda rätta här är den polisanmälan som du gjort. Har Tradera sagt att de inget kan göra så är det banken du ska vända dig till.

Edit: Hembesök är ju annat sätt att få sig själv att framstå som ett obehagligt hot - inte särskilt önskvärt.

Jag vet inte riktigt hur du kan kalla det trakassera, mamman var tacksam för att jag ringde och berättade det. Frågade även innan om hon ville prata och att det handlade om Michelle. Jag är inte respektlöst eller otrevlig av mig liksom. Jag förstår att hon inte har med det att göra och att det är jobbigt för henne också, frågade bara vänligt om hon kunde prata med sin dotter vilket hon skulle försöka göra. Om hon inte hade velat prata hade jag accepterat det. Mamman sa också att tjejen är myndig och hon inte kan göra något mer än så, vilket jag förstår, och jag kommer inte kontakta henne igen. Samtidigt handlar det om väldigt mycket pengar, och personen är ung, då är det en chans att det faktiskt kan hjälpa att kontakta föräldrarna. I det här fallet tror jag tyvärr inte det.

Permalänk
Medlem

@Moaelisa: Utifrån den läsning jag gjort i tråden så kontaktades personer i hopp av att det var personens mamma också samt att du sedan även letade efter pappan. Jag vet ju inte exakt vad som sagts er emellan men att släppa personerna nu vore ju lämpligt då det inte lett till något. Ett annat fall så fick en person tillbaka pengar genom banken vid uppvisande av polisanmälan m.m. Har detta prövats ännu eller har du bara varit i kontakt med Tradera?

Önskar lycka till hur som helst.

Visa signatur

[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@Moaelisa: Utifrån den läsning jag gjort i tråden så kontaktades personer i hopp av att det var personens mamma också samt att du sedan även letade efter pappan. Jag vet ju inte exakt vad som sagts er emellan men att släppa personerna nu vore ju lämpligt då det inte lett till något. Ett annat fall så fick en person tillbaka pengar genom banken vid uppvisande av polisanmälan m.m. Har detta prövats ännu eller har du bara varit i kontakt med Tradera?

Önskar lycka till hur som helst.

Ja jag visste inte att den goda mannen var just det först. Men det var faktiskt han som kontaktade mig, och ville veta vad det gällde då han är hennes goda man så uppenbarligen tyckte i alla fall han att han hade något med det att göra. Har inte varit i kontakt med pappan då jag fick numret till mamman av en annan som blivit lurad. Ja jag planerar inte att tvångs hålla kontakt med dem.

Jag har skickat in en kortreklamation och hoppas på den, skulle dock ta några veckor.

Permalänk
Medlem

@Moaelisa: om det inte fungerar med kortet så ser det hu sannerligen mörkt ut. Personligen tror jag inte att det kommer vara ett problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@Moaelisa: om det inte fungerar med kortet så ser det hu sannerligen mörkt ut. Personligen tror jag inte att det kommer vara ett problem.

Jo jag tror det är enda chansen i det här fallet. Okej, hoppas verkligen på det då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Jo jag tror det är enda chansen i det här fallet. Okej, hoppas verkligen på det då!

Seriöst, åk bara hem till henne och kräv tillbaka dina pengar. Tidigare hade jag kommenterat att du borde ringa 112 och fråga ifall de kunde skicka nån polis som kunde vara med dig när du knackar på, men en moderator tog bort den kommentaren som tyckte att man inte borde ringa 112 om det inte var akut..

Gör så här istället, ring 114 14 när du står utanför hennes hem och förklara typ allting för de och fråga ifall de kan skicka ut någon polis som kan vara med dig när du knackar på.. Ha med dig på papper typ allt du behöver för att bevisa köpet och hoten du fick via mejl..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Seriöst, åk bara hem till henne och kräv tillbaka dina pengar. Tidigare hade jag kommenterat att du borde ringa 112 och fråga ifall de kunde skicka nån polis som kunde vara med dig när du knackar på, men en moderator tog bort den kommentaren som tyckte att man inte borde ringa 112 om det inte var akut..

Gör så här istället, ring 114 14 när du står utanför hennes hem och förklara typ allting för de och fråga ifall de kan skicka ut någon polis som kan vara med dig när du knackar på.. Ha med dig på papper typ allt du behöver för att bevisa köpet och hoten du fick via mejl..

Det är Polisens jobb att åka och knacka på den misstänkta, ja misstänkta.. ingen vet än vad som är sant eller ej

anmäl henne för olaga hot och se till att de får kopior på mailkonversationen och sen är det bara och vänta tills fler anmäler samma person eller att polisen prioriterar det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nu har ännu en person hört av sig till mig som blivit lurad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moaelisa:

Nu har ännu en person hört av sig till mig som blivit lurad...

Någon som vet hur många anmälningar som krävs för att polisen ska prioritera det? Nu har hon snart 3 vad jag vet.

Permalänk
Skrivet av Moaelisa:

Någon som vet hur många anmälningar som krävs för att polisen ska prioritera det? Nu har hon snart 3 vad jag vet.

Hur stort belopp rörde det sig om? Anmälde du henne för olaga hot? Det kommer öka chanserna att de tar tag i anmälningarna.
Men eftersom att hon har tre anmälningar mot sig nu så tror jag att de kommer ta tag i det, speciellt om hon fortsätter, engångsföreteelser av såna här brott brukar i princip alltid förundersökningen läggas ner.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Han har ju gjort det han ska dvs reklamation av kortköp. Vad har kronofogden med det att göra?

Även meningslöst att lämna negativt omdöme då säljaren bara kommer lämna hämnd-omdöme som Tradera inte kommer bry sig om.

Om det är många hämndomdömen så kommer ingen ändå att handla med den som ofta får notering om att de inte skickar sin vara.