Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

2017 börjar iallafall bra

Permalänk

Inte en dag för tidigt.

Permalänk
Medlem

Nice, efterlängtad funktion.

Permalänk
Medlem

Suveränt bra. Har väntat på detta.

Permalänk
Medlem

Bra det tycker vi om 2017 kommer att bli ett suveränt år.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra

Permalänk
Medlem

Valve har insett att användare kan ha mer än en HDD/SSD. Fantastiskt!

Det var visserligen ganska enkelt att flytta spel mellan diskar tidigare, men det krävdes en del pill. Trevligt att kunna göra det direkt från Steam.

Permalänk

Äntligen.. var det så svårt Valve?
Tycker dock inte det kompenserar för alla oräkneliga gigabytes man tvingats ladda ner i onödan bara för att man tog för givet att denna möjlighet fanns. Det ska ju vara en självklarhet!
Det har varit riktigt hemskt, speciellt för dom med långsamt internet.
Bra start på 2017 åtminstone!

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kopierat över alla filer när Steam varit avstängt, sedan bett Steam att installera spelet igen fast på den andra disken. Då har den aldrig behövt ladda hem något heller.

Men skönt att det kommer native support för detta.

Permalänk
Medlem

Hoppas det går lika fort som att göra det manuellt. Jag använde steams inbyggda backup för att göra backup på 4 spel som jag inte ville förlora data på, Tog över 4 timmar. Det hade tagit 15 min att göra det manuellt

Permalänk
Medlem

Tyckte väl jag såg en ny funktion av detta igår... blev nyfiken men hade inte tid att undersöka.

Funktionen finns där verifiera filerna finns, i egenskaper på spelet. Har som sagt inte hunnit testa den än dock.

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa ha spelen utspridda på en massa diskar för att man inte haft plats för alla på en disk, nu ska de flyttas till nya SSD'n allihopa

Permalänk
Medlem

På tal om det som nämndes med Xbox 360-kontrollers. Jag har forskat lite om att använda mina gamla rackare till datorn - men Windows 10 verkar ha förstört stödet helt för de "donglar" som finns för att koppla in kontrollern. Nån som har erfarenhet? Vore ju gött att ha till tex GTA.

Permalänk
Medlem

@BlackBird: GTA V har redan haft bra stöd för åtminstone Xbox One-kontrollern (jag har kört med den utan bekymmer ett bra tag). Detta gäller väl främst i själva Steam som jag förstår det, typ i Big Picture-visningsläget?

Infaller för övrigt i hyllningskören om spelflyttningsmöjligheterna. Detta underlättar verkligen när gamla hårddiskar byts ut och när små SSD:er blir fulla

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

På tal om det som nämndes med Xbox 360-kontrollers. Jag har forskat lite om att använda mina gamla rackare till datorn - men Windows 10 verkar ha förstört stödet helt för de "donglar" som finns för att koppla in kontrollern. Nån som har erfarenhet? Vore ju gött att ha till tex GTA.

Vet inte riktigt vad du menar, men kan tipsa om att kopior måste installeras manuellt: högerklicka på okänd enhet (mottagaren) i enhetshanteraren -> uppdatera drivrutin -> välj i en lista på datorn -> hitta MS 360 adapter (namnet varierar).

Rekommenderar gopher360 för att styra muspekaren med handkontrollen.

https://github.com/Tylemagne/Gopher360/releases

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Med "dongel", menar du alltså den trådlösa receivern man använder för trådlösa Xbox360-kontroller?
Jag har endast pluggat in min direkt i datorn och det funkar direkt utan problem, på 2 olika installationer av Win 10 samt en separat dator med Win 10.

Permalänk
Medlem

Gillas starkt

Permalänk
Medlem

Skönt på laptopen där jag har 128GB SSD och 750 Gb HDD. Smidigare att flytta det spel man lirar mest för stunden till SSD och ha resten på HDD.

Permalänk
Medlem

Att flytta/lagra spel på olika diskar har man ju alltid kunna gjort med symboliska länkar, men bra ändå att det stöds direkt i Steam.

Permalänk
Medlem

Hade önskat att de kunde ge en funktion så man kan ge bort sina spel inom familjen, säg 5 medlemmar. Har sjukt mkt spel på mitt konto, och lillbrorsan har nästan inga. Vi bor inte ihop så svårt att dela dator.

Permalänk
Medlem

Det här är väl ingen nyhet, det har man ju kunnat gjort i många år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Det här är väl ingen nyhet, det har man ju kunnat gjort i många år!

Antagligen har Steam lite koll på vad som är nytt i egen programvara, så att man har kunnat göra det manuellt är inte nyheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hade önskat att de kunde ge en funktion så man kan ge bort sina spel inom familjen, säg 5 medlemmar. Har sjukt mkt spel på mitt konto, och lillbrorsan har nästan inga. Vi bor inte ihop så svårt att dela dator.

Funkar det inte med familjedelning? Eller måste datorerna vara på samma nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Funkar det inte med familjedelning? Eller måste datorerna vara på samma nätverk?

Funkar utmärkt med familjedelning

Permalänk
Medlem

Trevligt med förbättrat stöd för XB-kontrollers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Skrivet av 13ers3rk:

Funkar utmärkt med familjedelning

Nackdelen är att endast en användare kan få åtkomst till biblioteket.

Alltså man kan inte spela ett spel samtidigt som någon annan spelar ett annat ifrån biblioteket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Är inte problemet med familjedelning att man inte kan spela samtidigt? Och då menar jag inte att man inte kan spela samma spel samtidigt, vilket är logiskt, utan att man inte kan spela ens två olika spel samtidigt. Eller har de ändrat detta sedan jag provade sist?

/hulle.

Permalänk
Medlem

Hmm antingen så är jag blind eller så har jag inte fått den uppdateringen ännu. Enligt steam så har jag nyaste, från 18 januari. Kollar jag under egenskaper, där man kan verifiera filerna, så hittar jag inget om att flytta spelet? Vart hittar man det annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hmm antingen så är jag blind eller så har jag inte fått den uppdateringen ännu. Enligt steam så har jag nyaste, från 18 januari. Kollar jag under egenskaper, där man kan verifiera filerna, så hittar jag inget om att flytta spelet? Vart hittar man det annars?

Om du högerklickar på ett spel, välj egenskaper.
I fliken lokala filer, längst ner finns en knapp. Den är så pass ny att de inte ens översatt den till Svenska hos mig iaf, så det står på eng något i stil med "move Install folder".
Sen får du upp en ruta där du väljer vilket steam bibliotek du vill flytta den till, och klickar "move folder".

Hittade en bild:

Funktionen fungerade bra igår när jag testade den på 2 spel.

OBS! Om där redan finns en gammal mapp med samma namn, kommer ni få ett felmeddelande. Så spelets mapp får inte finnas där tidigare (för er som använd "Steam mover" eller junction links"), så måste ni ta bort allt det först på rätt sätt manuellt.