Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2017 börjar iallafall bra

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Inte en dag för tidigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nice, efterlängtad funktion.

Permalänk
Medlem

Suveränt bra. Har väntat på detta.

Permalänk
Medlem

Bra det tycker vi om 2017 kommer att bli ett suveränt år.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Sjukt bra

Permalänk
Medlem

Valve har insett att användare kan ha mer än en HDD/SSD. Fantastiskt!

Det var visserligen ganska enkelt att flytta spel mellan diskar tidigare, men det krävdes en del pill. Trevligt att kunna göra det direkt från Steam.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Äntligen.. var det så svårt Valve?
Tycker dock inte det kompenserar för alla oräkneliga gigabytes man tvingats ladda ner i onödan bara för att man tog för givet att denna möjlighet fanns. Det ska ju vara en självklarhet!
Det har varit riktigt hemskt, speciellt för dom med långsamt internet.
Bra start på 2017 åtminstone!

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kopierat över alla filer när Steam varit avstängt, sedan bett Steam att installera spelet igen fast på den andra disken. Då har den aldrig behövt ladda hem något heller.

Men skönt att det kommer native support för detta.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Hoppas det går lika fort som att göra det manuellt. Jag använde steams inbyggda backup för att göra backup på 4 spel som jag inte ville förlora data på, Tog över 4 timmar. Det hade tagit 15 min att göra det manuellt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tyckte väl jag såg en ny funktion av detta igår... blev nyfiken men hade inte tid att undersöka.

Funktionen finns där verifiera filerna finns, i egenskaper på spelet. Har som sagt inte hunnit testa den än dock.

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa ha spelen utspridda på en massa diskar för att man inte haft plats för alla på en disk, nu ska de flyttas till nya SSD'n allihopa

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

På tal om det som nämndes med Xbox 360-kontrollers. Jag har forskat lite om att använda mina gamla rackare till datorn - men Windows 10 verkar ha förstört stödet helt för de "donglar" som finns för att koppla in kontrollern. Nån som har erfarenhet? Vore ju gött att ha till tex GTA.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

@BlackBird: GTA V har redan haft bra stöd för åtminstone Xbox One-kontrollern (jag har kört med den utan bekymmer ett bra tag). Detta gäller väl främst i själva Steam som jag förstår det, typ i Big Picture-visningsläget?

Infaller för övrigt i hyllningskören om spelflyttningsmöjligheterna. Detta underlättar verkligen när gamla hårddiskar byts ut och när små SSD:er blir fulla

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

På tal om det som nämndes med Xbox 360-kontrollers. Jag har forskat lite om att använda mina gamla rackare till datorn - men Windows 10 verkar ha förstört stödet helt för de "donglar" som finns för att koppla in kontrollern. Nån som har erfarenhet? Vore ju gött att ha till tex GTA.

Vet inte riktigt vad du menar, men kan tipsa om att kopior måste installeras manuellt: högerklicka på okänd enhet (mottagaren) i enhetshanteraren -> uppdatera drivrutin -> välj i en lista på datorn -> hitta MS 360 adapter (namnet varierar).

Rekommenderar gopher360 för att styra muspekaren med handkontrollen.

https://github.com/Tylemagne/Gopher360/releases

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

På tal om det som nämndes med Xbox 360-kontrollers. Jag har forskat lite om att använda mina gamla rackare till datorn - men Windows 10 verkar ha förstört stödet helt för de "donglar" som finns för att koppla in kontrollern. Nån som har erfarenhet? Vore ju gött att ha till tex GTA.

Med "dongel", menar du alltså den trådlösa receivern man använder för trådlösa Xbox360-kontroller?
Jag har endast pluggat in min direkt i datorn och det funkar direkt utan problem, på 2 olika installationer av Win 10 samt en separat dator med Win 10.

Permalänk
Medlem

Gillas starkt

Permalänk

Skönt på laptopen där jag har 128GB SSD och 750 Gb HDD. Smidigare att flytta det spel man lirar mest för stunden till SSD och ha resten på HDD.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Att flytta/lagra spel på olika diskar har man ju alltid kunna gjort med symboliska länkar, men bra ändå att det stöds direkt i Steam.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Hade önskat att de kunde ge en funktion så man kan ge bort sina spel inom familjen, säg 5 medlemmar. Har sjukt mkt spel på mitt konto, och lillbrorsan har nästan inga. Vi bor inte ihop så svårt att dela dator.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det här är väl ingen nyhet, det har man ju kunnat gjort i många år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Det här är väl ingen nyhet, det har man ju kunnat gjort i många år!

Antagligen har Steam lite koll på vad som är nytt i egen programvara, så att man har kunnat göra det manuellt är inte nyheten.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hade önskat att de kunde ge en funktion så man kan ge bort sina spel inom familjen, säg 5 medlemmar. Har sjukt mkt spel på mitt konto, och lillbrorsan har nästan inga. Vi bor inte ihop så svårt att dela dator.

Funkar det inte med familjedelning? Eller måste datorerna vara på samma nätverk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Funkar det inte med familjedelning? Eller måste datorerna vara på samma nätverk?

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar utmärkt med familjedelning

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Trevligt med förbättrat stöd för XB-kontrollers.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Funkar det inte med familjedelning? Eller måste datorerna vara på samma nätverk?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av 13ers3rk:

Funkar utmärkt med familjedelning

Nackdelen är att endast en användare kan få åtkomst till biblioteket.

Alltså man kan inte spela ett spel samtidigt som någon annan spelar ett annat ifrån biblioteket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Funkar det inte med familjedelning? Eller måste datorerna vara på samma nätverk?

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte problemet med familjedelning att man inte kan spela samtidigt? Och då menar jag inte att man inte kan spela samma spel samtidigt, vilket är logiskt, utan att man inte kan spela ens två olika spel samtidigt. Eller har de ändrat detta sedan jag provade sist?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Hmm antingen så är jag blind eller så har jag inte fått den uppdateringen ännu. Enligt steam så har jag nyaste, från 18 januari. Kollar jag under egenskaper, där man kan verifiera filerna, så hittar jag inget om att flytta spelet? Vart hittar man det annars?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hmm antingen så är jag blind eller så har jag inte fått den uppdateringen ännu. Enligt steam så har jag nyaste, från 18 januari. Kollar jag under egenskaper, där man kan verifiera filerna, så hittar jag inget om att flytta spelet? Vart hittar man det annars?

Om du högerklickar på ett spel, välj egenskaper.
I fliken lokala filer, längst ner finns en knapp. Den är så pass ny att de inte ens översatt den till Svenska hos mig iaf, så det står på eng något i stil med "move Install folder".
Sen får du upp en ruta där du väljer vilket steam bibliotek du vill flytta den till, och klickar "move folder".

Hittade en bild:

Funktionen fungerade bra igår när jag testade den på 2 spel.

OBS! Om där redan finns en gammal mapp med samma namn, kommer ni få ett felmeddelande. Så spelets mapp får inte finnas där tidigare (för er som använd "Steam mover" eller junction links"), så måste ni ta bort allt det först på rätt sätt manuellt.