RT-AC66U 5Ghz fungerar ej

Permalänk
Medlem

RT-AC66U 5Ghz fungerar ej

@ASUS_Troy

Hej,

Sedan en tid tillbaka har 5Ghz bandet på AC66U routern havererat totalt, ett vanligt fel (en snabb googling ger 100-tal exempel på problemet). Har reset:at routern, factory default, hard reset, testat 5+ olika ASUS firmware's, men INGET hjälper. Min AC68U fungerar utan problem, allt tyder dock på att AC66U är defekt och bör ersättas, flertalet användare av just AC66U har exakt samma problem så det är inget nytt för er.

5Ghz nätverket syns, men det går ej att ansluta till det, provat alla rekommenderade lösningar, inställningar etc men INGET hjälper. AC66U routern är en present, således har jag ej orginalkvittot men jag hoppas att vi kan lösa det på ett smidigt sätt då felet är välkänt för just AC66U modellen, ex: AC66U 5Ghz

Tack på förhand!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

Hej Danmyr,

En kvalificerad gissning kan vara att antennen till 5Ghz banded var DOA. Det skall gå bra att hävda garanti på routern och få den utbytt i sådana fall. Då de flesta återförsäljare ofta har affärssystem där de kan spåra sina kvitton genom serienummer och datum är min rekommendation att kontakta de för att skrota fram kvittot för att ha möjlighet att byta.

Ha en fortsatt trevlig dag

Med vänlig hälsning,
Troy, ASUS

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med apple produkter, jag kunde inte dela ssid med 2.4Ghz banded utan fick ha ett dedikerat. Bara iphone som inte gick. Idag hade jag köpt en ubiquity istället för att använda den för wireless

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Det verkar vara otroligt mycket fel på AC66U/AC68U. Fast, det kan helt enkelt vara som så, att det är ett par väldigt populära modeller, vilket gör att man läser mer om dem.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

@ASUS_Troy

Hej,

Sedan en tid tillbaka har 5Ghz bandet på AC66U routern havererat totalt, ett vanligt fel (en snabb googling ger 100-tal exempel på problemet). Har reset:at routern, factory default, hard reset, testat 5+ olika ASUS firmware's, men INGET hjälper. Min AC68U fungerar utan problem, allt tyder dock på att AC66U är defekt och bör ersättas, flertalet användare av just AC66U har exakt samma problem så det är inget nytt för er.

5Ghz nätverket syns, men det går ej att ansluta till det, provat alla rekommenderade lösningar, inställningar etc men INGET hjälper. AC66U routern är en present, således har jag ej orginalkvittot men jag hoppas att vi kan lösa det på ett smidigt sätt då felet är välkänt för just AC66U modellen, ex: AC66U 5Ghz

Tack på förhand!

Garantiärende är väl det bästa, men annars är där 2 saker du kan göra, som jag själv tvingats göra. Se till att din enhet (mobil/platta) inte stänger av Wifi anslutningen, utan bara går i strömbesparingsläge (finns under avancerat). Gå sedan in i din router och sätt DHCP lease time till typ 300 sek (5min), eller bättre, sätt fast IP på enheterna.

Det verkar som att enheterna nekas att ansluta om de enligt routern "redan fått IP och borde vara anslutna". Om du dessutom satt icke default IP på routern (tex ändrat 192.168.0.1) så måste du assigna fasta adresser till enheterna, då det verkar vara en bugg där som skickar fel IP-range.

Inte 100% fix, inte perfekt på något sätt, men det är det enda sättet jag fick mina att fungera. Jag har med dessa knep lyckats få mina enheter att fungera iaf, men jag håller på lite då och då att hitta andra lösningar.

Skrivet av Dreijer:

Det verkar vara otroligt mycket fel på AC66U/AC68U. Fast, det kan helt enkelt vara som så, att det är ett par väldigt populära modeller, vilket gör att man läser mer om dem.

Både ja och nej.
Denna enhet har funnits i mååånga år. Enheten har dock plågats med div fel, speciellt Wifi problem i snart 2 år. För en premium konsument produkt runt 1000kr förväntar man sig att detta ska fixas... och snabbt. Sen att fel kan ske, okej... men prio på en routers stock firmware ska vara stabilitet. Funktioner kan man leka med 3:e part fw för.

Dock verkar just denna buggen inte ske för alla. Så folk kommer med den dummaste kommentaren av alla... "min fungerar, så du måste göra något fel". I en begränsad konsument router, ska du inte kunna göra fel... Det ska bara fungera.

Imho är Asus routrarna en skamfläck på detta sätt... men o ändra sidan vet jag att ASUS slutade göra kvalité för länge sedan. De lever på sitt märke nu, inte på bra produkter.