Om man ska hosta en "internationell" hemsida, ska man då ha svenskt eller utländskt webhotell?

Permalänk
Medlem

Om man ska hosta en "internationell" hemsida, ska man då ha svenskt eller utländskt webhotell?

Hej!

Är i planeringsfasen för en hemsida jag tänkt bygga. Hemsidan kommer vara på engelska och är riktad främst till en internationell publik, troligtvis är det folk ute i Europa och USA som kommer ha intresse av att besöka den. Främst text- och bildbaserad, och avsikten är också att ha en sökbar databas med stuff. Eventuellt videomaterial kommer finnas på YouTube.

Har tittat på lite olika webhotell, inklusive svenska. Men jag är inte säker på om servrar som står i Sverige kommer vara så jäkla bra om man connectar från Frankrike eller USA? Är ens de svenska webhotellen lämpade för internationella besökare?

Ett alternativ jag har tittat på är Dreamhost, men är osäker hur bra det funkar att sitta och arbeta på en hemsida vars servrar står i USA.

Kommer använda mig av Wordpress, lite php och MySQL. Vill ha möjlighet till eCommerce ifall det skulle behövas.

Vad rekommenderar ni, dreamhost eller något svenskt? Vilket skulle i sådana fall passa mina ändamål?

Permalänk
Medlem

Svårt att tänka mig det finns någon direkt avgörande skillnad, i synnerhet om det bara rör Wordpress, lite php/MySQL och enklare köpfunktioner.
Kan dock tänka mig att utbudet tjänster (kombinationer av databas+stöd för olika tekniker m.m.) är lite mer frodigt utomlands än lilla Sverige.

Å andra sidan är det generellt mer säkert att handla inhemskt. Vi är lite mer moraliska och lantliga här uppe än 'ute i världen', där folks känsla för ansvar o service är .. varierande.
Att det skulle vara nån skillnad på anslutningshastighet tror jag inte, såvida du inte gör Justin Biebers nya blogg eller nåt då.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Rekordmedlem

Latensen beror på avståndet så handlar det om en stor sida är det är dumt att köra trafiken över Atlanten i onödan, välj helst rätt sida beroende på vart sidan riktar sig och om den blir stor så bör den finnas på flera ställen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan testa med olika verktyg hur snabbt sidan laddas från olika platser så att du själv kan avgöra vad som fungerar bäst.

T.ex.
https://www.dotcom-tools.com/website-speed-test.aspx

Om du vill använda ett webhotell i Sverige men ändå vill förbättra prestandan i USA kan du t.ex. kolla på lösningar med CDN.
https://en.wikipedia.org/wiki/Content_delivery_network

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Skrivet av Chimpen:

Du kan testa med olika verktyg hur snabbt sidan laddas från olika platser så att du själv kan avgöra vad som fungerar bäst.

T.ex.
https://www.dotcom-tools.com/website-speed-test.aspx

Måste jag inte ha några hemsidor som jag vet bor hos de specifika hosterna jag kollar i sådana fall? Hur hittar jag hemsidor som är hostade på t ex inleed så jag kan jämföra dem med hemsidor på hostade på Dreamhost (som jag också måste hitta på något sätt)?

Permalänk
Medlem

Internet är hyfsat internationellt vid det här laget. Oroa dig inte för mycket!

edit: Jag tror alltså inte att den geografiska aspekten är av avgörande betydelse i inledningsskedet.

Permalänk
Medlem

En VPS för 10 dollar Digital Ocean kombinerat med Cloudflare CDN (Free plan) kommer räcka långt.

Det finns otroligt många bra guider på Digital Ocean som talar om hur man installerar all nödvändig mjukvara.
Exempelvis denna guide som vägleder dig genom processen att sätta upp nginx (webbserver), mysql (databas) och php samt denna guide för att installera phpMyAdmin så att du kan hantera dina databaser via ett grafiskt grässnitt.

Du kan läsa mer om hur Cloudflare CDN fungerar här.

Det är dock rekommenderat att du har ett vanligt webbhotell för att hantera domännamnet, dns-inställningar samt e-post, kostar allt från ett par hundra kronor till dryga tusenlappen per år.